7 צפייה בגלריה
טיול לברכת צפירה
טיול לברכת צפירה
ברוכים הבאים לברכת צפירה
(צילום מתוך עמוד האינסטגרם של חן יוסף)
האביב הפראי וההפכפך מבלבל את החזאים, ומביא עימו ריחות משכרים של פריחה קצרת מועד שממלאת את הנחיריים ומייצרת חשק לנדודים, חוויות בטבע והרפתקאות. עונת האביב היא גם הזמן המושלם לטבילה ספונטנית בגבי המים הנדירים ובבריכות המסתוריות שמתחבאות בעומקו של המדבר הישראלי.

אבל טבילה בגב מים נסתר בחודשי האביב הקצרים היא משימה מתעתעת ומורכבת אשר מצריכה מודיעין איכותי ובזמן אמת, שכן מי רוצה לטזז את עצמו במשך שעות של הליכה מאומצות והרבה זיעה במדבר הצחיח - רק כדי להגיע לבור מים יבש?
כדי לא להסתכן בתסכול וברגשות שליליים, ביקשנו מחן יוסף, בלוגרית טיולים וחובבת טבילה מושבעת של גבי המים הקפואים של הדרום, לקבל מידע עדכני על טבילה מובטחת בלב המדבר. ואכן, יש לה המלצה עונתית מצויינת לזוגות רומנטיים וחובבי ריגושים - ברכת צפירה.
"ברכת צפירה היא אחת הבריכות המדבריות הכי יפות בארץ, היא יחסית גדולה והיא נמצאת במדבר יהודה בקרבת ערד. אורכו של המסלול הוא כארבעה קילומטרים הלוך-חזור בקו אווירי. הדרך לברכת צפירה אורכת כשעה מהחנייה של הרכב, והיא קצת מורכבת ומאתגרת וכוללת טיפוס וירידה בסלעים עם יתדות ברזל. זה לא מסלול שמתאים למשפחות עם ילדים קטנים, אבל מי שרוצה בריכה רומנטית עם נוף מטורף של מדבר בצבעים אדמדמים וזהובים ייהנה שם בצורה מושלמת".
ברכת צפירה המופלאה ממוקמת בנחל צאלים האהוב, על צוק נישא ומרשים בגובה של מאה מטר, בדיוק בפסגתו של המפל הכי גדול של הוואדי המדברי המפורסם. סוגיית איכות המים של הגב הייחודי העסיקה דורות רבים של מטיילים ישראלים, שכמובן חששו לסכן שבת אביבית בהליכה מדברית מתסכלת לבור ריק. בזכות יוסף הקוראים הקבועים של סדרת הכתבות על "טבילה במעיינות" לא חייבים לסכן שבתות בחודשי האביב של שנת 2023, אנחנו מספקים לכם עכשיו מידע ובזמן אמת שהבריכה המסתורית מלאה במים והיא מחכה רק לכם.
7 צפייה בגלריה
טיול לברכת צפירה
טיול לברכת צפירה
חן בברכת צפירה
(צילום מתוך עמוד האינסטגרם של חן יוסף)
"בעונות המעבר אני מאוד אוהבת להגיע לדרום ולנצל את כל מה שהטבע השאיר מהחורף. באביב שלנו, גבי המים יחסית טובים לרחצה. זאת ממש מתנה קטנה שהטבע השאיר לנו מהחורף לפני שהבריכה תתייבש לקראת הקיץ. בשיטפון הראשון המים בגב בוציים, בשיטפון השני המים מתנקים וזה הזמן הכי טוב לטבילה. בעקבות השטפון האחרון הבריכה מלאה".
נקודת ההתחלה למסלול ההליכה אל ברכת צפירה מתחיל בחניון לילה. יוסף מדגישה כי, "חשוב מאוד ללכת לפי סימון השבילים, כי יש באזור הרבה מסלולים. מחניון הלילה מתחילים בסימון שביל ירוק, בפיצול השבילים הראשון נמשיך עם סימון שביל שחור, בפיצול הבא נלך עם סימון שביל כחול ואז שוב פיצול שבילים ירוק לברכת צפירה. רוב ההליכה היא מישורית ונוחה עד שמגיעים לקטע של היתדות".
7 צפייה בגלריה
טיול לברכת צפירה
טיול לברכת צפירה
טיול לברכת צפירה
(צילום מתוך עמוד האינסטגרם של חן יוסף)
7 צפייה בגלריה
טיול לברכת צפירה
טיול לברכת צפירה
בדרך אל היעד
(צילום מתוך עמוד האינסטגרם של חן יוסף)
7 צפייה בגלריה
טיול לברכת צפירה
טיול לברכת צפירה
(צילום מתוך עמוד האינסטגרם של חן יוסף)
7 צפייה בגלריה
טיול לברכת צפירה
טיול לברכת צפירה
מעבר היתדות
(צילום מתוך עמוד האינסטגרם של חן יוסף)
בעגת המטיילים, היתדות הם בעצם סוג של סולם שהותקן על ידי רשות הטבע והגנים במטרה להקל על המטיילים בדרך לברכת צפירה. "יתדות הברזל מחוברות לסלעים כדי לתת מקום אחיזה עם הידיים ונקודה נוחה להנחת רגליים. לדעתי הירידה יותר מאתגרת מהעלייה בחזרה. למי שסובל מפחד גבהים אני ממליצה לא להגיע. בגלל היתדות אני לא ממליצה להביא ילדים קטנים וכלבים לברכת צפירה. אבל הקושי הופך את הגב למאוד שקט ורומנטי.
"לאחר שלב היתדות עדיין לא רואים את הבריכה, צריך להמשיך בתוך נקיק עם מספר גבי מים קטנים. הגב האחרון הוא גדול ועמוק וחייבים לצעוד בתוכו עם מים עד המותניים - ולהירטב. ואז מגיעים לברכת צפירה המדהימה עם נוף מטורף. ברכת צפירה נמצאת על צוק מאוד גבוה ומי שמתקרב לשפה של הצוק ויש לו פחד גבהים - יכול להתעלף מזה".
המים הקפואים של ברכת צפירה לא מתאימים לכל אחד, ליוסף יש שיטה מקצועית להקל על מי שמפחד מטבילה מים קרים.
"בגלל שהבריכה ממוקמת במקום מוצל והמים קפואים, צריך להיות מוכנים לקור וליהנות מכל רגע של שמש בדרך לבריכה עם הנוף הכי יפה בארץ. אני נהנית מכל פיסת שמש שנוגעת בי לאורך הדרך המדברית. לפני הכניסה למים הקפואים, אני ממליצה לקחת נשימה עמוקה, לעשות הכנה נפשית. אני אומרת לעצמי 'את הולכת עכשיו להיכנס לתוך גב קפוא ואת תשרדי את זה!'".
אם כל כך קר בבריכה אז איפה ההנאה? "אחרי הטבילה במים הקפואים הגוף מייצר מלא חומרים מעוררים, כאילו קיבלתי בוסט מטורף של אנרגיה שמשפיע עליי לכל היום. זאת חוויה מאוד מיוחדת. למעט שעות הבוקר המוקדמות, אזור הבריכה מוצל, לכן עליתי למעלה בחזרה מהנקיק, מצאתי סלע חם ומיד פרשתי עליו את המגבת והתחממתי בשמש והשתזפתי וזה היה פשוט תענוג, כיף לא נורמלי והיינו לבד".
7 צפייה בגלריה
טיול לברכת צפירה
טיול לברכת צפירה
לשמור על הטלפון יבש
(צילום מתוך עמוד האינסטגרם של חן יוסף)
אז לפני שכולם טסים להתפנק במים הקפואים של ברכת צפירה, ליוסף יש מספר דגשים נוספים.
"בגלל הקושי של מעבר היתדות וכדי לא להחליק, נעלתי נעלי הליכה טובות עם סולייה חזקה. אחרי מעבר היתדות ולקראת הכניסה לגבי המים הקטנים, החבאתי את הנעליים בסלעים והחלפתי לסנדלים ובגד ים. כל הגוף נרטב וכדאי לארוז את הטלפון והציוד אישי בניילונים ולסחוב את התיק על הראש. יש כאלה שעושים את כל המסלול עם סנדלי שורש, אני לא רציתי לקחת סיכונים".
יוסף הוסיפה ואמרה כי "יש הרבה סיפורים על פריצות לרכבים שמטיילים משאירים בחניון הלילה של ברכת צפירה, המקום שבו מתחיל השביל. אני ממליצה להשאיר שומר לרכבים - אולי חבר שאין לו כוח ללכת הרבה ברגל. יש עוד אופציה להשאיר את הרכב בכפר נוקדים הסמוך. מדובר בחאן מטופח עם אפשרות לינה אלטרנטיבית. מכפר הנוקדים לנקודת ההתחלה של המסלול זה עוד שלושה ק"מ, כ-45 דקות הליכה. אם אתם רוצים לטבול בברכת צפירה בעוד חודש ולא יודעים אם יוד יישארו מים - לא חיייבים לסכן את השבת, קבוצת "רודפי שלום שלווה ושטפונות" בפייסבוק מדווחת באופן קבוע על מצב גבי המים במדבר. בברכת צפירה אין פחי זבל והמקום מאוד נקי. אנא שמרו על הניקיון, תביאו שקיות זבל ואל תשאירו לכלוך במקום המדהים הזה".
אז איך מגיעים: מערד נוסעים בכביש לכיוון כפר נוקדים שממוקם מאחורי המצדה. משם ממשיכים בדרך לכיוון חניון הלילה של ברכת צפירה או כותבים בווייז חניון לילה ברכת צפירה.
אזהרה: בברכת צפירה אין שירותי הצלה. הרחצה היא באחריות הרוחצים בלבד. טבילה בבריכה ללא ידיעת שחייה היא מסוכנת. בדרך לברכת צפירה יש מעבר מאתגר ומסוכן עם יתדות שאינו מומלץ לבעלי פחד גבהים.