על דבר אחד אין ויכוח: אנדרס אינייסטה הוא אחד הקשרים הכי גדולים בתולדות הכדורגל. קראו לו "המהנדס", "האדריכל", "המוח", הכל כדי לנסות לתאר את הגאונות שלו. הוא היה קשר התקפי שהפך לקשר אמצע ושינה את כל מה שחשבו עד אז על קשרי אמצע. אמרו שקשר אמצע חייב להיות גדול וחזק, אך אייניסטה ושותפו צ'אבי ניפצו את הסטיגמה הזאת, ועם סרחיו בוסקטס מאחוריהם זאת הפכה להיות אחת מחוליות הקישור האיכותית ביותר בכל הזמנים.
לואיס אנריקה קרא לו "קוסם כמו הארי פוטר", ויסנטה דל בוסקה אמר עליו שהוא "הקשר הכי שלם שראיתי", פרננדו טורס נשבע שהוא מעולם לא חזה במשחק חלש שלו, ו-וויין רוני הודה ב-2009 שהוא השחקן "הכי טוב בעולם", אפילו יותר מלאו מסי.
6 צפייה בגלריה
אינייסטה ב-2009
אינייסטה ב-2009
אחד הקשרים הגדולים בהיסטוריה
(צילום: Manuel Queimadelos Alonso/Getty Images)
היום (שלישי) - ובגיל 40 - אינייסטה תלה את הנעליים ופרש רשמית ממשחק פעיל. לכבוד זאת קיבצנו עבורכם את שמונת הרגעים הגדולים בקריירה של מספר 8.

השער מול צ'לסי

גומלין חצי גמר ליגת האלופות בעונת 2008/09 בין צ'לסי לברצלונה היה בלתי נשכח. עבור אוהדי צ'לסי ושונאי ברצלונה היה כאן שוד. השופט הנורבגי טום הנינג התעלם מכמה עבירות ברורות של שחקני בארסה בתוך הרחבה ולא שרק לפנדל. מאמן צ'לסי אז חוס הידינק טען ש"הגיע לנו שלושה פנדלים בוודאות". בדקה ה-9 מיקל אסיין העלה את צ'לסי ל-0:1 בשער ענק מחוץ לרחבה. בדקה ה-24 פלורן מאלודה הוכשל בתוך הרחבה, השופט פסק לבעיטה מקו ה-16. בדקה ה-26 הגיע לצ'לסי עוד פנדל ברור אחרי שאריק אבידל תפס את דידייה דרוגבה בחולצה. במחצית השנייה אבידל הורחק והותיר את בארסה בעשרה שחקנים.
6 צפייה בגלריה
אינייסטה חוגג בחצי גמר ליגת האלופות מול צ'לסי ב-2009
אינייסטה חוגג בחצי גמר ליגת האלופות מול צ'לסי ב-2009
איזה שער זה היה, ואיזה מחלוקת
(צילום: Jamie McDonald/Getty Images)
בדקה ה-93, ברצלונה של הטיקי-טאקה סוף סוף הצליחה לחבר סוף-סוף התקפה נורמלית. מסי מצא את אינייסטה שהפציץ את הרשת והימם את סטמפורד ברידג'. ברצלונה עלתה לגמר ליגת האלופות בזכות שער החוץ (1:1 בסיכום שני המשחקים), וניצחה שם את מנצ'סטר יונייטד בדרך לזכייה בליגת האלופות (היא תזכה שוב בתואר גם ב-2011, שוב עם ניצחון על יונייטד בגמר). צ'לסי עד היום זועמת על השופט, שהודה אחרי כמה שנים כי טעה בהחלטותיו. את ברצלונה זה לא עניין. תשעה חודשים אחר כך בתי החולים שמו לב לעלייה של 20% בילודה, השער גרם ל"בייבי בום" בקטאלוניה. והכל בגלל גאונות של שחקן אחד.

הגול שהביא לספרד את המונדיאל

עד 2008 ספרד נחשבה לנבחרת לוזרית שאף פעם לא ממצה את הפוטנציאל האדיר שלה. באותה שנה הנאחס נשבר עם זכייה ביורו (0:1 על גרמניה בגמר), הרבה בזכותו של אייניסטה שנכנס לנבחרת הטורניר וצ'אבי שהוכתר ל-MVP. ספרד מודל 2008 הושפעה מאוד מברצלונה של אותן שנים ואפשר לומר שחיקתה את הטיקי-טאקה, והיא רקדה על הדשא בדרך לזכייה מרשימה. שנתיים אחר כך, הכדורגל של נבחרת ספרד היה אולי פחות מלהיב, אבל היא עדיין הוכיחה שזו הנבחרת הכי טובה בעולם.
אחרי 116 דקות מאופסות בגמר מול הולנד (והחמצת ענק של אריין רובן), הגיע הרגע הגדול של אייניסטה, שסיים התקפה מתפרצת עם כדור ברשת. 0:1 ששווה גביע עולם. השער זכור גם בזכות מה שקרה אחריו, אינייסטה הוריד חולצה וחשף את הכיתוב "דני חראקה תמיד איתנו", הקדשה לקפטן אספניול שהלך לעולמו מספר חודשים קודם לכן בגיל 26 בלבד לאחר שלקה בליבו. אינייסטה וחראקה היו חברים טובים, ולימים קשר ברצלונה הודה שהמוות מאוד השפיע עליו והוא סבל מדיכאון והתקפי חרדה.
6 צפייה בגלריה
אינייסטה בגמר מונדיאל 2010
אינייסטה בגמר מונדיאל 2010
הקדשה מרגשת, שעמדה מעל הכל
(צילום: AP Photo/Martin Meissner,)

ההצטיינות בגמר יורו 2012

בגמר מול איטליה, המצלמה תפסה את אינייסטה מוקף בחמישה שחקנים איטלקים שמסתכלים עליו ותוהים איך להוציא את הכדור מהרגל שלו. ספרד לא הבריקה, אבל אינייסטה רקד על המגרש כל הדרך לגמר ונבחר לשחקן הטורניר. הדריבלים והמסירות שלו חתכו את ההגנה האיטלקית כמו חמאה, בדרך לאחד הגמרים הכי חד צדדיים שהיו והסתיים ב-0:4 מוחץ ל"לה רוחה", שזכתה בשלושה תארים ברציפות. בדיעבד המשחק מול איטליה היה שירת הברבור של דור הזהב הספרדי של צ'אבי, אינייסטה, דויד וייה, פרננדו טורס, איקר קסיאס ועוד רבים וטובים.
6 צפייה בגלריה
חוגג עם החברים את הזכייה ביורו 2012
חוגג עם החברים את הזכייה ביורו 2012
חוגג עם החברים את הזכייה ביורו 2012
(צילום: Alex Livesey/Getty Images)

ה-11 של לה-מאסיה

המשחק מול לבאנטה ב-25 בנובמבר 2012 היה אמור להיות עוד משחק של ברצלונה, אבל הוא הפך לסופר מיוחד כשבהרכב עלו 11 שחקנים שכולם גדלו באקדמיה של בארסה, לה-מאסיה. מויקטור ואלדס ועד לאו מסי, כולם חלק מה-DNA של ברצלונה הגדולה. כדי להפוך את המעמד ליותר גדול, אינייסטה סיים אותו עם שלושער של בישולים בדרך ל-0:4 מרשים, משחק ליגה גנרי הפך למשחק חד-פעמי שיש לו מקום של כבוד בהיסטוריה של בארסה.

הבישול האייקוני לניימאר

ברבע הגמר ליגת האלופות מול פריז סן ז'רמן ב-2015, אינייסטה לקח את הכדור עמוק בתוך חצי המגרש של בארסה, התחיל לרוץ ועבר לא פחות מארבעה שחקני פריז, וסידר לניימאר את אחד השערים הקלים בקריירה שלו (בדרך ל-0:2 חשוב). גם בגמר מול יובנטוס (1:3) אינייסטה נצץ עם בישול גאוני לאיבן ראקיטיץ' בדקה הרביעית, וניווט את ברצלונה לעבר זכייה בליגת האלופות בפעם החמישית בתולדותיה (הוא זכה איתה ארבע פעמים). אינייסטה הפך לשחקן הספרדי היחיד בהיסטוריה שנבחר לשחקן המצטיין בגמר היורו, גמר המונדיאל וגמר ליגת האלופות.
6 צפייה בגלריה
ניימאר ואינייסטה
ניימאר ואינייסטה
ניימאר ואינייסטה
(צילום: AP Photo/Manu Fernandez)

ההצגה בברנבאו

ב-21 בנובמבר 2015 ברצלונה הגיעה לסנטיאגו ברנבאו לעוד קלאסיקו, ודרסה את ריאל מדריד עם 0:4 בלתי נשכח. אינייסטה שוב בישל לניימאר, והתכבד בשער משלו עם טיל לחיבורים מחוץ לרחבה. כשהוחלף, אוהדי ריאל מדריד, היריבה המושבעת, עמדו ומחאו לו כפיים. גם בזכות ההצגה המושלמת, וגם בזכות ההצטיינות שלו במדי הנבחרת. זה אולי המשחק שהוכיח שאינייסטה הוא קונצנזוס בעולם הכדורגל, אהוב ומוערך על כולם.

הפרידה הגדולה

ב-2018 אינייסטה הודיע שהוא יעזוב את ברצלונה, בגיל 34 הוא כבר היה מעבר לשיאו והרגיש שזה הזמן למשהו חדש. הוא לא נפרד בלי הצגה: בגמר גביע המלך הספרדי מול סביליה הוא רקד שוב על המגרש, כבש שער נהדר והוביל את בארסה ל-0:5 מוחץ בגמר. "הוא הרגיש שוב בן 20", היללו בתקשורת הספרדית.
6 צפייה בגלריה
אינייסטה חוגג עם מסי
אינייסטה חוגג עם מסי
אינייסטה חוגג עם מסי
(צילום: David Ramos/Getty Images)

המשחק האחרון בקאמפ נואו

חודש אחרי גמר הגביע, ברצלונה ניצחה 0:1 את ריאל סוסיאדד במחזור האחרון של עונת 2017/18. קוטיניו כבש את שער הניצחון. אבל זה היה משחק שכל כולו הוקדש לאנדרס אינייסטה. המשחק נפתח בתפאורה ענקית לכבודו עם המספר "8" ביציע הקאמפ נואו וכיתוב "תודה אינייסטה". הקשר לא היה יכול לעצור את הדמעות. "זאת הייתה פרידה מושלמת", אמר בסיום, "משחק שלא אשכח לעולם".