הקופה אמריקה סיפק עד כה לא מעט כדורגל מרהיב, וגם כמה הופעות די מזעזעות שהתאפיינו בעיקר באלימות (שמונה כרטיסים אדומים ב-29 משחקים), אך מי שמתעלה מעל כולן היא ללא ספק קולומביה. "יצרני הקפה" הגיעו לטורניר עם רצף מדהים של 23 משחקים ללא הפסד, ואחרי ה-0:5 על פנמה ברבע הגמר הוא כבר עומד כעת על 27, הטוב ביותר בהיסטוריית הנבחרת.
השחקן הבולט ביותר של קולומביה בטורניר הוא הקפטן חאמס רודריגס, שממשיך לשגשג כשהוא מייצג את הנבחרת הלאומית למרות ההתרסקות שחווה בקריירת המועדונים. הקשר ההתקפי, שיחגוג 33 בשישי, יודע מה זה לככב בטורנירי נבחרות גדולים. במונדיאל 2014 הוא הוביל את נבחרתו לרבע הגמר - הישג השיא שלה - עם שישה שערים שהעניקו לו את תואר נעל הזהב, כולל וולה מרהיב אחרי עצירה על החזה בשמינית הגמר מול אורוגוואי, ביצוע שנבחר לשער הטורניר. אך מאז אותה פריצה גדולה, הוא לא הצליח לממש את הפוטנציאל הגדול, לפחות לא במדי קבוצה.
4 צפייה בגלריה
רודריגס
רודריגס
משהו קורה לו כשהוא לובש את החולצה של קולומביה. רודריגס
(צילום: Mark J. Rebilas-USA TODAY Sports)
אחרי המונדיאל הוא נרכש על ידי ריאל מדריד ממונאקו תמורת 75 מיליון אירו, אבל לא הצליח להתבלט והקרדיט לו זכה ירד וירד עם הזמן במהלך שלוש עונותיו אצל הבלאנקוס. אותו דבר היה נכון גם במהלך השנתיים שלו בבאיירן מינכן. ואז, צעד אחרי צעד, הוא רק ירד בסולם המעמדות של כדורגל הקבוצות - אברטון, אל ריאן הקטארית, אולימפיאקוס, וכעת הוא בסאו פאולו, אליה עבר בקיץ הקודם והתקשה להשתלב מאז. גם לפציעות רבות וחוזרות היה חלק בהתרסקות.
אבל משהו קורה לו כשהוא לובש את החולצה של קולומביה. הוא הוביל את נבחרתו למקום הראשון בבית 4 עם שלושה בישולים - שניים מול פרגוואי (1:2) ואחד מול קוסטה ריקה (0:3) - מה שסידר לה רבע גמר נוח מול פנמה ושלח את ברזיל למפגש קשה מול אורוגוואי, לה הפסידו הסלסאו בפנדלים והודחו. באותו משחק מול פנמה הגיעה הופעת השיא של רודריגס, קוסם עם הכדור, כשהוא היה מעורב ישירות בכל שלושת השערים הראשונים של קולומביה במחצית הראשונה עם שער ושני בישולים.
4 צפייה בגלריה
רודריגס במדי סאו פאולו
רודריגס במדי סאו פאולו
לא מוצא את עצמו באף קבוצה. רודריגס במדי סאו פאולו
(צילום: Alexandre Schneider/Getty Images)
הרמה מושלמת שלו מהקרן מצאה את הראש של ג'ון קורדובה שפתח את מסכת השערים בדקה השמינית, רודריגס מצא את הרשת בעצמו עם פנדל בדקה ה-15, והרגע המרהיב ביותר הגיע בדקה ה-41, אז הוא הבחין שההגנה של פנמה חלמה, הוציא בעיטה חופשית מהירה מעל כולם שמצאה את לואיס דיאז ברחבה, ושחקן הכנף של ליברפול סיים בצ'יפ נהדר. כשרודריגס הוחלף בדקה ה-73, זה היה כשהמשחק כבר היה גמור לחלוטין ולקול תשואות הקהל. כעת הוא מעורב ישירות כבר בשישה שערים, יותר מכל שחקן אחר בטורניר, וזכה כבר שלוש פעמים בתואר איש המשחק.
"אני תמיד מנסה לעזור לחבריי לנבחרת כדי שהם יוכלו לשחק טוב", אמר רודריגס בסיום, "כולנו עוברים רגע טוב. אנחנו כובשים שערים ממצבים נייחים, מפנדלים וממהלכים מתוכננים - וזה דבר טוב". כשנשאל אם הוא היה השחקן הטוב ביותר בקופה אמריקה עד כה, אמר: "יש עוד הרבה זמן. נשארו שני משחקים עבור מה שאנחנו רוצים להשיג וכל מה שאני רוצה לעשות זה לנצח, אז נשאר הרבה".
הופעת השיא של רודריגס הגיעה מול יריבה חלשה, ויש מי שרוצה לצנן את ההתלהבות בגלל זה. אחרי הכל, מדובר בניצחון הגדול ביותר של קולומביה אי-פעם בקופה. אבל גם לנצל את פערי הרמות זה משהו שצריך לדעת לעשות - כפי שיכולה להעיד היטב נבחרת ארה"ב, שהפסידה לפנמה בשלב הבתים והודחה באופן משפיל כבר בשלב הבתים של הטורניר הביתי - וזה בדיוק מה שעשו רודריגס וחבריו.
4 צפייה בגלריה
שחקן נבחרת ארה"ב כריסטיאן פוליסיק
שחקן נבחרת ארה"ב כריסטיאן פוליסיק
ארה"ב לא הצליחה לנצח את פנמה. כריסטיאן פוליסיק מאוכזב
(Hector Vivas/AF)
"אני חושב שאין הרבה קבוצות בעולם שלא ייקחו אותו היום לאור מה שהוא עושה בטורניר", הצהיר בלם העבר האנגלי ווס מורגן, "הייתה לו הזדמנות בפרמייר-ליג והוא לא הצליח וזה נכון שבשנים האחרונות הוא נודד הרבה, אבל בטורניר הזה הוא פשוט פנטסטי ואני בטוח שהוא יוכל לעזור לכל קבוצה בעולם".
עבור מאמן נבחרת קולומביה המצוין נסטור לורנצו, זו לא הפתעה שרודריגס לוהט בטורניר הנוכחי. "הוא שחקן טוב", אמר הארגנטינאי בפשטות על רודריגס. לורנצו העניק לפליימייקר תפקיד חופשי בנבחרת, מה שמאפשר לו לנוע מצד לצד, או אפילו עמוק לתוך מרכז השדה כדי למצוא מרווח. חשוב מכך, חבריו לנבחרת מוכנים לעבוד עבורו קשה - בדומה למה שעושים שחקני נבחרת ארגנטינה עבור ליאו מסי. "כדורגל הוא משחק של 11 שחקנים ולפעמים 10 צריכים לשחק עבור שחקן אחד, והם צריכים להיות מוכנים לעשות את זה", אמר לורנצו, "אבל כל אחד מ-11 השחקנים האלה צריך לשחק עבור חבריו לנבחרת, עבור 10 האחרים. וזה מה שהנבחרת הזו מראה, גישה נהדרת. זה היה ברור מהדקה הראשונה".
4 צפייה בגלריה
רודריגס במונדיאל 2014
רודריגס במונדיאל 2014
צריך עוד רגע של קסם מול אורוגוואי. רודריגס במונדיאל 2014
(צילום: Julian Finney/Getty Images)
כעת קולומביה תשחק בחצי הגמר של הקופה בפעם השלישית בארבע המהדורות האחרונות, אבל בפעמיים הקודמות היא הודחה בשלב הזה והסתפקה במקום השלישי. צ'ילה ניצחה אותה 0:2 בדרך לזכייה ב-2016, כשלורנצו היה העוזר של מאמן הנבחרת חוסה פקרמן, וכעבור חמש היא הפסידה בדו קרב פנדלים לארגנטינה, שגם היא המשיכה לזכייה. עברו גם 23 שנים מאז שקולומביה זכתה בפעם הראשונה והיחידה בקופה אמריקה, בטורניר שהיא אירחה. לגמר היא הגיעה רק עוד פעם אחת, ב-1975, כך שההיסטוריה לא ממש בצד שלה. אבל עם מומנטום אדיר וסגל שמגובש מציג איזון טוב בין ותיקים לצעירים, ללורנצו יש נבחרת שבהחלט מסוגלת ללכת הפעם עד הסוף. בשביל לעשות זאת, היא קודם כל תצטרך עוד קסם טהור של רודריגס (בין רביעי לחמישי, 3:00) מול אורוגוואי, היריבה מולה חווה כאמור את רגע השיא של הקריירה.
הסיפור האמיתי מאחורי התמונה של מסי וימאל
(באדיבות one)