כמו בישראל, גם בסרביה נפלו במלכודת משחקי הידידות. ה־0:5 של הכוכב האדום בלגרד על פיורנטינה לפני ארבעה חודשים, שסיכם תקופת הכנה מעוררת תיאבון עבור קבוצתו החדשה של ברק בכר, הטריף את התקשורת עם "כדורגל אטומי" ו"לא היה דבר כזה", ואז הגיעה הליגה, עם 16 שערים בארבעת המחזורים הראשונים. הכוכב – ההיית או חלמתם חלום?
למרבה הצער, זה היה חלום. חלום לילות קיץ. שלשום בערב, בברן הקפואה, הקבוצה שהציבה לבכר מטרה – לעבור סוף־סוף את שלב הבתים בליגת האלופות, אם דרך עלייה לשמינית הגמר ואם דרך המקום השלישי שמוביל לליגה האירופית – הודחה רשמית מאירופה עם הפסד 2:0 ליאנג בויז.
3 צפייה בגלריה
מאמן הכוכב האדום בלגרד ברק בכר
מאמן הכוכב האדום בלגרד ברק בכר
נכשל במשימה העיקרית שלו. בכר
(AP Photo/Matthias Schrader)
מהמחזור הראשון היה ברור שלא יהיה ניתן באמת לעבור את אלופת אירופה מנצ'סטר סיטי ואת לייפציג הגרמנית, שנראתה מצוין בקמפיין, אבל אלופת שווייץ לא גדולה על הכוכב האדום, זו קבוצה באותו סדר גודל עם אותן שאיפות, ובכר פשוט נכשל מולה פעמיים (אחרי התיקו בבלגרד) – ובעצם, נכשל במשימה העיקרית שלו. כעת, כך נראה, הוא שורד בתפקיד על זמן שאול.
בליגה יהיה בסדר, הפער מפרטיזן בלגרד של ביברס נאתכו ירד לשלוש נקודות, אבל זה כבר לא חשוב. את הניצחונות היא מגרדת בקושי, מה שלא מוסיף למצב הרוח במועדון, וממילא בכר לא חתם בשביל להביא אליפות. הוא קיבל כל מה שרצה, והקבוצה, השיטה, הפילוסופיה – שום דבר לא נדבק. כרגע המעמד שלו מעורער מאוד. אתמול בסרביה טענו שהוא עוד יקבל הזדמנות אחרונה לשפר את הסגל והיכולת בחלון ההעברות בחורף. ההשקעה הגדולה בו ובחיזוק עלולה לרדת לטמיון אם יפוטר כעת, מהלך שיתפרש כהודאה בטעות רצינית של ההנהלה, ואנשיה לא ששים לבצע אותו.
המאמן לא מוותר ומאמין שהמצב היה אחר אם הקבוצה הייתה כובשת בדקות הפתיחה החזקות בברן, אבל זה כבר לא ממש תלוי בו, כי גם ריצה לאליפות עלולה שלא להספיק אם במועדון לא ירגישו שהוא מתאים לקמפיין האירופי הבא. ויש עוד נקודת ציון: בחודש הבא מחכה דרבי מול פרטיזן, ואין סיכוי שבכר ימשיך אם יפסיד במשחק החשוב ביותר לקהל.

"תזמורת בלי מנצח"

התקשורת הסרבית קרעה לגזרים את בכר וקבוצתו מאז המשחק, והטענות אינסופיות: מהשגיאות בעמדות המגינים, כשבשמאל אין גיבוי ובימין מועדף שחקן שזו לא העמדה הטבעית שלו על פני שמות מוכחים, ועד לראשי המועדון שהימרו על הסוס הלא נכון. אלכסנדר ראדוניץ' מ"קוריר" היה חריף במיוחד: "בקיץ מכרו לנו סיפורי אגדה על מאמן שנעשה איתו את הצעד הבא בליגת האלופות. זה הגיע לרמה שבה כבר התחילו להשוות את הקבוצה לזו שזכתה באליפות אירופה ב־1991. למרבה הצער, השחקנים של היום לא ראויים אפילו לקשור את השרוכים של השחקנים מאז. המאמן ברק בכר הוא לחלוטין האשם העיקרי במצב. לא הביאו אותו בשביל שיסיים אחרון בבית עם נקודה אחת, יהיה בליגה מתחת לגרסה חלשה מתמיד של פרטיזן, בלי שהוא מצליח להכניס לעניינים את שחקני הרכש היקרים. הקבוצה נראית כמו תזמורת בלי מנצח".
3 צפייה בגלריה
שוער הכוכב האדום בלגרד עומרי גלזר
שוער הכוכב האדום בלגרד עומרי גלזר
נטייה עקבית לספוג שערים באשמתו. גלזר
(REUTERS/Annegret Hilse)
3 צפייה בגלריה
הקהל של הכוכב האדום בלגרד
הקהל של הכוכב האדום בלגרד
הקהל של הכוכב האדום בלגרד
(צילום: EPA)
מה שמעניין לא פחות הוא מה שכותב ראדוניץ' בהמשך טורו, ומסמל גם את המלחמה בישראל כאחראית למצב: "בחודש האחרון, בכר הקדיש יותר זמן לרשתות החברתיות מאשר לעבודה שלו, ומעלה תכנים רגישים באינסטגרם כמעט מדי יום. אנחנו מבינים את הבעיה, קשה להתרכז כאשר המשפחה שלך סופגת הפגזות, אבל יש לו מחויבות למועדון. הוא לא עובד בשביל פרוטות ברחוב, יש לו חוזה של מיליון דולר".

גם גלזר לא עוזר

חשוב לדבר על נקודה שכמעט לא עלתה בחודשים האחרונים, כאשר הפעם היחידה שעסקו בה בהרחבה הייתה אחרי המשחק מול סיטי – עומרי גלזר. בכר הביא אותו לבלגרד כמעט מיידית אחרי החתימה שלו, וזו הייתה יותר מסתם העברה: המאמן הישראלי סימן את הטריטוריה והראה לחדר ההלבשה ולאוהדים מי בעל הבית החדש, כאשר הביא את גלזר על חשבון מילאן בוריאן, השוער שהיה יקיר היציעים. הרכש היה חייב להוכיח את עצמו מקצועית בשני מישורים – גם שוער ראוי לליגת האלופות, וגם כזה שיכול להשכיח דמות משמעותית במועדון. קשה לומר שזה קרה.
הבעיה של גלזר, כפי שאפשר היה לראות גם בקמפיין הנבחרת, היא שלמרות שהוא מסוגל להפגין יכולת גבוהה לאורך זמן ולשמור על יציבות מסוימת, יש לו נטייה עקבית לספוג שערים באשמתו במשחקים החשובים ביותר (לדוגמה – הגול הקריטי ב־1:1 של ישראל ברומניה). זה כמעט הולך יד ביד – באותו משחק מול סיטי, למשל, הוא נתן תצוגה אדירה במחצית הראשונה ואז ביצע טעות קשה בדרך לקאמבק של פפ גווארדיולה, ושלשום ספג שער רך מאוד שהיה חייב לעצור, השני של השווייצרים שגמר את הסיפור. זה לא טוב מספיק. יש שם נתונים ופוטנציאל, אבל גלזר לא הצליח להחזיק את הקמפיין הזה והמהלך של בכר לא הוכיח את עצמו. גם בליגה הוא לא בשיאו וסופג יותר מדי.
ברק בכר מיקסם את קמפיין ליגת האלופות של מכבי חיפה, כפי שחייב לעשות כל איש מקצוע ושחקן ישראלי שמגיע לטורניר גדול, בין אם ברמת הנבחרות ובין אם קבוצות. הוא הרשים את הכוכב האדום בלגרד כשהדיח אותה וניצח את יובנטוס, עד כדי כך שקיבל שדרוג לקריירה וכסף גדול. היו לו את כל התנאים להצליח – וכעת הוא בעצמו מודה שהתוצאות לא עמדו בציפיות. עכשיו, כאמור, המשך ההרפתקה כבר לא תלוי בו.