השוער האוקראיני דניס שליחוב (35) מצא דרך יצירתית להציל את הקריירה ולהימלט מגיוס למלחמה ברוסיה – הוא עבר בשחייה את נהר הטיסה שבגבול בין אוקראינה והונגריה ונסע לבלארוס, שם הוא משחק כיום בסלביה מוזיר. לפי הדיווח ב"ספורט אקספרס", שליחוב התכונן ביסודיות להימלטות הבלתי חוקית מהמדינה: במהלך חודשיים הוא הלך לנהר והתאמן בשחייה עם סנפירים.
שליחוב הוא לא הכדורגלן האוקראיני הראשון שפנה לצעדים נואשים: לפני כשנה אלכסנדר רוספוטקו, שחקן נוער של שחטאר דונייצק, נמלט מנמל התעופה בבריסל, לשם הגיעה הקבוצה למשחק מול אנטוורפן, ורוסיה טענה כי הוא ביקש מקלט מדיני אצלה.
1 צפייה בגלריה
דניס שליחוב
דניס שליחוב
חתם בקבוצה בבלארוס. שליחוב
(צילום: GENYA SAVILOV / AFP)
בסך הכל, ההערכה היא כי מספר עצום של כ־300 כדורגלנים אוקראינים בחר להימלט מהמדינה מאז תחילת המלחמה, וזה נתון שנכון לשנה שעברה ועוד גדל מאז. אבל שליחוב התבלט בדרך שבה בחר: לעבור נהר בשחייה נתפס בקרב האוקראינים כמעשה אמיץ במיוחד. בתגובה לעיתונות, השוער לא הצליח לנמק האם מעברו לבלארוס היה חוקי או לא, ולא הכחיש באופן ישיר את מעשיו. "לעבור את טיסה בשחייה? אלה ניחושים שלכם והשערות של אותם החבר'ה שסיפרו לכם. הם יודעים טוב יותר אז שהם יספרו לכם".
חלק מהספורטאים האוקראינים שנחשבים לכשירים לגיוס למלחמה כבר התגייסו, היו כאלה שנהרגו, אבל אחרים תקועים במקום. הגברים באוקראינה, ביניהם מאות ישראלים בעלי אזרחות כפולה, לא רק שלא יכולים לצאת מהמדינה, אלא גם חוששים לצאת מהבית כדי שלא יתפסו אותם לוכדי עריקים. יתר על כן, חלקם חוששים לכתוב משהו בפייסבוק או לעשות תנועה כלשהי בחשבון הבנק כדי שלא יגיעו אליהם הביתה. לאחר שחוק הגיוס החדש נכנס לתוקף ביולי, מחיר לפטור מהצבא בשוק השחור זינק ל־24 אלף דולר. דובר רשות הגבולות האוקראינית אנדריי דמצ'נקו אמר ל"ידיעות אחרונות" כי לפחות 40 משתמטים מהשירות בצבא אוקראינה נהרגו תוך ניסיון להימלט מהמדינה: "רובם טבעו בנהרות שבגבולות".
כמובן שלצד אלו שמתפעלים מהצלחת המבצע של שליחוב, שהתחיל את הקריירה במועדון דנייפרופטרובסק וערך הופעה אחת במדי הנבחרת הצעירה של אוקראינה, הוא גם סופג ביקורות במדינה על חוסר הפטריוטיות. מעבר לבריחה, הוא גם חתם בקבוצה בבלארוס, שמסייעת לרוסיה מאז תחילת המלחמה – והוא יליד העיר חרסון, שבה התנהלו קרבות קשים מאז תחילת הפלישה הרוסית. ב־VSN נכתב: "אין הרבה מה לומר על אדם שהלך לעשות כסף אצל בני הברית של רוסיה. הוא לא יוכל לחזור כאילו כלום לא קרה. כל אחד מקבל החלטות משלו, אבל גם צריך להתמודד איתן".
פורסם לראשונה: 01:30, 12.09.24