נראה שהתרגלנו כבר למציאות שבה כל אירוע ספורט גדול נגוע בפוליטיקה או בבעיות גלובליות שונות ומשונות. אולימפיאדת טוקיו תחת עננת הקורונה; החרם הדיפלומטי על משחקי החורף בבייג'ינג; ההשעיה של רוסיה ובלארוס מהשתתפות כמעט בכל התחרויות הקיימות; וכעת, כמובן, מגיע המונדיאל בקטאר שנקנה בשוחד, נבנה בדמם של פועלים מתים וצפוי לכלול מחאות שקטות רבות של השחקנים בנוגע לזכויות עובדים ולהט"בים.
זימון השחקנים עצמו נכנס למערבולת הפוליטית, כאשר ההתאחדות הפולנית, מהתומכות הבולטות בענישת רוסיה, החליטה כי המגן מאצ'יי ריבוס לא ייצא לגביע העולם בגלל שחתם בספרטק מוסקבה. וכעת עוד שחקן הציב את מקומו במונדיאל בסכנה על רקע שאינו מקצועי כלל.
6 צפייה בגלריה
סרדאר אזמון כדורגלן איראני
סרדאר אזמון כדורגלן איראני
"איני יכול לשתוק עוד", צייץ ממחנה האימונים של נבחרת איראן באוסטריה. סרדאר אזמון
(צילום: גטי אימג'ס)
6 צפייה בגלריה
סרדאר אזמון כדורגלן איראני
סרדאר אזמון כדורגלן איראני
זמן קצר אחרי הציוץ הוא שותף במשחק ידידות מול סנגל, אבל מקומו במונדיאל בסכנה
(צילום: AFP)
6 צפייה בגלריה
הפוסט של סרדאר אזמון כדורגלן איראני
הפוסט של סרדאר אזמון כדורגלן איראני
"תתביישו, אנשים שרוצחים אחרים בגלל סיבות כל כך פעוטות". הפוסט של אזמון, שהוסר בהמשך
(מתוך הטוויטר)
חלוץ נבחרת איראן ולברקוזן, סרדאר אזמון, לא נותר אדיש ל"מחאת החיג'אב" המשתוללת במולדתו וצייץ ממחנה האימונים באוסטריה: "חוקי הנבחרת אוסרים עליי להביע את דעתי עד לסיום המחנה, אך איני יכול לשתוק עוד. תתביישו, אנשים שרוצחים אחרים בגלל סיבות כל כך פעוטות. העונש הקשה ביותר יהיה הדחה מהסגל, אבל זה מחיר קטן לשלם אם אציל אפילו שערה אחת מראשה של אישה". הציוץ הוסר מטוויטר, אבל הפך ויראלי.
נכון לאתמול לא ננקטו נגדו צעדים, אבל מי שכונה בעבר "מסי האיראני" לקח סיכון עצום בעצם הציוץ. ההערכה הרווחת היא שלא ייסע למונדיאל, בטח אחרי שהעניין תפס תאוצה בתקשורת העולמית וב"בילד" קראו לו: "השחקן האמיץ בבונדסליגה". אבל החלוץ בטח לא יקל על קבלת ההחלטה הזו, וידאג להוכיח כמה הוא חשוב: אזמון לא נכלל אתמול בהרכב במשחק ההכנה מול סנגל, אחרי שפתח בעשרת המשחקים האחרונים שבהם היה בסגל. הוא נכנס כמחליף בדקה ה-59, ותוך חמש דקות הבקיע וקבע את תוצאת המשחק, 1:1.
אבל זה עלול להפוך למצב גרוע יותר מאשר הרחקה מהנבחרת. כפי שהג'ודוקא סעיד מולאי חשף, משפחתו הוטרדה והוא ספג איומים על חייו אחרי שערק מאיראן בעקבות הלחץ שהופעל עליו להחרים קרבות מול ישראלים. לא מן הנמנע שגם אזמון יחווה כעת את זעמם של הבכירים האיראנים. "אם הם מוסלמים", כתב אזמון, "אז אלי, הפוך אותי לכופר". הוא יודע מה ממתין לו כעת, אבל זה לא עצר בעדו.

רוח גבית מקארימי

הוא לא צריך ללכת רחוק בשביל לקבל דוגמה. עלי קארימי בן ה-43, אחד משחקניה הגדולים של איראן בכל הזמנים, חי כיום בדובאי ואולי בשל כך מרגיש נוח להתבטא בחופשיות. קארימי פירסם השבוע ברשתות החברתיות עשרות פוסטים התומכים במפגינים. הוא כתב כי "אסור לחיילים לשפוך את דמם של חפים מפשע", וקרא: "אל תפחדו מנשים חזקות". לא רק זאת, אלא שקארימי החליט לסייע לעוקבים שלו להתגבר על מגבלות הגלישה החופשית באינטרנט שהטילו הרשויות, ופירסם עצות ליצירת רשתות שיעקפו את החסימה. הוא הבהיר: "אני רק רוצה שכל האיראנים יהנו משלום, שלווה ורווחה".
6 צפייה בגלריה
עלי כארימי כדורגלן עבר איראני
עלי כארימי כדורגלן עבר איראני
"אל תפחדו מנשים חזקות". עלי כארימי בימיו בנבחרת איראן
(צילום: גטי אימג'ס)
6 צפייה בגלריה
מחאה באיסטנבול
מחאה באיסטנבול
המחאה באיסטנבול בעקבות מותה של הצעירה האיראנית מהסא אמיני
(צילום: EPA)
המעורבות של אדם פופולרי כמו קארימי נתנה רוח גבית למוחים, שקוראים בשמו בהפגנות. עיתונאי איראני שהתראיין ל-RFE ציין: "האזרחים אוהבים את קארימי, חושבים עליו כאחד משלהם ומכבדים אותו". עיתונאי אחר הוסיף: "הוא תמיד תומך במחאות. הוא מעורר גאווה בזכות חוש הצדק שלו, יחד עם הגאונות שהפגין על המגרש".
אבל אותו פרופיל ציבורי גבוה בו מחזיק קארימי – ש-11 מיליון גולשים עוקבים אחריו באינסטגרם – התברר כחרב פיפיות, כי התגובה הייתה נחרצת: בזמן שקיצונים מוסלמים קראו למעצרו של קארימי, המשטרה אטמה את הכניסה לביתו בטהרן בהוראת התובע המקומי. מספר שעות לאחר מכן המחסומים הוסרו, אך לצד זאת דווח כי השלטונות החרימו מספר נכסים אחרים בהם מחזיק קארימי באיראן. הסמכות המשפטית הבכירה במדינה, קולאם-חוסיין מוהסני-אג'אי, הפיץ אזהרה חמורה: "כל האנשים שהפכו למפורסמים בזכות תמיכת המערכת הזו, צריכים לדעת שישלמו על הנזקים שיגרמו לאיראן. אנחנו נמצא ונעניש אותם".

עלי דאי ומחאת החיסונים

אבל גם הרשויות מסתכנות – מאחר שישנן דמויות בולטות נוספות מעולם הכדורגל שנכנסו לסיפור. צעדי ענישה נגד אגדות יכולים רק להחריף את המחאה. והכוונה היא לשמות הנערצים ביותר, חבריו של קארימי לנבחרת בעבר, ובראשם הכדורגלן האיראני הגדול בכל הזמנים – עלי דאי.
דאי כבר נכנס לעימות חזיתי עם המנהיג הרוחני העליון עלי חמינאי לפני כשנה וחצי. חברו הטוב ושחקן הנבחרת לשעבר, מהדרד מינבאנד, היה אחד הקורבנות של מגפת הקורונה שהשתוללה במדינה, ודאי רתח על חמינאי שסירב לייבא חיסונים מהמערב. הוא היה זה שהחל במחאה וירטואלית תחת השם "קנו את החיסונים", שמיליוני איראנים הצטרפו אליה.
6 צפייה בגלריה
עלי דאי
עלי דאי
"מעשים שטניים וחסרי כבוד". גם אגדת העבר עלי דאי נכנס לקרב עם השלטונות
(צילום: AP)
כעת, דאי לא שותק גם בהקשר להפגנות. הוא תמך בפומבי במחאה, מה שהוביל את הרשויות באיראן לאסור על אזכור שמם של דאי וקארימי בטלוויזיה. מקבלי ההחלטות יודעים היטב איזו השפעה יש להם על דעת הקהל. עוד כוכב מהתקופה של דאי, מהדי מהדביקיה, הצטרף לגל ורתח על השלטונות: "במקום לנחם את האזרחים ולהתנצל על הטעויות שלכם, אתם גורמים להם לשנוא אתכם יותר. להכות נשים? תתביישו על המעשים השטניים וחסרי הכבוד שלכם".
הכדורגלנים אינם לבד, וסלבריטאים נוספים מתחומי המוזיקה והתרבות הצטרפו לתמיכה במחאה. כאמור, אחד מהם צפוי לשלם על כך בהשתתפות בטורניר היוקרתי בעולם. זה רק מסביר עד כמה הם כבר לא מסוגלים להביט מהצד על מה שקורה במדינה שלהם.