קהל, רמת משחק, דרמה ותחרות, יורו הנשים הנוכחי נתן כל מה שאפשר היה לבקש, ואת זה אפשר להגיד עוד לפני שהטורניר הסתיים. מבחינת הרמה, מדובר כנראה בטורניר הנשים הטוב ביותר אי-פעם. קצב המשחק, הכושר הגופני של השחקניות, השערים והביצועים, כל אלה הגיעו לרמה אחרת, וכך גם היכולת של השוערות, שרבות מהן הפכו לגיבורות בארצן.
רמת השוערות דווקא הייתה מאז ומתמיד אחד ההבדלים הבולטים והנראים לעין בין כדורגל נשים לכדורגל גברים. פער שמקורו בעובדה ששני המינים נדרשים לשחק עם אותו גודל של שער, וזאת על אף ההבדלים הפיזיים בין גוף האישה לגוף הגבר. לדוגמה, בהולנד – אחת המדינות הגבוהות בעולם – גובהו הממוצע של גבר הוא 1.83 מ' בעוד של אישה הוא 1.72 מ', אך גם בהולנד, כמו בכל מקום אחר, השוערת והשוער מגנים על אותה המסגרת.
5 צפייה בגלריה
מרלה פרוהמס
מרלה פרוהמס
מככבת בין הקורות של גרמניה. פרוהמס
(צילום: gettyimages)
כיום בקושי וניתן למצוא שוערים ברמה הגבוהה ביותר שמתנשאים לגובה של פחות מ-1.90 מ', נתון מתבקש כשמתחשבים בכך ששער כדורגל הוא ברוחב של 7.32 מ' ובגובה של 2.44 מ' - צריך להיות ארוך על מנת לכסות אותו כראוי. נשים בגובה האידיאלי לתפקיד השוערת הן מחזה נדיר, ונשים בגובה הזה שהן ספורטאיות שבוחרות לשחק כדורגל - ולא כדורסל לדוגמה - הן מחזה נדיר עוד יותר, מה ששם את השוערת המצויה בעמדת נחיתות ברורה.
אך כאמור, היורו הנוכחי הביא איתו את בשורת העלייה החדה ברמת המשחק של השוערות, וזה לא קרה משום שהן הפכו לגבוהות יותר. נראה כי כדורגל הנשים הגיע למצב מספיק מתקדם, בו השוערות פשוט למדו איך לפצות – באופן חלקי כמובן - על היותן נמוכות בהשוואה לשוערים הגברים כאשר הדבר הושג על-ידי שיפור האתלטיות והבנת המשחק.
השוערת הגרמניה, מרלה פרוהמס, מצטיינת ולא ספגה עד כה שער אחד בטורניר. מנואלה זינסברגר האוסטרית ספגה רק שער אחד בכל שלב הבתים, ופאולין פיירו מאנין מיובנטוס ניצלה את ההזדמנות שניתנה לה בשער של צרפת וסיפקה משחקים גדולים.
5 צפייה בגלריה
ניצלה את ההזדמנות שניתנה לה בשער של צרפת. פאולין פיירו מאנין
ניצלה את ההזדמנות שניתנה לה בשער של צרפת. פאולין פיירו מאנין
ניצלה את ההזדמנות שניתנה לה בשער צרפת. פאולין פיירו מאנין
(צילום: AP)

הגיבורה של בלגיה: מפעילת מתקנים מתנפחים לילדים

יכול להיות שזה בדם שלה. ניקי אברהד, שוערת נבחרת בלגיה המשחקת בגנט המקומית, גדלה בבית של כדורגל. אביה היה שחקן והוא לקח אותה למשחקים מאז שהייתה בת 5, ובשלב קצת יותר מאוחר בחייה גם רשם אותה לקבוצת הילדות של המועדון בו שיחק. מאז שהיא נולדה, כדורגל זה החיים עבורה, אך אברהד נחשבת רק לחצי מקצוענית ולכן היא לא יכולה להרשות לעצמה שקריירת המשחק תהיה לה למקור הפרנסה היחיד. בנוסף להיותה שוערת, היא גם מרוויחה כסף מהפעלה של מתקנים מתנפחים לילדים.
בהובלתה של אברהד, נבחרת בלגיה, שרוב הסגל שלה מורכב משחקניות חצי מקצועניות, ניצלה את הבית הקל שבו הוגרלה – בו צרפת הייתה הנבחרת החזקה היחידה - על מנת להעפיל לשלב הבא ולהפוך לאחת מהפתעות הטורניר. השוערת המתנשאת לגובה של 1.76 מ' בלבד, הדפה פנדל גם מול צרפת וגם מול פינלנד בשני משחקיה הראשונים של בלגיה, שמרה על רשת נקייה במשחק המכריע מול איטליה והעלתה במו ידיה את נבחרתה לשלב הבא.
5 צפייה בגלריה
הדפה שני פנדלים בשלב הבתים. ניקי אברהד
הדפה שני פנדלים בשלב הבתים. ניקי אברהד
הדפה שני פנדלים בשלב הבתים. ניקי אברהד
(צילום: AP)
ברבע הגמר מול שבדיה, במשחק שהתנהל במעמד צד אחד בלבד - 33 בעיטות של שבדיה לשער לעומת 3 בלבד של בלגיה - אברהד נתנה תצוגת שוערות אדירה, סיפקה 7 הצלות ושמרה על התוצאה מאופסת במשך 92 דקות עד שבסוף נכנעה לשער מהקרן. למרות ההפסד וההדחה, אברהד נבחרה לשחקנית המשחק, ובצדק.
היא הפכה לאחד סיפורים הגדולים של היורו, וכעת אברהד צפויה להגשים את חלום הילדות שלה ולעבור לשחק בליגה בכירה, בה היא תוכל להשאיר את המתקנים המתנפחים מאחור, ולעשות את מה שהיא עושה הכי טוב - להיות שוערת.
5 צפייה בגלריה
השוערת הבלגית כמעט הובילה את נבחרתה להפתעה עצומה מול שבדיה
השוערת הבלגית כמעט הובילה את נבחרתה להפתעה עצומה מול שבדיה
השוערת הבלגית כמעט הובילה את נבחרתה להפתעה עצומה מול שבדיה
(צילום: AP)

המחליפה שהפכה לתגלית הטורניר

22 דקות משריקת הפתיחה של המשחק הראשון של נבחרת הולנד בטורניר, שוערת המשנה שלה, דפנה ואן דומסלר, קיבלה הזדמנות שלא חשבה שתקבל. קפטנית ושוערת הנבחרת, סארי ואן ויננדאל, נפצעה, וואן דומסלר הצעירה נקראה לדגל.
הרבה מפרשני הטורניר טענו כי הפציעה של ואן ויננדאל היא בעצם מתנה במסווה עבור הכתומות, שכן בתקופה האחרונה חלה ירידה חדה ביכולת של השוערת הוותיקה, והיא מקבלת קרדיט בעיקר בשל היותה זו שעמדה בין הקורות של הולנד בזכייה ביורו 2017 ובהגעה לגמר המונדיאל ב-2019.
5 צפייה בגלריה
דפנה ואן דומסלר
דפנה ואן דומסלר
בסבירות גבוהה תבחר לתגלית הטורניר. דפנה ואן דומסלר
(צילום: AP)
גם אלה שניבאו כי שוערת המשנה תהיה מוצלחת, ישקרו אם יגידו כי ציפו למה שוואן דומסלר נתנה. בארבעת משחקיה של הולנד בטורניר, היא סיפקה תצוגות פנומנליות, כשהשיא הגיע במשחק ההדחה ברבע הגמר מול צרפת, בו היא סיפקה לא פחות מ-11 הצלות. ואן דומסלר הצליחה לקחת את המשחק להארכה, בה צרפת ניצחה בזכות פנדל בדקה ה-102 שאותו השוערת הייתה קרובה מאוד לעצור.
אחרי שהתרגלה להגיע רחוק בשנים האחרונות, הולנד מסיימת טורניר מאכזב מאוד עבורה, אך עם נחמה קטנה בדמות הכוכבת החדשה שבין הקורות.