בשיתוף שיחור
אם תשאלו כל ישראלי מהם שלושת המאפיינים העיקריים של הישראליות הוא ישיב לכם שאלו הם "החוצפה" הישראלית הידועה לטוב ולרע, הפחד הנצחי מ"לצאת פראיירים" וכמובן תרבות "הסמוך" - זו שגורסת שאנחנו הישראלים יודעים להסתדר בכל מצב - גם אם תזרוק אותנו בפינה נידחת בקצה העולם. אנחנו נדע כבר להסתדר ותוך חצי שעה ננהל שיחה חברית קולחת עם אנשי המקום.
אם בעבר תרבות הסמוך הזו עזרה לישראלים בחו"ל ובעזרת קצת חוצפה ישראלית כקינוח הם הצליחו להיכנס לאטרקציות ומקומות נחשבים, כיום זה השתנה. ההתפוצצות התיירותית אותה חווה העולם כיום בעקבות משבר הקורונה - ועל כך יעידו נמלי התעופה העמוסים עד אפס מקום ושינויי הטיסות התכופים בכל העולם, גורמת לאיבוד היתרון הישראלי הזה. "בעבר התפיסה של הנוסע הישראלי הממוצע הייתה שאם הוא הזמין טיסה ומלון בחו"ל, בזה נגמר הסיפור מבחינתו. אנשים היו שבויים בתרבות הסמוך הישראלית וסברו שכשהם יגיעו ליעד הם כבר יצליחו להסתדר בעצמם", מסביר מיכאל שיחור, מומחה לתיירות בינלאומית ומייסד אתר 'שיחור'.
10 צפייה בגלריה
חופשה רומנטית.
חופשה רומנטית.
סגרתם כבר חופשה רומנטית לקיץ? אם עדיין לא, תחשבו חגים
(צילום: shutterstock)
10 צפייה בגלריה
רכבל
רכבל
רכבל באיטליה
(צילום: shutterstock)
"יש כאלו שאכן הצליחו ויש כאלו שלא (אבל לא סיפרו את זה לאף אחד) אבל בכל מקרה הזמנים האלו נגמרו ואם כבר לפני הקורונה העולם חווה גלי תיירות מתעצמים עם אתרים עמוסים הרי שכיום לאחר הקורונה מדברים בעולם התיירות על התפוצצות של ממש עם כמויות עצומות של נופשים שרוצים לפצות את עצמם על השנתיים האחרונות, במה שאפילו זכה לכינוי "תיירות נקמה".
עוד כתבות בנושא:
"גם אצלנו בישראל ישנם אנשים שהיו נוסעים בעבר לחו"ל פעם או פעמיים בשנה והגדילו את הכמות לשלוש - ארבע פעמים בשנה. הכסף לא מזיז להם והם רק רוצים להרגיש חו"ל. מה שהם לא מבינים זה שבגלל כמויות התיירים, האטרקציות והאתרים מפוצצים עד אפס מקום ויש להזמין כרטיסים מראש לאטרקציות הנחשבות. מי שלא יזמין מראש לא יוכל להיכנס או שייאלץ להמתין שעות ארוכות בתור".
10 צפייה בגלריה
רכבת בשוויץ
רכבת בשוויץ
רכבת בשוויץ
(צילום: shutterstock)
10 צפייה בגלריה
לונדון איי
לונדון איי
לונדון איי
(צילום: שאטרסטוק)

לתכנן את הטיול בצורה כמה שיותר יעילה

אתרים מרכזיים ומבוקשים כמו מגדל אייפל, מוזיאון הלובר (פריז), בית אנה פרנק ומוזיאון הוותיקן, כמעט ולא נותרו בהם כרטיסים לחופשת הקיץ. על כך אפשר להוסיף מקומות שמגבילים את כמות התיירים הנכנסים כמו העיר העתיקה דוברובניק (קרואטיה). "רק מי שיבין את השינוי ויזמין כרטיסים מראש יוכל להיכנס".
10 צפייה בגלריה
מגדל אייפל
מגדל אייפל
מגדל אייפל
(צילום: AFP)
10 צפייה בגלריה
מוזיאוני הוותיקן
מוזיאוני הוותיקן
מוזיאוני הוותיקן
(צילום מסך)
אז מה העצה שלך למטיילים?
"אם יש לכם הזמנה של טיסה ומלון לקיץ, זו אמנם התחלה טובה אבל זה עוד רחוק מלהיות הכנה לחופשה - לכן הזדרזו לתכנן ולהזמין חוויות וכרטיסים כדי שהטיול שלכם יהיה מושלם. העניין הוא לא רק להגיע ליעד, יותר חשוב מה עושים ביעד כשמגיעים אליו. מי שלא יתכונן יפספס - וזה חבל".
אבל יש כאלו שנהנים גם בלי אטרקציות, רק מעצם גילוי ההסתובבות ברחובות וגילוי ומקומות נסתרים?
מיכאל שיחורמיכאל שיחורצילום: אלבום פרטי
"זה אולי נכון לפלח מאוד מסוים של מטיילים, עצמאים או זוגות, אבל עבור משפחות האטרקציות הן הדבר האמיתי. יתרה מכך, לילדים אין האיפוק והיכולת לדחות סיפוקים כמו למבוגרים לכן מאוד מומלץ לתכנן את הטיול בצורה יעילה. אם ניקח לדוגמא את לונדון: "לונדון איי" והאקווריום נמצאים במרחק של 100 מטר אחד מהשני. משפחה שתרצה להגיע לשתי האטרקציות תצטרך קודם כל לרכוש כרטיסים מראש, ושנית להגיע אליהם באותו יום בגלל שהם כל כך קרובים. זה יהיה מטופש להגיע ביום אחד ללונדון איי וביום השני לנסוע שוב את כל הדרך בשביל אטרקציה שסמוכה לו. יש כאן עניינים של זמן, מאמץ וכסף וחשוב לתכנן את הטיול בצורה כמה שיותר יעילה".
10 צפייה בגלריה
הקתדרלה בברצלונה
הקתדרלה בברצלונה
בזיליקת הלב הקדוש בברצלונה
(צילום: shutterstock)
10 צפייה בגלריה
מגדל פיזה
מגדל פיזה
מגדל פיזה
(צילום: GETTYIMAGES)
עד כמה ההתייעלות הזו יכולה לחסוך כסף למטיילים? מסתבר שלא מעט. מניתוחים שנערכו ב'שיחור' נמצא שטיול של משפחה לאירופה לשבוע עולה בין 3000 ל-4000 שקלים ליום כשמשקללים טיסות, מלונות, אוכל, אטרקציות, וקניות יחד. "העלות הגבוהה מחייבת את המשפחות לתכנן את הטיול בכלים של כלכלת טיול שלוקחת בחשבון גם את הזמן וגם את הכסף".

תתחילו לחשוב חגים

מיכאל למוד הניסיון מבקש להצביע על עוד נקודה נוספת שקריטית במיוחד עבור המוני הישראלים שמחכים בקוצר רוח לדרכונים המחודשים המתמהמהים להגיע, וטרם הספיקו להזמין בשל כך טיסות ומלונות. "מבחינת עולם התיירות הקיץ כבר מת", הוא קובע. "מי שלא הזמין עד עכשיו טיסות ומלונות לקיץ, כדאי לו למהר ולהזמין אותן לתקופת החגים. זה מטורף אבל זה המצב".
10 צפייה בגלריה
אגם גארדה
אגם גארדה
אגם גארדה
(צילום: shutterstock)
כי גם אם מישהו יצליח למצוא טיסה זולה לקיץ (שלרוב תהיה כרוכה בקונקשן מעייף) הרי שהוא אולי יחסוך בסעיף הטיסה אבל עדיין המלון עצמו יהיה יקר מאוד, האטרקציות מלאות וגם חברות השכרת הרכבים לא יהיו פנויות. "מי שלא הזמין מראש טיסה ומלון לקיץ הנוכחי כדאי לו להעביר את החופשה המשפחתית לחודשי ספטמבר ואוקטובר, תקופת חגי תשרי, שבהם עוד אפשר למצוא דילים שפויים", הוא מסכם.
10 צפייה בגלריה
קתדרלת נוטרדאם בימים טובים יותר
קתדרלת נוטרדאם בימים טובים יותר
קתדרלת נוטרדאם
(צילום: יואל תמנליס)

בשיתוף שיחור
פורסם לראשונה: 18:47, 07.06.22