עולם הכדורגל האיטלקי סער בשבוע האחרון, אחרי שמנהיג האולטראס של אינטר אנטוניו בלוקו (36), מי שעמד בראש ה"יציע הצפוני", נרצח על ידי לא אחר ממי שהיה לכאורה חברו הטוב, סגנו ומי שעד לא מזמן עמד בעצמו בראש ארגון האוהדים, אנדראה ברטה בן ה־49.
השניים היו חברים ובכירים ביציע האולטראס במשך שנים, בעלי השפעה גדולה מאוד על המועדון ועל השחקנים וכוח אדיר בקרב האוהדים. לפי החוקרים ולפי העדויות, בלוקו וברטה ניהלו ויכוח ברכב, שהידרדר במהרה, מה שגרם לראשון לירות ברגלו של חברו, וזה בתגובה שיסף עם סכין את גרונו של הבוס. הפרשה הפלילית החמורה שפכה אור על החדירה של הפשע המאורגן עמוק אל תוך עולמות האולטראס של אינטר, אבל לא רק שלהם, אלא גם של "בני הדודים" שלהם מהצד השני של העיר מילאנו.
4 צפייה בגלריה
אוהדי אינטר
אוהדי אינטר
אוהדי אינטר
(צילום: Emilio Andreoli/Getty Images)
בשנים האחרונות, בשל הידוק הפיקוח והבדיקות על הספסרות והכנסת כלי נשק לאצטדיון, הלכו ופחתו העימותים האלימים באצטדיונים באיטליה, אלא שהרצח החזיר לכותרות את הפוליטיזציה והפשיעה בקרב האולטראס, וחשף פרטים על עומק החדירה של הפשע המאורגן למגרשים. כך התברר כי בלוקו הוא בן לאחת המשפחות החזקות במחוז קלבריה הדרומי, המשתייכת ל"אנדרגנטה", מארגוני הפשע החזקים ביותר בעולם שפועל באיטליה ובאירופה, עם שליטה על נתיבי סחר סמים, סחיטה באיומים, פרוטקשן ועוד. משפחתו של בלוקו היגרה למילאנו, שם התבססה, והוא עצמו, כאוהד אינטר, הצליח לטפס במהרה גבוה בסולם הדרגות בקרב האוהדים, עד שהחליף לא מזמן את ברטה. בלוקו היה עבריין מורשע וריצה בעברו כבר תקופת מאסר.
זו גם לא הפעם הראשונה שהאולטראס של אינטר עולים לכותרות בהקשר זה. רק לפני שנתיים, הבוס הגדול לשעבר של האוהדים, ויטוריו באיוקי בן ה־69, טיפוס ידוע לשמצה שריצה 26 שנות מאסר, נרצח לאור יום מחוץ לביתו במילאנו. עד היום הפשע הזה לא פוענח וכבר אז עלתה הסברה כי הוא קשור לסכסוכים בעולם הפשע המאורגן והמאפיה. הרצח הזה לפני שנתיים גם עורר סערה נוספת אחרי שאוהדי אינטר, כאות הזדהות עם הבוס שנרצח, הורו לכל האוהדים ביציע במשחק שאחרי, לנטוש את האצטדיון ואיימו במכות ובסנקציות כספיות על אוהדים שסירבו.
4 צפייה בגלריה
אנטוניו בלוקו עם אנדראה ברטה, שרצח אותו
אנטוניו בלוקו עם אנדראה ברטה, שרצח אותו
אנטוניו בלוקו עם אנדראה ברטה, שרצח אותו

מתואמים כל הדרך אל המגרש

חזרה לרצח של בלוקו. החשד הולך ומתחזק כי שני החברים היו מסוכסכים כבר זמן מה על רקע העיסוק בפשע המאורגן ובפעולות של ה"אנדרנגטה" באצטדיון ומחוצה לו. הרצח גם חשף את הקשרים ההדוקים והדי מדהימים בין אוהדי אינטר לאוהדי מילאן. מה שנראה לכל צופה כדורגל מזדמן כיריבות ושנאה, עובד אחרת כשיש אינטרסים משותפים. בין ארגוני האוהדים של היריבות העירוניות יש כבוד הדדי, חברות, ובעיקר – וזה מה שמטריד את הרשויות ואת המשטרה – קשרים שחוצים את עולם הספורט, אל עולם הפשע.
רבים מבכירי האוהדים של אינטר ומילאן, כך מתברר, קשורים אלה באלה בעולם העסקים. חוקרי משטרה חושדים כי האולטראס של מילאן ואינטר פועלים יחד בצורה עמוקה בסחר בסמים שמתנהל בסן סירו ומחוצה לו במילאנו, מנהלים מסעדות לצורך הלבנת כספים, וגורפים רווחי עתק מפרוטקשן ומניהול חניונים גדולים מסביב לאצטדיון המפורסם. גם באצטדיון עצמו אין עימותים אלימים בין הצדדים כבר שנים – להפך, הם מתואמים בכל הנוגע לפעילות במגרש, כולל העברת מסרים לגבי הנושאים שעליהם וסביבם יפעלו ויתארגנו התפאורות והכוריאוגרפיות במשחקי הדרבי.
4 צפייה בגלריה
אוהדי אינטר
אוהדי אינטר
אוהדי מילאן. גם להם יש קשר למאפיה
(צילום: Marco Luzzani/Getty Images)

בשנת 1981 נרצח אוהד אינטר בקטטה בין שני מחנות האוהדים. האירוע זיעזע עמוקות את המועדונים ואת הקהל, ואז החליטו מנהיגי האולטראס של מילאן ואינטר ללחוץ ידיים ולחתום על "הסכם אי־התקפה" כדי למנוע תקריות כאלה. מאז אותו רצח, הדבר נשמר והמתח בין שתי המחנות ירד פלאים. כמובן שהאוהדים לא מוותרים על שירי נאצה, עקיצות הדדיות, שלטים סרקסטיים, שריקות ועלבונות במהלך הדרבי, אבל הכל בתיאום וללא אלימות שחוצה קווים אדומים עליהם הוסכם.
בשנה שעברה כמעט הופר השקט אחרי שאחד מכוכבי אינטר, פדריקו דימרקו, לעג במגרש למילאן אחרי ניצחון גדול של אינטר בצ'מפיונס ושר עם האוהדים על הדשא נגד היריבה. אוהדי מילאן זעמו ואיימו בתגובה, מה שגרם לדימרקו ולראשי ארגוני אוהדי אינטר להתנצל ולהרגיע את הרוחות. בעונה שעברה אינטר זכתה באליפות דווקא במשחק מול מילאן בדרבי, אבל לפי הסיכום בין ארגוני האוהדים, לא נרשמו במגרש חגיגות חריגות ואלה נשמרו לאזור שמחוץ לאצטדיון.
4 צפייה בגלריה
תיאו הרננדס דנזיל דומפריס
תיאו הרננדס דנזיל דומפריס
הדרבי רגוע, בדרך כלל
(צילום: GABRIEL BOUYS / AFP)

סמים, ספסרות ואלימות

אלא שלצד הכבוד ההדדי והחברויות שנקשרו, הפשע המאורגן חדר לכל פינה טובה. לפי "קוריירה דה לה סרה", ארגוני פשע מקלבריה, נאפולי וסיציליה, כמו גם מסרביה ואלבניה, מעורבים במועדוני הכדורגל של מילאנו ומשמרים ביניהם מערכת איזון שמחזיקה מעמד. לפי החוקרים, הסחר בסמים באצטדיון הפך למכה גדולה, אבל המעורבות הפלילית מגיעה גם לתחומים טריוויאלים הרבה יותר ובכירי האוהדים, שקשורים לארגוני הפשע, משלשלים לכיסם עשרות אלפי יורו בחודש רק מרווחי מכירת כרטיסים למשחקים וכרטיסי חניה.
לאור הזרקורים עלה גם לוקה לוצ'י, הבוס הגדול של היציע הדרומי, ה"קורבה סוד" של מילאן, שמקורב מאוד למנהיג הימין הקיצוני וראש מפלגת "הליגה" מטאו סלביני, בעצמו אוהד מילאן מושבע. לוצ'י וחבריו בחוג אוהדי מילאן מנהלים מסעדה בשותפות של 50:50 עם אוהדי אינטר, וכמו אצל הנראזורי, גם אצל הרוסונרי, הפשע המאורגן חדר בשנים האחרונות יותר ויותר ליציע וגרם לאי יציבות.
לפני חמש שנים נרצח אחד מבכירי אוהדי מילאן באופן מסתורי, וגם שמו נקשר לעולם הפשע המאורגן והסחר בסמים. בנוסף, מספר אוהדי מילאן בכירים נעצרו בשנתיים האחרונות בחשד לסחר לא חוקי, ספסרות בתוך האצטדיון וסחיטת המועדון כדי לזכות בהטבות במשחקים. לאחרונה מספר אוהדים של מילאן נעצרו אחרי שהיכו קשות צעיר במילאנו בעקבות סכסוך שקשור לסמים. שמם גם עלה לכותרות אחרי תקרית באחד ממועדוני הלילה היוקרתיים במילאנו, בו בכירים באולטראס של מילאן ליוו את הראפר האיטלקי המפורסם "פדס" - גם הוא מילאניסטה מושבע - הלכו מכות ואיימו על דמות מוכרת מעולם הסלבס באיטליה. לדרבי של מילאנו חוקים משלו, וגם פשעים משלו.
פורסם לראשונה: 01:30, 10.09.24