לראשונה מזה הרבה זמן, אוהדי מנצ'סטר יונייטד הרגישו רוחות של תקווה מנשבות, עם ההודעה על כניסתו של ג'ים ראטקליף כבעלים שותף במועדון. איש העסקים בן ה-71, שנמצא במקום השני ברשימת עשירי בריטניה, הוא ילד מנצ'סטר ואוהד את השדים האדומים מאז שהוא ילד. הוא רכש רבע ממניות הקבוצה וצפוי לקבל שליטה בלעדית על ההחלטות המקצועיות.
על פניו, מדובר בבשורה גדולה מבחינת הקהל של יונייטד, שחווה בעיקר אכזבות בשנים האחרונות. רבים מהאוהדים באולד טראפורד מלאים בטענות כלפי משפחת גלייזר, שנתפסת כמנותקת מהמועדון ובכלל מעולם הכדורגל, וגם כאחראית להידרדרות של הקבוצה מהטופ של הכדורגל העולמי לבינוניות והאפרוריות אליה נפלה.
3 צפייה בגלריה
הבעלים שותף החדש במנצ'סטר יונייטד ג'ים ראטקליף
הבעלים שותף החדש במנצ'סטר יונייטד ג'ים ראטקליף
יוציא את המועדון מהבוץ? ג'ים ראטקליף
(REUTERS/Phil Noble)
ראטקליף צפוי להזרים סכום של 245 מיליון ליש"ט לתפעול השוטף של המועדון, ורבים מאמינים כי הוא יחזיר את הקשר בין מנצ'סטר יונייטד לקהל, קשר שלטענת האוהדים הלך והתרחק מאז הגיעו הגלייזרים ב-2005. אך האם באמת הוא יכול להביא את השינוי המיוחל?

מי אתה ג'ים ראטקליף?

סר ג'ים ראטקליף נולד בשנת 1952 בעיירה פאליסוורת' במטרופולין מנצ'סטר לאבא נגר ואמא שעבדה במשרד של רואי חשבון. הוא למד הנדסת כימיה באוניברסיטת בירמינגהאם ולאחר שסיים את לימודיו מצא עבודה בתאגיד הנפט 'אסו'. ב-1998 הקים את 'אינאוס', שהפכה עם השנים לחברה הכימית הרביעית בגדולה בעולם, שמייצרת הכנסות בשווי 65 מיליארד דולר בשנה.
כאמור, מדובר באיש השני הכי עשיר בבריטניה, והונו מוערך ב-29.7 מיליארד ליש"ט (הונו של גופי הינדויה שבמקום הראשון נאמד ב-35 מיליארד). מדובר בעלייה מטאורית, לאחר שבשנת 2022 דורג במקום ה-27 ברשימת העשירים בממלכה.
מעבר לאהדתו למנצ'סטר יונייטד, ראטקליף הוא חובב ספורט מושבע, שגם דואג ליטול חלק בתחרויות ולהתאמן בעצמו. הוא השלים את מרתון החולות שנערך במדבר סהרה.

הקשר לספורט

הצטרפותו כבעלים-שותף במנצ'סטר יונייטד היא ממש לא טבילת האש הראשונה שלו בעולם הספורט. במאי 2019 הוא רכש את ניס מהליגה הצרפתית, לוזאן מהליגה הבכירה בשוויץ וראסינג קלאב עבידג'אן מחוף השנהב. הוא מחזיק בבעלות משותפת על קבוצת מרצדס מהפורמולה 1 והוא גם בעלים של קבוצת חתירה וקבוצת רכיבת אופניים.
בנוסף, החברה שהקים והוא עומד בראשה, 'אינאוס', היא ספונסרית של לא מעט קבוצות ספורט ברחבי העולם, כולל נבחרת הראגבי של ניו זילנד.
3 צפייה בגלריה
שחקני ניס חוגגים
שחקני ניס חוגגים
השם של 'אינאוס', החברה בבעלותו של ראטקליף, על חולצתם של שחקני ניס - שגם היא בבעלותו
(Valery HACHE / AFP)
אגב, הוא אומנם אוהד של מנצ'סטר יונייטד, אך אהדתו היא לא הסיבה היחידה שהוא הצטרף כבעלים. באפריל 2022 הוא הציע קרוב ל-5 מיליארד ליש"ט על מנת לרכוש את צ'לסי, אך בסופו של דבר טוד בולי הוא זה שקיבל לידיו את הבלוז.

הרכישה והשלכותיה

מאז הכריזה בשנה שעברה משפחת גלייזר כי היא מעמידה את המועדון למכירה, מספר רוכשים פוטנציאליים נכנסו למירוץ והגישו מספר הצעות. ביניהם היה גם השייח' הקטארי ג'אסים בן חמד אל ת'אני, שהציע סכום של 5 מיליארד ליש"ט, אך הגלייזרים דרשו סכום הנע בין 6 ל-7 מיליארד, וההצעה נפלה. בסופו של דבר החליטו הגלייזרים למכור רק חלק מהבעלות על המועדון.
ראטקליף והגלייזרים ניהלו מו"מ במשך 13 חודשים, עד שלאחרונה התנאים הבשילו לכדי חתימה. הוא ישלם 1.2 מיליארד ליש"ט תמורת 25 אחוזים מהבעלות ויקבל אליו, כאמור את השליטה בכל הנוגע להחלטות המקצועיות במועדון. תהליך העברת חלקו בבעלות של ראטקליף אמור להסתיים במרץ, ואז יעברו אליו הסמכויות.
3 צפייה בגלריה
פרננדש לא יכול להסתכל לאוהדים בעיניים
פרננדש לא יכול להסתכל לאוהדים בעיניים
"ראטקליף יצטרך לשנות את התרבות של המועדון". ברונו פרננדש מאוכזב
(צילום: Oli SCARFF / AFP)
העברת הסכום אותו התחייב להזרים (245 מיליון ליש"ט כאמור) לא תקרה גם היא לפני מרץ, והמשמעות היא שלא יגיע רכש חדש לקבוצה במהלך חלון ההעברות של ינואר, לפחות לא שחקנים משמעותיים כפי שהאוהדים מפנטזים.

החששות

שחקן העבר של המועדון, גארי נוויל, הביע פסימיות בנוגע לעסקה. בטוויטר צייץ נוויל: "התזמון של העסקה הזו נוראי, ואף ארגון מתפקד לא היה שוקל אפילו לפרסם אותה בצורה הזו. אני מקווה שראטקליף יחזיר את המועדון למסלול, וישיב לו את הכבוד האבוד גם על המגרש וגם מחוצה לו. הוא גם אמר שהסכום שיזרים במרץ ישמש לתיקון הליקויים באולד טראפורד, אבל אנחנו יודעים ש-245 מיליון ליש"ט זה לא מספיק לכך".
נוויל הוסיף לאחר מכן בפודקאסט שהוא מגיש: "סביר להניח שכ-70 אחוז מעובדי המועדון יעזבו, איך הם אמורים להרגיש? המנכ"ל כבר עזב, אפשר רק לדמיין איך מרגישים יתר האנשים שמחכים לשמוע על עתידם". עוד האריך שחקן העבר כי ראטקליף יבצע שינויים מרחיקי לכת בעקבות "עשר שנים של כישלון".
לגבי הגלייזרים טען נוויל: "הם מסירים מעצמם את האחריות. אם ראטקליף לא יצליח, הם יכולים להמשיך לשבת בצד. אם הוא יצליח, אולי זו יכולה להיות אסטרטגיית היציאה שלהם בעוד כמה שנים. בכל אופן, האשמה כבר לא תופנה אליהם. הם שרדו נהדר ועכשיו הגיעו למצב מצוין מבחינתם".
לסיכום אמר נוויל: "צריך להבהיר שהכדורגל הוא הנושא הכי חשוב מכולם. היכולת שמציגה הקבוצה הראשונה של המועדון נמצאת בראש סדר העדיפויות ומצריכה טיפול בהול. זה גם מה שיגרום לכולם להרגיש טוב יותר לגבי עצמם. הוא יצטרך להשפיע על התרבות של כול המועדון, ולשפר את ההרגשה של כולם. הוא יצטרך לגעת בכל אספקט של מנצ'סטר יונייטד על מנת להתחיל להבריא אותה".