אחרי אחד המשחקים ביורו הצעירות שהתקיים ב־2013 בישראל, נבחרת איטליה יצאה להתאוורר במסעדה לא רחוק מהחוף בהרצליה. היו שם שמות אדירים בתחילת הדרך – לורנצו אינסינייה, צ'ירו אימובילה, מרקו וראטי. הם אכלו, צחקו, השתחררו קצת לקראת המשך המסע שהסתיים בהפסד בגמר לספרד, ובעיקר עישנו. כמעט כולם. יחד עם הצוות המקצועי, השחקנים ישבו עם סיגריות.
לא מדברים המון על הנושא בכדורגל העולמי, כנראה בגלל ההנחה של רוב האוהדים שבענף שהופך יותר ויותר מדעי ומקצועני, אף ספורטאי לא יעז להכניס לגוף שלו רעלים כאלה. אבל האמת היא שהעישון תמיד נמצא שם ברקע, במיוחד במדינות כמו איטליה בהן הנוהג מקובל למדי (גם אם שנוי במחלוקת בכל הקשור לספורט). בימים אלה הסיגריות שבו לכותרות בגלל וויצ'ך שצ'סני, השוער הפולני שחזר מפרישה כדי למלא את מקומו של מארק־אנדרה טר־שטגן הפצוע בברצלונה, והבהיר שאין לו כוונה להפסיק לעשן.
4 צפייה בגלריה
וויצ'ך שצ'סני
וויצ'ך שצ'סני
"תשפטו אותי כשוער - לא על סיפורים". וויצ'ך שצ'סני
(צילום: David Ramos/Getty Images)
4 צפייה בגלריה
מרקו וראטי
מרקו וראטי
נתפס מעשן ברכבו. וראטי
(צילום: Kenta Harada/Getty Images)

סיגריה במקלחת

"זה לא עניינו של אף אחד", אמר שצ'סני כשנשאל על הנושא. "יש דברים שאני עושה בחיי הפרטיים ואין לי כוונה לשנות. אני עובד קשה כפליים על המגרש, ומאמין שהעישון לא משפיע על היכולת שלי". השוער הפולני המשיך: "אני לא מעשן לפני ילדים כי זו השפעה רעה. לפעמים יצלמו אותי מרחוק עם סיגריה ביד, וזו לא בעיה שלי. אם מישהו חושב שאני אשתנה כדאי שיחשוב שוב, כי אני מי שאני. תשפטו אותי כשוער ולא על סיפורים שלאף אחד לא אכפת מהם".
העישון שלו אינו דבר חדש. בתקופתו בארסנל, המנג'ר ארסן ונגר תפס אותו עם סיגריה בהיחבא במקלחות ורתח עליו. שצ'סני יצא מהתקרית עם קנס של 20 אלף ליש"ט, וסיפר מאוחר יותר: "ונגר ידע טוב מאוד שאני מעשן, הוא פשוט לא רצה שאעשה את זה בחדר ההלבשה". במהלך יורו 2020, הצלמים תפסו את השוער מעשן מחוץ למלון נבחרת פולין, מספר שעות לפני התיקו 1:1 עם ספרד. זו לא הייתה רק הסיגריה שבידו, אלא פאקט שלם איתו הסתובב בלי לעשות חשבון.
4 צפייה בגלריה
מריו באלוטלי
מריו באלוטלי
עישן בשרשרת לפני אימונים. באלוטלי
(צילום: gettyimages)
לפי התיאורים של הכדורגלנים שמסכימים לדבר על כך, מדובר בתחושת שחרור, כמו אצל אותם ילדים איטלקים ב־2013. כוכב העבר ההולנדי ווסלי סניידר סיפר באוטוביוגרפיה שלו כי לדעתו הטרבל שהשיגה אינטר ב־2010 נבע מהיכולת של ז'וזה מוריניו לתת לשחקניו להתאוורר לעיתים, והעלים עין מצריכת אלכוהול וסיגריות כדי לאפשר להם להירגע.
יש גם כאלה שלוקחים את העישון רחוק מדי, כמו הקשר הבלגי ראג'ה נאינגולאן, שלפני שנתיים הושעה מאנטוורפן ולאחר מכן שוחרר מהקבוצה לאחר שעישן סיגריה אלקטרונית על הספסל במהלך משחק. נאינגולאן הצהיר כמה שנים לפני כן: "צריך להרשות לכדורגלנים לעשן. אני אדם נורמלי, מותר לי לשתות בשקט כוס משקה חריף ולעשן סיגריה". יש רבים, ככל הנראה, שמסכימים איתו: השוער האגדי ג'יג'י בופון צולם יותר מפעם אחת עם סיגריה ביד ולא עשה מזה עניין; האפסנאי לשעבר של מנצ'סטר סיטי חשף כי מריו באלוטלי היה מעשן שתי סיגריות בזו אחר זו לפני כל אימון; לפני שעזב את פ.ס.ז' לאל־עראבי הקטארית בשנה שעברה, מרקו וראטי עישן ברכבו כשהגיע למתחם האימונים, מה שגרם לאוהד שצילם אותו לנזוף בו.

"סוג של סם ממכר"

מיותר לציין שכל הצידוקים העצמיים של אותם שחקנים לא ממש תופסים. אם זה לא מובן מאליו, רופא נבחרת ישראל לשעבר, ד"ר מרק רוסנובסקי, מבהיר: "זה סוג של סם, התמכרות, וגם אם הסיגריה נותנת להם הרגשה טובה, זה לא אומר שהיא עושה להם טוב. כוסית אלכוהול פה ושם לא מזיקה, אבל אין מאמר אחד שמראה שניקוטין גורם למשהו חיובי".
הם טוענים שזה עוזר להשתחרר מלחץ. "יש המון אופציות להירגע בלי עישון, זה דיון מיותר. בנבחרת ברה"מ נתקלתי בשחקנים שעישנו ושתו וודקה בקביעות, וגם שיחקו כדורגל לא רע בקבוצות גדולות, אבל זה לא אומר שזה עזר להם להיות יותר טובים. ניקוטין משפיע על מערכת כלי הדם, מערכת הנשימה, ריאות, גורם למחלות ממאירות. מי שעושה את זה פוגע בעצמו, וגם בקבוצה שלו".
4 צפייה בגלריה
ג'אנלואיג'י בופון במדי פארמה, השנה
ג'אנלואיג'י בופון במדי פארמה, השנה
צולם יותר מפעם אחת עם סיגריה. בופון
(צילום: Marco Luzzani/Getty Images)

תופעת הסנוז

אפשר למצוא קשר בין העישון לבין המגפה שלא עוזבת את הכדורגל האנגלי – סנוז, שקיקי טבק עמוסי ניקוטין שנכנסים מתחת לשפה העליונה, ולדברי המשתמשים נותנים דחיפה של אנרגיה. התופעה פרצה לתודעה לפני כשנתיים ולא נרגעה: לפני מספר חודשים נחשף כי על פי סקר בממלכה, 1 מתוך 5 כדורגלנים וכדורגלניות משתמש בסנוז בקביעות. בסופו של דבר, למרות האזהרות, ניקוטין אינו אסור לשימוש, ואם לא מדובר באלו שצורכים אותו עבור "אנרגיה", אז אחרים חושבים על רגיעה. שצ'סני, למשל, סיפר כי אותה סיגריה שהרגיזה את ונגר הגיעה אחרי משחק רע שלו נגד סאות'המפטון, שגרם לו לחפש שלווה מהירה.
אחת ממטרות העל של המלך צ'ארלס היא יצירת דור ללא עישון. החוקים שיזם בבריטנים מחמירים (ויצרו דיון ציבורי סוער), כשבין השאר בכוונתו לאסור על עישון מחוץ לאצטדיוני כדורגל, לא רק בתוכם. עקרונית, עם כל המודעות של העידן המודרני, נדמה היה שספורטאים יבינו לבדם שכדאי להימנע מהנזק. זה לא קרה. ועכשיו, בכל פעם שלשצ'סני יהיה חסר מילימטר בזינוק כדי להדוף כדור, יהיו מי שיטענו שעם תפקוד ריאה מעט יותר טוב זה היה שונה.