היום (שבת, 19:30) תתארח ריאל מדריד, שערב המחזור השמיני בלה ליגה נמצאת במקום השני, אצל קבוצה קטלאנית שמובילה את הטבלה. למרבה ההפתעה לא מדובר בסופר קלאסיקו - ברצלונה ירדה למקום השלישי - אלא במפגש עם ג'ירונה הקטנה, שפתחה את העונה עם תיקו ואז יצאה לרצף מדהים של שישה ניצחונות, ומביטה מלמעלה על כל קבוצה ספרדית אחרת בפעם הראשונה ב-93 שנות קיומה.
היא הקבוצה הרביעית בלבד בתולדות הליגה הספרדית הבכירה שמעולם לא זכתה באליפות וצברה לפחות 19 נקודות בשבעת המשחקים הראשונים של העונה, והראשונה לעשות זאת מאז ספורטינג חיחון אי שם ב-1979. באצטדיון של ג'ירונה יש 14,624 מקומות בלבד (עד לעונה היו 13,286 מקומות), ומאז שחזרה לליגה הבכירה ב-2022 היא הוציאה רק 37.25 מיליון אירו על רכש. סיפור נפלא ללא ספק, אבל בניגוד למה שבקלות ניתן להסיק, לא מדובר בסינדרלה קלאסית. עוד נגיע לזה.
6 צפייה בגלריה
שחקני ג'ירונה
שחקני ג'ירונה
במקום הראשון. שחקני ג'ירונה חוגגים
(צילום: Eric Alonso/Getty Images)
המאמן מיצ'ל רק בן 47, אך כבר עשה לעצמו שם של קבלן עליות סדרתי. לפני שתי עונות הוא עלה ללה ליגה בפעם השלישית בקריירה, הפעם עם ג'ירונה, שסיימה במקום השישי בלבד בליגת המשנה, ואז נדרשה לדרמה גדולה מול טנריפה בפלייאוף. פרשנים רבים ניבאו לה ירידה מהירה, אבל בעונתה השלישית בלבד בלה ליגה סיימה ג'ירונה במקום העשירי היותר ממכובד. זו הייתה עונה של התקדמות מתמדת וכדורגל מלהיב. סגנון המשחק ההתקפי והמהיר של מיצ'ל הניב לקבוצה 58 שערים, הנתון החמישי בטיבו בליגה. 55 השערים שספגה היו הצד השני של המטבע, אבל לשחק עם לחץ גבוה ולסיים עם הפרש שערים חיובי זה הישג לא מבוטל עבור עולה חדשה עם תקציב לא גדול. גולת הכותרת הגיעה באפריל, אז ניצחה ג'ירונה את ריאל מדריד 2:4 הודות לרביעייה של החלוץ טאטי קסטז'אנוס.
בפתיחת העונה הנוכחית זה כאמור התפוצץ בענק. מאז שסחטה 1:1 מריאל סוסיאדד במחזור הפתיחה היא יודעת רק ניצחונות, בין היתר בגלל לוח משחקים נוח למדי, עם 0:3 על חטאפה, 1:2 בסביליה, 0:1 על לאס פאלמאס, 2:4 בגראנדה, 3:5 על מאיורקה (פרדראג ראיקוביץ' ספג חמישייה לראשונה בקריירה) ו-1:2 בחוץ על ויאריאל. היא מובילה את הליגה בשערים לצד ברצלונה (18), ועשרה משחקניה כבר מצאו את הרשת העונה - הנתון הטוב ביותר בחמש הליגות הבכירות לצד ניוקאסל, שהביסה את שפילד יונייטד 0:8 עם שמונה כובשים שונים.
6 צפייה בגלריה
מיצ'ל
מיצ'ל
קבלן עליות סדרתי. מיצ'ל
(צילום: Eric Alonso/Getty Images)
צפו בתקציר: 1:2 לג'ירונה על ויאריאל
(באדיבות one)
אבל, כאמור, לא מדובר בסיפור רומנטי. בדיוק ההפך למעשה. ההצלחה של ג'ירונה מתאפשרת כי היא חלק מקונצרן City Football Group של השייח'ים מהאמירויות, האמצעי של אבו-דאבי להשתלטות על עולם הכדורגל התחרותי. רגע אחרי שג'ירונה עלתה ללה ליגה לראשונה בתולדותיה ב-2017, הבעלים של מנצ'סטר סיטי רכשו 44 אחוז ממניות הקבוצה - וכיום כבר מחזיקים ב-47 אחוז. ג'ירונה אולי שמרה על זהותה הקטאלנית במובנים רבים, אבל בסופו של דבר היא עוד חלק ברשת מועדונים עולמית (12 קבוצות בסך הכל והיד עוד נטויה) שמטרתה היא לטפח כישרונות צעירים ולבסס את מעמדה של מנצ'סטר סיטי כקבוצה הטובה בעולם, תוך כיפוף בוטה של חוקי הפייר פליי.
שיתוף הפעולה בין מנצ'סטר סיטי לג'ירונה החל עוד לפני הרכישה הרשמית - 12 שחקני אקדמיה הושאלו מהקבוצה האנגלית לספרדית בין 2015 ל-2017 - בין היתר בזכות העובדה שפרה גווארדיולה, סוכן השחקנים ואחיו של מאמנה של סיטי פפ גווארדיולה, החזיק ב-80 אחוז ממניות מהמועדון ביחד עם שותפו העסקי ג'ואמה רוורס. כיום הם עדיין בקבוצה, אך מחזיקים ב-16 אחוז מהמניות שלה בלבד.
על מנת להבין עד כמה נהנית ג'ירונה מלקחת חלק בפרויקט הגלובלי, צריך רק לבחון מאיפה הגיעו כוכביה. סאביו, שחקן הכנף הברזילאי בן ה-19, הפך לאחרונה ללהיט ענק - יש לו כבר שני שערים וארבעה בישולים, ויכולת הדריבל שלו קיבלה השוואות לזו של ויניסיוס. הוא שייך בכלל לטרואה הצרפתית, אותה רכשה CFG ב-2020. בלם נבחרת ספרד ואקס מנצ'סטר סיטי אריק גרסיה הגיע הקיץ בהשאלה מברצלונה, ויש טענות כי סיטי הציבה לברצלונה את ההעברה הזו כתנאי לקבלת ז'ואאו קאנסלו בהשאלה. במרכז הקישור מצטיין יאנחל הררה הוונצואלי שהיה גם במנצ'סטר סיטי וגם בניו יורק סיטי, וגם חברו למרכז השדה אלש גרסיה והמגן הברזילאי יאן קואוטו הם בוגרי הקבוצה האנגלית. קסטז'אנוס, אשר נמכר הקיץ ללאציו אחרי שבעונה שעברה היה למלך שערי הקבוצה עם 13 במסגרת הליגה, הגיע לספרד מניו יורק.
6 צפייה בגלריה
סאביו
סאביו
הלהיט הענק. סאביו
(צילום: Eric Alonso/Getty Images)
6 צפייה בגלריה
 ויקטור ציגנקוב
 ויקטור ציגנקוב
הכוכב האוקראיני העולה נולד בנהריה. ציגנקוב
(צילום: JORGE GUERRERO / AFP)
בזכות CFG לג'ירונה יש גם מערכות סקאוטינג מתקדמות בהרבה מכל קבוצה אחרת במעמדה, שבזכותן היא החתימה בין היתר את הכוכב האוקראיני העולה ויקטור ציגנקוב בן ה-25, שחקן כנף ימין שהגיע בינואר מדינמו קייב ונולד בנהריה (אביו ויטאלי שיחק כשוער בקבוצות מהליגות הנמוכות בישראל בשנות ה-90), וחברו לנבחרת החלוץ ארטם דובביק שהגיע הקיץ ורשם כבר שלושה שערים ושני בישולים. וההחתמה המפתיעה ביותר הגיעה גם הקיץ, בדמותו של שחקן ההגנה ההולנדי הוותיק דיילי בלינד, שלא התאקלם בבאיירן מינכן.
זהו כן סיפור על קבוצה מעיירה קטאלנית קטנה שסוף-סוף מקבלת את הרגע שלה באור שמש. אבל לא רק. זהו גם סיפור על ההשתלטות של CFG על הכדורגל. קונצרן שקיים פחות מ-10 שנים אבל בארונו יש כבר 25 תארים גדולים. ניצחון של ג'ירונה על ריאל מדריד ואולי כבר יתחילו לדבר ברצינות על תואר פוטנציאלי נוסף. בינתיים, מיצ'ל מבקש מכולם לא להיסחף. "המטרה שלנו לא השתנתה - להישאר בליגה", הוא הצהיר ממקומו בראש הטבלה.
בצל סערת סרטוני הטיקטוק שהרגיזו את כוכב הקבוצה ויקטור אוסימן - שעשויה להיות רחוקה מסיום - באמצע השבוע ניערה נאפולי מעט מהמתח עם 1:4 על אודינזה, אשר קטע רצף של שלושה משחקי ליגה ללא ניצחון.
אבל עם 11 נקודות אחרי שישה משחקים, אשר שוות לפתיחת העונה הכי גרועה של האלופה מאז עונת 2015/16, היא חייבת לנצח את לצ'ה כדי להימנע מסחרור שיכול לערער את מעמדו של המאמן החדש רודי גרסיה, שבמשחק האחרון גם ספג שריקות בוז מאוהדי הקבוצה בגלל המתיחות בינו לבין אוסימן. בניגוד ליריבתה, 11 הנקודות שצברה לצ'ה מעניקות לה את פתיחת העונה הטובה ביותר שלה בליגה הבכירה מאז עונת 2004/05.
חזרה לנצח: 1:4 לנאפולי על אודינזה
(באדיבות one)
אחרי תקופה קשה על ומחוץ למגרש, לאוהדי מנצ'סטר יונייטד יש סיבה להיות אופטימיים, לפחות לגבי שחקן אחד. סופיאן אמרבאט, הקשר האחורי שהגיע הקיץ לקבוצה בהשאלה מפיורנטינה, היה מצוין בבכורה שלו בהרכב, ב-0:3 על קריסטל פאלאס באמצע השבוע בגביע הליגה.
הגיבור הראשי של נבחרת מרוקו במונדיאל 2022 - בו היא נעצרה כידוע רק בחצי הגמר - שיחק 60 דקות, במהלכן חילק 78 מסירות מדויקות מתוך 81 (96 אחוז), ועשה עבודה נהדרת הן בהגנה והן בהתקפה. למעשה, ולמרבה ההפתעה, כשהכדור היה ברגליים של שחקני פאלאס תופקד אמראבט כמגן שמאלי, בעוד רק כשהכדור היה בשליטת שחקני יונייטד הוא עבר למרכז השדה. "אמרתי לטן האח שהוא יכול לשים אותי איפה שהקבוצה צריכה, גם אם זה בשער", הוא סיפר בסיום. כמה שיונייטד הייתה צריכה שחקן כזה.
6 צפייה בגלריה
אמרבט
אמרבט
השחקן שיונייטד הייתה צריכה. אמרבאט
(צילום: Reuters/Peter Powell)
אחרי שכילד הוא שבר את האינטרנט וגרר השוואות ללאו מסי, בגיל 20 מקבל העונה צ'אבי סימונס הזדמנות ראשונה להוכיח את עצמו ברמות הגבוהות, במדי ר.ב לייפציג אליה הושאל הקיץ מפ.ס.ז'. ההולנדי המתולתל הספיק לרשום רק שמונה הופעות בכל המסגרות במדי השוורים, אך כבר ניתן להבין מדוע רפאל ואן דר וארט הכריז עוד בעונה שעברה כי "סימונס יכול להפוך לשחקן הטוב בעולם".
בזכות המספרים (ארבעה שערים ושלושה בישולים), הטכניקה, יכולת המסירה והעמידה על המגרש - הוביל סימונס את לייפציג לרצף של שישה ניצחונות בכל המסגרות. מחר הם פוגשים את האלופה באיירן מינכן - אותה הביסו 0:3 בסופרקאפ באוגוסט - כשניצחון עשוי להספיק עבורם כדי לתפוס את המקום הראשון.דניאל פרץ, כצפוי, יירד לספסל.
6 צפייה בגלריה
סימונס
סימונס
כוכב. סימונס
(צילום: MACDOUGALL / AFP)
פורסם לראשונה: 19:15, 29.09.23