שנתיים אחורה: רגע אחרי שמכבי ת"א מפסידה לאשדוד ומשיגה שבע נקודות בשבעה משחקים מתחילת העונה, פטריק ואן לוון מקבל שיחה מאזור חיוג טורונטו. על הקו: הבעלים מיץ' גולדהאר שמבשר לו – הפרק שלך במועדון נגמר. באותו יום אף אחד בקריית־שלום כבר לא זכר את אחוזי ההצלחה המטורפים של המאמן ההולנדי בחצי העונה הקודמת – 44 נקודות מ־48 (בפלייאוף הגיעה הדעיכה) ואת הזכייה בגביע אחרי תקופה מזעזעת עם יורגוס דוניס.
אבל כאן לא הסתיימו היחסים בין הצדדים, ששמרו על קשר עד לאחרונה. לא בדיוק חברי, יותר משפטי. ואן לוון הגיש תביעה לפיפ"א בדרישה שמכבי תשלם לו את שכרו עד סוף החוזה – וזכה לפיצוי של יותר מ־500 אלף יורו, שאותם קיבל במארס האחרון.
6 צפייה בגלריה
פטריק ואן לוון
פטריק ואן לוון
"אם מישהו במועדון לא מאמין בך אתה לא יכול לשנות את זה". לוון
( צילום: Pro Shots Photo Agency \ רויטרס)
אבל הנוקאאוט שנתן למחלקה המשפטית של מכבי ת"א הוא לא ההישג הגדול ביותר של ההולנדי בחודשים האחרונים, אלא המינוי היוקרתי למאמנה של אלופת אוקראינה שחטאר דונייצק, חברת קבע בשלב הבתים של ליגת האלופות. זה קרה שנה אחרי שפתח פרק חדש ומאתגר במדינה שנמצאת במלחמה קשה, כאשר מונה למאמן זוריה. ההצלחה שם הייתה מסחררת: ואן לוון הוביל את הקבוצה למקום השלישי בליגה ונבחר למאמן העונה – מה שסידר לו את הקידום לאימפריה המקומית, שאליה צירף לאחרונה את סתיו למקין.

ניסוי כלים אירופי מול מנור סולומון

ואן לוון, שמבקר הרבה בישראל, לא רצה לדבר על מכבי ת"א מאז עזב את קריית־שלום. כעת, בראיון בלעדי ל"ידיעות אחרונות" ו־ynet, ההולנדי שובר שתיקה ומספר מה עבר עליו בשנתיים האחרונות. את הראיון קיימנו לפני הגיחה שלו ללבוב, שממנה המריא עם שחטאר ללונדון, שם יפגוש היום (16.00) במשחק צדקה את טוטנהאם ומנור סולומון.
"במכבי ת"א התרכזו בדרבי יותר מאשר באירופה, משם מביאים כסף ומפתחים שחקנים. בישראל לא מבינים שאתה לא זוכה באליפות דרך דרבי"
"בוא נגיד ככה, אם אני הייתי המנג'ר, לא הייתי מפטר את המאמן במצב שהיינו אז", אומר ואן לוון, כמעין עקיצה לברק יצחקי, מנהל מחלקת הכדורגל במכבי ת"א באותה תקופה, שירד לקווים בזמנו והחליף אותו. "הופתעתי כשפוטרתי, אבל לצערי בכדורגל דברים כאלו קורים. עובדה שהיום אני בליגת האלופות. אם מישהו במועדון לא מאמין בך, אתה לא יכול לשנות את זה. לא הייתי נוהג באותו אופן אם אני הייתי מקבל את ההחלטות".
6 צפייה בגלריה
ברק יצחקי
ברק יצחקי
"לא הייתי נוהג באותו אופן". יצחקי
(צילום: עוז מועלם)
אחת התובנות שההולנדי לקח איתו ממכבי ת"א היא הגדרת המטרות של המועדון. "הופתעתי מאוד שהם התרכזו בדרבי יותר מאשר בהופעות הבינלאומיות, בעלייה לשלב בתים, משם מביאים כסף ומפתחים שחקנים", הוא מגלה. "בישראל לא מבינים שאתה לא זוכה באליפות דרך דרבי, אלא מול הקבוצות הקטנות. אתה יכול להפסיד שני משחקי דרבי ועדיין להיות עם פער של עשר נקודות. דרבי זו מוטיבציה מקומית, אני ניסיתי לייצר מוטיבציה של מועדון שצריך להיות בשלב בתים אירופי".
היו טענות רבות של שחקנים על הקושי באימונים, על האורך שלהם, האינטנסיביות. "שיפרנו שחקנים. היו כאלה שלא אהבו את הקושי באימונים ואת הדרישות שלי, יש לי דרישות של כדורגל אירופי. אם אתה רוצה להיות טוב יותר, אתה צריך להיות ברמה בינלאומית ולא מקומית. חשוב לדעת מה קורה בחוץ, איך השחקנים שלי ישחקו באירופה וזה הסטנדרט שלי גם בשחטאר. אם השחקנים מתמודדים ברמה הבינלאומית, אז בטוח שהם יכולים להתחרות בצורה טובה ברמה של הליגה".

"אוסקר גלוך אהב לעבוד קשה"

קח למשל את טל בן־חיים, שביקר את הסגנון שלך באופן קיצוני. "ביקורות של שחקנים לא מעניינות אותי, זה אותו סוג של שחקנים שלא משחקים והם חושבים שהם הכי טובים. ישחק מי שמגיע לו. אתה צריך להוכיח שמגיע לך, ואם לא תוכיח שאתה בטופ – לא תשחק. זו הבעיה שלך ולא של המאמן, לנו יש עוד אפשרויות, או שתשתפר או שתשב על הספסל. זו הגישה שלי. לי חשוב שהמועדון יתמוך במאמן לטווח ארוך, כמו שהייתי מנהל מקצועי והבנתי שהפירות מגיעים בטווח הארוך ולא הקצר. כמו שאדוארדו גררו או אוסקר גלוך, שהיו חלק מהמערכת שלי בנוער, הצליחו לאורך שנים, כי הם אוהבים לעבוד ויש להם את המוטיבציה. אכפת להם ממה שהמאמנים אומרים להם".
6 צפייה בגלריה
שער מוסף הספורט של ידיעות אחרונות הבוקר
שער מוסף הספורט של ידיעות אחרונות הבוקר
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות" היום
מה היה ההבדל בין העונה הראשונה שלך כמאמן מכבי ת"א לזו השנייה? "אני לא רואה שום הבדל. גם בעונה השנייה היה עוד מספיק זמן כדי לספק הצלחה בליגה. גם היינו במקום הראשון בשלב הבתים של הקונפרנס־ליג, וזה בדיוק מה שחיפשתי – שהמועדון יצליח באירופה. המטרה הייתה קודם כל להבטיח את העלייה לבתים ואז להצליח בליגה".
ואחרי הנפילה הגיע השיא באוקראינה. אולי מכבי טעתה לגביך? "אני לא שופט את מכבי ת"א, אבל עובדה שהיום אני מאמן בליגת האלופות. אין לי איזו אמביציה להוכיח למכבי ת"א שהיא עשתה איתי טעות, אלא רק מוטיבציה להיות מאמן מצליח. בשחטאר יש לי את האפשרות הכי טובה לבחון את עצמי ואת הסגנון, הפילוסופיה והמחשבות לגבי העתיד".
ובכל זאת, תבעת את הקבוצה וקיבלת לא מעט כסף. "לצערי דברים כאלה קורים, אין לי רגשות רעים. ניסינו להימנע ככל הניתן מהליכים משפטיים, אבל לעיתים יש אי־הסכמות ופרשנות שונה של החוזה. זה קורה בכל תחום, גם בכדורגל. שמחתי שפיפ"א קיבלה את הטענות שלי, ואני עוד יותר שמח שאני ומכבי יישרנו את ההדורים. עבדתי שם חמש שנים וחצי, אני אוהב את המועדון ואת האנשים בו. גידלנו דור של שחקנים שהיום הם חלק חשוב ממכבי ומנבחרות ישראל הצעירות. קיבלתי חופש פעולה מוחלט ליצוק יסודות שאני מקווה שיישארו הרבה שנים קדימה. המועדון הזה יקר לי, אני גאה על הדרך שעברנו ביחד ותמיד אזכור את התקופה הזו לטובה".
6 צפייה בגלריה
טל בן חיים (החלוץ)
טל בן חיים (החלוץ)
"מסוג השחקנים שלא משחקים שחושבים שהם הכי טובים". בן חיים
(צילום: עוז מועלם)
יש שחקנים במכבי ת"א שהיית מצרף לשחטאר? "אני אוהב הרבה שחקנים במכבי ומשוכנע שהם יכולים להגיע לרמות גבוהות יותר, אבל אני לא מתעסק בקבוצה הזו כרגע, רק יכול לאחל לה לעלות לשלב הבתים בקונפרנס־ליג".
לפני שנחת במכבי ת"א כמנהל המקצועי במחלקת הנוער, מילא ואן לוון (53) תפקידים דומים בפיינורד ובשחטאר, וגם הספיק לשמש כמנהל הספורטיבי של קייראט הקזחית. את החלפת הסטטוס למאמן עשה ההולנדי בקריית־שלום. "זה התחיל במכבי ת"א וישר אהבתי את זה, להיות מרוכז בקבוצה אחת ולא אחראי על מחלקה שלמה", הוא מגלה. "אני אוהב את זה שכל הפוקוס עליי, לקבל החלטות בעצמי ולא שמישהו יקבל אותן בשבילי. בשחטאר אוהבים את העבודה שלי ואת הסגנון שאני מביא, זו רמה אירופית גבוהה מאוד".
ההצלחה באוקראינה הגיעה בעונה שעברה עם זוריה. איך אתה מסכם את התקופה שם? "זו לא הייתה האפשרות ההגיונית ביותר בגלל המצב באוקראינה, אבל מבחינתי קיבלתי הזדמנות להכיר את המדינה, את הרמה של השחקנים ולהמשיך את קריירת האימון שלי ולהצליח. בתחילת הדרך לא היה לנו סגל מספיק איכותי, אך הבאנו שחקנים מדינמו קייב ומשחטאר, כאלה שהכרתי מהתקופה כמנהל המקצועי בנוער. יצרנו יחד דינמיקה קבוצתית נהדרת, הראינו הרבה אופי ושלטנו ברוב המשחקים".
6 צפייה בגלריה
פטריק ואן לוון מוחא כפיים
פטריק ואן לוון מוחא כפיים
מתגעגע למוזיקה הישראלית. ואן לוון
(צילום: עוז מועלם)
"כל יום יורים ויש אזעקות"
איך אתה חווה את המצב באוקראינה? "המצב הכללי באוקראינה הוא שיורים בכל יום ויש אזעקות. זה לא תמיד באזור שלך, תלוי איפה אתה נמצא. יש מקומות שבהם אתה יותר חשוף לסכנה ויש מקומות מוגנים יותר, בדיוק כמו בישראל. הרגשתי בטוח בקייב, הממשלה נמצאת בעיר הבירה וזה משפיע. גרתי בישראל שש שנים וחוויתי דברים דומים, אז הסיטואציה לא זרה עבורי".
אז התקופה בישראל חישלה אותך. "אמרתי לחברים שלי שישראל הייתה כמו מחנה אימונים קטן לקראת אוקראינה. הגעתי עם 'ניסיון'".
כמה הופתעת ששחטאר פנתה אליך? "לא הופתעתי, בסופו של דבר הם מכירים אותי ואת העבודה שלי. הוכחתי להם בכל שבוע שהקבוצה שלי משחקת כדורגל טוב עם סגנון. ההצלחה בעונה שעברה העלתה את הביקוש עליי, וככה הגעתי לקבוצה הכי גדולה במדינה. מההתחלה הראו שהם רוצים אותי".
בכל זאת, נכנסת לרשימה יוקרתית של 32 מאמני ליגת האלופות. "זה היה צריך לקרות במכבי ת"א. המשכתי לעשות את הכי טוב שלי, ועם זוריה כמעט סיימנו במקום השני שהיה מוביל לצ'מפיונס. עם הרבה אופי ואמונה בעצמי הגעתי לאיפה שאני נמצא היום".

"למקין הוא בדיוק מה שחיפשנו"

6 צפייה בגלריה
שחקן נבחרת הנוער של ישראל סתיו למקין
שחקן נבחרת הנוער של ישראל סתיו למקין
"נוכל לשפר אותו". למקין
(Hector Vivas/Getty Images)
המצב באוקראינה שינה את שחטאר שהכרנו בעבר, כבר אין בה ברזילאים בכירים. "ברור שזו שחטאר אחרת, אפילו מזו ששיחקתי מולה עם מכבי ת"א בליגה האירופית. זו קבוצה צעירה יותר, שמבוססת על שחקנים מקומיים. כלכלית קשה לנו למשוך כוכבים מברזיל כמו פעם, אז אנחנו מתמקדים בשחקנים צעירים ומוכשרים".
עד כמה תהיו תחרותיים בליגת האלופות העונה? אתם גם מארחים רחוק מהבית, בהמבורג. "אני מאמין שנהיה תחרותיים ואף מעבר לזה, אבל קודם כל נראה איזו הגרלה נקבל. לשחטאר יש מסורת בליגת האלופות, היריבות מכבדות אותה. לא משנה מי תבוא מולנו, ניתן את המקסימום".
החיבור בין ואן לוון לכדורגל הישראלי התחדש לפני מספר ימים, כשבלם הפועל ת"א סתיו למקין הצטרף לאלופה האוקראינית. ההולנדי זוכר היטב את השחקן מהנערים של מכבי ת"א, לפני שחצה את הכביש לוולפסון. "שחטאר עקבה אחרי למקין עוד לפני שמוניתי לתפקיד. כשחתמתי ביקשו ממני להביע את דעתי", משחזר ההולנדי. "אני מכיר אותו מהנוער וגם צפיתי במשחקים שלו בהפועל ת"א. בשחטאר מחפשים צעירים מוכשרים, ולא רק מברזיל, אלא ממדינות רבות. הם עקבו אחריו במונדיאליטו וביורו הצעירות, וראו בדיוק את מה שהם חיפשו. למקין מהיר, אגרסיבי, תמיד קרוב ליריב – זה בדיוק מה שרצינו. הוא יוכל עוד להשתפר פה".
ואן לוון אמנם ספג ביקורות על האימונים האינטנסיביים במכבי ת"א ועל הסגנון המקובע, אבל יש לו, כאמור, חלק בפיתוח שחקנים שכיכבו בנבחרות הצעירות הקיץ. "זה רק מוכיח שהשיטה שלי עבדה", הוא מחמיא לעצמו. "נתנו כמערכת כלים לשחק בקצב מהיר, והשחקנים הביאו את מה שלמדו לנבחרות הצעירות. האמת היא שהיה לי חשוב לעקוב אחרי השחקנים מהתקופה שבה אימנתי במכבי ת"א. זה היה חלק מעבודת סקאוטינג מבחינתי, אולי אצטרך בעתיד עוד שחקנים בעמדות כאלו או אחרות".
יש הרבה שינויים במפת מאמני ליגת העל. ותיקים רבים יצאו מהסבב ובמקומם נכנסו צעירים כמו מסאי דגו במכבי חיפה. "אני בעד שמועדונים יתנו צ'אנס למאמנים צעירים. מקווה שזה יחזיק מעמד ויתמכו בהם. אי־אפשר להחליף מאמן כל כמה חודשים. גם ההתאחדות עשתה עבודה טובה כשהביאה את ילה חוס שהוביל למהפכה בנבחרות ההצעירות, או את וילי רוטנשטיינר שנתן תשומת לב לחינוך של המאמנים".
כמה אתה מתגעגע לישראל? "הייתה לי תקופה טובה מאוד בישראל. לפעמים אני מבקר ואמשיך לעשות את זה. תענוג להיות אצלכם, אני מת על מוזיקה ישראלית".
פורסם לראשונה: 10:24, 06.08.23