סודות ואורות מתחת לחומות

מערת צדקיהו בירושלים נפתחה לקהל הרחב ממש לפני החגים 2023, לאחר שהייתה סגורה בשלוש השנים האחרונות לשיפוץ ושדרוג תשתיות ותוכן, במימון משרד ירושלים ומסורת ישראל ובביצוע החברה לפיתוח מזרח ירושלים.
"האתר הזה הוא אבן יסוד של ירושלים, מכאן מתחיל הסיפור שלנו. אני רואה חשיבות עצומה בכך שכל ילד יבקר כאן במהלך השנים שבהן הוא לומד על ההיסטוריה שלו", הכריז מאיר פרוש, שר ירושלים ומסורת ישראל, והשלים את הדברים מנכ"ל המשרד אסף יזדי, שאמר: "מיקומה של מערת צדקיהו חשוב ואסטרטגי. משרד ירושלים ומסורת ישראל משקיע מאות מיליוני שקלים בשותפות עם עיריית ירושלים בפיתוח פרויקטים כלכליים ותיירותיים במרחב, מתוך שאיפה להפוך גם את צפון אגן העיר העתיקה למרחב שוקק חיים למבקרים ישראלים ולתיירים מהעולם".
מיד עם פתיחתה מחדש הפכה המערה לאחת מהאטרקציות המובילות בירושלים, ובמהלך החודשיים וחצי שפעלה כסדרה ביקרו בחזיון החדש אלפי מבקרים.
בחודש האחרון ביקרו במערה בעיקר קבוצות מתושבי הצפון והדרום המתגוררים כעת בירושלים ע"פ החלטת הממשלה, וכעת לכבוד חנוכה מורחבות שעות הפעילות כך שכולם יזכו לגלות את האור הבוקע ממעמקי האדמה.
החיזיון האורקולי המהפנט החדש במערה נקרא "סודות מתחת לחומות" ולוקח אותנו למסע בזמן, אל תקופת בית ראשון, אל האגדות והמיתוסים של תקופת בית שני ואל עוד סודות רבים הקשורים במערה המסתורית.
המסורת מספרת כי בעת מצור הבבלים על ירושלים נמלט צדקיהו, מלך יהודה האחרון, דרך מערה זו ליריחו ומכאן שמה "מערת צדקיהו".
בעומקה של המערה נפגוש את הכרוב המיתולוגי, את "תולעת השמיר" האגדית שבעזרתה נחצבו אבני מזבח מקדש שלמה שאותן נאסר לחצוב באמצעות ברזל, וגם את חבריו של מסדר סודי, המאמין שמכאן נחצבה "אבן הראשה" הראשונה בהיסטוריה. נצטרף למסעו של צדקיהו לגלות בבל ונסיים בבנייתה המחודשת של ישראל לאחר 2000 שנות גלות.
ככל הנראה החציבה במערה החלה בימי בית ראשון. יוסף בן מתתיהו כינה אותה "מערת המלכים". היא נעלמה מהעין עם בניית חומות העיר בתקופה העות'מאנית, ונחשפה שוב, במקרה, במאה ה-19. בחפירות הארכיאולוגיות שהתקיימו במערה התגלו גם מטבעות מהתקופה החשמונאית, וההערכה כי המערה-מחצבה היתה בשימוש בתקופה החשמונאית.
2 צפייה בגלריה
מערת צדקיהו
מערת צדקיהו
מערת צדקיהו
(צילום: יח"צ פמ"י)
החזיון האימרסיבי (אופף) מתנהל כסיור המוקרן ב-8 תחנות על קירותיה החשוכים, מספר המשתתפים בכל סיור מוגבל, ולכן מומלץ להירשם אליו מראש. כל סיור אורך כשעה. הסיור יתקיים בימי החנוכה, בנר ראשון, בנר שלישי ועד שמיני, בשעות הצהרים המוקדמות ועד לשעה 15:00 (סיום הקרנה אחרונה בשעה 16:00). למפונים מהצפון והדרום – הכניסה למערה תמשיך להיות ללא תשלום בשעות הבוקר לקבוצות המתארגנות עצמאית, ועל בסיס מקום פנוי בשעות 10:00-14:00. הסיור מושלם לכל המשפחה לילדים מגיל 7 ומעלה.
2 צפייה בגלריה
מערת צדקיהו
מערת צדקיהו
(צילום: יח"צ פמ"י)
מתי? , 10, 11, 12, 13, 14 בדצמבר, 2023, כ"ד כסלו, כ"ז כסלו-ב' טבת, תשפ"ד, כל שעה עגולה בין השעות 12:00-15:00 (סיום ב-16).
למי? לכל המשפחה, מגיל 7 ומעלה
כמה? מחיר כולל חזיון: מבוגר 35 שקלים, ילד/חייל/סטודנט/גמלאי 25 שקלים
מומלץ להזמין כרטיסים מראש באתר Pami.co.il, רכישה במקום על בסיס מקום פנוי, לשאלות ומידע: 02-6277550
איך מגיעים? חניונים באזור: קרתא, העירייה (ספרא), שער שכם. הליכה קצרה מהרכבת הקלה (כיכר ספרא, או תחנת שער שכם), קניון ממילא וטיילת החומות
הנחות: למפונים מהצפון והדרום – כניסה חינם בשעות הבוקר לקבוצות המתארגנות עצמאית. כניסה חינם על בסיס מקום פנוי בשעות 10:00-14:00
פורסם לראשונה: 16:48, 10.12.23