אחרי המתנה שנמשכה כשלושה חודשים, במהלכם התקיימו ארבעה משחקים רשמיים בליגת האומות, הכריזו בהתאחדות האנגלית הבוקר (רביעי) על המחליף של גארת' סאות'גייט: מדובר בתומאס טוכל, שלפי הדיווחים חתם על חוזה ל-18 חודשים, ישתכר כ-6 מיליון פאונד לשנה, ויוביל את נבחרת שלושת האריות למשחקי גביע העולם ב-2026, בתקווה להוביל אותם לזכייה שנייה במונדיאל וראשונה מאז 1966.
למרות שסאות'גייט ספג הרבה ביקורת במהלך שמונה השנים בהן עמד על הקווים, הוא עדיין קבע רף גבוה לזה שיבוא אחריו. המאמן היוצא הוביל את נבחרת אנגליה לחצי הגמר במונדיאל 2018, לגמר ביורו 2020, לרבע הגמר במונדיאל 2022 ולגמר יורו 2024. ואם זה לא מספיק לטוכל כ"נעליים גדולות", מתברר שהצהובונים בממלכה לא ממש מתים על זה שהמאמן בן ה-51 לא אנגלי.
4 צפייה בגלריה
מאמן באיירן מינכן תומאס טוכל
מאמן באיירן מינכן תומאס טוכל
"צעד נועז של ההתאחדות האנגלית". טוכל
(Alexander Hassenstein/Getty Images)
4 צפייה בגלריה
כותרת הדיילי מייל לקראת המינוי של טוכל
כותרת הדיילי מייל לקראת המינוי של טוכל
כותרת הדיילי מייל לקראת המינוי של טוכל
(צילום מסך)
"סאות'גייט אולי לא היה כוס התה של כולם אבל הוא בנה לנבחרת שלנו זהות", כתב ג'ף פאוול במוסף הספורט של הדיילי מייל. "הוא גם נתן לאוהדים סיבה להאמין. הגענו לטורנירים הגדולים עם אמונה שאפשר לעשות את זה. אבל עכשיו יש לנו את טוכל, גרמני עם עבר מעורר מחלוקת, שההתאחדות האנגלית רדפה אחריו כדי להחתים אותו לפני מנצ'סטר יונייטד".
"לי קרסלי (המאמן הזמני) הוא ככל הנראה לא האדם הנכון", המשיך פאוול. "אבל האם טוכל הוא הטוב ביותר שאנגליה יכולה להשיג בנקודת הזמן הזאת? מה זה אומר על המאמנים האנגלים? זוהי שעתו השחורה של הכדורגל האנגלי. אנחנו הפכנו לבדיחה של העולם".
התסכול של פאוול מביע תחושה קשה, שבממלכה התקשו להתעלם ממנה ברגע ששמו של טוכל נקשר עם הנבחרת הלאומית. אנגליה רואה את עצמה ובצדק כאחת מנבחרות הצמרת של הכדורגל העולמי, והיא יודעת שבניגוד לחברות אחרות במועדון האקסלוסיבי הזה, ההתאחדות האנגלית עושה לעצמה הנחות - כשטוכל הוא המאמן הזר השלישי בתולדות הנבחרת.
רק לשם ההשוואה בספרד אימנו עד היום 18 מאמנים, ואף אחד מהם לא היה זר, וכך גם בגרמניה (0 מ-12), ובאיטליה (0 מ-19). בארגנטינה הסתפקו במאמן זר אחד מתוך 24. "הדבר המבאס הוא שאין לנו מאמן אנגלי טוב מספיק כדי לקחת את הנבחרת", אומר מייקה ריצ'ארדס, אקס מנצ'סטר סיטי, בפודקאסט של BBC 'דה רסט איז פטובול'. "מלכתחילה התנגדתי למינוי מאמן אנגלי כי חשבתי שצריך להחתים את הטוב ביותר שאפשר למשרה הזאת. אני חושב שטוכל הוא מנג'ר פנטסטי, למרות שעוד לא ברור לי איך הוא הולך להתאים את עצמו לנבחרת הזאת".

"צריכים מאמן שיביא גביע"

"בסוף אנגליה צריכה מאמן שיכול לספק גביע", אמר קפטן הנבחרת לשעבר, אלן שירר. "אנחנו צריכים גביע - זה פשוט כמו זה נשמע. אנחנו צריכים מאמן שיכול לספק את זה. אין לי ספק שלטוכל יש קורות חיים מדהימים, אבל זה הולך להיות מבחן שונה מאוד עבורו. זה מהלך מאוד נועז מבחינת ההתאחדות האנגלית, שרואה מבחינתה את החבורה אולי הכי מוכשר ששיחקה פה".
חלוץ אנגליה לשעבר, גארי ליניקר, הצטרף למבקרים: "אני מאמין שמאמן נבחרת צריך להיות מהמדינה אותה הוא מאמן. אני מכבד את תומאס טוכל, אני חושב שהוא באמת חכם, אבל אם מסתכלים מסביב, מדינות הכדורגל הגדולות בעולם לא לוקחות מאמנים זרים. ועדיין", סיים פרשן BBC בנימה אופטימית: "אני חושב שעבור טוכל זו הזדמנות בלתי נתפסת לזכות בגביע הגדול".
4 צפייה בגלריה
שחקני נבחרת אנגליה חוגגים בפינלנד
שחקני נבחרת אנגליה חוגגים בפינלנד
"אולי החבורה הכי מוכשרת שהייתה פה". שחקני נבחרת אנגליה חוגגים
(צילום: Markku Ulander/Lehtikuva via REUTERS )
במחנה המאוכזבים נמצא גם גארי נוויל, אקס מנצ'סטר יונייטד ופרשן סקיי ספורטס, שאף שיחק בנבחרת הלאומית עבור המאמנים הזרים הקודמים – סוואן גוראן אריקסון ופאביו קאפלו: "אני לא בא בתלונות ל-FA הם הביאו מבחינתם את אחד מהמאמנים הטובים ביותר שיש היום, אבל יש אלמנט של אכזבה, שלא הלכו על מאמן אנגלי. אחרי התקופה שלי תחת קאפלו ואריקסון, הגעתי למסקנה שהנזק למאמן האנגלי היה משמעותי. אם אנחנו לא מתכוונים לקדם את המאמנים האנגלים במדינה שלנו, אז אנחנו לא יכולים לבקש אחרים ברחבי אירופה לעשות זאת".
במסיבת העיתונאים הראשונה שלו כמאמן נבחרת אנגליה, טוכל התייחס לכל הרחש שיש סביב הלאום שלו: "יש לי דרכון גרמני, אבל כולם יודעים כמה תשוקה יש לי לליגה האנגלית, ועד כמה אני אוהב להיות כאן. אני מקווה שאצליח לשכנע אתכם שאני גאה להיות המאמן של נבחרת אנגליה. פלה האגדי אמר פעם 'וומבלי זה הלב, עיר הבירה, הקתדרלה של הכדורגל'. אני חושב שהוא צדק".
כשנשאל אם ישיר את ההמנון האנגלי, השיב: "אהיה איתכם כן, אני צריך לחשוב על כך. אני לא מתחיל לעבוד עד חודש ינואר, אז יהיה לי זמן לחשוב על זה בכל הרצינות הנדרשת".
4 צפייה בגלריה
טוכל
טוכל
"הלחץ מהתקשורת לא יהווה פקטור". טוכל מוצג כמאמן נבחרת אנגליה
(צילום: Reuters/Andrew Boyers)
על הציפיות ממנו להוביל את אנגליה לזכייה במונדיאל: "אני חושב שהנבחרת נמצאת שם, השחקנים האלו הוכיחו שהם שם, שומרים על יציבות יוצאת דופן ומתחרים ברמות הכי גבוהות וקשות מדי יום. נצטרך גם מזל, אבל אני בטוח שאוכל להוסיף לנבחרת משהו שיעזור לה. הלחץ מהתקשורת לא יהווה פקטור".
טוכל, שלא אימן מאז חודש מאי אחרי שסיים את תפקידו בבאיירן מינכן (בעונת בלהות שהסתיימה ללא תואר אחד לרפואה), יחליף למעשה את המאמן לי קארסלי, שיעמוד על הקווים גם במסגרת שני המשחקים שנותרו בשלב הבתים של ליגת האומות נגד יוון (14.11) ואירלנד (17.11) ואז יחזור לנבחרת הצעירה.
כמאמן טוכל זכה בגביע עם דורטמונד, פעמיים באליפות צרפת עם פ.ס.ז' ובליגת האלופות עם צ'לסי בעונת 2020/21. הוא זכה באליפות דרמטית עם באירן מינכן ב-2022/23, אבל בשנה שעברה הבווארים איבדו את התואר והמאמן המוערך נשלח הביתה.