בשיתוף שיחור
הטכנולוגיה משנה את חיינו לבלי היכר. אנו קונים באונליין, מכירים את בני הזוג שלנו באונליין, מקבלים שירותים שונים באונליין ומאז פרוץ הקורונה אנו גם עובדים רוב הזמן מהבית, באונליין. כמו בכל דבר בחיים ישנם תחומים שהושפעו יותר או פחות מהמהפכה הטכנולוגית ואחד התחומים ששינו את פניהם בצורה דרמטית במיוחד הוא עולם התיירות.
הצעירים שבינינו לא מכירים והמבוגרים אולי כבר שכחו אבל רק לפני קצת יותר מ- 20 שנה טיסה וחופשה בחו"ל לא נחשבו למשהו פשוט לביצוע כמו היום. למעשה, היינו נוסעים לחו"ל במרבית המקרים בקבוצה עם מדריך מוסמך כיוון שלא ידענו לאן ללכת וכיצד להתמצא (ההתמצאות למטיילים עצמאיים נעשתה באמצעות מפות) בערים ובכפרים. המדריך היה לנו לאורים ותומים של ממש בחוויה שלנו מעבר לים.
"מדריכי וסוכני הטיולים היו ממש כעין אנשי דת למאמינים וקבוצת המטיילים הייתה הולכת אחריהם בצורה עיוורת כמעט, כשהם האחראיים הבלעדיים על הדרך, על האטרקציות ואפילו על המסעדות בהן תעבור הקבוצה בדרכה", מסביר מיכאל שיחור, מומחה לתיירות בינלאומית ומייסד אתר 'שיחור'.
חברות הטיולים הנגישו למעשה את הידע על המדינות והאתרים השונים לקבוצות שנסעו איתן לחו"ל. עם כניסת האינטרנט לחיינו הכול התהפך ב-180 מעלות. הוא יצר מהפכת נגישות למידע שהיה קיים עד אז ברובו אצל חברות הטיולים.
עוד כתבות בנושא:
שינוי זה יצר שוק אדיר שהניע את גלגלי התיירות בכל העולם כי בבת אחת המטיילים הפכו לעצמאיים בשטח. אך כמו במקרים אחרים, ככל שהאינטרנט הלך והתפתח נוצר מצב של עודף עצום של מידע שהוליד בעיה חדשה - איך אני מסנן את הררי הנתונים והפרטים ומתאים את הנסיעה על פי המאפיינים והצרכים הספציפיים שלי.
לדברי שיחור, נקודת הזמן הזו הייתה גם הרגע בו עולם התיירות הבין שהוא יכול וצריך להמציא את עצמו מחדש. "עם הזמן המטיילים הבינו שכתבה גנרית באתר טיולים או חוויותיו של בלוגר מיעד מסוים לא מתאימים במדויק לדברים שהוא מחפש והחברות בתחום החלו לייצר פילטרים שונים על מנת לדייק את החיפוש ואיתור המידע".
איך זה בעצם עובד?
"היום נבנים מערכות עם אלגוריתם חכם, בינה מלאכותית ולמידת מכונה, שמוכוונות לתכנון מסלולי חופשות על פי משתנים רבים ומגוונים כמו תקציב הטיול, סגנון חופשה, הרכב מטיילים וגילאים, תחומי עניין, מרחקי הליכה אותם תרצו לעבור בכל יום, ועוד ועוד. האלגוריתם אף מציע אירועים שונים כמו פסטיבלים והופעות המתקיימים בזמן החופשה ביעד הנופש וכן מעניק אומדן ממוצע לעלות הכוללת של הטיול. המערכות היום יודעות לשאול את השאלות הנכונות כדי להפוך את החופשה מותאמת עד הסוף", הוא מדגיש.
במערכות שניתן למצוא היום מובאות בכל חיפוש הצעות לינה ביעד החופשה, אופציות לרכישת אונליין של כרטיסים לאטרקציות שונות (דבר חשוב במיוחד נוכח העובדה שישנם מקומות כיום, כמו למשל מגדל אייפל, אליהם ניתן להיכנס אך ורק עם כרטיס שנרכש מראש), טיסות, סיורים, השכרות רכבים, ביטוחים, ועוד.
אפי דבי, סמנכ"ל מוצר בשיחור מוסיף כי רואים את המגמה הזו במיוחד כעת בתקופת פוסט הקורונה בה חווינו זינוק טכנולוגי שאילולא המגיפה היה מתרחש רק בעוד כעשור".
"בשיחור בנינו מערכת עם אלמנט מתקדם ומפתיע במיוחד אותו אנו מכנים אלמנט ה-during כלי זה מאפשר לשנות את מסלול הטיול ממש בעיצומו, בין אם בגלל שהיעד אליו מתכונן המטייל עמוס במיוחד באותו הרגע, או שהתחיל לרדת גשם. למעשה הכלי הזה מאפשר את שינוי הטיול גם במקרה בו המשתמש קם מאוחר מדי בבוקר ופספס את אחד משלבי המסלול. המערכת פשוט מתאימה את עצמה אליו מחדש".
"אחד הדברים היפים היא העובדה שגם עם השינויים המערכת מקפידה לשמור על מסלולים מאוד הגיוניים והיא מחברת אטרקציות קרובות גיאוגרפיות כדי שהמטייל יוכל למקסם את החוויה שלו ללא אובדן זמן, אנרגיה או כסף מיותר. אפשר לומר שהטכנולוגיה משחקת תפקיד משמעותי בעולם התיירות והיא משנה משמעותית את הדרך בה אנחנו מטיילים לאורך השנים, דרך שעוד תלך ותשתנה בצורה דרסטית בשנים הקרובות".
מה השינוי הכי גדול שצפוי לעולם התיירות בעשור הקרוב?
מיכאל שיחור: "עולם התיירות הולך ומדביק את הפער לעולם התחבורה הכללי. כיום אדם עולה על מונית, אוטובוס או רכבת הוא יכול לעשות הכול דרך הסמארטפון שלו - כשההזמנה והתשלום נעשות אונליין. המהפכה הזו מתקרבת גם לעולם התעופה ואנו נגיע למצב שבו אנשים יעלו על מטוס כשהכול נעשה דרך המובייל, בדיוק כמו בנסיעה בתחבורה הציבורית הרגילה. הלקוח יזוהה על ידי המערכת ויוכל לעלות על המטוס ליעד שלו בחו"ל".
חלק מהסיפור בשדה התעופה זה הבידוק הבטחוני, איך יתגברו על זה?
"היום כל הפרטים שלנו נמצאים בטלפונים החכמים ואפשר לשלם ולבצע פעולות שבעבר העריכו שלא יגיעו לבשלות טכנולוגית. כיום ממשיכים לפתח מערכות שיהיו מסונכרנות בין כל מדינות העולם עם ממשקים משותפים "בענן" שיבצעו את כל הבדיקות הנחוצות עוד לפני שמגיעים לשדה התעופה. וכך נוכל לנוע בכל העולם עם זיהוי באמצעות המובייל".
עד כמה אנו קרובים למציאות הזו?
"זה עדיין נשמע עתידני מאוד אבל להערכתי עולם התעופה יגיע למקום הזה בעוד שנתיים - שלוש מהיום. אנחנו מתקרבים לשם בצעדי ענק".
בשיתוף שיחור
פורסם לראשונה: 18:33, 14.06.22