החורף הישראלי החלוש לקראת סיום, והאביב ההפכפך הגיע אלינו עם ריחות משכרים של פריחה, קצת גשמי ברכה וימים נפלאים של שמש נעימה שמחממת את הלב ומייצרת תקווה, אופטימיות זהירה ורצון עז לטייל בחיק הטבע.

בתקופת האביב המופלאה המפלים המפורסמים של רמת הגולן מלאים במים והזרימה העזה מרשימה ומלאת הוד, אבל יש גם צפיפות ופקקים, ומטיילים רבים שמלכלכים, עושים רעש ולעיתים פוגעים באווירה המיוחדת ובחיבור לטבע.
לכן פנינו לצמד הבלוגרים החביב נדין וטארק מולא, זוג נשוי ואנרגטי מהיישוב הדרוזי ירכא שבגליל, כדי שימליצו לנו על טיול מפנק למפל נסתר ושקט שבו נוכל להתחבר לטבע. מכיוון שנדין בהיריון בחודש התשיעי ולא הייתה פנויה לשיחה, בעלה טארק מיד בחר להמליץ לנו על אחד האתרים האהובים עליהם במיוחד - המפל השחור.
"המפל השחור היא נקודת חמד קסומה בדרום רמת הגולן", סיפר. "כדי ליהנות מהיופי של המפל הנסתר צריך ללכת רק חמש דקות מהרכב. מדובר למעשה בחלק קטן מטיול רגלי ארוך בנחל אל על המשתרע על פני שבעה קילומטרים. המפל המפורסם באזור הוא המפל הלבן והמוכר. הרוב הגדול של המטיילים צועדים אליו במשך כשעה, אולם יש גם פנייה סודית שמאלה, ורק מי שמכיר את הפנייה הסודית יגיע למפל השחור המרשים והאהוב".
5 צפייה בגלריה
טארק מולא במפל השחור
טארק מולא במפל השחור
טארק מולא במפל השחור
(צילום: נדין מולא)
בניגוד למפל הלבן והמפורסם של נחל אל על, שקיבל את שמו מאבן הגיר הלבנה הבוהקת שממנה נשפך המפל, המפל השחור והפחות ידוע קיבל את שמו מהאבן הבזלתית השחורה והמפורסמת של רמת הגולן. כדי שלא נתבלבל, מולא נותן לנו הסבר מדויק כיצד למצוא את המפל השחור.
"בכניסה למושב אבני איתן יש שילוט מסודר של רשות הטבע והגנים אל החניה. משם צועדים כחמש דקות במורד השביל שמתאים גם למשפחות עם ילדים, אבל לא מונגש לעגלות תינוקות. לפני הירידה לשביל יש נקודת תצפית מדהימה על נחל אל על, ועכשיו באביב הכול ירוק ויש פריחה יפהפייה. בהליכה הנינוחה לא ניתן לראות את המים אבל שומעים אותם זורמים וזאת חוויה מאוד נעימה, בייחוד כשאתה לבד בטבע - זה כמו מדיטציה של צלילים בתנועה".
5 צפייה בגלריה
מסלול נחל אל על
מסלול נחל אל על
מסלול נחל אל על
(צילום: טארק מולא)
5 צפייה בגלריה
מסלול נחל אל על
מסלול נחל אל על
הקטע הקצר עם היתדות
(צילום: טארק מולא)
עכשיו מגיע הרגע הטריקי של טארק, ומי שלא יקרא את ההוראות המדויקות ימצא את עצמו בעוד כשעה של הליכה מהנה בתוך המפל הלבן המפורסם ויפספס את הפנייה הסודית למפל השחור.
"הסימן הכי קל כדי למצוא את הפנייה הסודית שמאלה הוא מעבר עם יתדות קטנות בסלע. אל תדאגו מרמת הקושי, ילדים קטנים יכולים לעבור שם בקלות. מיד לאחר היתדות יש פנייה חדה שמאלה ועדיין לא רואים את המפל השחור. הולכים חצי דקה – ומגיעים לגן עדן".
קשה להסביר למי שלא הלך בדרך הנסתרת למפל השחור את תחושת האושר הפנימי והשלווה המענגת שמתקבלות בשנייה הראשונה שהמפל המסתורי נחשף לעיניים, וצץ משום מקום.
"פתאום רואים את המפל יורד לבריכה ציורית, זה מפל מדהים בגובה של עשרה מטרים. יש עוד מפלים בישראל, אבל מה שמייחד את המפל השחור הוא הטבע המושלם שסביבו. יש הרבה פינות ישיבה ואפשר להשתזף ולהכין קפה. מבחינתי רק לשבת בשקט ולהסתכל על המפל גורם לי לאושר פנימי.
"המים של המפל השחור טובים לרחצה, אבל לא לשתייה. לפעמים בקיץ הפרות מזהמות את המים, ורשות הטבע והגנים מזהירה את הציבור לא להיכנס, לכן אני ממליץ למטיילים לבדוק את נושא הזיהום באתר שלהם. בשטח המפל השחור אין פחים, ואני מבקש מכל המטיילים לשמור על הניקיון, להביא שקיות ולאסוף את הזבל בחזרה לרכב.
"הטמפרטורה של המים נמוכה מאוד. אני מתקלח גם בבית במים קרים, כך שממש לא אכפת לי. אשתי פחות אוהבת להתרחץ במים קפואים - היא מעדיפה לטייל, לצלם ולהצטלם. בענייני מעיינות אני משוגע, איפה שיש מים אני קופץ וגם שוחה עד למפל, אבל לא חייבים לטבול בבריכה של המפל השחור כדי ליהנות. יש בטבע משהו שמספק אנרגיה טובה, ראש צלול. כל הגוף משתנה מקצה לקצה. לאחר שהות בטבע אני מקבל גישה חיובית לחיים, אני יותר נינוח, מנומס, הגישה שלי משתנה וכנראה שאני מקבל החלטות יותר טובות בחיים".
5 צפייה בגלריה
נדין מולא במפל השחור
נדין מולא במפל השחור
נדין מולא במפל השחור
(צילום: טארק מולא)
טארק בן ה-33 ואשתו נדין בת ה-25 מתחזקים בלוג טיולים פופולרי, ראשון מסוגו בישראל בעברית ובערבית, וזוכים לקהל מגוון שמפרגן להם. "אני עובד בעיריית מרר ואשתי מורה למתמטיקה", סיפר. "אנחנו נשואים כבר שנתיים. כל החיים אהבתי לטייל, בהתחלה עם ההורים, כשגדלתי עם חברים וגם לבד. בנובמבר 2021, בסוף תקופת הקורונה ואחרי שהתחתנו, החלטנו לפרסם תכנים מהטיולים המשותפים שלנו בשביל הכיף.
"במגזר הערבי והדרוזי אנשים פחות מכירים את הארץ, וזה התחיל לתפוס תאוצה. חרשנו בעיקר את הצפון, הגליל ורמת הגולן. פתאום אנחנו מגלים שיש לנו מדינה נהדרת עם טבע נדיר ומקומות נסתרים, ו-46 אלף עוקבים באינסטגרם מכל קצות הארץ: יהודים, נוצרים, מוסלמים ודרוזים. אנחנו מקפידים לכתוב גם בעברית וגם בערבית, זה היתרון שלנו וכולם מרוויחים מזה".
בניגוד למצופה במדינה שסועה ורוויית אלימות ודעות קדומות, מולא טוען כי מעולם לא חווה גילויים של גזענות בפעילות המבורכת שלו. "אני מגדיר את עצמי ישראלי. אולי בגלל שאני דרוזי ושירתי בצבא. מעולם לא קיבלתי תלונות מהמגזר היהודי על שימוש בשפה הערבית בבלוג. להיפך, ככל שהזמן עובר אני מרגיש שדלתות רבות נפתחות בפניי. בעלי עסקים יהודים בתחום התיירות מאוד רוצים את הקהל הערבי ואני מקבל הזמנות להתארח ולייצר תוכן בכל רחבי הארץ, וזה ממש כיף.
"יש הרבה דברים משותפים בין המגזר היהודי והמגזר הערבי. כולם מאוד אוהבים לטייל, ובעיקר מחפשים מקום טוב לעשות על האש. אנחנו מנסים לשנות את הגישה, אפשר ליהנות מהטבע גם בהליכה ולשמור על הניקיון. אפשר להביא סנדוויץ' מהבית או צידה לדרך ולגלות מקומות נסתרים ולקבל מודעות לסביבה".
5 צפייה בגלריה
נדין וטארק מולא
נדין וטארק מולא
נדין וטארק מולא
(צילום: טארק מולא)
רגע לפני שצמד הבלוגרים הפופולרי הופכים להורים טריים, מולא מבטיח שהם ימשיכו לטייל ולהמליץ על מקומות מופלאים ונסתרים לכל המגזרים.
אז איך מגיעים למפל השחור? בכניסה למושב אבני איתן פונים שמאלה בכיכר הראשונה לכיוון אתר האירוח האינדיאני. ליד המזנון יש סימון שבילים אדום, ושם מתחיל המסלול. אפשר גם לרשום בווייז "חניון המפל השחור" או "חניון המפלים". משם מתקדמים כחמש דקות הליכה במורד השביל. אחרי היתדות פונים שמאלה ומגיעים לגן עדן.
מכיוון שאבני איתן הוא יישוב דתי, בשבת ובחגים ניתן להגיע לחניון המפלים בדרך העוקפת את המושב: כמאה מטר לפני שער המושב (מכיוון דרום) נפנה שמאלה לדרך עפר וניסע לפי השילוט המסומן עד לחניון המפל השחור. אפשרות נוספת היא לחנות בשער הכניסה למושב וללכת ברגל אל החניון, עניין של עשר דקות הליכה.
במפל השחור אין שירותי הצלה, והרחצה היא על אחריות המתרחצים בלבד. רחצה במעיינות ללא ידע בשחייה היא מסוכנת.
אתם מוזמנים לעקוב אחרי עמוד האינסטגרם של אטרק ונדין.