בית המוות של הדרג הבכיר בליגת האומות לעונת 2024/25, לא פחות. זו המשימה הראשונה של רן בן שמעון כמאמן נבחרת ישראל, שתגיד תודה על כל נקודה במאבק שלה עם צרפת, בלגיה ואיטליה. הערב (שישי, 21:45) יפתחו הכחולים-לבנים את ההופעות שלהם בגרסה הרביעית של המפעל עם משחק חוץ מול בלגיה, שייערך בהונגריה וללא קהל בגלל מלחמת "חרבות ברזל" והחשש מהפגנות. הכחולים-לבנים יגיעו למשחק כאנדרדוג מובהק כמובן, אך זו נבחרת בלגיה שונה מאוד מזו של השנים האחרונות, וקשה לדעת מה לצפות ממנה.
אחרי ההדחה המאכזבת הקיץ בשמינית גמר היורו בגרמניה, שהגיעה שנה וחצי לאחר ההדחה כבר בשלב הבתים במונדיאל 2022, בבלגיה האיצו את תהליך חילופי הדורות. שחקני "דור הזהב" של הנבחרת, אלה שהובילו אותה למקום השלישי במונדיאל 2018, החלו לפרוש מהמדים הלאומיים או מכדורגל, וכעת הגיל הממוצע בסגל שזימן דומיניקו טדסקו למשחקים מול ישראל וצרפת הוא 25.2 בלבד, כששני שחקני השדה היחידים שעברו את גיל 30 הם הכוכב הגדול קווין דה בריינה ותומא מונייה.
4 צפייה בגלריה
דה בריינה
דה בריינה
גם הכוכב וגם המבוגר האחראי. דה בריינה
(צילום: Clive Mason/Getty Images)
4 צפייה בגלריה
טדסקו
טדסקו
חולל מהפכה בסגל. טדסקו
(צילום: Clive Mason/Getty Images)
מלך שערי הנבחרת בכל הזמנים, רומלו לוקאקו (בן 31), ביקש להישאר מחוץ לסגל כדי להתאקלם בקבוצתו החדשה נאפולי; תיבו קורטואה (32), שנחשב בעיני רבים לשוער הטוב בעולם, הודיע לפני כשבועיים שלא יחזור לשחק בנבחרת תחת טדסקו, איתו הוא נמצא בסכסוך; יאן ורטונגן (37) פרש מהנבחרת, וגם ליאנדרו טרוסאר (29), אקסל וויטסל (35), ויאניק קראסקו (31) נותרו בחוץ. כולם חוץ מקורטואה היו בסגל ליורו.
טדסקו הסביר כי הוא רצה לתת הזדמנות לשחקנים צעירים יותר, וזה כולל את ז'וליאן דוראנביל, שחקן הכנף בן ה-18 של של בורוסיה דורטמונד שקיבל זימון בכורה, ימים ספורים אחרי שכבש את השער הראשון שלו עבור הצוהבים-שחורים. הוא עלה מהספל בדקה ה-59 נגד לובק בשלב 64 האחרונות של הגביע הגרמני, ושלוש דקות לאחר מכן מצא את הרשת.
דוראנביל – שניחן במהירות מרשימה, דריבל נהדר ובסגנון משחק ישיר - הצטרף לבורוסיה דורטמונד מאנדרלכט בינואר 2023 תמורת 8.5 מיליון אירו, אך ישב בחוץ עם פציעות במשך רוב 18 החודשים הראשונים שלו במועדון. כעת הוא כשיר לחלוטין, ורבים בגרמניה מאמינים שהוא הולך לפרוץ. בליגה הוא טרם שיחק העונה, אבל לפי הדיווחים מאמן דורטמונד החדש, נורי שאהין, מייעד לו תפקיד חשוב.
"הוא יכול להפוך לשחקן גדול והוא כבר חשוב בדורטמונד", אמר טדסקו על הכישרון. "המאמן שלו מחזיק ממנו מאוד. דוראנביל יציב עכשיו אחרי תקופה עם הרבה פציעות. הבטחתי שנתייחס אליו יפה". מאמן באיירן מינכן וינסנט קומפני, שבעבר עמד על הקווים של אנדרלכט והעניק לדוראנביל הופעת בכורה בבוגרים כבר כשהיה בן 16 וארבעה חודשים, אף אמר פעם שלשחקן יש פוטנציאל להפוך למועמד לזכייה כדור הזהב.
4 צפייה בגלריה
ז'וליאן דוראנביל
ז'וליאן דוראנביל
"יכול להפוך לשחקן גדול". דוראנביל
(צילום: REUTERS/Cathrin Mueller)
ב"גרדיאן" בוחרים מדי שנה את 60 הכישרונות הצעירים הטובים ביותר בעולם הכדורגל, ודוראנביל נכלל ברשימה של 2023. "התכונות הטובות ביותר של דוראנביל הן המהירות וההאצה שלו - אבל יש לו גם כישורים", נכתב עליו שם. כנראה שזה רק עניין של זמן עד שהבלגי יסחרר את הגנות הבונדסליגה, אך עוד לפני כן יש לו הזדמנות להראות מה הוא שווה מול רז שלמה ורוי רביבו, אם טדסקו יעניק לו את הבכורה כמובן.
אבל גם אם דוראנביל כלל לא ישחק - מה שבהחלט עשוי לקרות - ההתקפה החדשה של בלגיה צפויה להיות מורכבת מג'רמי דוקו (22) ממנצ'סטר סיטי ויוהאן בקאיוקו (21) מאיינדהובן בכנפיים, כשלואיס אופנדה (24) מר.ב לייפציג יפתח בחוד. שלושתם היו אדירים בעונה הקודמת במדי הקבוצות שלהם, אך בקאיוקו ואופנדה לא קיבלו מספיק קרדיט ביורו, וכעת זה קריטי עבור בלגיה לשלב אותם אם היא רוצה לחזור לצמרת העולמית.
4 צפייה בגלריה
דוקו מול גומז
דוקו מול גומז
יוביל את ההתקפה. דוקו
(צילום: Reuters/Matthew Childs)
לאחר ההפסד 2:0 למרוקו במשחק השני שלה בשלב הבתים במונדיאל קטאר, ורטונגן אמר ש"בטח עכשיו יגידו עלינו שאנחנו זקנים", וכיוון את דבריו לדה בריינה מאחר שערב המשחק אמר קשר מנצ'סטר סיטי ש"אנחנו כבר זקנים מדי לזכות במונדיאל" - וגרם לתסיסה בחדר ההלבשה. אבל היה משהו בדבריו של דה בריינה. הגיל הממוצע של שחקני ההרכב של בלגיה במשחק הראשון באותו גביע העולם, נגד קנדה, היה 30 ו-181 ימים, המבוגר ביותר שלה במונדיאל מאז משחק נגד מקסיקו ב-1998. בלגיה גם הייתה הנבחרת האירופית המבוגרת ביותר בקטאר. אבל כעת היא כבר לא זקנה מדי, בכך אין ספק. את מקומו של ורטונגן במרכז ההגנה למשל עשוי לתפוס ארתור טאט (24), ובקישור לצד דה בריינה צפוי לפתוח אמאדו אונאנה (23). "אנחנו יכולים להיות טובים יותר", הבטיח טדסקו אחרי האכזבה בגרמניה, וכעת הגיע הזמן שלו להוכיח שהוא צודק, ושהם לא רק צעירים יותר.