"הוא בן 36, אבל זה נראה כאילו הוא בן 25. הכל הודות לסגנון החיים הבריא שלו. אני אחראית לתזונה ולתוספים שהוא לוקח ב־15 השנים האחרונות. הוא מקפיד על כך היטב וגם שומר מצוין על גופו, אבל אני עוזרת לו לבצע התאמות. הוא תמיד בכושר גופני מעולה, ועכשיו הוא נמצא בשיאו בכל ההיבטים".
אנה לבנדובסקי נתנה לעצמה לאחרונה קרדיט על מה שבעלה רוברט עושה על המגרש, ולמען האמת, די בצדק. מה שקורה בברצלונה מבחינת השחקנים בני ה־17 הוא חריג בכל קנה מידה, אבל דווקא הסקורר הפולני הוותיק הוא זה שפתח את העונה הכי טוב מכולם, בעמדה שהוא אוהב – כובש שערים בלתי ניתן לעצירה. בעידן של עומס ופציעות, כנראה שאשתו (קראטיסטית מצטיינת לשעבר) יודעת מה היא עושה.
4 צפייה בגלריה
שחקן ברצלונה רוברט לבנדובסקי
שחקן ברצלונה רוברט לבנדובסקי
החיוך אומר הכל. לבנדובסקי
(REUTERS/Nacho Doce)
ועדיין, תזונה בריאה וכושר גבוה לא מהווים את הסיבות היחידות לזינוק המחודש של מי שנראה היה שעבר את השיא: אין בברצלונה שחקן שהרוויח יותר מחילופי המאמנים בקיץ. הוא נראה מוכן לגמרי לשבוע מופרע שכולל משחק בליגת האלופות מול האקסית באיירן מינכן (הערב ב־22.00), ואז קלאסיקו במוצ"ש נגד ריאל מדריד.

צמד, שלושער, צמד

בראש ובראשונה, מדובר באיחוד מחדש עם האנזי פליק. תחת המאמן הגרמני, לבנדובסקי היה השחקן הטוב בעולם בשנת 2020, בה באיירן מינכן בכל ששת התארים האפשריים עליהם התחרתה. אלמלא הקורונה וביטול הפרס באותה שנה, הפולני גם היה זוכה בכדור הזהב שהגיע לו. בשתי העונות שסבבו את המסע הזה, 2019/20 ו־2020/21, לבנדובסקי כבש 103 שערים עבור באיירן! פליק גם הצהיר החודש: "רוברט הוא החלוץ הטוב בעולם בעשור האחרון".
כדי שזה יקרה, מגיע החלק השני בשינוי, שהיה חייב להתרחש כדי שלבנדובסקי ישתחרר – העזיבה של צ'אבי. 26 שערים בכל המסגרות בעונה שעברה, 19 מהם בליגה, היו הנתון הנמוך ביותר של לבנדובסקי בתשע השנים האחרונות (הלוואי על כל שחקן שאלו יהיו מספרים מאכזבים עבורו), ולא הייתה כימיה בינו לבין המאמן.
4 צפייה בגלריה
האנזי פליק מאמן נבחרת גרמניה
האנזי פליק מאמן נבחרת גרמניה
גם עניין של כימיה. פליק
(צילום: AFP)
בתקשורת הספרדית ממשיכים להתעקש כי הפרידה של ברצלונה מצ'אבי נבעה בעיקר מההתעקשות שלו למכור את לבנדובסקי, מתוך רצון לגייס כסף לרכש ואמונה שהפולני כבר לא יכול לשחק ברמה הנדרשת. הדבר עמד בניגוד מוחלט לתחושה של ההנהלה לפיה החלוץ הוא עדיין סופרסטאר בקנה המידה הגבוה ביותר שיכול להוביל את הקבוצה חזרה לטופ האירופי.
לבנדובסקי תמיד פרח יותר כשהקבוצה עבדה עבורו וסידרה לו מצבים, משחקים בסגנון סופר־התקפי, ולא תמיד זה הסתדר עם הטיקי־טאקה המסורתי, הנעת הכדור שצ'אבי אהב. אחרי ה־0:7 על ויאדוליד באוגוסט, לבנדובסקי הבהיר בעדינות שהוא מעדיף את פליק: "אפשר לראות שאנחנו משחקים אחרת, לא היה לנו אף משחק כזה בעונה הקודמת. האנזי יצר קבוצה התקפית שמגיעה להזדמנויות".
אחרי עשרה מחזורים ברצלונה מובילה את הטבלה בהפרש שלוש נקודות על ריאל מדריד – ולבנדובסקי הבקיע כבר 12 שערי ליגה, מה שמציב אותו בראש טבלת מלך השערים. במחזור האחרון הוא הבקיע צמד ב־1:5 על סביליה, לפני כן שלושער ב־0:3 על אלאבס, ולפני כן עוד שניים ב־0:5 על יאנג בויז בצ'מפיונס.
4 צפייה בגלריה
צ'אבי
צ'אבי
אבד בצל השיטה שלו. צ'אבי
(צילום: REUTERS/Juan Medina)
שני הכיבושים מול סביליה הביאו את לבנדובסקי ל־366 שערים בחמש הליגות הבכירות באירופה (אם כי שיחק רק בשתיים מהן, גרמניה וספרד). זו הייתה נקודת ציון ייחודית שקיבעה את מקומו בין המבקיעים הגדולים בהיסטוריה: הפולני עקף את גרד מולר בדרך למקום השלישי ברשימה היוקרתית הזו, אותו הוא חולק עכשיו עם ג'ימי גריבס, כאשר השמות היחידים שמקדימים אותו, איך לא, הם לאו מסי (496) וכריסטיאנו רונאלדו (495).
המקום השלישי הבלעדי יהיה שלו בקרוב מאוד. ליותר מכך הוא לא יכול לצפות, אבל אין בושה בהתברגות מתחת לשני שחקנים על־אנושיים.

לא הולך לשום מקום

עכשיו, כשהשוער הפולני וויצ'ך שצ'סני חתם בקבוצה, לבנדובסקי מרגיש עוד יותר בבית. השניים עברו המון יחד בנבחרת, בעיקר כישלונות בטורנירים גדולים, ומחוברים מאוד זה לזה אחרי שהתחילו יחד את דרכם בלגיה ורשה. החלוץ, שמאוד רצה שהמהלך ייצא לפועל, אפילו התקשר לשוער כדי לשכנע אותו (שצ'סני התעכב בהחלטה מתוך רצון לוודא שיובטח לו מקום בהרכב).
4 צפייה בגלריה
שחקן ברצלונה רוברט לבנדובסקי
שחקן ברצלונה רוברט לבנדובסקי
אפילו מגיע לו חוזה חדש. לבנדובסקי
(CESAR MANSO / AFP)
לנבחרת שצ'סני כבר לא יחזור, כנראה, ולא יוכל לעזור לעצבים של לבנדובסקי, שאחרי ההפסד הביתי לפורטוגל (3:1), יצא במתקפה על חבריו לנבחרת וטען שהוא לא קשר ולא צריך לשחק באזורים במגרש שהוא נגרר אליהם. במשחק שלאחר מכן הוא הבין שכנראה כך נראית האחריות שלו בנבחרת, ובישל לסבסטיאן שימנסקי את ה־3:3 מול קרואטיה.
בכל מקרה, בזירה הזו כבר אין לו אשליות: בתקופתו היו טורנירים גדולים אליהם הגיעה פולין עם פנטזיות מבוססות על הפיכה להפתעה הגדולה, ובכולם היא לא הייתה אפילו קרובה. בכדורגל הנבחרות, הוא מקסימום יכול לקוות לעוד מונדיאל ואולי יורו אחד נוסף. אבל האכזבה במדים הלאומיים לא מעכירה את התקופה הנפלאה.
על פי החוזה שלו, ברצלונה תוכל לשחרר את לבנדובסקי בקיץ הקרוב ולחסוך הרבה כסף אם יופיע בפחות מ־55 אחוזים מהמשחקים. בספרד שוב העלו את האפשרות שבשנה הבאה הקבוצה תלך בכל הכוח על לאוטרו מרטינס הארגנטינאי מאינטר כיורש שלו בחוד ההתקפה.
כרגע, נראה שהעניין הראשון לא רלוונטי והעניין השני לא נחוץ. לבנדובסקי מוכיח בכל ערב נתון שצ'אבי טעה, ושכל עוד הוא אוכל כמו שצריך בבית, אפילו מגיע לו חוזה חדש.
פורסם לראשונה: 01:30, 23.10.24