הודעת הפיטורים של וויין רוני מברמינגהם סיטי, אחרי שלא ניצח ב-13 משחקים מתוך 15 בתור מאמן הקבוצה וירד איתה מהמקום השישי למקום ה-20, חידדה עד כמה גדול לעיתים הפער בין יכולת של ספורטאי כשחקן מההצלחה שלו כמאמן. אקס יונייטד - מלך שערי המועדון בכל הזמנים עם 253 כיבושים - הוכיח במהלך קדנציה בת פחות משלושה חודשים עד כמה רחוק הוא נפל מהעץ של המאמן שהפך אותו לאגדה, סר אלכס פרגוסון.
"ייקח לי זמן להתגבר על המהמורה הזו", סיפר שלשום רוני, שהאכזבה בברמינגהאם לא הייתה הראשונה בקריירת האימון הקצרה שלו. חלוץ העבר האנגלי ירד לליגה השלישית עם דרבי קאונטי וקיבל מכתב פיטורים מדי.סי. יונייטד מה-MLS אחרי שנה ושלושה חודשים בתפקיד. אבל מבט מלמעלה, על כוכבי העבר האנגלים שהם בני דורו, מגלה שהוא ממש לא לבד.
6 צפייה בגלריה
רוני
רוני
נפל רחוק מהעץ של פרגוסון. רוני
(צילום: George Wood/Getty Images)

גארי נוויל

ללא שום ניסיון, מגן העבר מונה בדצמבר 2015 למאמנה של ולנסיה, והציפיות ממנו היו בשמיים. אבל בניגוד ליכולת שלו שהציג כשחקן מנצ'סטר יוניטד, הרקורד של נוויל עם העטלפים היה עגום. זה התחיל עם תשעה משחקים ללא ניצחון, והסתיים אחרי ארבעה חודשים בלבד ועם נתון מביך של שלושה ניצחונות ב-16 משחקי ליגה.
בליגת האלופות הודח האנגלי כבר בשלב הבתים, כשוולנסיה סיימה במקום השלישי של בית 8, אחרי גנט וזניט סנט פטרסבורג. "הייתי רוצה להמשיך בעבודה שהתחלתי לעשות פה", אמר נוויל עם ההודעה על פיטוריו, "אבל אני נמצא בעסק שמבוסס על הצלחות, והתוצאות שהושגו לא עונות לסטנדרט שהמועדון דורש ממני ולא במה שאני מצפה מעצמי". זאת גם הייתה ההתנסות האחרונה שלו כמאמן, לפני שהפך לאחד הפרשנים הצבעוניים באי הבריטי. אגב, עוזרו היה אחיו פיל, שאליו עוד נגיע.
6 צפייה בגלריה
גארי נוויל
גארי נוויל
התרסק עם העטלפים. נוויל
(צילום: AP Photo/Alberto Saiz)

סול קמפבל

אם כלל לא ידעתם שלמגן לשעבר של ארסנל וטוטנהאם הייתה קדנציית אימון, זאת ממש לא אשמתכם. את ההזדמנות הראשונה הוא קיבל במקלספילד טאון, מועדון מהליגה החמישית, שם סייע במאבקי ההישרדות אבל נאלץ לעזוב לאחר שלא הגיע להבנות כספיות עם הקבוצה שסבלה מקשיים כלכליים.
התחנה הבאה של מי שזכה כשחקן בשתי אליפויות עם התותחנים הייתה סאות'נד יונייטד מהליגה השלישית, אליה הצטרף באוקטובר 2019. בסיום אותה עונה, שהוקדם בעקבות מגפת הקורונה, ירדה הקבוצה ליגה, וכך גם נגמרה קריירת האימון של קמפבל, אשר הצהיר לאחרונה כי הוא לא מתכוון לחזור לקווים. בסך הכל הוא העביר 53 משחקים בלבד כמאמן. "אני רוצה להיות באחד הימים ראש עיריית לונדון", טען לפני מספר שנים. אולי זה יותר יתאים לו?
6 צפייה בגלריה
סול קמפבל
סול קמפבל
קריירת אימון קצרה בליגות הנמוכות. קמפבל
(צילום: Sol Campbell)

פיל נוויל

האח השני לבית משפחת נוויל גם התקשה במעבר בין המגרש לספסל המאמנים - אבל לזכותו ניתן לזקוף את העובדה שהוא לא מוותר. לאחר שאימן את את סלפורד סיטי מהליגה הרביעית - קבוצה ששייכת למספר שחקני עבר של מנצ'סטר יונייטד - הוא מונה למאמן נבחרת הנשים של אנגליה. פחות מ-24 שעות לאחר מכן הוא נאלץ לפרסם התנצלות על מספר ציוצים ישנים בעלי אופי מיזוגני.
מי שעשה קריירה מפוארת כשחקן במדי יונייטד ואברטון הצליח להתגבר על הפרשה ולהוביל את אנגליה למקום הרביעי במונדיאל 2019, שהייה שווה להישג השיא שלה דאז, אבל הצליח גם לעורר שוב את זעמה של התקשורת, שביקרה אותו על כך שכינה את המשחק על המקום השלישי "שטויות". לאחר המונדיאל אנגליה רשמה רצף של תוצאות לא טובות, ונוויל עזב עם סיום החוזה שלו.
בתחנה הבאה שלו, אינטר מיאמי של דיוויד בקהאם, הוא איכזב, ופוטר רגע לפני שלאו מסי הגיע לחזק. בעונה הראשונה הוא סיים במקום ה-11 מתוך ה-14 במזרח, בעונה השנייה דווקא הצליח להעפיל לפלייאוף מהמקום השישי, אבל פוטר במהלך העונה השלישית כשהקבוצה במקום האחרון במזרח. "שכמסי הגיע, ידעתי שאני מפוטר", סיפר לאחרונה. חברים אומרים לי שהייתי יכול לאמן אותו, אבל זה לא נכון. התוצאות שלי לא היו מספיק טובות. לפעמים זה לא עובד, אני לא כועס". בעונה הקרובה הוא ינסה לנקום בחבר הטוב בקהאם, עם פורטלנד טימברס, אותה הוא מאמן כיום ב-MLS.
6 צפייה בגלריה
נוויל
נוויל
מתוסכל במיאמי שלפני מסי. נוויל
(צילום: AP)

פרנק למפארד

כוכב העבר ואולי אחד הסמלים הכי גדולים של צ'לסי בכל הזמנים לא הצליח להתרומם כמנג'ר. ההזדמנות הראשונה של למפארד הגיעה על הקווים של דרבי קאונטי ב-2018/19, ועם סגל שכלל את מייסון מאונט, פיקיו טומורי והארי ווילסון - קשר העבר האגדי של צ'לסי נעצר רק בגמר פלייאוף העלייה לפרמייר-ליג. בזכות ההצלחה, בקיץ 2019 קיבל למפארד את משרת חלומותיו, כמאמן צ'לסי. באותו קיץ ספגו הבלוז עונש העברות מפיפ"א, אך על אף זאת סיימו במקום הרביעי בליגה והשיגו את הכרטיס לליגת האלופות. משם הכל התחיל להתרסק עבור למפארד.
בינואר 2021 הוא פוטר כשהקבוצה במקום התשיעי. בינואר 2022 הוא קיבל הזדמנות נוספת במועדון כחול אחר, אברטון, ואמנם הציל את הטופיז מירידה, אך פוטר תשעה ימים לפני שהשלים שנה בגודיסון פארק, בעיצומו של מאבק תחתית נוסף. באפריל חזר קשר העבר לצ'לסי כמאמן זמני לאחר פיטוריו של גרהאם פוטר, אבל ניצח רק פעמיים ב-11 משחקים וסיים במקום ה-12.
"אנחנו סובלים מאוד, זה אפילו לא מצחיק יותר", צייץ אחד האוהדים בטוויטר במהלך ההתרסקות. "זה עינוי בלתי אנושי. אנחנו לא יכולים לסבול את זה יותר, זה נהיה מגוחך. אל תחכו, תחתימו את פוצ'טינו עכשיו". כידוע, המאמן הארגנטיאי הגיע בסופו של דבר בקיץ, התוצאות הטובות עוד בדרך.
6 צפייה בגלריה
מאמן צ'לסי פרנק למפארד
מאמן צ'לסי פרנק למפארד
שתי הזדמנויות בצ'לסי שהסתיימו בשתי אכזבות. למפארד
(EPA)

סטיבן ג'רארד

כמו אצל למפארד, גם ההתחלה של אקס ליברפול כמאמן נראתה מבטיחה. בעונת 2020/21 הוא הוביל את ריינג'רס לאליפות סקוטלנד ללא אף הפסד ליגה. אולם הפיתוי לעשות את המעבר המהיר לפרמייר-ליג התברר כטעות. באוקטובר 2021 הוא חתם באסטון וילה, איתה סיים את העונה במקום ה-14, שלושה מקומות מתחת לדירוגה בעונה שלפני כן, אולם ג'רארד המשיך לקבל קרדיט - שלא נמשך יותר מדי זמן לתוך עונת 2022/23. הוא פוטר לאחר 11 מחזורים כשהקבוצה במקום ה-19, ואת מקומו תפס אונאי אמרי, שהוביל את אסטון וילה לאירופה כבר בעונה שעברה, והעונה הפך אותה ללהיט הכי גדול בפרמייר-ליג.
את האכזבה הגדולה מינף סטיבי ג'י בקיץ האחרון למעבר מפתיע למושבה הבריטית של אל-איתיפאק הסעודית, כשהוא לוקח איתו חברים אחרים ששיחקו בליברפול - ג'ורדן הנדרסון וג'רוג'יניו ווינלדום. נכון למחזור ה-19 קשה לתאר את ההרפתקה האוריינטלית כהצלחה, כשהקבוצה מדורגת במקום השמיני.
6 צפייה בגלריה
סטיבן ג'רארד מאמן אסטון וילה
סטיבן ג'רארד מאמן אסטון וילה
היאוש בסעודיה יותר נוח. ג'רארד
(צילום: גטי אימג'ס)

אז מה למדנו?

כוכב עבר נוסף ופרשן הכדורגל של ה-BBC, גארי לינקר, התייחס למגמה: "כשלוקחים בחשבון את הכישרונות האלה, שרוני, ג'רארד ולמפארד הבולטים שבהם, אני רק יכול לומר שאני מעריץ אותם על עצם זה שהם מלכתחילה לקחו על עצמם את תפקיד האימון, זה מוכיח שיש להם תשוקה ואהבה אמיתית למשחק – הם לא באמת היו צריכים את זה".
"עבור שלושתם מדובר במסע קשה, מה שמוכיח שאם היית כדורגלן מוכשר וחרוץ, זה לא אומר בהכרח שתצליח להיות גם מאמן מוביל. יכול להיות שזה ישתנה והם עוד יהיו מאמנים גדולים, אבל אולי הדרך היא בעצם להתחיל בקטן, ממועדונים קטנים, ולבנות את עצמך מלמטה. כי ברגע שאתה מגיע ישר למועדונים גדולים, יש לך לפעמים עסק עם שחקנים גדולים בהווה לפחות כמו שהיית, וזה אתגר לא פשוט עבור כל מאמן".