הבירה המדהימה והסואנת של יוון היא לא רק אחת מהערים ההיסטוריות בעולם, אלא גם מרכז תרבותי המציע שפע של אטרקציות - מוזיאונים, אתרים ארכיאולוגיים, שווקים באווירה יוונית קלאסית, טברנות ומסעדות מקומיות מעולות במחירים נמוכים, ברים ומועדוני לילה ונקודות תצפית המשקיפות על נוף מרהיב. הקרבה של אתונה לישראל הפכה אותה ליעד פופולרי בקרב הישראלים בשנים האחרונות, ולמרות זאת גם אלו שביקרו בה כבר לא נחשפו לכל הטוב שיש לה להציע.
עוד מקומות לא מוכרים בערים מוכרות מאוד:
בן סיילס (מושמוש), מדריך טיולי נישה וקולינריה ביוון ובדובאי, הסכים לחשוף בפנינו כמה מהפנינים הסודיות בעיר שרק המקומיים מכירים: איפה הכי כדאי לאכול ולעשות שופינג, לאן כדאי ללכת אם רוצים לשתות קוקטייל מעולה ועל הדרך גם להשקיף על הנוף הכי יפה בעיר, באיזו שכונה תוכלו לבלות בלילה כמו האתונאים ואיזו טברנה הכי אהובה על המקומיים.
לא רוצים לפספס אף כתבה? הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
פסירי (Psyri) הצבעונית היא מיקרוקוסמוס תרבותי שמשלב בין אתרים ארכיאולוגיים לבניינים חדשים, בין חיי מסחר ביום לברים וטברנות בלילה, בין אוכל רחוב ושוק פשפשים מקומי לבין מסעדות ובתי קפה פופולריים, בין חנויות כלי ניקוי ישנות לבין חנויות בגדים אופנתיות, ובין מהגרים לסטודנטים וצעירים יוונים שעוברים אליה בהמוניהם בשנים האחרונות.
השכונה עמוסת הגרפיטי, שרחובותיה נהנים ממוזיקה יוונית אותנטית ושמחה לאורך רוב שעות היממה, עוברת תהליך ג'נטריפיקציה מואץ בשנים האחרונות. השכונה שהייתה אזור מפוקפק ועני התנקתה מהפשע אחרי שנות ה-80, ואחרי המשבר הכלכלי שפקד את יוון בעשור הקודם, שבמהלכו הוזנחה שוב, היא התחילה להתפתח שוב ובשנים האחרונות הפכה לבורגנית, צעירה ותוססת.
17 צפייה בגלריה
שכונת פסירי
שכונת פסירי
שכונת פסירי. הרבה היסטוריה
(צילום: Shutterstock)
יש בה הרבה מאוד אתרים ארכיאולוגיים ושוק פשפשים מקומי, והיא נמצאת במרחק יריקה מכיכר מונסטיראקי (Monastiraki) המרכזית בעיר, שמרוצפת במרצפות צבעוניות כשכל צבע מסמל תקופה אחרת בימי יוון.
"פסירי היא שכונה עם הרבה מאוד היסטוריה. בתקופת מלחמת השחרור היוונית היא זכתה לעדנה והייתה חביבה במיוחד על אנשי רוח מקומיים ובינלאומיים, בהם למשל הלורד ביירון, סופר ומשורר בריטי, שכתב שם את חלק מהיצירות שלו", אומר מושמוש. "מאוחר יותר, בשנות ה-20 של המאה שעברה, היא קלטה אליה פליטים רבים שהיגרו לאתונה מאנטוליה (חלקה האסייתי של טורקיה) במסגרת חילופי אוכלוסין שהתקיימו בין יוון לטורקיה, שהתגוררו בה בדוחק ובצפיפות. רמת החיים הירודה הובילה לעליית הפשע בשכונה, ועד שנות ה-80 לערך שלטו בה כנופיות מקומיות. בשנים שלאחר מכן השכונה זכתה לשדרוג משמעותי שממשיך גם בימים אלו".

הטברנה הראשונה בעיר

למעלה מ-13 עשורים חלפו מאז שבני משפחת באירקטאריס (Bairaktaris) פתחו את הטברנה הראשונה באתונה (1879) הנקראת על שמם, ומאז הפך המוסד הקולינרי לרשת בעלת סניפים רבים בעיר הממשיכים לשמר בגאון את המסורת היוונית האותנטית. הסניף הראשון נמצא עד היום בכיכר מונסטיראקי הסמוכה לשכונה.
"סוד הקסם של 'באירקטאריס' והמוניטין שלה, שמושך אליה מקומיים רבים וגם לא מעט פרצופים יווניים מוכרים, הוא האוכל המוקפד והמשובח שמוגש שם. יש שם מנות חלביות לצד מנות בשר, דגים, סופלאקי וגם מוסקה מעולה, אולי הכי טובה שטעמתי", ממליץ מושמוש.
17 צפייה בגלריה
טברנת באירקטריס
טברנת באירקטריס
Bairaktaris. חגיגה יוונית
(צילום: בן סיילס (מושמוש))

לשתות קוקטייל מול הנוף הכי יפה בעיר

לא רחוק מטברנת "באירקטאריס", על הכביש הראשי שבכיכר, ישנו מלון בשם A for Athens שעל הגג שלו פועל בר קוקטיילים מפואר בעל אותו שם, ושמציע נוף עוצר נשימה שכולל את גגות העיר וכן את גבעת האקרופוליס המרשימה, בעלת השרידים הארכיאולוגיים מתקופת הזוהר של אתונה.
הכי מומלץ להגיע לשם בשעות השקיעה, וליהנות מהמראה המרהיב בשילוב קוקטייל וקלאב סנדוויץ' שמכינים במקום. הכניסה לבר אפשרית גם למי שאינם אורחי המלון.
כתובת: Miaouli 2, Athina 105 54

צזיקי, סרדינים ויין יווני משובח

מסעדת "ליתוס" (Lithos Tavern), הנמצאת בלב השכונה, נחשבת לאחת הטברנות המוצלחות בעיר בעיקר בזכות מנות קלאסיות ולא מתחכמות, כיאה למטבח היווני, שעשויות מחומרי גלם טריים ומקומיים. מה בתפריט? מנת סרדינים מעולה, סלט יווני כהלכתו, פסטיצ'יו - אותה פשטידת פסטה מעולה שמככבת במטבח היווני, ומנות נוספות ועצומות בגודלן. אל תוותרו גם על טעימה מהיינות המוצעים שם - המבחר גדול והמחירים טובים מאוד.

קפה ומאפה בארץ הפלאות של אליס

ליטל קוק (Little Kook) הוא בית קפה פופולרי שעוצב בהשראת ספרו האהוב של לואיס קרול, "הרפתקאות אליס בארץ הפלאות", ומציע מבחר קרפים במילויים מתוקים ומלוחים, עוגות ועוגיות ותפריט בוקר שכולל מנות כמו קרואסון במילוי טונה או סלמון. בהתאם לרוח הצבעונית ששולטת במקום, גם המלצרים לבושים בבגדים שמזכירים את הסרט האלמותי של דיסני שמבוסס על ספרו של קרול. מדובר בחוויה מרגשת וטעימה המומלצת הן לילדים והן למבוגרים.

פיות על סטרואידים

ואם באגדות עסקינן, אז בית הקפה Fairytale Athens שממוקם בקצה השכונה מעוצב גם הוא בהשראת סרטים מצוירים ומצטלם נפלא לאינסטגרם. החלל כולו צבוע בגוון ורוד זרחני עם איורים של עלי דקל ופלמינגו, ונראה כמו בית של "פיות על סטרואידים" לדברי מושמוש. השירות במקום מצוין והתפריט מגוון, ומציע גם לא מעט מנות טבעוניות לצד מבחר של משקאות, כולם פוטוגניים להפליא.
17 צפייה בגלריה
Fairytale Athens
Fairytale Athens
Fairytale Athens. לחובבי הזיות וצבע ורוד
(צילום: בן סיילס (מושמוש))

אלכוהול על הגג

חובבי הקוקטיילים ודאי ישמחו לדעת כי בפסירי פועל אחד מברי הקוקטיילים המוצלחים בעיר, המוכר בשמו BOO! - שמציע משקאות מעולים ובשעות ההפי אאור אפשר ליהנות מהם במחירים נמוכים במיוחד. הבר, שפתוח מדי יום עד חצות, שוכן במבנה משופץ ומעוצב עם גג שממנו נשקף נוף יפהפה. לצד האלכוהול וכמו כל בר שמכבד את עצמו, יש שם די.ג'יי שמנגן מוזיקה מקומית לצד שירים בינלאומיים מוכרים יותר.
17 צפייה בגלריה
בר קוקטיילים !BOO
בר קוקטיילים !BOO
נוף וקוקטייל ישמחו לבב אנוש
(צילום: בן סיילס (מושמוש))
שכונת גאזי (Gazi), הקרויה על שם מפעל הגז שפעל בה בעבר, מאכלסת בעיקר צעירים וסטודנטים. שמה הנוסף, קרמיקוס (Keramikos), הוא על שם בית הקברות העתיק של אתונה שנמצא בלב השכונה, שלמעשה נבנתה סביבו ומקיפה אותו.
"זו השכונה האהובה עליי", מספר מושמוש. "בכל אתונה יש גרפיטי, אבל בשכונה הזאת הוא דומיננטי יותר מבכל מקום אחר בעיר. בכל אתונה יש מסעדות קטנות, אבל בגאזי יש אפילו יותר. ולבסוף, בכל אתונה יש ברים ומועדונים, אבל כאן פועלים הכי הרבה מועדוני גייז וכולם מצוינים. ובכלל, בשכונה הזו מתגוררים הרבה מאוד מקהילת הגייז בעיר, והאווירה בה צעירה ומלאת חיים".

מוזיאון הקברים העתיקים

אבל רגע לפני המועדונים והמסעדות, שווה לעצור ולהתמקד ב-Kerameikos Archaeological Site - אתר רחב ידיים הנמצא בתוך השכונה, ובו שרידים מבית הקברות הגדול ביותר שהיה באתונה העתיקה - כן מוזיאון עם ממצאים מהקברים, בהם "רחוב הקברים" שהוא למעשה שדרה שלמה מרופדת בקברים עתיקים, שחלקם השתמרו היטב ומציגים את אמנות הקבורה היוונית העתיקה בדיוק כפי שהייתה בעבר.
17 צפייה בגלריה
רחוב הקברים שכונת גאזי
רחוב הקברים שכונת גאזי
רחוב ''הקברים העתיקים''
(צילום: Shutterstock)
"הייחודיות של המקום היא בכך שלעומת רוב האתרים בעיר, לכאן הרומאים לא הספיקו להגיע, מה שאִפשר לשמר את העתיקות מהתקופה שבה העיר הייתה בשיאה". יש אופציה לערוך סיור במקום עם אחד המדריכים המקומיים, או לשכור שירותי הדרכה מאחת מחברות ההדרכה הפועלות בעיר.
כתובת: Ermou, Athina 105 53

חיי הלילה של אתונה

בדרך לשכונה ממרכז העיר עוברים דרך רחוב הרמו (Ermou), שם נמצא אחד ממועדוני הלילה הטובים בשכונה ובעיר בכלל. "הוטל הרמו" (Hotel Ermou) הוא מועדון יווני כהלכתו, עם במה פתוחה שעליה מופיעים זמרים ונגנים יוונים מקומיים ששומרים על המסורת היוונית, לצד סצנות של היפ-הופ ורוק.
המועדון פועל בין רביעי לשבת, הכניסה אליו היא ללא עלות (מלבד אירועים ספציפיים שמחייבים הזמנה מראש בתשלום), וכמו כל מועדון שמכבד את עצמו גם כאן יש בר עם אלכוהול ונשנושים.
כתובת: Ermou 152, Athina 105 53

פעם מפעל גז, כיום גלריית אמנות

המבנה הבא, שנמצא בכניסה לשכונה ולא רחוק מ"הוטל הרמו", שימש בעבר כמפעל הגז שעל שמו גם קרויה השכונה. כיום המבנה העתיק, שצורתו האייקונית נשמרה והוא מוכר בשמו החדש "הטכנופוליס", הוא מרכז אמנות שמארח תערוכות, מופעים והרצאות של אמנים מקומיים. הללו נערכים שם כמעט מדי ערב. רובם פתוחים לקהל הרחב ללא תשלום, ולחלקם יש צורך להזמין כרטיס בתשלום מראש. ואם כבר הגעתם לכאן, אל תפספסו גם ביקור במוזיאון של מפעל הגז שנמצא גם הוא במתחם.
17 צפייה בגלריה
טכנופוליס
טכנופוליס
הטכנופוליס. ממפעל גז למרכז אמנות
(צילום: בן סיילס (מושמוש))
כתובת: Pireos 100, Athina 118 54

Rio Skybar Athens

מועדון הלילה המפורסם ביותר בגאזי. מדובר במבנה פתוח ולא מקורה שכולל תאורה צבעונית, רקדנים ותקליטנים שמנגנים בלייב. או במילים אחרות: מיקונוס בלב אתונה. יש שם גם בר אלכוהול ונשנושים מהמטבח היווני. גם אם בארץ אתם לא נחשבים לחיות לילה, המקום הזה יספק לכם חוויה כיפית, בעיקר בשל העובדה שהאווירה שם חופשית מאוד ולא מחייבת. פשוט להגיע, לשתות וליהנות.
אה, וכמעט שכחנו: הדרך המוצלחת ביותר לזהות את המקום היא על ידי פסל עצום של ישו שניצב בכניסה למקום, מחווה לפסל המקורי שנמצא בריו דה ז'ניירו.

קבבים ואלביס במקום אחד

ברוכים הבאים ל-Kalamakia O Elvis, בר האוכל שבו יגישו לכם את הקבבים הטעימים ביותר בעיר. מדובר בבר לא גדול שמלבד קבבים מציע גם צ'יפס מפלחי תפוחי אדמה טריים ובירות, ומעוצב כל-כולו בהשראת אלביס פרסלי. האם אגדת הפופ האמריקנית חיבב קבבים? את זה כבר לעולם לא נדע, אבל הבעלים של המקום מחבב גם קבבים וגם את אלביס - וזה מה שחשוב כאן.
ומה עוד חשוב? המחיר של המנות נמוך גם בהשוואה לאתונה, והשירות מצוין. פתוח החל משעות הצהריים ועד 23:00.
ואיך אפשר בלי קצת קניות, ובטח כשהן במחירים של יוון? "הונדוס סנטר" (Hondos Center: Ομόνοια), שנמצא על כיכר אומוניה (Omonoia Square) שבלב העיר, הוא לא פחות מאשר ה"משביר לצרכן" של האתונאים. מדובר במתחם בן 11 קומות שכל-כולו בגדים לכל המינים, המידות והגילים. כל קומה מוקדשת למחלקה שונה, הכוללת מותגים בינלאומיים לצד מותגים מקומיים.
17 צפייה בגלריה
כיכר אומוניה
כיכר אומוניה
כיכר אומוניה ולצידה מרכז הקניות ''הונדוס סנטר''
(צילום: Shutterstock)
רגע אחרי שאתם מסיימים עם השופינג, אל תשכחו לעלות לקומת הגג וליהנות מתצפית פנורמית על העיר כולה.
כתובת: Pl. Omonias 4, Athina 104 31
פסבדו-דיוניסיוס האראופגיטי (בתרגום ישיר: "איש אראופגוס") היה תיאולוג נוצרי ופילוסוף שפעל בסוף המאה החמישית לספירה ובראשית המאה השישית. הוא גם היה האתונאי הראשון שהתנצר, וכאות הוקרה על כך החליטה עיריית אתונה לקרוא על שמו לשדרה המרכזית, שנחשבת לאזור בילוי כיפי עם אמני רחוב ומוכרי בייגלה, המובילה למרומי האקרופוליס, וכן לגבעה השוכנת מצפון-מערב אליה ומוכרת כמעט רק למקומיים: גבעת אראופגוס (Areopagus Hill).
17 צפייה בגלריה
גבעת אראופגוס
גבעת אראופגוס
תצפית על אקרופוליס המוארת מגבעת אראופגוס
(צילום: בן סיילס (מושמוש))
"גבעת אראופגוס נקראת על שם ארס, אל המלחמה היווני, ומהמאה השלישית הייתה מקום מושבה של מועצת זקני העיר, שהיו שופטים בעברם, ושימשה כבית משפט עליון לערעורים וכמועצה לניהול ענייני דת. תפקידם של אותם שופטים בדימוס היה לשמור על המסורות הדתיות של העיר ולאכוף את חוקיה, ובמקרים מסוימים גם לשפוט אנשים למוות.
17 צפייה בגלריה
גבעת אראופגוס
גבעת אראופגוס
פעם שפטו כאן אנשים למוות, כיום זה יעד פופולרי בקרב זוגות מאוהבים
(צילום: בן סיילס (מושמוש))
בימים אלו מדובר באתר שפותח את רשימת המקומות הרומנטיים בעיר, בעיקר בשל התצפית המרהיבה שנשקפת ממנו, וכוללת את העיר כולה וכן את אקרופוליס המוארת. ההמלצה של מושמוש היא להגיע לשם בשעות הלילה עם שמיכת פיקניק, כמה בירות או יין ונשנושים וליהנות מהנוף היפה.
כתובת: Theorias 21, Athina 105, 55
ברחוב אתינה (Athina) נמצא השוק המרכזי בעיר, Central Athens Varvakios Markets, ובו אפשר למצוא בעיקר דגים, בשר ותוצרת חקלאית טרייה ואיכותית, לצד מסעדות מקומיות מעולות. על אף שמדובר בשוק שנמצא באזור מרכזי בעיר, רוב הקונים בו הם מקומיים והתיירים כמעט שלא מגיעים אליו, ודאי שלא למסעדות המסתתרות בין הדוכנים, שבהן מוגשות מנות יווניות קלאסיות מצוינות ובמחירים נמוכים מבמסעדות שבמרכז העיר. מושמוש ממליץ על הטובות שבהן.

מסעדת יקב אפירוס

מסעדת פועלים בת כמעט 125 שנה, שהקשר בינה לבין יקב הוא מקרי בהחלט למרות השם המחייב. אז יין אומנם לא תקבלו כאן, אבל את מיטב הקולינריה היוונית האותנטית דווקא כן. עד כמה אותנטית? לדברי מושמוש מגישים כאן מנות מהתקופה של חילופי האוכלוסין בין יוון לטורקיה (שנות ה-20 של המאה ה-20), ואת ההשפעה האזורית אפשר להרגיש בכל ביס וביס.
17 צפייה בגלריה
מסעדת יקב אפירוס
מסעדת יקב אפירוס
''יקב אפירוס''. בלי יין, אבל עם אוכל משובח
(צילום: בן סיילס (מושמוש))
המסעדה מתמחה בעיקר במרקים (התפריט כולל מרק כבש, מרק כבד, מרק עוף עם כופתאות עוף, מרקים עם עשבי תיבול ועוד), והסיסמה שהיא מובילה היא ש"מרק הוא לא רק בחורף". מלבד מרקים יש שם גם ממולאים, מוסקה ומבחר דגים מעולים. לא פלא שהיא פופולרית מאוד בקרב המקומיים.
17 צפייה בגלריה
מסעדת יקב אפירוס
מסעדת יקב אפירוס
יקב אפירוס
(צילום: בן סיילס (מושמוש))
כתובת: Filopimenos 4, Athina 105, 51

קפה קרינוס

לא רחוק מ"יקב אפירוס" פועל "קרינוס", בית קפה בן מאה שנים שמגיש קינוחים יווניים מעולים. המומחיות של המקום היא הלוקומדס (סופגניות יווניות), שמיוצרות שם בשיטה היוונית הקלאסית ומוגשות לצד דבש וקינמון. קינוחים מומלצים נוספים: פאי תפוחי עץ (מילופיטה) ומאפה גבינת פטה (טירופיטה). כל הקינוחים מיוצרים במקום על פי מתכונים עתיקים, וכמו כל דבר אצל היוונים - גם אותם הם הצליחו לשמר כהלכה.
17 צפייה בגלריה
קפה קרינוס
קפה קרינוס
הלוקומדס של ''קרינוס''
(צילום: בן סיילס (מושמוש))
כתובת: Aiolou 87, Athina 105, 51

מעדניית זרקדיאן

לא רחוק מבית הקפה פועלת מעדנייה יוונית ותיקה בת כ-60 שנה, שמגישה פלאטת גבינות ונקניקים מקומיים לצד זיתים ויין יווני במחיר של 30 אירו לסועד (קצת יותר מ-120 שקלים). את הטעימות, שלמעשה יכולות בקלות לשמש כארוחת צהריים משובחת, התחילו להגיש שם בתקופת המשבר הכלכלי בניסיון למשוך את המבקרים בשוק.
17 צפייה בגלריה
מעדניית זרקדיאן
מעדניית זרקדיאן
טעימות במעדניית זרקדיאן
(צילום: בן סיילס (מושמוש))
כתובת: Evripidou 28, Athina 105, 51

טברנת קלימטריה

מסעדה ותיקה מאוד שנפתחה לפני 104 שנים, ומפורסמת בעיקר בזכות המוזיקה היוונית והריקודים השמחים שמתלווים אליה. גם האוכל שמוגש בה איכותי מאוד, וכולל מנות כמו תבשיל טלה ותפוחי אדמה שנאפה במשך שעות בתנור אבן מיוחד, ממש כפי שנהגו לעשות הסבתות היווניות לאורך ההיסטוריה. אם אתם מחפשים טברנה אותנטית שלא השתנתה מאז שהוקמה - זה המקום.
17 צפייה בגלריה
קלימטריה
קלימטריה
''קלימטריה''. שומרים על המסורת
(צילום: בן סיילס (מושמוש))
כתובת: Pl. Theatrou 2, Athina 105 ,52

מסעדת דיפורטו

מסעדת פועלים ללא בשר (אבל עם דגים) שנמצאת בתוך מרתף. אל תצפו שם לתפריט וגם לא למגוון. יש שם מספר מנות קבועות המיוצרות מחומרי הגלם הטריים הנמכרים בשוק. ההמלצה של מושמוש כוללת את מרק השעועית, את הסלט היווני ואת הסרדינים הצלויים. כל המנות מגיעות לצד לחם לבן טרי וכד יין מקומי, והמחירים נוחים למדי.
17 צפייה בגלריה
מסעדת דיפורטו (Diporto)
מסעדת דיפורטו (Diporto)
''דיפורטו''. מי צריך תפריט כשיש רק כמה מנות?
(צילום: בן סיילס (מושמוש))
כתובת: Sokratous 9 &, Theatrou, Athina 105 52
נתחיל בכך שבאתונה לא קיימת תעשיית קזינו רחבה וממוסדת, בדומה לחלק מבירות אירופה. בית הקזינו החוקי היחיד ברחבי העיר (במרחק של כ-25 ק"מ מהמרכז) הוא Regency Casino Mont Parnes, הנמצא בלב-ליבה של שמורת הטבע על רכס הר פרניטה (Parnitha) הציורי, שמתנשא לגובה של 1,055 מטר. הקזינו, שהתחיל את דרכו כמלון, נחנך מחדש בתחילת שנות ה-70 וזכה לעדנה מחודשת מצד אורחים רבים מהמעמד האריסטוקרטי במדינה, וכן מהמדינות השכנות.
17 צפייה בגלריה
הנוך מהרכבל בדרך לקזינו
הנוך מהרכבל בדרך לקזינו
בדרך לקזינו נהנים מהנוף
(צילום: בן סיילס (מושמוש))
ההעפלה אל ראש ההר מתבצעת באמצעות רכבל, ומומלצת גם למי שלא מעוניינת לבקר בקזינו. הנסיעה נמשכת כעשר דקות וכוללת תצפית מרהיבה על אתונה כולה. לא מומלץ להגיע לקזינו ברכב פרטי, מאחר שמדובר בדרך ארוכה ומפותלת שאורכת יותר משעה.
17 צפייה בגלריה
ריג'נסי קזינו
ריג'נסי קזינו
ריג'נסי קזינו. ממלון כושל לקזינו יוקרתי
(צילום: Shutterstock)
ומה קורה כשמגיעים לפסגה? משם אפשר להשקיף על כל אתונה. גם הקזינו עצמו שווה ביקור, ומלבד העיצוב הדקורטיבי שלו יש בו גם בר משקאות יוקרתי. הקזינו והרכבל פועלים לאורך כל שעות היממה.