יאקוב קיוויור, הבלם הפולני שנרכש אתמול (שני) על ידי ארסנל מספציה האיטלקית בתמורה ל-25 מיליון אירו וחתם על חוזה עד 2028, עבר לא מעט בארבע השנים האחרונות.
בינואר 2019, קיוויור נזרק מהאקדמיה של אנדרלכט ללא הופעה אחת בקבוצת הבוגרים, והצטרף לקרב ירידה בליגה הסלובקית - שהסתיים בכישלון. מאז, קיוויור בן ה-22 פגש את לאו מסי במונדיאל, סומן כמנהיג העתיד של נבחרת פולין וכאמור כעת להצטרף לקבוצה מהמקום הראשון בפרמייר-ליג. קיוויור, שרשם 37 הופעות במדי ספציה מאז שהצטרף אליה בקיץ 2021, הוא ההחתמה השנייה של ארסנל בחלון ההעברות הנוכחי - אחרי לאנרדו טרוסארד - ויספק תחרות לוויליאם סליבה וגבריאל מגאלאס במרכז ההגנה של התותחנים.
3 צפייה בגלריה
יאקוב קיוויור
יאקוב קיוויור
עבר הרבה כדי להגיע לרגע הזה. קיוויור מוצג בארסנל
(צילוםף ארסנל )
המעבר מהאקדמה של אנדרלכט לפודברזובה הצנועה מהליגה הסלובקית הוכח כנקודת מפנה בקריירה של קיוויור. למרות שהיעד היה כמובן רחוק מאוד מהגשמת חלום עבורו, בטח כשפודברזובה ירדה לליגה השנייה. מייקל האנק, שהיה אז העוזר מאמן של פודברזובה, סיפר ל-BBC Sport: "ידעתי שאם יאקוב יישאר בריא הוא ישחק עבור מועדון גדול, באיטליה או בגרמניה. אבל אם להיות כנה, לא הייתי מנחש שהוא ישחק בפרמייר-ליג ובארסנל. אני מופתע מההעברה הזאת - אבל בצורה מאוד חיובית".
"כשאני חושב על 'קיווי', אני תמיד נזכר בדונאטס", מספר האנק. "פעם שאלתי אותו מה הוא אכל לצהריים, והוא עונה לי: 'דונאטס עם ריבה'". זה היה מצחיק וגם צחקתי קצת, אבל אז הסברתי לו שכמקצוען הוא לא יכול לאכול דונאטס לארוחת צהריים. הוא קיבל את זה מיד והתחיל לטפל בגוף שלו ולקחת אחריות על מה שהוא מכניס לפה. הוא תמיד ניסה ללמוד מהעצות של המאמנים שלו".
3 צפייה בגלריה
מאמן ארסנל מיקל ארטטה
מאמן ארסנל מיקל ארטטה
יקשיב גם לעצות שלו?ארטטה
(רויטרס)
האנק מאמין שלמרות ירידת הליגה, הזמן בפודברזובה לימד את קיוויור שיעור חשוב. "ליאקוב היה כל מה שנדרש עבור כדורגלן בוגר", הסביר האנק. "כבר כשחקן צעיר הוא היה מצוין בגלל התכונות הפיזיות שלו. הוא גם היה מאוד חזק מבחניה מנטלית - מופנם ולא תקשר יותר מדי, אבל אף פעם לא מפחד מרגעים קשים. כמובן שהיו דברים לעבוד עליהם , הייתה לו בעיה עם קצב המשחק וארגון ההגנה, אבל היה ברור שזה ישתפר כשהוא יתחיל לשחק באופן קבוע".
סלובקיה הוכיחה את עצמה כמקום אידיאלי לפיתוח עבורו - בגלל מחסור בכסף, הרבה מועדונים מקומיים הסתמכו על שחקנים צעירים, שיכלו לקבל זמן משחק קבוע ובסופו של דבר להביא כסף למועדון אחרי שימכרו. אחד המועדונים הגדולים בסלובקיה שמייצר באופן קבוע שחקנים לנבחרת המקומית, ז'ילנה, זיהה את הפוטנציאל של קיוויור והחתים אותו אחרי הירידה של פודברזובה.
"אנחנו עוקבים אחר שחקנים צעירים בליגה הסלובקית באופן שיטתי", סיפר אחד מחברי ההנהלה של ז'ילנה. "ראינו בו פוטנציאל במיוחד בגלל שהרגל החזקה שלו היא שמאל. היה לו כישרון עצום אז עבדנו קשה כדי להשיג אותו וזה עזר כשפודברזובה ירדה ליגה. קיוויור הסתגל לרמה של הבוגרים הכי מהר שניתן והייתי אומר גם שהוא היה הכישרון הכי גדול".
לאחר ששיחק כמה משחקים במילואים של ז'ילנה בליגה השנייה, פרץ קיוויור להרכב הפותח של הקבוצה הראשונה והפך לאחד משחקני המפתח שלה, כשז'ילנה הגיעה עד לגמר הגביע הסלובקי. "הוא הפך למנהיג בחדר ההלבשה. לפעמים הוא גם קיבל את סרט הקפטן", הוסיף חבר ההנהלה מז'ילנה. "הוא בחור ידידותי והוא מתמקד בכדורגל. הוא מאוד רגוע, אבל גם לא מפחד מעימותים. במצבים קשים הוא יכול למצוא פתרונות".
במהרה החל קיוויור לעורר עניין אצל קבוצות גדולות, כולל בורוסיה דורטמונד, אבל מי שניצחה את המרוץ להשגתו היא ספציה, שרכשה אותו עבור מיליון וחצי אירו באוגוסט 2021. בשנה וחצי האחרונות, הוא הפך לאחד הבלמים הטובים בסרייה A. בספציה הוא גם הוצב לא פעם כקשר אחורי.
3 צפייה בגלריה
קיוויור מול אוליבייה ז'ירו בשמינית גמר המונדיאל
קיוויור מול אוליבייה ז'ירו בשמינית גמר המונדיאל
בלם העתיד של פולין. קיוויור מול אוליבייה ז'ירו בשמינית גמר המונדיאל
(צילום: גטי אימג'ס )
הופעת הבכורה שלו בנבחרת פולין הייתה ביוני האחרון נגד הולנד בליגת האומות, ומאז הוא הפך לשחקן הרכב. בדצמבר, הוא פתח בכל ארבעת המשחקים של פולין במונדיאל בקטאר, כשהנבחרת הגיעה לשמינית הגמר לראשונה מאז 1986.
"קיוויור נחשב לתקווה העיקרית, לאחד השחקנים המוכשרים ביותר וכנראה לשחקן מפתח של הנבחרת", כתב מתאוש ג'אניאק, עיתונאי כדורגל פולני ב-Weszlo.com. "בנבחרת הבוגרת הוא יצר שותפות מרכזית עם קמיל גליק המנוסה ואפשר לומר כי קיוויור גדל לצד גליק. גליק לא יכול לבנות התקפות, אז הוא נתן את כל הכדורים לקיוויור הצעיר ובשל כך הוא היה צריך לקחת אחריות. זה לא קל, אבל זה עזר לו. היום הוא ממש טוב בהעברת הכדור לצד השני של המגרש, מחלק מסירות מקדמות ומוביל את הכדור. גם זה שהוא שמאלי זה יתרון. חולשות? לפעמים הוא עדיין מקבל החלטות גרועות".
ובכן, לא משנה מה יקרה בפרק הבא שלו, עלייתו של קיוויור לפסגה הייתה רחוקה מלהיות פשוטה. כעת נותר לראות מה יהיה המקום שלו במאבק האליפות של ארסנל.