מבנה ליגת האלופות יוצר מצב קבוע בו המפעל נכנס לעמדת "רחוק מהעין, רחוק מהלב". חודשיים פחות או יותר בין סיום שלב הבתים לתחילת הנוקאאוט, המון קורה לבין לבין, לכו תזכרו מי ניצח את מי ומי סיים ראשון בבית של מי.
המונדיאל העמיק את הפער הזה. שלב הבתים הסתיים מוקדם מהרגיל בשביל לפנות מקום לגביע העולם. שלושה חודשים וחצי חלפו, עולם ומלואו בעונת כדורגל. יחסי כוחות שנראו ברורים בנובמבר 2022 כבר הספיקו להשתנות בצורה קיצונית בפברואר 2023. הגיע הזמן לסקירה של שמונת המפגשים, לפי סדר המשחקים שיתקיימו, כדי לרענן את הזיכרון ולראות עד כמה דרמטית הייתה ההשפעה של התקופה הארוכה שעברה.
8 צפייה בגלריה
אמבאפה וקימיך במאבק על הכדור
אמבאפה וקימיך במאבק על הכדור
שחזור הגמר מ-2020. אמבאפה וקימיך במאבק על הכדור
(צילום: gettyimages)

פ.ס.ז' – באיירן מינכן (הערב וב-8 במרץ)

נובמבר 2022: הדברים מתחילים להתחבר בפריז, אחרי שלאו מסי מוביל לפיוס בין קיליאן אמבאפה לניימאר. היכולת לא מושלמת אבל יציבה, והפספוס היחיד הוא השער המאוחר של בנפיקה בסמי עופר שמוריד את הקבוצה למקום השני בבית. ההגרלה המבטיחה ביותר מסוכנת עבור פ.ס.ז', אבל היא נראית מוכנה לאתגר בזכות הכושר הבעייתי של באיירן מינכן שלא מוצאת תחליף אמיתי לרוברט לבנדובסקי.
פברואר 2023: כפי שקורה לה בעקביות בליגת האלופות, פ.ס.ז' מתחילה את הנוקאאוט במצב הכי גרוע שלה בעונה. התקשורת מתחילה להפציץ בכותרות על עוד מהפכה גדולה בסגל בקיץ, האליפות לא נראית מובטחת אחרי סדרת משחקים גרועים, ולא ברור אם אמבאפה ומסי יוכלו לשחק וכמה יוכלו בכלל לתרום. משהו בהתלהבות של הקבוצה כבה בדיוק לפני הרגעים החשובים ביותר, אלו שבשבילם נעשתה כל ההשקעה הכספית. באיירן עדיין מסוכסכת מבפנים, ונראה שיוליאן נגלסמן לא ישרוד מעבר לעונה הקרובה כמאמן. הכדורגל היעיל שלה הפך לתקוע במקרים רבים בגלל היעדר חלוץ 9 ברמה עולמית.
אז מה יקרה? אלו שתי קבוצות שפתחו את העונה בצורה מבהילה מבחינת היריבות, עם תוצאות חריגות במחזורי הפתיחה, אבל לא הצליחו לשמור על עירנות בעונה המפרכת והחצויה. הן עדיין מסוגלות לחזור לכושר כזה, אבל סובלות כיום בעיקר מאווירה שלילית. בזכות המסורת המפוארת במפעל והפציעות הקריטיות אצל היריבה, נראה שבאיירן עדיפה כרגע.
8 צפייה בגלריה
שחקן מילאן רפאל לאאו
שחקן מילאן רפאל לאאו
מילאן לא נראית טובה מספיק לעבור שלב. רפאל לאאו
(EPA)

מילאן - טוטנהאם (הערב וב-8 במרץ)

נובמבר 2022: האליפות, כך מתחילים להבין לאט-לאט במילאן, לא תישאר בידיים שלהם לעונה נוספת – אבל גם המעידות הקטנות לא אמורות למנוע את ההתברגות ברביעייה הראשונה. בטוטנהאם, לעומת זאת, מתחילים להבין שאין בסגל מה שדרוש כדי לרוץ למקום הראשון, ומודאגים מסדרת תוצאות לא מחמיאות.
פברואר 2023: בעוד בטוטנהאם המצב לא השתנה בצורה ניכרת, רק שחיבור התוצאות סיבך עוד יותר את הספרס במאבק על המקום הרביעי (ספגה רביעייה בלסטר במחזור האחרון) והשחקנים שלא בכושר שקעו עמוק יותר, מילאן התפרקה. היא ניצחה רק פעמיים בתשעה משחקים בכל המסגרות, ובדרך ספגה ארבעה הפסדים רצופים, כולל כמה תבוסות משפילות. הקבוצה יצאה לחלוטין מאיזון, ונראה שהמאמן סטפנו פיולי איבד את הטאץ' בבחירת ההרכבים הנכונים, כשכוכבים רבים הולכים אצלו לאיבוד. במשחק האחרון היא התאוששה עם 0:1 קטן על טורינו – אבל כמה אפשר לחיות על שערים של אוליבייה ז'ירו שמפגין סימני עייפות אחרי המונדיאל?
אז מה יקרה? טוטנהאם התחזקה בינואר, ויש לה אופציות מעולות בהתקפה, רק שהארי קיין הוא היחיד שמבקיע כרגע. בנוסף, בהפסד האחרון רודריגו בנטנקור גמר את העונה עם קרע ברצועה בברך והשאיר בור ענק במרכז השדה. ועדיין, העומק על הנייר והיכולת של אנטוניו קונטה למצוא נקודות תורפה אצל היריבות האיטלקיות שהוא מכיר היטב יפעלו לטובת התרנגולים. עושה רושם שמילאן לא מסוגלת כרגע להתאושש ברמה שתספיק לעבור שלב.
8 צפייה בגלריה
אנסו פרננדס
אנסו פרננדס
צ'לסי לא ראתה בעיניים והוציאה המון כסף בחלון ההעברות האחרון. אנסו פרננדס
(צילום: AFP)

דורטמונד – צ'לסי (מחר וב-7 במרץ)

נובמבר 2022: שום דבר לא מתחדש באמת בדורטמונד, גם אחרי העזיבה של ארלינג הולאנד ועם עלייה של כוכבים צעירים – היא נשארת הקבוצה האטרקטיבית שנותנת תצוגות, וביניהן מפוזרים הפסדים חסרי הגיון שמרחיקים אותה ממאבק האליפות. צ'לסי כבר חודשיים עם גרהאם פוטר, וברור לעין שעם כל הרצון הטוב, הוא לא הצליח להביא שינוי אמיתי כשהחליף את תומאס טוכל.
פברואר 2023: טוד בולי לא רואה בעיניים, וצ'לסי מוציאה יותר מחצי מיליארד אירו בחלון ההעברות כדי לשדרג את התוצאות הבינוניות. זה לא עוזר. בלי היררכיה ברורה אחרי הכניסה החפוזה של שמות גדולים חדשים לסגל, עם בעיה מתמשכת שלא נפתרת בעמדת החלוץ ולחץ עצום להתחיל לנצח, הקבוצה נראית בעיקר אבודה, בלי סיכוי אמיתי לחזור לליגת האלופות בעונה הבאה. דורטמונד רק מנצחת אחרי הפגרה, 6 מ-6, והמקום הראשון במרחק שלוש נקודות בלבד. זה הכדורגל הצעיר וההתקפי הרגיל, אבל עם אחוזי הצלחה גבוהים מהרגיל.
אז מה יקרה? מפתה להגיד בשליפה שדורטמונד תמשיך במומנטום ותשיג העפלה שתיחשב כהפתעה, אבל כשיש כ"כ הרבה כישרון במקום אחד כמו בצ'לסי, זה צריך להתחבר מתישהו. יש משהו שצ'לסי כן יודעת לעשות מצוין תחת פוטר, וזה לשחק חזק בהגנה, וזה היבט שיכול להיות שובר השוויון בקרב הצמוד.
8 צפייה בגלריה
שחקני בנפיקה ליסבון חוגגים
שחקני בנפיקה ליסבון חוגגים
שחקני בנפיקה ליסבון חוגגים
(צילום: EPA)

קלאב ברוז' – בנפיקה (מחר וב-7 במרץ)

נובמבר 2022: ברוז' היא הסינדרלה של אירופה, וקרל הופקנס הוא הגיבור שלה בזכות קמפיין מבריק שכמעט מסתיים עם המקום הראשון בבית. הבעיות בליגה נראות זניחות למדי. בנפיקה היא הלהיט של אירופה, עם מאזן נקי מהפסדים וכדורגל מחשמל והתקפי. שתי ההופעות החזקות מול פ.ס.ז' מחזקות את הביטחון.
פברואר 2023: הבלגן בברוז' חוגג. הופקנס, המאמן שהעלה את הקבוצה לראשונה לשמינית גמר הצ'מפיונס, נזרק בלי שום סנטימנטים בדצמבר בגלל שרשרת תוצאות גרועות בליגה, במהלך שעורר תדהמה. המחליף האנגלי סקוט פארקר לא השתלט על הקבוצה ומשיג בעיקר תוצאות תיקו בזמן שהאליפות נעלמת באופק. בנפיקה חזרה בקצב נמוך מהמונדיאל, השחקנים המשיכו לנצח אבל בלי להרשים, אבל בשבועות האחרונים העלו את הרמה בחזרה לפי התוכנית ונראים נפלא. העזיבה של פרננדס לא אמורה להשפיע.
אז מה יקרה? פה זה נגמר עבור ברוז'. גם כך בנפיקה הייתה פייבוריטית מוחלטת בזמן ההגרלה, ועכשיו שתי הקבוצות לא נראות שייכות בכלל לאותו המפעל.
8 צפייה בגלריה
סלאח ונאצ'ו באוויר
סלאח ונאצ'ו באוויר
שתי הפיינליסטיות משנה שעברה לא נראות טוב
(צילום: AP)

ליברפול – ריאל מדריד (21.2, 15.3)

נובמבר 2022: ריאל מרגישה טוב. הקלאסיקו לא מזמן הסתיים בניצחון קל, ומאבק האליפות עם ברצלונה לוהט. יש לקבוצה הרבה אמביציה להמשיך את הישגי השנה שעברה, אם כי ההפסד ללייפציג מדאיג. ליברפול הולכת ונחלשת בליגה, אבל הסיום החיובי לשלב הבתים, עם 0:2 על נאפולי, נותן תקווה שהיא עוד תתאושש.
פברואר 2023: אליפות העולם למועדונים היא פלסטר על בעיה גדולה. ריאל כבר במינוס 11 נקודות מבארסה, ויותר מדי שחקנים משמעותיים נראים רע – במיוחד הברזילאים ויניסיוס ורודריגו שלא עוזרים מספיק לקארים בנזמה בחלק הקדמי. ליברפול הידרדרה עוד יותר, למצב כמו בתבוסה 3:0 לוולבס מהתחתית. בזמן שיורגן קלופ חיפש עוד ועוד שחקני התקפה, הקבוצה הזניחה את מרכז הקישור ומרכז ההגנה וכבר לא מסוגלת ליצור את השטף של פעם. שתיהן סובלות מניהול בעייתי של חילופי משמרות, במיוחד ליברפול.
אז מה יקרה? שחזור הגמר האחרון נראה דרמטי מאוד, בגלל שלא נראה שנותר לשתיהן על מה להילחם העונה מעבר לתואר האירופי. אבל ריאל במצב פחות חמור, וגם כשהיא מגיעה בכושר לא טוב לליגת האלופות, היא תמיד משיגה שם תוצאות. מסתמן שאחרי צמד המשחקים המשבר בליברפול יחמיר.
8 צפייה בגלריה
ויקטור אוסימן וחביצ'ה קברצ'חליה חוגגים
ויקטור אוסימן וחביצ'ה קברצ'חליה חוגגים
נאפולי תביא הכושר המדהים מהליגה האיטלקית גם לאירופה? ויקטור אוסימן וחביצ'ה קברצ'חליה חוגגים
(צילום: רויטרס )

פרנקפורט – נאפולי (21.2, 15.3)

נובמבר 2022: תענוג לצפות בנאפולי משחקת כדורגל. בצמרת שמלאה בקבוצות מעולות וקרובות זו לזו, שנאבקות על מקום בצ'מפיונס בעונה הבאה, היא נראית חזקה ומחוברת מכולם ופתחה פער. אלופת הליגה האירופית פרנקפורט נראית מתאימה יותר למפעל המשני, גם לפי היכולת בליגה, אבל הצליחה לנצל בית פתוח יחסית כדי לעלות לשמינית.
פברואר 2023: תענוג לצפות בנאפולי משחקת כדורגל. בצמרת שמלאה בקבוצות מעולות וקרובות זו לזו, שנאבקות על מקום בצ'מפיונס בעונה הבאה, היא נראית חזקה ומחוברת מכולם ופתחה פער. רק שהוא הולך וגדל. יש עונות קסם כאלה, בהן אי אפשר לקחת מהקבוצה את מה שיש לה, ונאפולי כ"כ חדה, נהנית לשחק, שהאליפות מתקדמת אליה בצעדי ענק כבר עכשיו. פרנקפורט קבוצה כיפית גם היא, אבל לא באותה רמה. היא גם משחקת חלש בבונדסליגה מאז ש-2023 הגיעה.
אז מה יקרה? נראה כמו מאבק לא מאוזן. נאפולי בנויה לבצע משימה קשה מאוד, של זכייה באליפות איטליה לצד ריצה לשלבים המאוחרים בצ'מפיונס, ומגיעה בכושר שיא.
8 צפייה בגלריה
ארלינג הולאנד
ארלינג הולאנד
פייבוריטית ברורה. ארלינג הולאנד
(צילום: רויטרס )

לייפציג – מנצ'סטר סיטי (22.2, 14.3)

נובמבר 2022: המצב לא מושלם, וסיטי שהתרגלה לשלוט בפרמייר-ליג נתקלת בהתנגדות קשה של ארסנל, אבל את ארלינג הולאנד אי אפשר לעצור. מכונת השלושערים מנורבגיה שוברת שיאים בקצב מבהיל בכל המסגרות, ומראה איך אפשר להפוך קבוצה מעולה לחזקה יותר. לייפציג מבואסת מהמונדיאל, כי היא בדיוק מתחילה להתעורר אחרי פתיחת עונה גרועה.
פברואר 2023: פפ גווארדיולה משדר הרבה לחץ בכל הנוגע לליגה, ולא מפחד לשחרר הצהרות כמו "האליפות אבודה". לכולם ברור ש-1. זה לא נכון. 2. זה לא אסון. כל מה שסיטי רוצה זו זכייה בצ'מפיונס, אבל האולנד כבר לא באותו הכושר, גם פיל פודן בכלל לא בעניינים, חוליאן אלבארס המסופסל חולם על ימי קטאר והרוטציה בהגנה לא מביאה תוצאות. זו עדיין קבוצה שביום רע טובה יותר כמעט מכל יריבה, אבל כבר לא נראית חסינה מכישלון. לייפציג שיקמה את עצמה בדרך לצמרת, אבל זה ממש לא זה. המקסימום שתוכל להשיג הוא כרטיס לצ'מפיונס, וגם זה בספק גדול.
אז מה יקרה? אין ספק מי הקבוצה העדיפה פה, אבל בניגוד לשנים קודמות, ישנה הרגשה כי הפשלה הקבועה של סיטי לא תגיע בהפתעה, אלא פשוט תחזור כחלק אינטגרלי מההתנהלות שלה. קשה לראות את זה קורה הפעם, אלא רק בשלב מאוחר יותר. לפחות לרבע סיטי תגיע.
8 צפייה בגלריה
לאוטרו מרטינס שחקן אינטר
לאוטרו מרטינס שחקן אינטר
יתרון קל על יריבתה. לאוטרו מרטינס
(צילום: AP)

אינטר – פורטו (22.2, 14.3)

נובמבר 2022: שתי הקבוצות היו זקוקות לזמן אחרי חודשי פתיחה גרועים. פורטו רואה את בנפיקה מנצחת ללא הפסקה ובורחת לה, אבל משיגה 100 אחוזי הצלחה בארבעת המחזורים האחרונים בצ'מפיונס. אינטר סופגת יותר הפסדים ממה שציפתה, ולמזלה מנצלת נאיביות איומה של ברצלונה כדי לעלות על חשבונה לשמינית הגמר. שתיהן לא נראות כמו איום יוצא דופן על גביע האלופות.
פברואר 2023: האליפות של בנפיקה כבר לא מובטחת. הדברים נכנסו למסלול בפורטו, שמגיעה בתור הקבוצה הזו שאתם לא סופרים ואיכשהו תמיד מגיעה רחוק ממה שחשבתם בליגת האלופות. אינטר מצידה ממשיכה בדיוק באותה הצורה, מצליחה במשחקי הדרבי ונכשלת נגד הקטנות. נאפולי כבר רחוקה לה מדי, אבל ליגת האלופות יכולה להיות פיצוי נחמד אם תתרכז בה. המכשול העיקרי הוא המשחק השני באצטדיון הביתי של פורטו.
אז מה יקרה? בניגוד למה שקורה בדרך כלל, הקבוצה שהוגרלה כסגנית חזקה יותר מזו שהוגרלה כמנצחת בית. אל תצפו לכדורגל גדול, אלא למתח עד לסיום. סביר להניח שזה יילך לכיוון של אינטר האיכותית.
פורסם לראשונה: 12:15, 14.02.23