אחרי כמה עונות שבהן נראה היה שהוא ממש על סף מעבר לאירופה, מוחמד אבו פאני (25) עשה סוף-סוף את הקפיצה כאשר חתם הקיץ בפרנצווארוש תמורת 1.5 מיליון יורו שקיבלה מכבי חיפה. מי שהפך לאחד הקשרים האחוריים הטובים בכדורגל הישראלי וחש מיצוי בליגת העל, השתדרג לשכר של 550 אלף יורו לעונה בחוזה לארבע שנים, כפול מאשר בחיפה.
אולי היה מי שהתפלא שבחר דווקא באלופת הונגריה ולא בקבוצה מליגה בכירה יותר, בטח אחרי הסנסציה בסיבוב הראשון של מוקדמות הצ'מפיונס – שם היא הפסידה לקלאקסוויקאר מאיי פארו – אבל מספר חודשים לתוך השידוך, ברור ששני הצדדים יכולים לצעוק "בינגו!".
4 צפייה בגלריה
אבו פאני במדי פרצווארוש
אבו פאני במדי פרצווארוש
"התאקלם מהרגע הראשון". אבו פאני במדי פרנצווארוש
(צילום: Gabriele Maltinti/Getty Images)
קשה להאמין שאבו פאני בעצמו האמין שישתלב כל כך טוב בפרנצווארוש. עד כה הקשר רשם 15 בישולים בכל המסגרות, לצד חמישה שערים, והוא מוביל את הליגה ההונגרית בבישולים (9) ובמעורבות בשערים ואיומים על השער. הקבוצה נאבקת על האליפות עם פאקש ופהרבר, וגם באירופה הצליחה להתאושש מההשפלה המוקדמת. הערב (22.00) היא תארח את אולימפיאקוס בגומלין פלייאוף העלייה לשמינית גמר הקונפרנס-ליג, אחרי הפסד 1:0 ביוון. כזכור, אולימפיאקוס היא יריבה חביבה במיוחד על אבו־פאני, שהבקיע נגדה ב־0:4 של מכבי חיפה לפני שנה וחצי. סוכנו שלומי בן־עזרא: "מהרגע הראשון הוא התאקלם בצורה מושלמת. הוא הפך לאהוב בחדר ההלבשה ועל ראשי המועדון, ומכאן הדרך ללב האוהדים הייתה קצרה".
בנצ'ה בורבולה מהעיתון "נמזטי" מתלהב מאוד מאבו פאני: "במועדון מאמינים שמדובר באחד הקשרים הטובים ששיחקו בקבוצה בעשור האחרון, יכול להיות שאפילו בשלישייה הגדולה. הוא שחקן טכני מאוד, חלק חשוב בקבוצה, לדעתי החשוב ביותר. הוא מצטיין בשמירה על הכדור, ובליגה ההונגרית מאוד קשה להוציא לו אותו מהרגל. הוא לא מאיים מספיק על השער, אבל עדיין מדובר בשחקן מפתח".
יש סיכוי שהוא יעבור בקיץ לליגה גדולה יותר? "רק אם ישלמו לו הרבה, ואם הקבוצה תקבל דמי העברה ראויים מבחינתה, לפחות שלושה מיליון יורו. אני לא חושב שהוא ירצה לעזוב. מוחמד אוהב לגור כאן, והוא רגוע ומרוכז בכדורגל".

ראוי לקרדיט בנבחרת

אבו פאני היה זקוק לתקופה הזו אחרי ימים לא קלים. הקשר ידוע בתור מי שלא עושה חשבון ואומר את כל שעל ליבו, ולאחר הביקורות הקשות שספגו השחקנים הערבים שלא גינו את הטבח ב-7 באוקטובר, הוא פירסם פוסט נוקב שבו כתב: "דבר ראשון ושיהיה הכי ברור לכולם. אני מגנה את כל האירועים שהיו בשבוע האחרון בתור בן אדם, אני לא מגנה את זה בתור ערבי. אני אומר את זה כבן אדם של שלום, שרוצה לחיות בשלום עם כולם, ללא הבדל של גזע, מין ודת. בכל פעם שיש אירוע כזה או אחר ומבקשים מערבים לגנות את האירוע כאילו אנחנו אחראים על האירוע, זה לא מקובל. אולי הגיע הזמן שנפסיק לקטלג אנשים ולשים אנשים במשבצות כאלו ואחרות כמו שאוהבים לעשות".
4 צפייה בגלריה
אוהדי פרנצווארוש
אוהדי פרנצווארוש
קהל חם אבל לא מלחיץ. אוהדי פרנצווארוש
(צילום: Laszlo Szirtesi/Getty Images))
4 צפייה בגלריה
מוחמד אבו פאני פרנצווארוש
מוחמד אבו פאני פרנצווארוש
פורח בבודפשט - ולא רק מקצועית. אבו-פאני בפעולה
(צילום: Photo by Laszlo Szirtesi/Getty Images)
הדברים הגיעו מספר חודשים אחרי התקרית הקשה במשחק הנבחרת. במהלך הניצחון 1:2 על אנדורה במוקדמות היורו, אוהדים באצטדיון טדי שרקו לו בוז וצעקו "מחבל" ו"אבו פאני מת", והוא סיפר לאחר מכן בראיון ל"ידיעות אחרונות" ו-ynet: "עברתי לילה קשה, בכיתי לא מעט, הרבה מחשבות עברו לי בראש. היה לי רגע שרציתי לרדת מהמגרש, אבל הסתכלתי על השחקנים סביבי, שהם חברים שלי, משפחה שלי, ולא יכולתי לפוצץ את המשחק. ידעתי מה ההשלכות והחזקתי את עצמי. חיכיתי לשריקת הסיום ואז התפרקתי. זה לא הגיוני שהקהל שאמור לעודד אותך יקלל אותך, באתי לשחק בשביל הנבחרת וקיבלתי יחס משפיל ופוגע. אני אדם לפני שאני שחקן, יש לי לב, רגש, משפחה. די, נמאס כבר".
בהונגריה הוא התקפי מאוד, המשחק פתוח, לא שורפים את הזמן, וקל לו יותר. כל המשחק עליו. העיתונות והקהל לא מלחיצים שם, גם כשמפסידים. יש לו ביטחון, ולא בכל שבוע מחפשים אם הוא בהרכב או בספסל"
הנבחרת היא שאלה מרתקת. העניין פחות נוגע ליחס הקהל – המשחק הקרוב מול איסלנד ייערך ממילא באצטדיון ניטרלי – ויותר לשימוש באבו פאני. גם לרביעיית המשחקים הקריטיים במוקדמות היורו בנובמבר הוא הגיע בכושר שיא מהונגריה, אבל פתח בהרכב רק פעם אחת, בעוד נטע לביא ודור פרץ הועדפו על פניו. פרץ נמצא בירידה חדה, אך מקבל קרדיט קבוע מאלון חזן ויוסי בניון, ויהיה מעניין לראות אם אבו פאני שוב יהיה נמוך בהיררכיה למרות שהפך לאחד השחקנים המובילים בהונגריה.
4 צפייה בגלריה
שחקני נבחרת ישראל
שחקני נבחרת ישראל
מעמדו בהיררכיה של הנבחרת ישתפר?
(REUTERS/Bernadett Szabo)

למד לשלוט בכעסים

בינתיים, הוא פורח בבודפשט – ולא רק מבחינה מקצועית. כמו בחיפה, גם בפרנצווארוש הוא אחד מחביבי הקהל, ולצד זאת הוא התחבר לקהילה הישראלית בעיר ויצר קשרים חזקים שעוזרים לו בין הביקורים של המשפחה – הוא מתגורר שם לבד, אך הוריו מקפידים להגיע מדי חודש. האב, סמי אבו פאני, גמלאי של משרד החינוך: "מוחמד רצה לצאת לחו"ל כמה פעמים, אבל זה התעכב בגלל האליפויות של חיפה. הוא התאקלם נהדר בפרנצווארוש – אלו אותם צבעים, אותם שירים ומנגינות. הוא משחק שם קרוב יותר לשער ואוהב את זה מאוד. בחיפה הוא התרכז בהגנה, וצ'ארון שרי ודולב חזיזה היו התקפיים יותר. בהונגריה הוא התקפי מאוד, המשחק פתוח, לא שורפים את הזמן, וקל לו יותר. כל המשחק עליו. העיתונות והקהל לא מלחיצים שם, גם כשמפסידים. יש לו ביטחון, ולא בכל שבוע מחפשים אם הוא בהרכב או בספסל".
יוסי ג'נח, שאימן את אבו פאני בנוער של מכבי חיפה, אומר: "הוא תמיד התעלה בצד הטכני עם מסירות מפתח, וזה בולט ברמה האירופית. הוא ילד ווינר שבחיים לא אהב להפסיד, היו לא מעט תקריות איתו, אבל הוא נרגע. מכבי חיפה נתנה לו את הכלים ללמוד לשלוט בכעסים שלו, והיום הוא שחקן מוביל וכיף לראות אותו".
לאן זה הולך מכאן? אבו פאני מחזיק בחוזה עד קיץ 2027, אבל לא בטוח שפרנצווארוש תצליח להחזיק בו. הערב יגיעו סקאוטים לעקוב אחריו, והוא יכול להיות נכס בליגה בכירה אחרי שהראה לאורך העונה את השילוב בין האגרסיביות וחילוץ הכדורים לבין המסירות הגאוניות והבישולים. התקדמות במפעל אירופי רק תוסיף לקרדיט שכבר צבר.
פורסם לראשונה: 01:30, 22.02.24