"בכדורגל תמיד מדברים על שלום וכבוד, ואני שואל איפה הכבוד ל־1,400 אנשים שנרצחו? משפחות שלמות? בחורות שנאנסו? נשים בהריון נרצחו. נחטפו מאות, ילדים, נשים, מבוגרים שצריכים תרופות. איך אתם מתעלמים מזה? הרבה מהנרצחים אוהדי ברצלונה, ריאל, סיטי. ליברפול לא כיבדה את המוות שלהם. עולם הכדורגל מאוד איכזב. ואני תוהה: זה הכל כסף? כסף יכול לקנות ערכים?".
ברק בכר היה כבוי מאז תחילת המלחמה. למשחק הראשון של הכוכב אדום בלגרד מאז פרצה הוא עלה עם סרט שחור, ובמשחקים האחרונים לא דיבר עם התקשורת. ישנם כתבים שטוענים שהמצב הקשה במולדת גם מסיח את דעתו, והוא לא יכול להתרכז בעבודה. אתמול הכל התפרץ, במסיבת העיתונאים לקראת המשחק הערב בלייפציג (22.00) בליגת האלופות, כשבכר תקף בעוצמה את השתיקה של הענף. עם דמעות בעיניו, הוא לא חסך במילים, נקב בשמם של מועדונים שנפגע מהם, וסיפר על שיחה מצמררת עם מיכאל בן התשע, בנו של צלם "ידיעות אחרונות" ו־ynet רועי עידן ז"ל שנרצח בכפר עזה. יש דברים חשובים בהרבה מכדורגל, ואת כל מה שבכר שמר בבטן, הוא הוציא.
3 צפייה בגלריה
בכר
בכר
"אם המשחק היה נגמר ב־2:2, בכר היה מסיים את תפקידו"
(צילום: REUTERS/Novak Djurovic)
אבל המציאות אכזרית, ובסרביה לא עושים לו הנחות בגלל המלחמה. זה מה שקרה בשבת: הכוכב האדום הייתה אמורה להשיג ניצחון קל מול קבוצת מרכז הטבלה יאבור, אבל היא השלימה 2:3 רק בדקה ה־79, בזכות המחליף בן ה־18 יובאן מיאטוביץ'.
האוהדים הביעו בכעס את דעתם עם שריקת הסיום. גם במחזור שלפני כן ההגנה של השוער עומרי גלזר הייתה מחוררת ב־3:4 על רדניצ'קי קראגויבאץ. בעיתונות הסרבית החלו להתייחס לשמועות על מעמדו של בכר, וב"ספורטקלוב" נכתב: "אם המשחק היה נגמר ב־2:2, בכר היה מסיים את תפקידו". ב"קוריר" ציטטו בכיר במועדון לפיו "אנחנו עומדים מאחוריו ויש לו ולצוות שלו תמיכה מלאה. הכוכב האדום עשתה מאמצים גדולים לצרף את בכר, ואין כוונה להחליף את הצוות מיד אחרי המשבר הראשון" – אבל זו גם הודאה בקיומו של משבר.
3 צפייה בגלריה
גלזר
גלזר
ההגנה שלו הייתה מחוררת בשני המחזורים האחרונים. גלזר
(צילום: Michael Regan/Getty Images)

ההתקפה נתקעת, הקישור רך

בסופו של דבר, המצב עדיין סביר: למרות התוצאות הרעות, הכוכב האדום מדורגת שנייה בליגה, ארבע נקודות מתחת לפרטיזן בלגרד של ביברס נאתכו, ועברו בסך הכל עשרה מחזורים. בנוסף, ניתן להשיג את המקום השלישי בבית 7 בליגת האלופות, אם כי קשה לראות את הקבוצה משיגה נקודות הערב. הבעיה היא שהיכולת לא משתפרת.
זה שורש העניין. מדובר בסגל היקר בתולדות הכוכב האדום, וגם בכר קיבל חוזה חסר תקדים. אפילו אם היו פציעות, זה לא תירוץ. המשחק הרשמי הראשון היה לפני שלושה חודשים, ועדיין נראה שהקבוצה לא מספיק מחוברת.
ההתלהבות והסגנון ההתקפי הובילו לניצחונות הגדולים בהתחלה, אבל כעת נראה שכל היריבות בסרביה כבר הבינו היכן נמצאות נקודות החולשה ומנצלות אותן, וההתקפה נתקעת לא פעם ומסתמכת רק על המהירות של עוסמאן בוקארי. שחקני הרכש שבכר התעקש עליהם לא פוגעים, במיוחד הקשר הקוריאני וואנג אין־בום, השחקן היקר ביותר אי פעם של הכוכב האדום, שעלה 5.5 מיליון יורו ולא תורם יותר מדי.
3 צפייה בגלריה
אוסמן בוקארי
אוסמן בוקארי
הקבוצה מסתמכת על המהירות שלו. בוקארי
(צילום: טוויטר הכוכב האדום)
בכר בינתיים לא מוצא פתרונות. הוא ניסה קישור מעובה, שיחק גם עם שלושה בלמים, אבל מרכז השדה הרך פוגע בו בגלל שהכדור לא זז מספיק והחורים שמשאירים הקשרים הרסניים.
המשחק של ההנהלה עדין מאוד. במועדון להוטים להצלחה ולא יהיו מוכנים לראות כדורגל ברמה נמוכה לאורך זמן, אך מצד שני מחויבים לפרויקט בדיוק כמו בכר. אחרי השקעה כספית היסטורית, הבוסים יודעים שייראו רע מאוד אם יחתכו וימשיכו למאמן אחר כבר אחרי חודשים ספורים.
אחרי שני מחזורים, המצב בבית די צפוי: מנצ'סטר סיטי ולייפציג למעלה, הכוכב האדום ויאנג בויז נאבקות על מעבר לליגה האירופית אחרי שסיימו ב־2:2 בבלגרד, ונמצאות במאזן זהה – נקודה אחת ויחס שערים 5:3. את המשחק שהיה קריטי לנצח בו, בבית מול השווייצרים, בכר לא הצליח לקחת. עכשיו מחכים לו שני משחקים רצופים מול לייפציג, ואז נסיעה לברן. כפי שהיה ברור כבר זמן רב, בעצם ממש ממעמד החתימה, המשחק הזה יכול להיות הקש האחרון. בכר לא ימשיך בכוכב האדום, בוודאות כמעט מלאה, אם יסיים אחרון. משהו חייב להשתנות, ומהר.