קבוצות הפרמייר-ליג נזהרות מלהביע עמדה או התייחסות למצב בישראל מאז שפרצה המלחמה בעזה, ומחכות להנחיה מהליגה כיצד להנציח את קורבנות הטבח בעוטף עזה.
בעוד שבית העירייה בלונדון ודאונינג 10, מעונו הרשמי של ראש ממשלת בריטניה, הוארו בצבעי דגל ישראל כהזדהות עם הקורבנות הרבים, בכדורגל האנגלי שותקים. המצב לא זכה להכרה במשחקי הפרמייר-ליג שנערכו מאז יום שבת, והמועדונים עדיין לא יצאו בהצהרות פומביות המביעות אהדה כלפי ישראל. ההתאחדות לכדורגל גם טרם החליטה האם לקיים דקת דומייה לפני משחק הידידות של הנבחרת הלאומית נגד נבחרת אוסטרליה, בוומבלי, ביום שישי הקרוב, או שמא להאיר את הקשת של האצטדיון בצבעי כחול-לבן.
2 צפייה בגלריה
סמל הפרמייר-ליג עם הכיתוב "אין מקום לגזענות"
סמל הפרמייר-ליג עם הכיתוב "אין מקום לגזענות"
סמל הפרמייר-ליג עם הכיתוב "אין מקום לגזענות"
(צילום: Marc Atkins/Getty Images)
2 צפייה בגלריה
דגל ישראל על בית ראש ממשלה בריטניה, דאונינג 10, לונדון
דגל ישראל על בית ראש ממשלה בריטניה, דאונינג 10, לונדון
דגל ישראל על בית ראש ממשלת בריטניה, דאונינג 10
(צילום: Kirsty Wigglesworth, AP)
"בשנים האחרונות, הכדורגל היה טוב בזיהוי סיבות ואירועים שמשפיעים על האוהדים ולהכיר או להנציח אותם בהתאם", אמר ל"גרדיאן" בארי פרנקפורט מה"ג'ואיש גונרס", קבוצה של אוהדי ארסנל יהודים. "זה מה שהופך את תגובת הכדורגל לטבח הטרור בישראל למזעזעת יותר. אנטישמיות היא כבר מזמן גזענות שעולם הכדורגל שותק עליה. אבל אחרי יום שבו מתים הכי הרבה יהודים מאז השואה, השקט הזה מחריש אוזניים".
חלק ממועדוני הפרמייר-ליג מאמינים שיהיה זה מתאים לקיים דקת דומייה לפני משחקי הליגה לאחר פגרת הנבחרות הקרוב. הליגה עדיין לא אימצה עמדה אבל יש לה זמן לקבל החלטה, כאשר מחזור המשחקים הבא לא יתקיים עד סוף השבוע של 21-22 באוקטובר.
המועדונים מעדיפים להגיע להסכמה כללית ולקבל הדרכה מהליגה במקום לקבל החלטה בעצמם. עד כה אף מועדון לא היה מוכן להיפרד מהחבורה ולשחרר הצהרה משל עצמו. המצב הזה עשוי להשתנות אם הממשלה תמשיך בתוכניות לקיים דקת דומייה לכבוד אזרחי ישראל שאיבדו את חייהם, ותגביר לחץ על גופי ספורט ללכת בעקבותיהם ולארגן מחווה משלהם.
בארני רוניי מ"הגרדיאן" פרסם אתמול טור שכותרתו היא "השתיקה למלחמה חושפת את מערכת היחסים המורכבת של הכדורגל עם גיאופוליטיקה", בו הוא תיאר בין היתר כיצד הכסף הגדול של קטאר וסעודיה השתלט על הפרמייר-ליג.
בהתאחדות מתלבטים כאמור כיצד להגיב לזוועת בישראלי, במסגרת המשחק בין אנגליה לאוסטרליה. גורמים מחוץ להתאחדות חוששים שדקת דומיה תיענה ברעש מכיוון חלק מיושבי היציעים. פתרון חלופי שהוצע: הדלקת הקשת של אצטדיון וומבלי בצבעי דגל ישראל.