מחר (שני) יתקיים בפריז טקס כדור הזהב, הטקס היוקרתי ביותר בעולם הכדורגל ובו יוכתר השחקן הטוב בעולם לשנת 2024. הפרס מוענק על ידי המגזין הצרפתי "פראנס פוטבול" מאז שנת 1956, ונחשב לתואר האישי הנחשק ביותר בענף.
הפרס ניתן לשחקן המצטיין של השנה על פי הצבעות של עיתונאי ספורט מרחבי העולם - 100 עיתונאים מ-100 מדינות. לאו מסי הוא השחקן המעוטר ביותר בהיסטוריה של הטקס עם שמונה זכיות בתואר, כשאת האחרונה השיג בשנה שעברה (2023). הפעם, לראשונה מאז 2004, מסי וכריסטיאנו רונאלדו לא נמצאים בין 30 המועמדים הסופיים לזכייה. על פי אתרי ההימורים ועל פי מרבית ההערכות באירופה, ויניסיוס מריאל מדריד יזכה בתואר הנחשק, כאשר בעיתון הספרדי "מארקה" לקחו את העניין צעד קדימה ודיווח כי ויניסיוס כבר יודע שהוא יזכה בתואר. רודרי, כוכב מנצ'סטר סיטי ונבחרת ספרד, צפוי להגיע למקום השני.
3 צפייה בגלריה
ויניסיוס
ויניסיוס
הפייבוריט לזכייה. ויניסיוס
(צילום: Thomas COEX / AFP)
ויניסיוס בן ה-24 הוביל השנה את ריאל מדריד לזכייה באליפות ספרד ובליגת האלופות ה-15 בתולדות המועדון. הוא כבש שער בגמר ליגת האלופות מול דורטמונד, שהסתיים ב-0:2 לריאל מדריד. הוא צפוי להיות הברזילאי הראשון שזוכה בתואר מאז קאקה ב-2007, והחמישי בסך הכל. מלבד קאקה, רונאלדו זכה בתואר פעמיים, ורונאלדיניו וריבאלדו משלמים את טבלת הזכיות של הברזילאים. עד 1995 הוענק הפרס רק לשחקנים אירופיים.
בהופעותיו במדי נבחרת ברזיל השנה ויניסיוס דווקא לא הרשים - כשהוא כבש רק שני שערים בתשע הופעות, ולא הצליח למנוע את הדחת נבחרתו ברבע גמר הקופה אמריקה מול אורוגוואי. ב-35 הופעות במדי ברזיל בסך הכל, ויניסיוס כבש רק חמישה שערים.
3 צפייה בגלריה
רודרי
רודרי
בורג חשוב במנצ'סטר סיטי ונבחרת ספרד. רודרי
(צילום: REUTERS/Lee Smith)
המתחרה העיקרי של ויניסיוס הוא כאמור רודרי, קשר מנצ'סטר סיטי. הספרדי בן ה-28 היה מרכזי בזכיית קבוצתו באליפות הפרמייר-ליג הרביעית ברציפות, ונבחר לשחקן הטורניר כשספרד זכתה ביורו 2024. זאת הייתה שנת השיא של מי שנחשב לקשר הכי טוב בעולם, שאין חלק במגרש שהוא אינו מצטיין בו.
לפני כחודש הוא קרע את הרצועה הצולבת וגמר את העונה, דווקא אחרי שהתריע על העומס הבלתי אפשרי שיש על שחקני כדורגל היום. שבוע לפני הפציעה הוא אף טען כי "שביתת השחקנים עקב העומס מתקרבת, לא נותרה לנו ברירה. כסף זה לא הכל בחיים".
ג'וד בלינגהאם, חברו לקבוצה של ויניסיוס, צפוי להגיע למקום השלישי לאחר עונת בכורה מרשימה בריאל מדריד, וגם היו לו חלק חשוב בהגנה של נבחרת אנגליה לגמר היורו. לאמין ימאל צפוי להגיע למקום הרביעי, כשהוא בן 17 בלבד. ימאל היה חלק מרכזי בזכייה של ספרד ביורו וכבש שער מדהים בחצי הגמר. העונה הוא מוביל את ברצלונה לפתיחת עונה חלומית, ורק אתמול הוא הפך בגיל 17 ו-105 ימים לכובש הצעיר בתולדות הקלאסיקו, ב-0:4 הגדול של ברצלונה על ריאל מדריד בברנבאו.
3 צפייה בגלריה
שחקן ריאל מדריד ג'וד בלינגהאם
שחקן ריאל מדריד ג'וד בלינגהאם
יגיע למקום השלישי? בלינגהאם
(AP Photo/Pablo Garcia)
במקביל, אייטנה בונמטי, הזוכה אשתקד בכדור הזהב לנשים, מובילה במירוץ לזכייה נוספת. הספרדייה הובילה את ברצלונה לאליפות החמישית ברציפות, כבשה בניצחון בגמר ליגת האלופות על ליון, ונבחרה לשחקנית הטורניר. בנוסף, היא הובילה את נבחרת ספרד לזכייה בליגת האומות.
בטקס פרס כדור הזהב 2024, מלבד הפרס המרכזי - כדור הזהב לגברים ולנשים - מוענקים מספר פרסים נוספים. פרס קופה מוענק לשחקן הצעיר המצטיין מתחת לגיל 21 - בלינגהאם זכה בשנה שעברה - פרס יאשין מוענק לשוער הטוב ביותר בעולם, גביע גרד מולר מוענק למבקיע המצטיין של השנה, וישנם גם פרס מאמן השנה לגברים ופרס מאמן השנה לנשים. כמו כן תיבחר קבוצת השנה, בגברים ובנשים, ויוענק פרס סוקרטס על עבודה הומניטרית.