עימותים יכולים להתרחש במשפחות הכי טובות. בסדר, לא בהכרח אירועים שכוללים סחיטה באיומים, חקירה משטרתית והטלת קללות על־ידי אנשי דת, כמו במשפחת פוגבה. אבל המקרה הזה, צהוב ומעניין ככל שיהיה, הוא לא רק סיפור על כסף, קנאה ובעיות משפחתיות – הוא עלול להשפיע על הכדורגל הצרפתי.
אלופת העולם תצא למסע ההגנה על תוארה בעוד כחודשיים וחצי. למרות שפול פוגבה הוא שחקן אחד בנבחרת, ואפילו פצוע כרגע, קשה לדעת מה עוד ייחשף, לאילו כיוונים ילך הסיפור, וכמה ישפיע על הנבחרת כולה. העיתון "לה פיגארו" פירסם שלשום משאל שכותרתו הייתה: "האם לסיפור פוגבה יהיו השלכות על הנבחרת"? 71 אחוז מהמשיבים ענו שכן. הצרפתים הרי למודי ניסיון.
3 צפייה בגלריה
פוגבה ואמבאפה
פוגבה ואמבאפה
שערורייה רודפת שערורייה. פוגבה ואמבאפה
(צילום: gettyimages)

משפחה שכזו

צעד אחורה עבור מי שפיספס, גם אם בקצרה. מתיאס פוגבה, אחיו של פול, פירסם בתחילה שהוא עומד לחשוף סיפור גדול במרכזו נמצא אחיו הצעיר, קשר יובנטוס, אבל גם לשחקנים אחרים בצרפת, בראשם קיליאן אמבאפה, הסופרסטאר הגדול מכולם. פול עצמו מיהר להגיב, וחשף שקיבל איומים שונים, ואף נחטף. לטענתו, כשהגיע לפרבר של פריז פגש שם כמה אנשים שהכיר, כולל אחיו, ועוד שני רעולי פנים. הם הכניסו אותו לבית בניגוד לרצונו, ודרשו שיעביר 13 מיליון יורו עבור הסכם סודי שלא עמד בו, לפיו התחייב ב־13 השנים האחרונות לעזור כלכלית למשפחתו ולחברים.
פוגבה דיווח על הסיפור עוד קודם לכן, ומשטרת פריז פתחה בחקירה כבר בתחילת החודש לבדיקת חשד לסחיטה באיומים וניסיון לסחיטה על־ידי כנופיית פשע מאורגן. בין היתר, כך לפי החשד, אוים פוגבה שאם לא ישלם יפורסמו בתקשורת הוכחות לפיהן דרש מ"מראבוט" - מנהיג דת מוסלמי - להטיל קללה על מספר שחקנים, כולל אמבאפה, אותו פוגבה ביקש לפצוע באמצעות הקללה.
3 צפייה בגלריה
פול פוגבה
פול פוגבה
חשד לניסיון סחיטה על-ידי כנופיית פשע מאורגן. פוגבה
(צילום: AFP)
פוגבה עצמו הכחיש בחקירה ששכר שירות מסוג זה, ולא ביקש להטיל קללה על אף אחד, אבל כמה מהנאשמים סיפרו לתקשורת הצרפתית שיש בידיהם סרטונים המפלילים את הקשר. יש כאלה שיחשבו שמדובר בסיפור מבדח אפילו, אבל בצרפת ממש לא רואים זאת כך. "כרגע אנחנו רק בתחילת בדיקת המקרה", אמר נשיא ההתאחדות הצרפתית נואל לה גראט. "אף אחד לא הלך לבית משפט בינתיים, לפחות לפי מה שאנחנו יודעים. אני אוהב את פול, ומקווה שזה לא ישפיע על המקום שלו בנבחרת".
פה נמצאות השאלות החשובות - איך הפרסומים על כך שהקשר ביקש לפגוע באמבאפה כיוון שהוא מקנא בו ישפיעו על הנבחרת ואיך השניים יסתדרו ביניהם על המגרש ובחדר ההלבשה – אם פוגבה יהיה חלק מהסגל.
פוגבה כאמור פצוע. הוא עדיין לא הופיע במשחק רשמי עבור יובנטוס, אליה חזר ממנצ'סטר יונייטד הקיץ. הקשר בן ה־29 ויתר על ניתוח כדי שיוכל לשחק במונדיאל, ואמור לשוב לסגל יובה בחודש הקרוב. עם זאת, נבחרת צרפת תתכנס בקרוב, כך שסביר להניח שפוגבה לא יהיה שם, והשלכות האירועים - אם יהיו כאלה - יתגלו אולי רק בסמוך למונדיאל.

כוננות מחנאות

דידייה דשאן, מאמן הנבחרת, נמצא בתפקידו כבר 10 שנים, ובכל העשור הזה פוגבה היה חלק מרכזי בסגל שלו. הוא היה זה שזימן אותו לראשונה והמשיך לתת לו מקום בכל שלב. הוא נחשב "האיש שלו", אחד שיתקשה לוותר עליו. ב"ל'אקיפ" פורסם שבהתאחדות הצרפתית בוחנים אילו השלכות צפויות להיות כדי להתכונן מראש לבעיות עתידיות.
3 צפייה בגלריה
דידייה דשאן עצבני על הקווים
דידייה דשאן עצבני על הקווים
האיש של פוגבה? דשאן
(צילום: רויטרס)
היחסים בין פוגבה לאמבאפה הם המרכז. כיוון שלשניהם יש חברים רבים בנבחרת, קיימת אפשרות שאותם שחקנים יתפסו צדדים, כלומר מחנאות. רק באליפות אירופה האחרונה חזר קארים בנזמה לנבחרת אחרי שלא הופיע במדיה במשך שלושה טורנירים גדולים ברציפות, בעקבות "פרשת קלטת הסקס", בה הואשם בסחיטת חברו לנבחרת מתיה ולבואנה. חלוץ ריאל מדריד נמצא אשם, לא לפני שהספיק להשוות בינו לבין אולבייה ז'ירו, שזומן במקומו למונדיאל האחרון, ואמר שזה כמו לבחור מכונית קרטינג על פני פורמולה־1.
בנזמה חזר לנבחרת ביורו, אבל ההיסטוריה מראה שהצרפתים יכולים להתפרק גם באמצע טורניר. כך קרה במונדיאל 2010, כשניקולה אנלקה קילל את המאמן ריימונד דומנק והאירוע נמשך בעימות פיזי בין פטריס אברה לאחד מאנשי הצוות המקצועי ובשביתה של השחקנים, שנשארו ישובים באוטובוס ולא הסכימו להתאמן. צרפת, אגב, סיימה במקום האחרון בבית שכלל את אורוגוואי, מקסיקו ודרום אפריקה.
בין דומנק לדשאן אימן את הנבחרת לורן בלאן, וגם שם לא הכל היה חלק. ב־2011 נחשף שבכירים בכדורגל הצרפתי חושבים שיש יותר מדי שחקנים שחורים וערבים בנבחרות הלאומיות ויש צורך בתהליך שיגביל את כמות השחקנים ממוצאים שונים. לפי הפרסומים, בלאן תמך בכך ואף אמר על אלופת העולם באותם ימים: "הספרדים אומרים 'אין לנו בעיות, אין לנו שחורים'". האם הפעם מדובר באירוע בעל דרגת נפיצות גבוהה כמו במקרים אחרים? לא בטוח, אבל סיכוי טוב שפרטים נוספים מהאירועים ומהחקירה יפורסמו בקרוב בעיתוי בעייתי: רגע לפני ההתכנסות למונדיאל.