היחס העוין לישראל בחודשים האחרונים נמצא בעלייה מתמדת, תופעה שכמובן לא פוסחת על עולם הספורט. אתמול (ראשון) קיבלנו עדות נוספת לכך במשחק שנערך בין נבחרת קטועי הגפיים של ישראל נגד טורקיה במסגרת אליפות אירופה, שנערכת בצרפת (0:6 לטורקים).
עוד לפני המשחק, שחקני טורקיה, אלופת אירופה, אספו את הקביים שלהם ויצרו את הכיתוב "עזה". לאחר מכן, הם נמנעו מללחוץ את ידי שחקני נבחרת ישראל ובזמן נגינת ההמנון הישראלי הם הפנו את גבם. בנוסף, האוהדים הטורקים, שהגיעו עם דגלי פלסטין, קיללו ושרקו בוז במהלך נגינת "התקווה" וקראו "להשמיד את ישראל".
2 צפייה בגלריה
שחקן נבחרת קטועי הגפיים של ישראל בן ממן
שחקן נבחרת קטועי הגפיים של ישראל בן ממן
יחס מבזה. שחקן נבחרת קטועי הגפיים של ישראל בן ממן
(AP Photo/Leo Correa)
זה לא נגמר כאן. בנאום שלפני המשחק, הקפטן הטורקי פנה לחבריו והפציר בהם "לטבוח בישראלים, כמו שהם טבחו בפלסטינים. בואו נעשה את זה בשביל עזה ופלסטין. ניתן להם סטירה בשם הילדים בעזה". על כר הדשא הטורקים הביסו את ישראל 0:6 אחרי שהוליכו 0:2 במחצית. גם בסיום המשחק סירבו שחקני היריבה ללחוץ את ידיהם של הישראלים.
נבחרת ישראל מורכבת בחלקה מחיילים ואזרחים שנפגעו ב-7 באוקטובר, כולל בן בנימין, שרגלו נקטעה כשהוא ובת זוגו נקלעו למתקפת מחבלי חמאס על מסיבת 'נובה' בקיבוץ רעים.
קפטן נבחרת טורקיה אמר לאחר המשחק: "אני לא יכול לתאר את האושר שאני מרגיש. הניצחון הזה מוקדש לאוהדים שלנו שהגיעו לצרפת ולאחים שלנו בטורקיה. אנחנו גם מקדישים את הניצחון לעם הפלסטיני, שסובל ממעשי רצח עם בכל יום". נשיא ההתאחדות ספורט הנכים בטורקיה הוסיף כי "אנחנו מקדישים את הניצחון הזה לאחינו המדוכאים".

היסטוריה של עוינות טורקית

היחס העוין של טורקיה לישראל מאז ה-7 באוקטובר בא לידי ביטוי לא אחת בחודשים האחרונים. המקרה הזכור ביותר הוא זה של שגיב יחזקאל, שבחודש ינואר האחרון כבש שער במשחקיה של אנטליהספור, הקבוצה הטורקית בה שיחק, ואחריו סימן חצי לב למצלמה כאשר על התחבושת שעל ידו נכתב "100 ימים" כמחווה לחטופים. קבוצתו העלתה את החגיגה המיוחדת לרשתות החברתיות, אך לאחר מספר דקות מחקה את הפוסטים עקב הכעס שהם עוררו אצל האוהדים והתקשורת.
2 צפייה בגלריה
שחקן אנטליהספור שגיב יחזקאל עם מחוה לחטופים
שחקן אנטליהספור שגיב יחזקאל עם מחוה לחטופים
נעצר וגורש מטורקיה בגלל מחווה לחטופים. שגיב יחזקאל
(צילום: האתר הרשמי של אנטליהספור)
שגיב יחזקאל עם נחיתתו בישראל אחרי שעזב את טורקיה
(צילום: ירון ברנר, כיבוי והצלה, מחלקת מבצעים נתב"ג)
שעה קלה אחרי שנגמר המשחק - אנטליהספור הודיעה כי היא משעה את יחזקאל מכל פעילות. נשיא המועדון סינאן בוזטפה אמר לתקשורת המקומית כי יחזקאל סיים את דרכו בטורקיה: "החוזה שלו בקבוצה יבוטל, לא אקבל התנהגות כזאת, גם אם זה יעלה לנו בזכייה בתארים".
המחווה שביצע יחזקאל לחטופים הישראלים בעזה לאחר כיבוש השער הובילה לסערה תקשורתית ולפתיחת חקירה נגדו בטענה ל"הסתה לשנאה ועוינות". הוא אף נלקח לחקירה במשטרה, למחרת בבוקר הובא בפני שופט. לאחר מכן הוא גורש מטורקיה, וחזר ארצה במטוס פרטי, אותה חכרה ההתאחדות לכדורגל.
מקרה דומה היה גם עם עדן קארצב, ששיחק בבשאקשהיר הטורקית ונחקר במשטרה בעקבות פוסט שהעלה למען החטופים. בסופו של דבר הוא שוחרר מהקבוצה וחתם במכבי ת"א