מעטים תיארו לעצמם שגמר הליגה האירופית אמש (רביעי) יתפתח כפי שהתפתח. באייר לברקוזן, אלופת הליגה הטרייה, שלא הפסידה כל העונה בכל המסגרות, הגיעה כפייבוריטית ברורה, אך הובסה 3:0 בידי אטאלנטה - שגרפה תואר אירופי ראשון ב-116 שנות קיומה והשני בתולדותיה אחרי הזכייה בגביע האיטלקי בעונת 1962/63.
החגיגות של הקבוצה מהעיר ברגאמו באיטליה היו עצומות בהתאם להישג ההיסטורי. השחקנים והאוהדים שהגיעו לגמר בדאבלין לא ידעו נפשם מרוב שמחה ובתקשורת המקומית כבר קוראים להנציח את המאמן ג'אן פיירו גאספריני - שזכה בתואר ראשון בקריירה בגיל 66. "צריך להקים פסל לכבודו מחוץ לאצטדיון או לקרוא רחוב על שמו", נכתב.
4 צפייה בגלריה
שחקני אטאלנטה עם גביע הליגה האירופית
שחקני אטאלנטה עם גביע הליגה האירופית
היסטוריה. שחקני אטאלנטה עם גביע הליגה האירופית
(Alex Grimm/Getty Images)
4 צפייה בגלריה
מאמן אטאלנטה ג'אן פיירו גאספריני
מאמן אטאלנטה ג'אן פיירו גאספריני
"צריך לבנות פסל לכבודו". ג'אן פיירו גאספריני עם הגביע
(Julian Finney/Getty Images)
עד אתמול, כאמור, אטאלנטה זכתה כאמור רק בתואר אחד - וגם זה קרה לפני 61 שנה. מאז שגאספריני הגיע למועדון, לפני שמונה שנים, הקבוצה תקעה יתד בצמרת הליגה האיטלקית ואף שיחקה בליגת האלופות, אך הזכייה אתמול היא בהחלט הרגע הגדול ביותר שלה, בטח כשמנגד התייצבה אחת הקבוצות החמות באירופה. לברקוזן קבעה שיא היסטורי שעמד על 52 משחקים ללא הפסד - אך אתמול אטאלנטה קטעה אותו.
"אנחנו עדים להיסטוריה", צהל גאספריני בסיום. "ניצחנו בצורה מדהימה, הצגנו את היכולת שהראינו בליברפול וליסבון. כשניצחנו בליברפול היא הייתה במקום הראשון בליגה האנגלית, לברקוזן שלטה בבונדסליגה. אין ספק שאנחנו ראויים לתואר, זה הישג חסר תקדים. אני חייב להגיד תודה לשחקנים שלי, הם היו פשוט מדהימים".
המצטיין של המשחק היה ללא ספק אדמולה לוקמן, שעשה גם הוא היסטוריה. החלוץ הניגרי כבש שלושער והפך לאפריקאי הראשון אי פעם שמבקיע יותר משער אחד בגמר של מפעל אירופי משמעותי. זה היה השלושער השישי בתולדות הגמרים של המפעלים של אופ"א, כשהאחרון, לפני 49 שנה, שייך ליופ היינקס שעשה זאת במדי בורוסיה מנשנגלדבאך. בנוסף, לוקמן הוא השחקן השני אי פעם שכובש שלושער בגמר אירופי עבור קבוצה איטלקית כשלפניו עשה זאת פיירינו פראטי עבור מילאן ב-1969.
4 צפייה בגלריה
שחקן אטאלנטה אדמולה לוקמן
שחקן אטאלנטה אדמולה לוקמן
"אחד הלילות הגדולים בחיי". אדמולה לוקמן
(Michael Regan/Getty Images)
4 צפייה בגלריה
מאמן באייר לברקוזן צ'אבי אלונסו
מאמן באייר לברקוזן צ'אבי אלונסו
"הם פשוט היו טובים יותר". צ'אבי אלונסו
(Julian Finney/Getty Images)
"אני מאושר, זה אחד הלילות הגדולים ביותר בחיי", אמר לוקמן לאחר ההצגה. "עכשיו נלך לחגוג את הזכייה. עשינו היסטוריה. זו הייתה הופעה מדהימה מצד כל השחקנים ועשינו הישג מדהים".

אלונסו: "הרגשה נוראית"

מנגד, לברקוזן צריכה להתרגל איך זה להיות בצד המפסיד - דבר שכאמור לא קרה לה העונה. צ'אבי אלונסו, שזכה לתהילה על העונה המדהימה של קבוצתו, ספג ביקורת חריגה על תפקודו. "הוא לקח הימור שנכשל", כתבו ב'סקיי'. "הוא צריך לבדוק את עצמו לגבי ההרכב שהחליט לפתוח איתו".
אלונסו אמר: "לא הצלחנו להתמודד עם הפיזיות והלחץ של אטאלנטה. הרבה דברים היו חסרים לנו. אני חושב שכן הגענו מוכנים, אבל זה פשוט הכדורגל - הם היו טובים יותר. אף אחד לא היה ברמתו המוכרת, כולל אותי. העונה הזו עלתה על כל הציפיות. יש לנו עדיין את הגביע הגרמני ואני מקווה שנזכה בו. יש לנו במה להיות גאים ואנחנו נלמד מזה - גם אני".
המאמן התייחס גם לרצף ההיסטורי שנקטע: "זה לא נורמלי שעברנו 52 משחקים בלי להפסיד. בדרך כלל ההפסד הראשון מגיע הרבה לפני סיום העונה, אבל כשזה קורה בגמר זו הרגשה נוראית".
זה השער הגדול ביותר של רונאלדו בברצלונה?
(ONE)