בדקה ה-91: יובנטוס מנצחת משחק דרמטי
(צילום: באדיבות ONE)
ב-2020 יובנטוס הייתה השליטה הבלתי מעורערת של הכדורגל האיטלקי, עם תשע אליפויות רצופות וכריסטיאנו רונאלדו בסגל. נראה היה שהגברת הזקנה תשלוט לנצח, אבל מאחורי הקלעים, בשקט, הדברים החלו להתפרק לה. שלוש שנים אח"כ, האימפריה פותחת את עונת 2023/24 בסרייה א' כשהיא במשבר הכי גדול שלה מאז פרשת הקאלצ'יופולי והורדת הליגה ב-2006. היא בוודאי לא המועמדת מספר אחת לאליפות, למעשה האוהדים יסתפקו השנה בלסיים ברביעייה הראשונה.
יובנטוס הרגישה היטב, כמו כל הכדורגל האיטלקי, את הירידה בהכנסות בעקבות מגפת הקורונה. אולם במקום לקבל את המציאות, למכור שחקנים ולקצץ בשכר, המנהלים שלה שיחקו במספרים. היא סידרו את המספרים כך שיובה לא תעבור את חוקי הפייר-פליי הפיננסי של אופ"א והליגה האיטלקית. הטו את המאזנים בעשרות מיליונים. אולם כל שקר סופו להתגלות, וכשהשקר של יובה התגלה - הכל התפרק במהירות.
6 צפייה בגלריה
פוגבה
פוגבה
כאב ראש-כאב ראש-כאב ראש. פוגבה
(צילום: Valerio Pennicino/Getty Images)
6 צפייה בגלריה
אניילי
אניילי
אניילי. השקרים התגלו
(צילום: רויטרס)
הנשיא הכל יכול אנדראה אניילי החליט להתפטר מיד אחרי פגרת המונדיאל, סגנו פאבל נדבד הלך ביחד איתו. רבים חשבו שזה בגלל הכישלון המקצועי, בין היתר בגלל ההפסד למכבי חיפה וההדחה המביכה בליגת האלופות. אבל לקראת סוף העונה שעברה התברר שהסיפור גדול יותר מכישלון מקצועי כזה או אחר.
אחד מעובדי ההנהלה של יובנטוס הוקלט אומר: "אני מרגיש כאילו אני מוכר את הנשמה שלי" בהקשר לחקירה שהתנהלה נגד המועדון וההטיה של המאזנים, מדובר בעבירה חמורה ביותר שעשויה להגיד לכדי אישום פלילי. חברי הנהלת יובנטוס קיבלו עונשי הרחקה - אבל זה לא באמת משנה כי רובם התפטרו והוחלפו. ג'אנלוקה פריירה מונה לנשיא המועדון במקומו של אנדראה אניילי. הוא לא שם מוכר בעולם הכדורגל, אבל בעל עבר עשיר בחברות פיננסיות שונות.
6 צפייה בגלריה
מאמן יובנטוס מסימילאנו אלגרי
מאמן יובנטוס מסימילאנו אלגרי
אלגרי. פותח עונה עם סגל לא נוצץ
(EPA/Alessandro Di Marco)
ממאזנה של יובנטוס הורדו 10 נקודות בסוף העונה שעברה בשל העבירות הכלכליות. בעקבות כך הקבוצה התדרדרה למקום השביעי והייתה אמורה לשחק בקונפרנס-ליג, אולם אז אופ"א גם בפתחה בחקירה נגד הקבוצה ורצתה להענישה בחומרה.
על פי מספר דיווחים, יובה נכנסה למגעים על סוג של עסקת טיעון והשיגה בסופו של דבר עסקה לא רעה מבחינתה עם הרחקה לעונה אחת, יובה במילא הייתה אמורה לשחק במפעל משני שמבחינתה לא שווה הרבה. היא הביעה "צער" על ההחלטה של אופ"א להרחיק אותה, אבל לא עירערה על עונש והוא נשאר על כנו.
היו דיווחים על כך שיובנטוס גם הסכימה לרדת מרעיון הסופר-ליג האירופי בתמורה לכך שלא תורחק לשנתיים מהמפעלים האירופיים. היא כמובן רוצה לחזור לליגת האלופות ב-2024/2025 ולהתחיל בהתאוששות הכלכלית. מתברר שיובנטוס הפסידה בשנים האחרונות יותר מ-600 מיליון אירו וביקשה מבעלי המניות שלה לכסות על ההפסדים.
6 צפייה בגלריה
פאבל נדבד
פאבל נדבד
פאבל נדבד. גם הוא הלך הביתה
(צילום: AFP)

תשכחו מרכש נוצץ

בצל העניינים הכלכליים והמשפטיים, יובנטוס לא עשתה יותר מדי בחלון ההעברות הנוכחי. הרכש הכי מוכר הוא טימותי וואה, בנו של ג'ורג' וואה כמובן, שהגיע מליל הצרפתית תמורת 12 מיליו אירו. האמריקאי בן ה-23 נחשב לפוטנציאל גדול אבל גם לא ממומש, בעונה שעברה לא כבש אפילו שער אחד בליגה הצרפתית, בעונה שלפניה כבש שלושה שערים. זה ממש לא מרשים בשביל שחקן התקפה.
הימים בהם יובנטוס הייתה רוכשת את כוכבי הליגה האיטלקית על מנת להחליש את היריבות, כמו שעשתה לדוגמה עם גונסאלו היגוואין, נראים רחוקים מאוד. בימים הטובים,כוכבי האליפות של נאפולי, חוויצ'ה קווארצחליה ו-ויקטור אוסימן היו כבר בדרך לטורינו.
6 צפייה בגלריה
טימותי וואה
טימותי וואה
טימותי וואה. לא בטוח שהיה לו מקום בסגל לפני כמה שנים
(Harry How / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP)
קשה להאמין שרק לפני כמה שנים היא הייתה אחד היעדים האטרקטיבים ביותר, ומשכה אליה אפילו את כריסטיאנו רונאלדו. רונאלדו היה אמור לשבור את מחסום גמר ליגת האלופות ולהביא ליובה את התואר לראשונה מאז 1996, והיום הוא בסעודיה. בעוד יובנטוס רק רוצה להעפיל לליגת האלופות.
המאמן מסימיליאנו אלגרי ייפתח עוד עונה על הקווים. בעונה שעברה היה רצון לפטרו, והכיסא שלו התנדנד לאחר ההפסד ההוא למכבי חיפה. אולם הקבוצה התאוששה מהפתיחה האיומה של העונה והייתה אמורה לסיים במקום הרביעי אם לא הפחתת הנקודות. אלגרי אימן את הגברת הזקנה בין מ-2014 ועד 2019. כשהקבוצה ניסתה ללכת עם מאמנים אחרים כמו מאוריציו סארי ואנדראה פירלו - היא נכשלה. בזמנים כאלה, עדיף ללכת על בטוח.
6 צפייה בגלריה
כריסטיאנו רונאלדו
כריסטיאנו רונאלדו
זוכרים בכלל שהוא שיחק ביובנטוס? רונאלדו
(צילום: גטי אימג'ס)

לך תסמוך על פוגבה

למרות שהם מכירים כבר הרבה מאוד שנים, אלגרי החליט להראות לבלם הוותיק לאונרדו בונוצ'י את הדרך החוצה. בונוצ'י, שהודיע שזאת תהיה העונה האחרונה שלו בקריירה, לא יצא עם הקבוצה למסע המשחקים בארה"ב ואף נשלח להתאמן לבדו. ככה לא נפרדים מסמלים. בונוצ'י הוא אחד השרידים היחידים מהשושלת המפוארת של יובנטוס, והוא עומד להיפרד ממנה בטונים צורמים מאוד. לא בדיוק ניהול בריא.
נראה שהעונה תקום ותיפול על פדריקו קייזה ופול פוגבה (במידה כמובן שדושאן ולאחוביץ' לא יעזוב). החלוץ האיטלקי שלא חזר טוב מהפציעה בברך ובעונה שעברה רשם רק 21 הופעות ליגה. לשמחתה הגברת הזקנה, הוא הבריא לחלוטין ויפתח את העונה. אפשר גם לקוות שפול פוגבה ייעשה את הבלתי ייאמן וישחזר את היכולת שגרמה למנצ'סטר יונייטד לשלם עליו 100 מיליון אירו בזמנו.
מצד שני, זה שיובה תולה את רוב תקוותיה בשחקן שחוזר מפציעה לא פשוטה ובשחקן עם אישיות שנויה במחלוקת, מעיד היטב על מצבה של הקבוצה. האימפריה הכי גדולה באיטליה נמצאת בצרות. אבל אם היא התאוששה מהמשבר הענק ב-2006, היא בהחלט יכולה להתאושש גם עכשיו.