(צילום: אורי דוידוביץ)
לאור ההגבלות החדשות שנקבעו אתמול (ב') בישיבת הממשלה - נראה שגם בתי המלון, שרק חלקם פתחו את שעריהם מחדש לפני כחודש וחצי בחג שבועות האחרון, הולכים להיפגע אנושות.
הממשלה אסרה על פעילות מועדונים וברים בשטח בתי מלון, אך כן ניתן יהיה לבוא ולהתארח. בניגוד לבריכות הציבוריות, נקבע שניתן יהיה לשחות בבריכת המלון, לפי ההנחיות הקודמות שעל פיהן יותר שימוש של אורח אחד על כל 6 מ"ר בכל שטח הבריכה.
5 צפייה בגלריה
מלון דן אילת
מלון דן אילת
עוד מכה לבתי המלון (צילום: סיון פרג')

"להכניס רק 20 איש לחדרי האוכל - לא הגיוני"

לגבי המסעדות וחדרי האוכל, הממשלה קבעה שניתן יהיה לארח עד 20 סועדים בשטח סגור, כמו במסעדות רגילות.בישיבת הממשלה נקבע כי משרדי התיירות והאוצר ישוחחו ביניהם ויקבעו "תו סגול מחמיר" להפעלת בתי המלון, שככל הנראה יקבע הגבלה אחרת על כמות האנשים שיכולים לסעוד בחדרי האוכל של המלונות.
השאלה שעולה היום האם הצעדים האחרונים אכן נחוצים גם במלונות? ששם אחוזי ההדבקה נמוכים מאוד.
רונן ניסנבאום, מנכ"ל רשת מלונות דן, אמר הבוקר בריאיון לאולפן ynet כי ההחלטה להגביל את המקומות במסעדות ל-20 סועדים במקום סגור, אשר תקפה גם למסעדות וחדרי האוכל במלונות, "זה מקשה מאוד על תפעול המלון. זה לא הגיוני להכניס רק 20 איש לאולמות חדרי האוכל".
5 צפייה בגלריה
מלון אגמים המחודש
מלון אגמים המחודש
"אורחים יתחילו לאכול ב-7 בבוקר ויסיימו ב-6 בערב"
(צילום: שירי הדר)
גם מנכ"ל רשת המלונות ישרוטל, ליאור רביב לא מצליח להבין איך מצב כזה יתאפשר. "ברור לכולם שאי אפשר להפעיל מקום שמיועד ל-400-500 איש ולהכניס 20 איש. אורחים יתחילו לאכול בשבע בבוקר ויסיימו בשש בערב".
"המלונות זו לא הבעיה אלא הפיתרון", מוסיף רביב, "לאור ההודעה המבלבלת של הממשלה, שיצאה אתמול - אנשים מתחילים לבטל. זה כמו בבורסה, כשאנשים נכנסים ללחץ הם מושכים את המניות, כאן הם מבטלים את ההזמנות שכבר היו במצב טוב לחודשים יולי-אוגוסט", אומר מנכ"ל ישרוטל בדאגה.
לדברי רביב, רק השבוע הרשת סיימה להחזיר את 4,200 העובדים שהיו בחל"ת וכעת עליהם לשקול מה לעשות איתם. "אי הוודאות היא האויב הכי גדול של עסק ובעיקר של עסקי התיירות", אומר רביב ופונה אל מקבלי ההחלטות: "אני מבקש בכל לשון של בקשה לא להחזיר את אותם 4,200 לחל"ת, הם לא יעמדו בעוד סבב כזה - לא כלכלית ולא נפשית.
5 צפייה בגלריה
ריזורט דן קיסריה
ריזורט דן קיסריה
"לא הגיוני להכניס רק 20 איש לחדרי האוכל". חדר האוכל במלון דן קיסריה
(שירי הדר)
"עשינו מאמצים אדירים לפתוח את המלונות. מלון זה מפעל גדול, להבדיל ממסעדה, זה לא שאפשר להוריד את השאלטר ולהדליק ברגע. אני מעסיק בכל מלון בין 600 ל-700 עובדים ולא כמו במסעדה שזה 100 גג 200 איש".

"במקום לעבוד בצורה פרטנית - יורים לכל הכיוונים"

לפי דו"ח התאחדות המלונות שפורסם אתמול, הנתונים מראים כי מיום הפתיחה של בתי המלון התארחו בהם כ-288,000 אורחים.
מספר החולים שהתגלו בבתי המלון עומד על 30, כאשר חשוב לציין כי אין הוכחה שנדבקו בבתי המלון ובחלק גדול מהבדיקות אף הוכח כי האורחים כבר הגיעו חולים למלון. מכאן כי אחוז החולים עומד על 0.01%.
אז מדוע לדעתך הוחלט להגביל גם את המלונות?
"כי עובדים בצורה רוחבית ולא בצורה פרטנית. במקום לפעול בשיטת הטפטפת - יורים לכל הכיוונים. אז כללו על הדרך את כל המלונות. אין פה לוגיקה ואת הלוגיקה הזאת אנחנו מנסים להחזיר חזרה. נתנו היום הצעות איך ניתן לפתור את זה", מספר רביב.
נקודת אור קטנה נמצאת כרגע בשיחות שמתנהלות בין התאחדות המלונות לבין משרד הבריאות, בהן ההתאחדות מבקשת להחריג את בתי המלון מאותן הגבלות, שכאמור אין במלונות אחוזי הדבקה גבוהים, אם בכלל. מסתמן שהכיוון יהיה ללכת לקראת המלונות ולהגדיל את כמות האורחים שיוכלו לסעוד בחדרי האוכל בבת אחת ל-35% מסך אורחי המלון.
"המצב חמור כבר עכשיו. רק 55% מהמלונות נפתחו מאז שבועות. בסופי שבוע התפוסה הייתה מלאה עד כה אבל באמצע שבוע עמדה על 20%. כך שכבר עדיף למלונות להישאר סגורים", אומרת ל-ynet בכירה בענף.
5 צפייה בגלריה
מלון אגמים המחודש
מלון אגמים המחודש
ומה יהיה גורלה של עיר הנופש הדרומית? מלון אגמים, אילת
(צילום: רוני בלחסן)
וזה נכון כשמדובר במלונות המשתייכים לרשתות הגדולות. מה קורה באשר למלונות הקטנים שעומדים לבד ללא תדמית הרשת מאחוריהם והגב הכלכלי? "הם במצב קשה מאוד. בעיקר בערים שניזונות מתיירות חוץ כמו תל אביב, ירושלים, חיפה, נצרת וטבריה", אומרת אותה בכירה.

"לא בטוח שאילת תתאושש מזה"

"באילת- שרק מתחילה לצאת מהמשבר ותושביה חוזרים לחייך חיוך קטן - עכשיו למעשה מחזירים את כל העיר אחורה. האם העיר תוכל להתאושש מדבר כזה? אני לא בטוח", אומר ליאור רביב.
"באילת את מוצאת מנכ"לים מסדרים חדרים כי אין עובדים, האילתים לא רוצים לבוא לעבוד במלונות ועם האיום על סגירת הקו היחיד של חברת ישראייר - התמונה הרבה יותר מדאיגה", כך לפי הבכירה בענף.
מה בנוגע לשהייה בבריכות המלונות?
"לא שמענו שההחלטות מבחינת הבריכות במלונות השתנו. כרגע העניין זה רק האוכל, איך אנחנו מאכילים, באיזו כמות בעצם מותר לנו להכניס לחדרי האוכל והמסעדות שלנו. מבחינת הבריכות שום דבר לא השתנה, חוץ מהריחוק שצריך לשמור עליו בתוך הבריכה לפי גודלה, כך לפי ההחלטה האחרונה", אומר מנכ"ל רשת דן.
5 צפייה בגלריה
מלון דן אילת
מלון דן אילת
זה לא כל כך נעים לראות בריכה סגורה. מלון דן אילת
(צילום: AFP)
ומוסיף, "זאת אומרת שאם צריך להתמקד במקומות שהם בעייתיים המלונות הם לא דוגמה". ניסנבאום מסביר שלהבדיל מהמלונות לא בכל מקום יש בדיקה לאנשים שנכנסים עם מד חום, הצהרת בריאות, ג'ל אלכוהולי בכל מקום, מסכות על כל העובדים.
"למה בעצם לעשות החלטות גורפות כאלה למקומות שאין בהם הדבקות ואין הוכחה שיש הידבקות? זה מעין החלטות גורפות שישפיעו בצורה מאוד קשה על מלונות שרק הצליחו להתרומם".
מתחמי הספא יישארו פתוחים?
טיפולי עיסוי וסאונה יבשה יותרו תחת המגבלות. סאונה רטובה וג'קוזי ייאסרו להפעלה ושימוש.
אם תהיה סגירה של חדרי האוכל והבריכות, זו תהיה מכת מוות למלונות?
"אין ספק", אומר ניסנבאום. "לא נראה שהמלונות יוכלו לעמוד בדרישות האלה של 20 איש בחדרי האוכל, אנחנו, כישראלים, מאלתרים מצוינים ונמצא דרכים אם זה באמצעות שירות חדרים ואם זה בטייק-אווי.
"נמצא דרכים לעמוד בדרישות, אבל זה כאילו שאתה לוקח את שתי הידיים ושתי הרגליים ואתה שם אותן באזיקים ואתה אומר, תרוץ קדימה. זה מאוד קשה", מסכם ניסנבאום.