אילת, יום ראשון, 14:00 בצהריים. אני יוצאת מהמלון ההמוני שלי, שבו כל אנשי הצוות והאורחים חובשים מסכות, כן כן, אפילו בבריכה, ויוצאת למשהו אחר לגמרי - הפלגה כמעט פרטית על יאכטה מפוארת שעוגנת במרינה. לא, לא צריך מסכות. את פניי מקבל שגיא יהלום, הקברניט, שמשיט את יאכטת היוקרה הזאת כבר שש שנים. אנחנו מחככים מרפקים, ומשם מלווה אותי עוזרת הקברניט, יסמין, שהיא במקרה גם הבת שלו, לעבר הסיפון. היא מגישה לי מים, מבקשת שאחלוץ את הנעליים בכניסה, ואני עולה במדרגות הספינה, שאורכה 22 מטר. בסוף המדרגות נגלה לעיניי מחזה שעד כה ראיתי רק בקליפים של ראפרים מפורסמים ב־MTV: סלון יוקרתי עם פלזמה ענקית, מטבח משוכלל, שלושה חדרי שינה מפוארים, חדר נוסף לקברניט ולאשת הצוות שלו, והשיא - קדמת היאכטה, שבה נבחרת כדורגל יכולה להשתרע במרווח של שני מטר בין זה לזה, מרחב עצום שעליו פרוסים מזרני שיזוף ענקיים שמשקיפים על ים מרהיב ועוצר נשימה.
- עוד כתבות למנויים:
בזמן שכל המפורסמים חוגגים במסיבות פרטיות על גגות בתי מלון, יש גם "חכמים" יותר, ועם חשבון בנק מכובד, שמעדיפים להיות הרבה פחות בולטים לעין התקשורתית, ולבלות על יאכטה במפרץ אילת, למשל. אפשר גם להפליג ביאכטה לחו"ל. לא, בלי מסכות.
סצנת ההשכרה של יאכטות פרטיות לחופשות קצרות, מכמה שעות ועד שבוע ויותר, תופסת תאוצה בעולם ועכשיו גם בארץ במקומות שונים, בהם אילת, הרצליה ואשדוד, ולפי גורמים העוסקים בתחום, הקורונה דווקא תעשה לה טוב. מדובר למעשה בבילוי חופשה בבית מלון שט קטן, בתנאי פנסיון מלא, עם חדרי שינה יוקרתיים, שפים פרטיים וחופי ים יפהפיים - עם מעגל מצומצם של משפחה או חברים, והרחק מהתקהלויות המוניות ומסכנת הידבקות. אם עד כה דמיינתם שרק אנשי עסקים עשירים יושבים על סיפוני יאכטות וסוגרים עסקות ענק סודיות על בקבוק שמפניה יקר, מתברר שהבילוי הזה הופך לאט־לאט להיות נגיש גם לאנשים פחות אמידים, אם כי עדיין מדובר בתענוג יקר בהחלט.
"אני שש שנים על הספינה הזו", אומר בגאווה קפטן יהלום, הלבוש חליפה לבנה ממותגת. "זה כמו מטוס. אתה לומד להכיר אותו ונשאר בו לשנים ארוכות. האירוח ביאכטה מאוד יקר ומאוד מיוחד, ולכן אתה חייב להכיר כל דבר בו. הסירה הזאת היא בפיקוד שלי ושל יסמין. לא יצאתי עם הספינה שלושה חודשים, בגלל הקורונה, וזו הפעם הראשונה שאני יוצא".
של מי היאכטה?
"זו יאכטה פרטית ששייכת לישראלית שלא רוצה להזדהות בשמה, והיא משכירה אותה לפרק זמן של משלוש שעות ועד מספר ימים, כולל לינה ביאכטה. יש לקוחות שגם שכרו לחופשה של שבועות וחודשים ושטים איתה למדינות אחרות. אנשים יכולים לישון בה, או רק לבלות עליה במשך היום. עכשיו יותר שכיח שאנשים ישנים במלון, אבל לדעתי בעתיד הקרוב אנשים כבר יתחילו לישון פה. במהלך הקורונה היא ישבה פה ולא זזה".
לדברי יהלום, הקהל שמגיע לחופשה ביאכטה הוא בעיקר משפחות אמידות או זוגות שלוקחים חופשה על המים למשך מספר ימים. לפעמים ישנים במלון ומבלים את משך היום בשיט בין החופים, ולפעמים שטים למדינות אחרות, תלוי איפה היאכטה עוגנת ואיזה סוג חופשה זו. "אם אנחנו מפליגים למדינה אחרת אנחנו עוצרים כל כמה שעות ליד מפרצים יפים והאורחים יורדים לצלול ולשחות. יש לנו אפילו אבוב שאפשר לקשור ליאכטה וליהנות ממנו. אם זו הפלגה רק למשך מספר שעות, אנחנו עושים סיבוב קצר ואז עוגנים בחוף יפה, לרוב ריק מאדם. הצוות מכין אוכל ובינתיים הלקוחות יכולים לרדת למים, להשתזף בחוף או בקדמת היאכטה או סתם לראות טלוויזיה עם נוף יפה ברקע. יש המון אלכוהול ומוזיקה טובה, והאווירה תלויה גם בסוג האנשים ובמטרת החופשה".
תמיד יש על היאכטה שני אנשי צוות?
"זו ספינה שמתאימה לעד שמונה אנשים. לפעמים יש שלושה אנשי צוות. אנחנו מתאימים את עצמנו לכמות האורחים. אנחנו מבשלים, עושים את הקניות, גם מנקים הכל. האירוח הוא פנסיון מלא, כולל ארוחות, שתייה, אלכוהול וקינוחים, תלוי כמה זמן מבלים בסירה. אנחנו מתאימים את האוכל לאורחים, אחד אוהב דגים, אחד יותר בשרים, אחד רוצה פירות והשני שותה יותר אלכוהול. אם מישהו רוצה לרדת באמצע ההפלגה, סירה באה לקחת אותו".
את היאכטה, ששמה FAIRLINE 78, משווקת ללקוחות "קאווה גרופ", חברה פרטית לתיירות אקסקלוסיבית בבעלותו ובניהולו של שרון כהן, שחי על קו מדריד־תל־אביב. במהלך הקריירה שלו הטיס כהן את מיטב המפורסמים בארץ במטוסים פרטיים, דאג להם לחופשות יוקרה מסביב לעולם, והוא יודע בדיוק איך לקלוע לטעמם. לדבריו, בקרוב קהל הלקוחות של היאכטות כבר לא יהיה רק עשירים ומפורסמים.
"נוצרה פה סיטואציה חדשה שתשנה את עולם התיירות לחלוטין", אומר כהן, אחרי שהוא נוטל כדור נגד בחילה לקראת ההפלגה שלנו. "כל הנושא של יאכטות, שעד עכשיו היה רק לקהל של האלפיון העליון, יהפוך למשהו יותר עממי. אני חושב שדווקא הקורונה תחשוף בפני העולם את הדבר החדש הזה. קודם אנשים רצו מלון יוקרה ולסגור סיפור. היום אם אדם מחשב את ההוצאות של שבוע חופשה ביאכטה לעומת שבוע במלון, המחירים לא כאלה רחוקים. עשינו לשחקנית הספרדייה בלנקה סוארז חופשה של שבוע על יאכטה ביוון עם כל המשפחה והחברים שלה. זה יצא 25 אלף יורו (כ־100 אלף שקל - ל"א). אם תשווה את זה לקבוצה של אנשים ששוהה שבוע במספר סוויטות במלון בארץ - המחירים לא שונים. במקומות כמו איביזה, פלמה דה מיורקה ומיקונוס יש שוק מאוד גדול ורווחי של השכרה של יאכטות להפלגות קצרות".
בתקופה הסופר־סטרילית הזו, איך בעלי היאכטה, שהם אנשים פרטיים, מסכימים שאנשים יהיו פה 24 שעות, יישנו, יאכלו, ישתמשו במקלחת ובשירותים?
כהן: "לכל ספינה יש צוות גרעיני שדואג לה ודואג גם לנקות ולחטא אותה. מבחינת האורחים, בדרך כלל מגיעה קבוצה אורגנית - משפחה או חברים שמכירים אחד את השני, כך שאין חשיפה גדולה לסכנת הידבקות. בקרוב גם נציע לאורחים בדיקה אישית לקורונה: יש מרפאה שעושה בדיקות פרטיות, והם שולחים נציג אל האורחים הביתה ותוך 24 שעות יש תשובה, ואז אפשר לדעת אם אפשר להעלות את האנשים לספינה או לא, וזה כולל את אנשי הצוות".
את התחזוק של היאכטה מבצעת חברת סטרים יאכטות, העוסקת בתחזוק יאכטות פרטיות עבור בעליהן. אחד מבעלי החברה הוא איתי זינגר. "אנחנו אחראים לכל סוג תחזוקה שצריך - עגינה, ביטוחים, תקלות ונזקים", אומר זינגר. "ואנחנו מתעסקים רק בספינות פרימיום. זו שאנחנו עליה היא הספינה הכי זולה שלנו. אנחנו גם עוזרים ללקוחות לקנות יאכטות, להביא אותן לארץ ולנהל אותן, או להחזיק אותן בחו"ל ולנהל אותן שם. כך בעלי הספינה לא רק מוציאים כסף על התחזוקה שלה, אלא גם מרוויחים ממנה".
מה הממדים של סצנת השכרת היאכטות לחופשות קצרות בארץ, לעומת חו"ל?
זינגר: "זה לא באותם ממדים, אבל זו סצנה לא קטנה, שמתפתחת. רוב הישראלים מחזיקים ספינות גדולות בחו"ל: פעם לא היה מיסוי על ספינות גדולות לקנייה בארץ, אבל בשנים האחרונות הוטל מס, ובגלל זה רוב הישראלים משאירים את הספינות הגדולות שלהם בחו"ל. אבל גם סצנת ההשכרות בארץ גדלה מאוד, בחודשים האחרונים בעיקר. רק באילת יש לנו עשר יאכטות".
אין ספק ששלוש השעות שביליתי על היאכטה גרמו לי להרגיש, מינימום, גל גדות. הרוח הנעימה, היין הלבן שנמזג בכמויות וסיבוב הפוזה בין חופי אילת המרהיבים עשו את שלהם. אין אחד בחוף שלא נופף לנו ולא צילם מרחוק, ואני, שבדרך כלל לא מתלהבת מענייני פוזה, רק חשבתי איך לחסוך מעכשיו עד גיל 120 כדי לקנות לעצמי יאכטה צנועה כמו זו. ואם לא לקנות, לפחות לשכור ליום־יומיים, שבוע־שבועיים. ליתר ביטחון ביררתי עם כהן כמה כסף אצטרך.
כהן: "יאכטות עם צוות שמקבלים בהן שירות מלא מתחילות בכ־2,000 יורו ליום (כ־8,000 שקל ליום). זה ממשיך ועולה ל־25 אלף, מאה אלף, ויש ספינות שעולות חצי מיליון יורו (כשני מיליון שקל) לשבוע. הספינה הזו מושכרת ב־7,000 שקל לשלוש שעות, וב־25 אלף שקל ללילה. שלושה לילות למשפחה יעלו 70 אלף שקל, כולל הכל - אוכל, אלכוהול, ניקיון ושירות צמוד 24 שעות. צריך לזכור שהספינה מכילה עד שמונה אנשים וההוצאה יכולה להתחלק. אין ספק שזו ליגה אחרת לגמרי, משהו שמתאים לאנשים שיכולים להרשות לעצמם. ועדיין, להערכתנו זו הולכת להיות האטרקציה הבאה, שיהיה לה ביקוש גדול".
יש חברות נוספות שנותנות שירות דומה. חברת "יאכטות אילת", למשל, משכירה יאכטות לפי שעה וגובה לכל שעת הפלגה בין מפרצי אילת 1,500 שקל. הספינה מספקת ג'קוזי, טרמפולינות, וחדרי שינה עם טלוויזיות. השכרה מעל לשלוש שעות כוללת גם ארוחה של בשרים על האש, סלטים ושתייה קלה. היאכטה יכולה להכיל עד 25 אנשים.
חברת "גלי גל" מציעה הפלגה של שלוש שעות לאורך חוף המרינה של אשדוד, לקבוצות הכוללת עד 15 אנשים, בסירות מפרש שבהן סלון ומטבח. האירוח כולל כיבוד קל ושתייה ועולה 1,500 שקל.
חברת "לי־ים", במרינה של הרצליה, מציעה הפלגה של שעתיים לקבוצות של עד 13 אנשים ב־1,190 שקל, והפלגה של שלוש שעות ב־1,400 שקל. האירוח כולל שתייה קלה חופשית, אבוב ובקבוק שמפניה.