כריסטיאנו רונאלדו מוצג באל-נאסר הסעודית
(צילום: רויטרס)
הצגת שחקן חדש, בטח כוכב גדול, היא דבר נחמד עבור קבוצת כדורגל, אבל לאו דווקא מהותי. היכולת במגרש, זו שתבוא בשבועות ובחודשים שאחרי, היא החשובה יותר. יש מעט מקרים יוצאי דופן, ואחד מהם התרחש אתמול. הצגתו הרשמית של כריסטיאנו רונאלדו במדי אל-נאסר הסעודית יכולה להיחשב עבור מארגנת האירוע כאירוע השיא, המשמעותי ביותר. המארגנת, במקרה הזה, היא לא רק הקבוצה עצמה אלא כל הליגה הסעודית, בעצם כל המדינה.
100 אלף איש נכנסו לרשימת ההמתנה לטקס, וברי המזל שנכנסו קיבלו את רונאלדו בהתלהבות עד אובדן חושים. כשהוא עלה למגרש במסדרון של זיקוקים, הם הבינו שהפנטזיה הפכה למציאות. לפני כן הוא הגן על ההחלטה שלו במסיבת עיתונאים: "הזמן שלי באירופה נגמר, זכיתי בהכל. עכשיו זה אתגר חדש באסיה. לא אכפת לי ממה שהאנשים אומרים, אני יודע שהליגה תחרותית מאוד".
5 צפייה בגלריה
כריסטיאנו רונאלדו שחקן אל-נאסר
כריסטיאנו רונאלדו שחקן אל-נאסר
יהיה מעניין. רונאלדו
(צילום: רויטרס)
סעודיה רוצה לארח מונדיאל, מעוניינת לשפר יחסי ציבור, וכן את תפיסת העולם כלפי הכדורגל שלה. זה מצליח. הנה, בכל מקום מדברים עכשיו על הליגה הסעודית, אחרי שלפני כמה רגעים לא עניינה כמעט אף אוהד כדורגל באירופה. אוהדי רונאלדו, ויש המונים שיצפו בו ולא משנה היכן ישחק, מצפים לראות מה יספק רונאלדו. שווה לבדוק גם מה מספקת הליגה הסעודית לרונאלדו, מעבר כמובן לשכר בלתי נתפס.

מקצוענות טרייה

הליגה הסעודית הפכה למקצוענית באופן מלא רק לפני עשור וחצי. קודם לכן, השחקנים היו כמעט כולם מקומיים ורובם החזיקו בעבודה נוספת. ההשקעה הכלכלית העצומה, שהובילה לפיתוח מקצועי, הביאה לכך שהליגה המקומית נחשבת בשנים האחרונות לאחת מחמש הבכירות באסיה, יחד עם אלה של איחוד האמירויות, יפן, סין ודרום קוריאה.
5 צפייה בגלריה
אוהדי נבחרת סעודיה
אוהדי נבחרת סעודיה
הליגה הסעודית הפכה למקצוענית באופן מלא רק לפני עשור וחצי
(צילום: AFP)
הכדורגל הסיני חטף מכה אנושה בעקבות הקורונה, ושחקנים רבים עברו לסעודיה. בכל קבוצה במדינה יש ברזילאים ואחד מהם, מלך השערים טאליסקה, מסמל באופן הכי טוב את מהפך המעמדות. השותף החדש של רונאלדו שיחק בגוואנגז'ו אוורגרנדה, הזכורה לנו מימי ערן זהבי כשליטת סין, אבל זו ירדה מנכסיה ומאלופה הפכה לקבוצה בליגה השנייה. טאליסקה הלך לכסף החדש יותר.
הקבוצה האהודה ביותר במדינה, לפחות עד הגעת רונאלדו כיוון שעכשיו אל-נאסר תזכה באהדה בינלאומית, היא אל-איתיחאד, אבל המוצלחת ביותר היא אל-הילאל, הקבוצה שזכתה הכי הרבה פעמים בליגת האלופות של אסיה (ארבע), כולל בשתיים מתוך שלוש העונות האחרונות. אל-נאסר לא זכתה מעולם בליגת האלופות וגם לא משתתפת בה כרגע, אבל אולי העתיד יביא משהו אחר – היא נמצאת במקום הראשון אחרי 11 מחזורים.
5 צפייה בגלריה
אלופי אסיה בשתיים מתוך שלוש העונות האחרונות. אל-הילאל
אלופי אסיה בשתיים מתוך שלוש העונות האחרונות. אל-הילאל
אלופי אסיה בשתיים מתוך שלוש העונות האחרונות. אל-הילאל
(רויטרס)
סעודיה, כמו רוב מדינות ערב, היא מדינה שהכדורגל תופס בה עניין מרכזי. לאל-איתיחאד יש ממוצע קהל של יותר מ-30 אלף אוהדים. עם זאת, הבית החדש של רונאלדו, אצטדיון מרסול, מכיל רק 25 אלף, כשבממוצע הוא מלא רק בחציו. אפשר להיות בטוחים שבמשחק הבא האצטדיון החדש יחסית (נפתח ב-2015) כבר יהיה מפוצץ.

ד"ש מווקאמה ודוניס

כדי להעלות את הרמה, קודם כל יש צורך בשחקנים טובים. המקומיים טובים יותר מאלה שבסין, למשל, אפילו בצורה משמעותית. נבחרת סעודיה, שניצחה את ארגנטינה במונדיאל, מורכבת משחקני הליגה בלבד. אז אם מדובר בשחקנים לא רעים, איך זה שהם לא מוכרים, שאינם משחקים באירופה, אפילו בקבוצה מדרג הביניים? התשובה היא קודם כל כסף ולאחר מכן מעמד.
5 צפייה בגלריה
אנתוני ווקאמה
אנתוני ווקאמה
גם הוא ישחק בסעודיה. ווקאמה
(צילום: AP)
השחקנים הטובים בליגה מרוויחים שכר דומה למה שמקבלים שחקני הרכב בליגות הגדולות של אירופה, זאת במטרה שלא ירצו לעזוב את המדינה. הם כוכבי ענק, שחיים כמו מלכים במדינה שיש בה באמת מלך. המקומיים גם לא משלמים מסים כלל. השחקנים הזרים, כמו רונאלדו, משלמים מעט מאוד מס.
כמו קטאר, עליה שמענו המון לפני ובזמן המונדיאל, גם בסעודיה החיים הם בעיקר בקניונים. במדינה חלים חוקי השריעה, יש משטרת דת, אבל למפורסמים הזרים, ביניהם כדורגלנים רבים, יש מתחמים מיוחדים בהם החיים נראים אחרת, כולל בתי ספר בינלאומיים. רונאלדו הולך לחיות באחוזה במתחם כזה.
נמצאים שם גם שמות מוכרים. הישראלים יגלו שם את שוער מכבי חיפה בעבר ולדימיר סטויקוביץ', ואקס באר-שבע טוני ווקאמה, שניהם באל-פאייחה. מבט רחב יותר חושף שמות כמו אבר באנגה, אקס אינטר ונבחרת ארגנטינה, גז'גוז' קריכוביאק הפולני ששיחק בפ.ס.ז', או סנטי מינה, עד הקיץ שחקן בולט בליגה הספרדית. ועדיין, אלה לא שמות גדולים באמת, שחקנים מובילים שנמצאים בשיא או קרובים לשיא. שחקנים מסוג זה לא מגיעים מאירופה לסעודיה. לכן, מבחינת הכדורגל עצמו הסעודים כמובן אינם מתקרבים גם לליגות הדרג השני באירופה.
5 צפייה בגלריה
כריסטיאנו רונאלדו שחקן אל-נאסר
כריסטיאנו רונאלדו שחקן אל-נאסר
אוהדי רונאלדו, ויש המונים שיצפו בו ולא משנה היכן ישחק, מצפים לראות מה יספק
(צילום: רויטרס)
אז הרמה טובה מבחינה אסייתית, לא ממש מבחינה אירופית, אבל ישנם מתקנים איכותיים – יש כסף, אין דאגות – וכן מאמנים מוכרים. כל מאמני הליגה מגיעים מאירופה או מדרום אמריקה. האיכותי ביותר הוא ככל הנראה זה של רונאלדו – רודי גרסיה הצרפתי, בעבר בליון, מארסיי, רומא וליל, איתה אפילו זכה בדאבל הצרפתי. גם יורגוס דוניס שם – הוא עבר לסעודיה לאחר שפוטר ממכבי ת"א – לצד אקס-טוטנהאם, נונו אספיריטו סנטו הפורטוגלי.
כל אחד מהם מביא איתו שורה של אנשי צוות, כך שהשיח הפנימי בכל הקבוצות אינו בערבית, שפת המדינה, ובחלק מהקבוצות גם לא באנגלית אלא בפורטוגזית, זאת בעקבות ריבוי אנשי המקצוע מפורטוגל והשחקנים הברזילאים. באל-נאסר יש לא פחות משמונה אנשי צוות פורטוגלים, וזאת רק בקבוצה הראשונה, כך שבהקשר הזה הסופרסטאר ירגיש בבית. בכל מה שקשור לכדורגל עצמו נראה שהרבה פחות.

החברים החדשים של רונאלדו באל-נאסר

דויד אוספינה. כבר 15 שנה שאוספינה הוא שוער נבחרת קולומביה, ואחרי ארבע עונות בנאפולי האיטלקית הוא חתם הקיץ באל-נאסר. גיסו של חאמס רודריגס.
אלבארו גונסאלס. 233 הופעות בליגה הספרדית הבכירה, בארבע קבוצות שונות, ועוד שלוש שנים במארסיי – קריירה לא רעה לבלם הספרדי, והוא ממשיך אותה בסעודיה.
לואיז גוסטבו. קריירה מרשימה של הקשר האחורי שרשם 41 הופעות בנבחרת ברזיל, ושיחק שנתיים בבאיירן מינכן. עד הקיץ האחרון היה בפנרבחצ'ה הטורקית.
טאליסקה. זכה באליפות פורטוגל, באליפות טורקיה ובאליפות סין. עכשיו הברזילאי, מלך השערים של הליגה הסעודית. ישחק לצד רונאלדו, או יותר נכון ממש מאחוריו.
ונסאן אבובקאר. החלוץ כבש שער מרהיב עבור קמרון במונדיאל האחרון. כיכב קודם בפורטו ובבשיקטאש והוא רק בן 30, כך שנחשב צעיר יחסית לזר מוכר שמגיע לסעודיה.