בשיתוף חברת יומן מסע
נדמה שאין עיר בעולם שזוכה לתיעוד אינטנסיבי כמו ניו יורק אבל העיר הענקית הזו, ליבה הפועם במזרח של ארצות הברית של אמריקה היא מסעירה, מגוונת ואייקונית והכל בה קורה בקנה מידה קיצוני ובגדול.
"יומן מסע" (לה שותפה "החברה הגיאוגרפית") מתמחה בתכנון וארגון מסעות צילום ייחודיים לאזורים המרתקים ביותר בעולם. המנטרה שלהם היא ״לראות את העולם כפי שהוא באמת״. בקרוב הם יוצאים לצלם את ניו יורק ומזמינים אתכם להצטרף אליהם.
הכי רחוק מעולם שלישי
"הרוב המוחלט של המסעות שלנו מתמקד באסיה, אפריקה, דרום אמריקה, מרכז אמריקה, תרבויות אחרות, רחוק מאזורים מתויירים. ניו-יורק היא באמת יוצאת מן הכלל", אומר איתמר פלג, מנכ"ל "יומן מסע". הוא מסביר שגם במקרה הזה, גם את ניו יורק, הם מציעים באופן יוצא דופן. "אם מתעלמים מכל האטרקציות התיירותיות וסיבובי השופינג שרוב התיירים עושים בעיר, אנחנו מציעים להתבונן בעיר בעיניים מתעדות, ולא בעיניים של תייר ומדובר בעיר, שהיא לגמרי אחת הערים הכי מגוונות והכי מרגשות בעולם, בטח לצילום", הוא אומר.
"אנשים מכירים את ניו יורק אבל לא בהכרח מכירים את ניו יורק", מפתיע נתן דביר, צלם עיתונות ומדריך צילום בכיר ב"יומן מסע". "יש הרבה לוקיישנים והרבה מקומות בה שאנשים לא מגיעים אליהם. אני גרתי בניו יורק 12 שנה ואני עדיין לומד אותה".
דביר מסביר שזה מה שמנסים לעשות ב"יומן מסע", במסע הקרוב שהם מוציאים ובעצם, בכל המסעות שלהם לניו יורק. "אנחנו מנסים לשלב בין מסע בין לוקיישנים מדהימים, חוויות מעניינות והזדמנויות מצוינות לצילומי רחוב ומפגשים עם אנשים מתוך התעשייה ומתוך עולם הצילום, תודות לקשרים האישיים והמקצועיים שלנו, בהנחיה האישית שלי". דביר, זאת יש לדעת, מלמד צילום רחוב וצילום בניו יורק ב- International Center of Photography כבר 12 שנה. "כל המסע שלנו בעצם מבוסס על כל הניסיון הנצבר הזה", הוא אומר.
לרקוד עם בתולות ים
כדי להבהיר את ייחודו של המסע הזה על פני מסעות אחרים, מספר דביר על הזווית שמנסים לקחת ב"יומן מסע": "בכל מסע שלנו אנחנו מנסים לכלול את אחד המצעדים המטורפים בעיר, וניו יורק ידועה במצעדים שלה. שניים מהם מעל כולם - המצעד שמתקיים בעוד חודש בקוני איילנד, בקצה של ברוקלין - מצעד בתולות הים - שזו שנתו ה-40, ונולד מתוך הקהילה. זה מצעד הזוי לחלוטין, שמסמן את תחילת הקיץ, עם אנשים בתחפושות ססגוניות ומטורפות", הוא אומר.
"המצעד השני, הוא מצעד ה-Halloween, בסוף אוקטובר - אחד המצעדים המפורסמים בעולם, ואחד היחידים שמתרחשים בלילה, ומי שמכיר את האמריקאים, יודע שהם משקיעים בתחפושות ברמות פסיכיות. המצעד הזה ברמות הפקה משוגעות, מתקיים בלב ליבה של העיר. כשאנחנו מצלמים שם, חשוב לנו לתת חוויה מיוחדת לאנשים שבאים איתנו ולכן אנחנו לא יושבים בשוליים אלא נכנסים לתוך המצעד עצמו, כמו צלמים מקצועיים, וזה נותן פוטנציאל לתמונות שלאחרים אין, ונותן פוטנציאל להגיע קרוב למשתתפים ולקהל, שהוא אפילו מעניין יותר מהמשתתפים עצמם".
מסעות הצילום הללו מיועדים בעצם לכולם, אומר פלג, "לכל חובב צילום, בכל רמה", הוא אומר. "כבר עשינו סדנאות עם זיו קורן בניו יורק. הגיעו כאלה שמצלמים הרבה שנים והגיעו מתנסים חדשים יחסית. אפילו כאלה שהיו המון פעמים בניו יורק, רואים במסעות האלה ניו יורק אחרת ועבור כולם זו חוויה אחרת לחלוטין. כל מי שחובב צילום, בין אם היה בעיר או לא ואפילו עבור מי שחובב ז'אנרים אחרים, פה הוא מגלה משהו שמעיף אותו לגמרי באוויר".
סמארטפון או מצלמות?
"אני חושב שיש יתרונות גם לסמארטפון ויש יתרונות למצלמות", אומר דביר. "אני נהנה לצלם בשניהם, תלוי מה. אני חושב שהחזרה למצלמות איכותיות והחזרה לחוויה של צילום מסוימת, עם השקעה במחשבה, עם התמודדות טכנית עם המצלמה, ויצור תמונות, שבסופו של דבר האיכות שלהם טובה יותר, זה לחלוטין חלק מהעניין".
טיפים לצילום
דביר נותן כמה טיפים לצילום בעיר גדולה: "בעיר גדולה יש בלגן גדול והרבה אנשים, במיוחד במקום כמו ניו יורק, אז אנחנו צריכים לעשות בעצם סדר בבלגן", הוא אומר. "אחת השיטות היא פשוט להגיע ללוקיישן מעניין, לבחור את הפריים מראש, לפחות את הקומפוזיציה, לסדר את כל הפרמטרים ואז פשוט לחכות שהאנשים הנכונים ייכנסו לתוך הפריים" הוא אומר ומספר שזו שיטה שהשתמש בה בסדרת צילומים שלו שנקראה Coming Soon, ובחנה את הקשר בין העולם המציאותי לבין עולם הפרסום במרכזים המסחריים בניו יורק.
דביר מציע גם לעבוד בצורה יותר סדרתית - לראות או לזהות נוסחה ויזואלית מעניינת או רעיון מעניין ואז לעבוד על זה כסיפור בתוך סדרה. "אם אפשר לחבר את הרעיונות עם השפה הוויזואלית, זה בכלל מדהים", אומר דביר. "זה משהו שאני מאוד מאוד אוהב לעשות ומדבר עליו עם האנשים שנוסעים איתי והשתמשתי בו גם לייצר סדרה שנקראתPLATFORMS , שצולמה ברכבת התחתית של ניו יורק, אחד הדברים הכי מצולמים אי-פעם. להביא זווית אישית כזו, גרם לכך, שמגזין NEW YORK MAGAZINE, מהמגזינים הבכירים בעולם, פנה אליי לפני חודש וחצי כדי שאצלם להם כתבת שער עם אותה נוסחה ויזואלית".
"אני חושב שלפעמים ערים גדולות, במיוחד אייקוניות כמו ניו יורק, גורמות לנסות ולהביא טוויסט אחר", אומר לסיום איתמר פלג, מנכ"ל "יומן מסע", "אני חושב שזה משהו שהוא נורא מגניב, למשל בטיימס סקוור איפה שכל הבובות של דיסני מסתובבות ובדרך כלל כולם מצטלמים איתן או מצלמים אותן, ובסוף בתוך הבובות האלו נמצאים מקסיקנים בגובה מטר וחצי, עצבניים, שכל מה שהם צריכים זו הפסקת סיגריה. זה פריים כזה, של מאחורי הקלעים ואלה דברים שאני רוצה לראות".
בשיתוף חברת יומן מסע