מחזור החג של ליגת האלופות היה קסם אחד ארוך ומתמשך, אבל השיא היה מחולק לשניים, שני ערבים נפרדים, שבהם בתזמון פנטסטי קרה משהו שכבר שכחנו מקיומו: רגע לפני הקלאסיקו בברנבאו הלילה (22:00), ריאל מדריד וברצלונה שוב נראו כמו שתי הקבוצות הטובות בעולם.
זו תחושה מיוחדת. פעם זו הייתה המציאות, בימי רונאלדו ומסי, אבל ההתעצמות של סיטי והנסיגה של בארסה יצרו עולם חדש – אם כי מלכת אירופה ריאל תמיד נשארה בטופ. עכשיו הקלאסיקו שוב מרגש, מסעיר, מחשמל עוד לפני שהתקיים. הטירוף סובב שני ברזילאים מבריקים, במסעות שונים וייחודיים. ויניסיוס וראפיניה, זה המשחק שלהם.
4 צפייה בגלריה
ויניסיוס ראפיניה
ויניסיוס ראפיניה
שני ברזילאים מבריקים. ויניסיוס ראפיניה
(צילום: Pedro Salado/Getty Images, Thomas COEX / AFP)

ניצחון בשלוש זירות

דורטמונד ירדה להפסקה בברנבאו ביום שלישי ביתרון 0:2. מה שקרה במחצית השנייה שייך לספרי האגדות של הכדורגל: לא רק שריאל החזירה בחמישייה, אלא שוויניסיוס היה אחראי לשלושער מטורף, כששני השערים האחרונים בדרגת קושי של סימון ביילס. באחד הוא השתלט על הכדור באגף, בערך 30 מטר משער קבוצתו, ועף לבד את שאר המגרש בספרינט לפני שבעט פנימה; לאחר מכן הוא עשה צחוק מההגנה הגרמנית ולא השאיר ספק עם בעיטה אדירה לרשת העליונה.
ההצבעות לפרס כדור הזהב כבר ננעלו, כך שההופעה הזו כבר לא תשפיע, אבל גם כך הוא אמור לזכות בטקס שייערך בשני בערב אם לא יהיו הפתעות. בגיל 24, ויניסיוס הגיע למקום שיועד לו מאז הבכורה בבוגרים של פלמנגו בגיל 16. הוא ישלים בכך ניצחון משולש – אבל זמני – בשלוש זירות שככל הנראה יצריכו ממנו השקעה ומאמץ לאורך שנים.
4 צפייה בגלריה
ויניסיוס
ויניסיוס
צפוי לזכות בכדור הזהב. ויניסיוס
(צילום: AP Photo/Manu Fernandez)
מה שוויניסיוס עושה כרגע הוא לתבוע בעלות על ריאל, הזירה השנייה אחרי הפרס, בצל הסערה המקצועית והאישית שמלווה את קיליאן אמבאפה. הוא זה שכבר עשה הכל עם ריאל בגיל צעיר, בעוד אמבאפה מתמודד עם לחצים עצומים, ציפיות שכמעט בלתי אפשרי למלא. נדירים יהיו המקרים בהם ריאל תעבור שבוע כזה, של הופעה פנומנלית שאחריה אף אחד לא מדבר בכלל על הצרפתי. ויניסיוס הוא זה שנראה מוכן יותר להיות זה שיביא שלוש נקודות מול ברצלונה ויעלה את ריאל למקום הראשון (זה הפער ביניהן).
הניצחון השלישי הוא על השנאה. ויניסיוס הגדיל את המטרה על גבו כאשר סירב לשתוק והפך את הקריאות נגדו לסוגייה לאומית בספרד. המונים מתעבים אותו בגלל שכינה את המדינה "גזענית". אבל אתמול, כאשר ארבעה אנשים נעצרו בחשד לתפעול קמפיין נגדו ברשתות החברתיות, הוא יכול היה להרגיש שהוא מצליח לשנות את העולם. בעבר, שלושה אוהדי ולנסיה נידונו למאסר בגלל פשעי שנאה נגדו. הדברים הללו לא ייעלמו ביום אחד, אבל ויניסיוס מוביל לשם. זה לא פחות חשוב מההישגים האחרים שלו.

"נותן 200 אחוז"

המסע של ראפיניה בן ה־27 היה שונה. בשנתיים מאז נרכש מלידס הוא התקשה להוכיח שהוא ראוי לבמה שקיבל. בקיץ נראה היה שהשידוך עומד להסתיים: הזכייה של ספרד ביורו הציתה את הדמיון של ברצלונה, שרצתה לשחזר אצלה את משחק האגפים העוצמתי. את לאמין ימאל כבר יש לה ביד, והיא כיוונה בכל הכוח לניקו וויליאמס מבילבאו. מכירתו של ראפיניה הייתה אמורה לפנות מקום בתקציב ובהרכב, אבל הוא לא ויתר. בזמן שהעסקה הסתבכה ולבסוף לא יצאה לפועל, הברזילאי הבטיח לצוות המקצועי שיעשה קפיצת מדרגה, והחיבור עם האנזי פליק עשה לו טוב ("אני נותן 200 אחוז מעצמי אצלו", אמר הקיצוני).
ב־1:4 על באיירן מינכן שלשום, משחק כדורגל נפלא שאיש לא רצה שיסתיים חוץ מכל מי שקשור לבאיירן מינכן, ראפיניה התעלה לערב הגדול בחייו. את הראשון הוא הבקיע אחרי 58 שניות. לאחר מכן השלים שלושער כמו ויניסיוס בשערים יפהפיים, אחד מהם בבעיטה כשהכדור בין הרגליים של בלם באיירן דאיו אופמקאנו, שניהם בדיוק מילימיטרי לפינה של מנואל נוייר. הוא סתם את הפה לאותם אוהדי בארסה שהפיצו תמונה של החולצה שלו, מספר 11, עם שמו של וויליאמס עליה. גם הם הסתנוורו מהמחשבה על ההחתמה, והוא הודה שזה פגע בו. "חוסר כבוד", קרא לזה ראפיניה.
4 צפייה בגלריה
ראפיניה
ראפיניה
כבר היה מעורב ב־17 שערים. ראפיניה
(צילום: AP Photo/Joan Monfort)
הברזילאי הפך השנה לאיש של מספרים, בדיוק מה שנדרש ממנו. ב־13 משחקים בכל המסגרות הוא כבר היה מעורב ב־17 שערים, תשעה הבקיע בעצמו ועוד שמונה בישל. אבל יותר מכך, משהו השתנה בתוכו. הוא הפך לסמל. הוא הרביעי בתור בהיררכיית הקפטנים, אבל שלושת הראשונים הושבתו לאחרונה (פרנקי דה יונג חזר כמחליף שלשום), כך שהסרט היה אצלו והוא לוקח אותו בשיא הרצינות. הוא אנרגטי מאוד, אמוציונלי, יודע להנהיג, לכוון, לריב עם השופט בשביל החברים. השנתיים הראשונות הקשות בבארסה הוציאו ממנו משהו חדש ומרתק, והעונה הוא הציב את עצמו גבוה מעל הפוטנציאל שרבים האמינו שיש לו. הרבה דברים התחברו בברצלונה העונה, אבל מה שראפיניה עושה זו ההפתעה הגדולה ביותר.

התקווה של הסלסאו

מוזר לדבר על שני ברזילאים כל כך טובים דווקא בתקופה בה נבחרת ברזיל מחפשת את דרכה. האם השילוב של ויניסיוס וראפיניה, כמנהיגי הסלסאו, יכול להיות המפתח לשינוי?
בכל חמשת המשחקים האחרונים של ברזיל, אחד מהם לא היה בסגל, ולא הייתה אפשרות לראות אותם משתפים פעולה כשראפיניה בשיאו. ההעדפה של שניהם לאגף שמאל לא אמורה להוות בעיה – הם כבר שיחקו יחד בהרכב בעבר, והיכולת של ראפיניה לשמש כאולר שווייצרי בחלק הקדמי מקילה על כך. הוא הצטיין בחלון האחרון מתחת לחלוץ, יכול לעלות גם באגף ימין, וישנה גם אפשרות להציב את ויניסיוס בחוד ולשלוח אותו שמאלה.
4 צפייה בגלריה
שחקני נבחרת ברזיל חוגגים בשמינית גמר המונדיאל בקטאר
שחקני נבחרת ברזיל חוגגים בשמינית גמר המונדיאל בקטאר
נותנים תקווה לברזיל. ראפיניה ו-ויניסיוס חוגגים בשמינית גמר המונדיאל בקטאר
(צילום: Francois Nel/Getty Images)
השורה התחתונה היא שהם נותנים תקווה לאומת כדורגל שמתקשה לעכל את הירידה ביכולתה ובמעמדה לאורך זמן, וזה דבר גדול. אבל לפני שהאתגרים בצהוב יגיעו, הם צריכים להכניע אחד את השני במשחק הכי גדול שיש לענף להציע.
פורסם לראשונה: 01:30, 25.10.24