נעדר מסגל ריאל מדריד בגלל פציעה. שוב; מצוי בסכסוך כספי מכוער עם קבוצתו לשעבר, פ.ס.ז', על 55 מיליון יורו שהקבוצה חייבת לו, לטענתו; לא מוזמן למשחקי נבחרת צרפת נגד ישראל ובלגיה, ונצפה מבלה באותו זמן בשטוקהולם; דיווחים בשוודיה על כך שהמשטרה המקומית פותחת בחקירה נגדו בחשד לתקיפה מינית במלון "בנק" בעיר הבירה; חוזר להרכב אלופת ספרד וכובש את השער הראשון בניצחון 1:2 על סלטה ויגו כאילו לא קרה כלום. ברוכים הבאים לעולמו של קיליאן אמבאפה, שבשבועות האחרונים מככב הרבה יותר במהדורות החדשות מאשר על הדשא. ואם אתם שואלים אותו, מדובר במזימה של "האקסית" לפגוע בו ולהרוס את שמו.
בינתיים הסופרסטאר מקבל גיבוי מאוהדי הבלאנקוס, וגם קרלו אנצ'לוטי טען שכל האירועים לא משפיעים על החלוץ. "כל אחד בוחר לעשות מה שבא לו בימים החופשיים", הגיב המאמן והפרגמטיסט הנצחי, "אני בטוח שהספקולציות לא ישליכו על היכולת שלו".
4 צפייה בגלריה
קיליאן אמבאפה
קיליאן אמבאפה
מככב במהדורות החדשות יותר מאשר על הדשא. קיליאן אמבאפה
(צילום: Pierre-Philippe MARCOU / AFP)
אבל הביקור המלכותי של אמבאפה בין 9 ל־11 באוקטובר בבירת שוודיה, שנועד "למלא את הבטריות" לטענת המחנה שלו, היה טיול יקר ביותר. מה עובר על מי שנחשב ל"ילד הטוב מהבית ממול"? ההתנהגות שלו בשטוקהולם והסיפורים שהחלו לצאת לאחר הטענות לאונס עמדו בניגוד מוחלט לתדמית שיחסי הציבור של השחקן בנו עבורו, עבור המעריצים והעוקבים שלו ועבור המפרסמים. וקיימת האפשרות הבאמת־באמת גרועה לפיה כל הפרשה החמורה הזו תסתיים בכתב אישום.

השאלות הקשות

סדרת האירועים סביב אמבאפה מעלה שתי שאלות חשובות. הראשונה היא מה קורה לגבר בן 25 שנועד לגדולות עוד כשהיה בן 13, שפרץ לבוגרים כבר לפני גיל 17, שהובא כאבן פינה לפרויקט המיליארדים הקטארי ועוד בעיר כמו פריז, וזכה בגביע העולמי בגיל 18. האם הוא יודע גבולות? האם הוא מבין מה זה "לא"? האם הוא אחראי למעשיו כשאין מסביבו סביבה תומכת של יועצים, חברים, שומרי ראש ויחצ"נים? האם התהילה לא עולה לו לראש? לא ברור. סופרסטארים בסדר הגודל הזה מוקפים בפמליות שמספקות להם את רצונותיהם, תוך הליכה על הקו הדק שבין מה מותר ומה אסור, בעיקר בכל הקשור ליחסים עם נשים.
הסוגיה השנייה היא לאסוף את כל המרכיבים שהזכרנו בפסקה הקודמת ולהשלים פאזל: הפריצה המוקדמת, ההכתרה כדבר הבא, האליפויות, פריז, ולשאול אם כל זה לא גדול עליו. אם הוא לא כורע תחת הנטל. הפציעות הן דבר אחד. פריקת העול מחוץ למגרש בלי חיישנים להשלכות, זה משהו אחר.
גרוע מכך: אמבאפה סומן כבר בגיל 18 כיורש העצר של מלכי הכדורגל בעת הזו. אלא שכריסטיאנו רונאלדו ולאו מסי לא היו רק שני שחקנים מפוצצי כישרון ומכונות שערים, הייתה להם מחויבות למשחק, הם השקיעו בו את חייהם. הפורטוגלי שובר שיאים עד היום. הארגנטינאי, שלא הסכים להעביר את השרביט לאמבאפה בגמר המונדיאל בקטאר, ממשיך להבקיע בצרורות בנבחרת ובאינטר מיאמי וכבש השבוע שני שלושערים רצופים.
4 צפייה בגלריה
אמבאפה
אמבאפה
האם זה גדול עליו?
(צילום: Alex Livesey/Getty Images)
היכולת של הצרפתי לתפוס את מקומם נמצאת שם בבירור, אבל לא בטוח שיש לו את הערכים שלהם. רונאלדו לא היה לוקח שעה חופש, הוא לא היה מוותר על אף משחק.
למרות התמיכה מצד אנצ'לוטי ואוהדי ריאל, ולמרות שלחלוץ יש שמונה שערים ב־12 משחקים עד כה, התחושות השליליות כלפיו התחילו עוד לפני פרשת שטוקהולם. אנשי כדורגל ועיתונאים טענו שההחתמה שלו הייתה עוד קפריזה של פלורנטינו פרס במסגרת החיבה שלו לאיסוף שמות גדולים. אמבאפה לא הגיע מוכן לעונה, נטען באתרי האוהדים, חשוף לפציעות הרבה יותר מאשר היה לפני חמש שנים. הוא גם לא ממש מסתדר עם חבריו לקבוצה, ולא מגלה מנהיגות בחדר ההלבשה. בקיצור, ההפך מג'וד בלינגהאם, למשל, שמהרגע הראשון הרגיש בבית.

טיול יקר

אמבאפה הגיע לשטוקהולם במטוס פרטי. על פי הפרסומים, הוא השתכן באחד המלונות היוקרתיים בעיר (1,000 יורו ללילה), אכל במסעדה צרפתית ואז המשיך בוואן שחורה ל־"וי" – מועדון אקסקלוסיבי שמארח סלבריטאים ואנשים עשירים ויפים. לכוכב יש חיבה מיוחדת לאותו מקום שכבר אירח כמה מסיבות פרטיות וסוערות. משם הוא נסע בחזרה למלון.
ביום שני, יומיים לאחר שאישה ששהתה במלון של אמבאפה באותו הערב התלוננה בבית חולים על תקיפה, פשטה המשטרה השוודית על הסוויטה שבה לן, ויצאה עם שקים מלאים בממצאים מהזירה. לדברי אנשיו של השחקן ועורכי דינו, "לא יכול להיות שדבר כזה קרה. אמבאפה לא נמצא לעולם לבדו. אין מצב שהוא ייחשף לסיטואציה שעלולה לסכן אותו. הוא כמובן יעיד אם יוזמן לחקירה, אבל הוא לגמרי רגוע כי אין לו מושג בכלל במה מאשימים אותו".
4 צפייה בגלריה
אמבאפה
אמבאפה
"אין לו מושג בכלל במה מאשימים אותו"
(צילום: REUTERS/Juan Medina)
כאמור, אמבאפה והמחנה שלו יצאו בהכרזות לפיהן כל ההאשמות והשמועות מסביב לביקור שלו בשטוקהולם, הן קנוניה אחת גדולה. "זו לא יד המקרה שהפרשה פורצת יום לפני השימוע הראשון בתביעה נגד פ.ס.ז'", נטען על ידי גורמים בסביבתו. החלוץ הודיע כי ימסור הצהרה רק לחוקרים, ואילו "הפריזיאן" ועיתון צרפתי נוסף פירסמו תכתובת בין אמבאפה לבין אישה שוודית, המאשרת לכאורה כי השניים קיימו מין בהסכמה מלאה, אבל אין כל הוכחות לכך שמדובר במתלוננת.
לפי החקירה, החשד נגד הכוכב הצרפתי נמצא ברף האישום הנמוך בסעיף של אונס בשוודיה. מצד שני, החוק שם שונה ב־2018, ולפיו כל גילוי של אי־הסכמה יכול להיחשב כאונס, פשע שהעונש המירבי עליו הוא שש שנות מאסר.

רק מה להפסיד

הכוכבים היו אמורים להסתדר הקיץ לאמבאפה: הוא הגשים סוף־סוף חלום ילדות ועבר לריאל מדריד, המועדון של האליל שלו זינדין זידאן, והפך למנהיג הבלתי מעורער של נבחרתו לאחר הפרישה של אנטואן גריזמן. מדובר בשחקן שרגיל לתפקד מעולה תחת לחץ, זה שהחזיר במו רגליו את צרפת מפיגור שני שערים בגמר ההוא נגד ארגנטינה כשהבקיע שלושער, אבל לא מן הנמנע שהכתפיים שלו התעייפו. צריך לזכור שאמבאפה הצטרף לקבוצה מושלמת שלקחה בהליכה אליפות וזכתה בצ'מפיונס. זו סיטואציה כמעט בלתי אפשרית שבה יש לחלוץ רק מה להפסיד.
גם התקשורת במדריד לא עושה לו הנחות והיא אובססיבית לגבי כל לחש ורחש במועדון – רחוק מכפפות המשי איתן טיפלו בו העיתונאים הפריזאים. בבירת ספרד כל ביקורת – הרסנית או בונה – מקבלת הד עצום.
4 צפייה בגלריה
אמבאפה
אמבאפה
נכנס לסיטואציה בה יש לו רק מה להפסיד. אמבאפה עם אנצ'לוטי
(צילום: JAVIER SORIANO / AFP)
גם אוהדי הכדורגל בצרפת לא ממש מתחברים לאמבאפה החדש. הם ראו אותו עולה בהרכב ריאל ומשחק 71 דקות נגד ויאריאל, לפני שהשחקן וקבוצתו ביקשו מדשאן להעניק לו מנוחה. "לקיליאן יש פציעה בירך, והוא סובל מעייפות מנטלית", נמסר להתאחדות הצרפתית שכיבדה את הבקשה. ב"לה בלו" לא ממש הגיבו בשמחה. "לאקיפ" תהה "האם הוא בריא בשביל לשחק בשביל המועדון ולא עבור הנבחרת הלאומית? זו בעיה, בעיקר כשמדובר בקפטן". הביקורת הציבורית הפכה לארסית כשהכוכב "הפצוע" נצפה במהלך הלילה בחוצות שטוקהולם עם הפמליה שלו, וכמובן פרשת התלונה. שום אינדיקציה למנוחה או טיפול לפציעה בירך.
אמבאפה איבד את הקלילות שלו, את הדרך שבה אנשים הסתכלו עליו. במגרש הוא עדיין יכול להפגין את הניצוצות שלו, אבל באופן הרבה פחות תדיר. מחוץ לדשא הוא נתפס כמרוחק, אגואיסט. הצרפתים לא ממש קיבלו בחום את התביעה שלו נגד המועדון לשעבר, אפילו אם יש לכך הצדקה חוזית. הם ציירו אותו כחמדן.
גם הפרישה של גריזמן שמה את אמבאפה במצב לא נוח. העיתונות היללה את החלוץ הוותיק, את חוסר האגו שלו, ההקרבה, האהבה לדגל והעובדה שתמיד עבד עבור הקולקטיב. "שום דבר ממה שקרה מאז 2016 לא היה מתרחש בלי גריזמן", טען הליברסיון.

שלב ההוכחות

נעזוב את הנושא הפלילי־משפטי בצד, זה עניין לחקירת המשטרה ולתביעה השוודית, וגם את הבחירות אותן עושה אמבאפה ואת העצות שהוא מקבל. נתרכז בספורט: הכוכב נמצא במלכוד בלתי אפשרי, גם בנבחרת וגם בקבוצה, גם מהאוהדים וגם מהחברים בחדר ההלבשה. שחקן שאין לו כבר מה להוכיח, עם אליפות עולם על החגורה, צריך להתחיל להוכיח הכל מחדש. כדורגלן שנכנס לשנות השיא בקריירה שלו מבחינת הגיל שבו הראש והמנטליות משחקים תפקיד דומה לדומיננטיות של הרגליים והגוף. התכונות הפיזיות לקחו אותו כמעט הכי רחוק שאפשר, עכשיו הוא צריך להראות שיש לו בקופסה את מה שצריך כדי להיות בליגה של הגדולים ביותר באמת.
פורסם לראשונה: 01:30, 21.10.24