במבט על הכניסה לנמל חיפה בימים אלה, נדמה לרגע שהעומסים של נתב"ג הועתקו הנה: המוני אנשים נוהרים כדי לעלות לאוניות הקרוזים המפוארות, שעוגנות כאן כמעט כל יום ומעמיסות ישראלים לסיבוב מפנק בין יעדי הים התיכון. הקונספט של חופשה בבית מלון צף בגובה 20-12 קומות, ברמת 5 כוכבים הכול כלול עם שפע של מסעדות שף, בריכות, קזינו, חדר כושר, ספא, מגרשי ספורט, הופעות חיות, דיוטי פרי ועוד ועוד – תופס תאוצה. וכך, נמל חיפה צפוי לשבור השנה, בפעם השנייה ברצף, שיא בתנועת הנוסעים והתיירים.
- לא רוצים לפספס אף כתבה? הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בתקופה שמתחילת השנה רשם הנמל עלייה של 166% בכמות הנוסעים – ישראלים ותיירים – לעומת 2019, השנה שלפני הקורונה. 199 אלף תיירים הגיעו לנמל השנה, וכמובן השאירו בארץ הרבה כסף. המספרים של הישראלים לא פחות מרשימים: אם לפני הקורונה הפליגו מחיפה כ- 80-50 אלף ישראלים בשנה, הצפי השנה עומד על 190 אלף בשנה. עם ישראל, כך נראה, התאהב במלונות השטים המפוארים, שמספקים חופשה קלה ונוחה, בלי המסעות בשדות התעופה וההתעסקויות הרבות שכרוכות בחופשה בטיסה, ובמחירים מפתים שמתחרים במחירי החופשות המוטסות.
כתבות נוספות למנויי +ynet:
באופן כללי, קרוזים לשבוע באוניות פאר עם 16 קומות לפחות, של מותגי קרוזים בינלאומיים, עולים החל מכ-800 דולר לאדם בחדר זוגי הכי פשוט בקומות הכי נמוכות, בלי חלון לים או מרפסת (כולל הכול, למעט שתייה ואלכוהול). כל חופשה שתיקחו בטיסה לזמן דומה, כולל מלון, שלוש ארוחות ביום, העברות, הופעות, אטרקציות וכו', תהיה יקרה הרבה יותר. עם זאת, המחירים של הקרוזים יכולים להגיע גם ל-2,000 דולר ואף למעלה מזה, תלוי בסוג החדר ובקומה.
לא רק עם ישראל החליט שזה כדאי לו. חלק מהנוסעים העוברים בנמל הם תיירים שמגיעים לישראל בטיסות, מסיירים בארץ ועולים להפלגה בחיפה. גם הפלח הזה צובר תאוצה, ואם עד הקורונה הוא לא היה קיים, כיום כ-30 אלף זרים טסים בשנה לישראל כדי להפליג מחיפה.
את שרון ושני מטבריה וילדיהם – דן, בן 6, ותהל, בת 7 – פגשנו בשעת צהריים ביום חמישי יחד עם מאות הנוסעים בתור לצ'ק אין בכניסה לנמל חיפה, לפני העלייה לאוניית הנוסעים המפוארת, בת 16 הקומות, Musica, של חברת הקרוזים הבינלאומית MSC. החברה היא מותג השיט השלישי בגודלו בעולם אחרי רויאל קריביאן, המובילה בעולם, וקרניבל קרוז.
"אנחנו כאן עם אח שלי, אשתו והבת שלהם ועם ההורים שלנו", מספרת שרון. "באנו לחגוג ביחד 50 שנות נישואים להורים. לא עשינו את זה אף פעם. המחיר קרץ לנו מאוד – שילמנו לזוג פלוס שני ילדים 2,280 דולר לשבוע הפלגה. לקחנו חדר רגיל. האונייה כוללת הכול בתוכה, ועוברת בכמה חופים – לימסול, מיקונוס, סנטוריני, פיראוס וגם מצרים. בכל יעד אפשר לרדת ולטייל כמה שעות ולא חייבים להוציא כסף על ארוחה, אפשר לחזור לאונייה לאכול. הגענו ברכב וחנינו בחנייה לטווח ארוך, ומשם שאטל לקח את המזוודות והביא אותו לעמדות הצ'ק-אין בלי המזוודות. תענוג".
לידם בתור עמדו חגית ויוסי פוליקר מקריית חיים – עם המזוודות. "אנחנו הגענו ברכבת וחצינו את הגשר לכאן עם המזוודות, מרחק קצר יחסית", מספר יוסי. "באנו לחגוג 30 שנה של זוגיות נפלאה. זו הפעם השנייה שלנו בקרוז. אהבנו מאוד את הקונספט וזה מתאים לנו מאוד גם בעלויות. הפעם פינקתי את אשתי ולקחתי חדר משודרג בקומה גבוהה עם מרפסת. שילמנו בסביבות 2,300 דולר".
חברת MSC היא שחקן די חדש בזירת ההפלגות מנמל חיפה. החברה החלה להוציא קרוזים מהנמל באפריל 2022, והאונייה Musica היא בהחלט פאר צף: היא ענקית, ויש בה שתי בריכות שחייה, ארבע אמבטיות ג'קוזי תחת כיפת השמיים, חמש מסעדות, 1,275 חדרים, והיא יכולה לארח כ-3,200 תיירים לצד כ-1,000 עובדים. יש בה מגרשי טניס, כדורסל ומיני גולף, ספא גדול וחדר כושר, סאונה, מכון יופי ומספרה, קזינו מפואר במיוחד, 15 ברים וטרקלינים, תיאטרון עם יותר מ-1,000 מקומות ישיבה והופעות חיות, מועדוני ילדים לגילאים שונים עם צוות ייעודי, וזה עוד לא הכול.
בלובי האונייה קיבל את פנינו ג'וזפה מרטון, מנהל האירוח, שסיפר: "על פי הסקרים שביצענו, האורחים הישראלים מרוצים מאוד מהקונספט שאנחנו מציעים. ההפלגה האחרונה קיבלה מהם ציון 8.9". אייל אטיאס, מנכ"ל MCS בישראל, מוסיף: "באוניות שיוצאות מחיפה משלבים גם עובדים דוברי עברית, ומתאימים לישראלים תוכניות בידור ומופעים ייחודיים. מאז שהשקנו את הפעילות מנמל חיפה אנחנו מזהים עלייה של כ-70% בביקוש. בימים אלו כבר קשה מאוד להשיג מקום בקרוז לאוגוסט. החברה מאמינה מאוד בלקוחות הישראלים ותגדיל עבורם את היצע ההפלגות בשנים הקרובות".
בנמל אנחנו פוגשים גם את דליה ומוטי מחולון, בני הגיל השלישי. "זו הפעם השלישית שלנו בקרוז", הם מספרים. "היינו בעבר בקרוז שיצא מחיפה עם חברת מנו ספנות, וגם בקרוז שיצא מקונפנהגן לאוסלו עם חברת נורוויג'ן קרוז. הפעם החלטנו לנסוע ב-MSC ושריינו חדרים מזמן. אנחנו עם הבן, אשתו והנכדים, ויוצאים לאזור איי יוון. אין ספק שהמחיר של קרוז כזה לשבוע, באונייה שכוללת הכול והארנק כמעט ולא יוצא מהכספת בחדר, זו עסקה משתלמת למשפחה בהשוואה לכל חופשה לאזור יוון עם טיסות, בתי מלון, רכב גדול, מסעדות וכל המסביב. אנחנו גם אוהבי קזינו ועל האונייה יש קזינו, וגם בעצירה ברודוס כמובן שנצא לבלות".
ומה עם מחלת ים ובחילות?
מוטי: "דליה סובלת מהים, אז אנחנו קונים מראש את כל הכדורים והצמידים נגד בחילות. הפעם לקחנו מראש חדר בקומה הגבוהה עם מרפסת. יותר כסף, שילמנו 2,400 דולר, אבל יותר קל לה".
ויש עוד כמה יתרונות לקרוז על פני חופשה בטיסה: באונייה אין הגבלה על משקל או מספר המזוודות. אפשר להגיע לנמל חיפה בקלות ברכבת או ברכב (יש חניון ארוך טווח). למי שמתקשה ללכת יש בכניסה לנמל אפשרות לקבל הסעה וגם כיסאות גלגלים וגם שאטלים של החברות, ויש גם דיוטי פרי, של כ-600 מ"ר, כולל שירות פטור ושמור. ובנוסף, לא צריך להגיע כמה שעות לפני ההפלגה. זוהר רום, מנהל התיירות והקרוזים בנמל: "אחת התופעות שאנו עדים לה היא אנשים שמגיעים להפלגה הרבה לפני הזמן, אולי מההרגל של שדה התעופה. בקרוזים זה הרבה יותר פשוט — תגיעו בזמן שנקבע לכם. תופעת המקדימים יוצרת עומס לא קטן בשעה הראשונה של הצ'ק אין, ואילו בשעה השנייה והשלישית לא רואים תורים כלל".
בהזמנת קרוזים של חברות רבות אפשר לעשות הרבה פעולות דרך הסמארטפון – מצ'ק אין, דרך בורדינג ועד מפתח לתא באונייה. לאוניות מתקדמות יש אפליקציה משלהן לתקשורת פנימית, כך שבעזרת הטלפון החכם אפשר להזמין שולחן במסעדה, לאתר את הילדים בתוך האונייה ולהזמין סיורי חוף ומופעים. בחלקן אפשר אפילו לעבוד מלב ים, עם לפטופ וחיבור לוויי-פיי.
בסך הכול מגיעות לחיפה אוניות של כ-30 חברות קרוזים, כשעשר מתוכן מפעילות קרוזים מעגליים שיוצאים מחיפה וחוזרים אליה. אלה פונים לישראלים בעיקר. כנמל בית שקרוזים יוצאים וחוזרים אליו, נמל חיפה הוא היום שני רק לנמל פיראוס במזרח הים התיכון.
חברות הקרוזים המובילות בנמל הן MSC, מנו ספנות הוותיקה ורויאל קריביאן. כל אחת מהן עורכת עשרות רבות של הפלגות בשנה. לדברי זוהר רום, מנו מפליגה פעמיים בשבוע, רויאל קריביאן בין פעם לפעמיים,
ו-MSC פעם בשבוע. בנוסף פועלות בנמל בהיקפים קטנים יותר גם נורוויג'ן קרוז (NCL), קלאב מד וקרניבל קרוז. וישנה גם נישת אוניות היוקרה שמגיעות מחו"ל ורק עוברות בנמל, מורידות ומעלות נוסעים. הן מופעלות על ידי חברות כמו סיבורן, ריג'נט סבן סיז, סטארווינד ועוד.
אוניות קרוז עוגנות גם בנמל אשדוד, בדרך כלל לשם הורדה והעלאה של תיירים. במהלך 2023 צפויות לעגון באשדוד 123 אוניות, שיגיעו בין היתר מעקבה, פיראוס, פאפוס, לימסול, אנטליה ועוד. לאחרונה, אגב, הגיעה לנמל אוניית הקרוזים הגדולה ביותר שעגנה אי פעם בישראל, cosma של חברת הקרוזים AIDA, שהיא חלק מתאגיד קרניבל קרוז. האונייה יצאה מפלמה דה מיורקה, עברה דרך מצרים וישראל, המשיכה לכרתים, אתונה, סרדיניה, ברצלונה, וחזרה לפלמה דה מיורקה. זוהי אוניית הקרוז הראשונה המונעת בגז טבעי, היא יכולה להכיל כ-6,500 נוסעים ויש לה יותר מ-1,500 אנשי צוות. אורכה 337 מטר, וב-20 קומותיה יש 17 מסעדות, 23 ברים ואטרקציות רבות. היא הושקה ב-2021, לאחר שנבנתה בעלות מוערכת של 950 מיליון דולר.
את עונת הקרוזים בחיפה פתחה ראשונה השנה מנו ספנות, בחודש מארס, עם האונייה "קראון איריס", ועד סוף נובמבר היא תפליג 61 פעמים, ותעגון ב-20 יעדים שונים, בהם מרמריס ואלניה בטורקיה, שבעבר היו מועדפים על הישראלים. יש בה 11 קומות, והיא יכולה להכיל כ-2,000 נוסעים, שאותם משרתים כ-650 אנשי צוות. יש בה ארבע מסעדות שף, שתי בריכות שחייה, ג'קוזי, ספא, מגלשת מים, מגרש כדורסל, חנויות דיוטי פרי, קזינו וברים – והאוכל כשר, כיאה לחברה ישראלית, בהשגחת הרב דיין מז'נבה. באונייה מציעים תוכניות בידור בנוסח ברודוויי ולאס וגאס, מועדון לילדים, הפעלות מבוקר עד השעות הקטנות של הלילה, משחקי חברה, ריקודים עם דיי-ג'יי, התעמלות על הסיפון ועוד. בירידה לחופים מוצעים טיולים מאורגנים עם אוטובוסים בליווי מדריך ישראלי. מורן מנו, סמנכ"ל החברה ומנהל פיתוח עסקי: "מי שהתנסה בהפלגת נופש כזאת מבקש לחזור שוב. הוכחה לכך היא שלמעלה מ-65% מהמפליגים במנו ספנות הם נוסעים שחוזרים ומפליגים בכל שנה וגם כמה פעמים בשנה".
אוניית הקרוזים של רויאל קריביאן, Rhapsody of the Seas, מפליגה כל יום שישי מנמל חיפה. גם היא אונייה גדולה, 12 קומות, 279 מטר אורך, 12 סיפונים, והיא מציעה חדר אוכל ראשי מפואר, שש מסעדות, מתוכן שלוש כשרות, קזינו, שלושה בתי קפה בעיצוב יוקרתי, מבחר גדול של ברים, בריכת שחייה חיצונית וארבעה ג'קוזים, ספא, סולריום מקווה (כניסה מגיל 16) ובו בריכה ושני ג'קוזים, סלון יופי, מרכז כושר, קיר טיפוס, תיאטרון, מועדון ילדים ונוער, תינוקיה, מסך קולנוע ענק ועוד.
ברויאל קריביאן אומרים שלנוכח הביקוש הגדול של ישראלים, בחברה החליטו להפוך שתיים מהמסעדות על האונייה למסעדות כשרות עם שף ייעודי, בכשרות שזהה לזו שבבתי מלון בארץ. לאונייה יש רב, דוד ווברמן, שהוא גם בעלי חברת קייטרינג כשרה בארה"ב, והוא שוהה במטבח הכשר לאורך כל ההפלגה ומשגיח. בנוסף יש על האונייה בית קפה כשר המגיש ארוחות קלות. חדר האוכל הראשי לא מציע אוכל כשר, אבל אפשר להזמין מראש אוכל כשר לכל ההפלגה, בתוספת תשלום של כ-20 דולר לאורח ללילה, ו-11 דולר לילד מגיל 6 ללילה (מגיל 5 ומטה ללא תשלום). באונייה יש גם חדר תפילה ואפילו מעלית שבת.
בנובמבר האחרון הצטרפה לחגיגה החיפאית גם חברת נורוויג'ן הבינלאומית. במסגרת פיילוט ראשון עגנה האונייה Epic של החברה בחיפה ואספה תיירים. גם בנובמבר הקרוב מציעה החברה קרוז ב-Epic, המיועד בעיקר לבני הגיל השלישי. היא עוד שדרוג ברמת הפאר של אוניות קרוז שיוצאות מחיפה, ונחשבת ליקרה ביותר. מדובר במלון צף באורך 329 מטר, לא פחות מ-19 קומות, עם 16 מסעדות, סיפון עליון שמוקדש כולו לפארק מים עם מגלשות ובריכות כולל מגלשת 'קערת אבובים' של ארבע קומות, ג'קוזי, קיר טיפוס, מגרש משחקים לילדים, הופעות בסגנון ברודוויי, חדר כושר, טרקלין סיגרים ומשקאות, ספא, הקרנות סרטים, הופעות תיאטרון ועוד. על האונייה המפוארת יש כמובן גם קזינו, שנחשב לאחד הבילויים המבוקשים ביותר בקרב בני הגיל השלישי בקרוזים.
עוד שחקן חדש בסצינת הקרוזים בחיפה היא ענקית התיירות הבינלאומית קלאב מד. בתחילת החודש הגיעה, במסגרת פיילוט שנועד לבחון את השטח לקראת התחלת פעילות ענפה בישראל, האונייה Club Med 2, אחת מיאכטות המפרשיות הגדולות בעולם, שבינתיים רק חלפה כאן. היא קטנה יותר מהענקיות של MSC ונורוויג'ן, אבל מפנקת דיה. אורכה 329 מטר, יש לה שמונה סיפונים, 184 חדרים, ספא, מתחם כושר, ולאוהבי האקסטרים - גם ציוד למגוון פעילויות ספורט ימי כמו סקי מים, וויקבורד, גלישת רוח ועוד. היא יכולה להכיל כ-320 נוסעים.
על האונייה פגשנו את צוות ה-G.O המוכר של קלאב מד (זה שתפקידו לשעשע את האורחים), וגם את סווטלנה, תיירת ממונקו שעלתה על האונייה במרסיי. "עד עכשיו הגענו לביקורים בישראל רק בטיסות", סיפרה סווטלנה, "השנה זו הפעם השלישית שאנחנו עושים קרוז באונייה הזאת, ששונה מאוניות קרוז ענקיות, ויכולה להיכנס גם לתוך מפרצים קטנים יותר. הקרוז הבא שלנו על ה'קלאב מד 2' יהיה לקובה. אין פה חדרי לוקסוס ולובי מפוארים, הכל בגובה העיניים, ויש הרבה פעילות פנאי והווי עם הצוות. ועכשיו יש, כאמור, גם אפשרות להגיע איתה לישראל דרך הים, ולא במטוס".
מחירי הקרוזים נקבעים בהתאם לאונייה ולחברה, סוג החדר ומיקומו באונייה, כשהקומות הגבוהות יותר וחדרים הפונים לים יקרים יותר.
באונייה Musica של MCS, למשל, המחיר לאדם לשבוע בחדר זוגי פנימי בקומה נמוכה מתחיל ב-799 דולר בחודשי הקיץ. בספטמבר המחיר יורד, ומתחיל ב-599 דולר לאדם בחדר זוגי. בין אוקטובר 2023 לינואר 2024 תוציא MSC קרוזים ל-11 לילות באוניית פאר אחרת, ששמה Sinfonia, לאיטליה, יוון וקפריסין, בעלות שמתחילה ב-781 דולר לאדם בחדר זוגי. בין היעדים – רומא, מסינה וגנואה באיטליה, הרקליון בכרתים, רודוס ביוון ולימסול בקפריסין. באוגוסט הקרוב תחל המכירה להפלגות של השנה הבאה בחברה, עם מבצעים של עד 40%, לדברי החברה. נכון לעכשיו, מחיר קרוז לשבעה לילות ב-19 בספטמבר 2024, באונייה Musica, עם עצירות בלימסול, מיקונוס, פיראוס, סנטוריני, קושדאסי בטורקיה וחזרה לחיפה – מתחיל ב־853 דולר לאדם בחדר זוגי.
במנו ספנות, קרוז לשבעה לילות באונייה קראון איריס בחודשים ספטמבר-נובמבר, עם עצירות במיקונוס, פיראוס והאי סירוס – יעלה החל מ-732 יורו לאדם בחדר זוגי. קרוז ל-11 לילות באוקטובר דרך האיים היווניים סירוס ומיקונוס, סלוניקי, מיצרי הבוספורוס, וארנה ובורגס בבולגריה, וקונסטנצה ברומניה – החל מ-1,132 יורו לאדם בחדר זוגי. החברה מציעה גם הפלגות קצרות, של ארבעה לילות, באמצע השבוע לשני יעדים ביוון ובטורקיה, והפלגות של שלושה לילות בסוף שבוע לקפריסין או לטורקיה. בחגי תשרי (ראש השנה, סוכות) יש הפלגות בנות ארבעה-חמישה ימים, שמחירן החל מ-745 יורו לאדם בחדר זוגי.
ברויאל קריביאן, קרוז של שבעה לילות באונייה רפסודי עם עצירות בלימסול, רודוס, אתונה, מיקונוס, סנטוריני וחזרה לחיפה, עולה החל מ-796 דולר לאדם בחדר זוגי.
נורוויג'ן קרוז מציעה קרוז בים התיכון ל-11 ימים ו-11 יעדים, באונייה Epic בנובמבר. הקרוז יוצא מחיפה ומסתיים ברומא ויעלה החל מ-1,425 דולר לאדם. באונייה "פרימה" באוגוסט-ספטמבר – החל ב-1,698 דולר. נורוויג'ן מציעה גם קרוז למשפחות עם ילדים בנובמבר ובדצמבר 2024, החל מ-789 דולר לאדם בחדר זוגי.
בנוסף לקרוזים שיוצאים מישראל, יותר ויותר ישראלים יוצאים להפלגות שמתחילות ומסתיימות באחד מהנמלים באירופה, ולדברי הפודקאסט "קרוז טוק" של נמל חיפה, יותר ויותר בוחרים להפליג גם ליעדים מרוחקים יותר, בהם דובאי, דרום-אפריקה, אוסטרליה וניו-זילנד. MSC מציעה, למשל, הפלגות באונייה החדישה והמפוארת Seaview, לשבעה לילות, מברצלונה למגוון יעדים, כמו קאן בריביירה הצרפתית, פורטופינו, לה-ספזיה ורומא באיטליה, ופלמה דה מיורקה בספרד. המחירים: החל מ-859 דולר לאדם. לכך יש להוסיף את מחיר הטיסה מישראל לברצלונה, שמתחיל בתאריכים אלה ב-380 דולר.
Seaview, אונייה של 20 קומות ו-20 סיפונים באורך 323 מטר, מציעה יוקרה ברמה אחרת, עם סוויטות שבכללן ג'קוזי פרטי, סוויטות משפחתיות גדולות במיוחד, חדרי Yacht Club אקסקלוסיביים הכוללים מסעדת פאר. באונייה 18 ברים וחמש בריכות, חנויות ושלל טרקלינים ומסעדות, הופעות מדי ערב, קזינו מפואר, ספא, חדר כושר וכל היתר. ואם זה לא מספיק, יש על סיפונה פארק מים מהגדולים והאטרקטיביים בענף, עם חמש מגלשות מים, שתי מגלשות מרוץ, אומגה, מגרשי ספורט, פארק חבלים, מסלול באולינג, סימולטור פורמולה ועוד, ועוד. האונייה מונגשת ויכולה להכיל 5,079 נוסעים, עם 1,413 אנשי צוות.
חברת "קרוז תור", בבעלות סימן עובדיה, משווקת קרוזים מאורגנים בחו"ל שמשלבים טיולים ממושכים ביעדי העצירה, מלווים בהדרכה בעברית, לעיתים למקומות מרוחקים וליותר מיום אחד עם לינה בבתי מלון. לדברי עובדיה, בחברה רואים עלייה של מאות אחוזים בביקוש של ישראלים לקרוזים כאלה. דוגמאות מחירים: קרוז מאורגן ל-12 יום לאיסלנד, איי אורקני ואיי שטלנד – החל מ-3,840 דולר לאדם; קרוז מאורגן לפיורדים הנורווגיים לעשרה ימים – החל מ-3,250 דולר לאדם.
חברת "נורוויג'ן" הבינלאומית מציעה מגוון רחב של קרוזים בכל העולם, כולל אירופה, אירופה הצפונית, הים התיכון, ארה"ב וגם אזורים ייחודיים כמו הפיורדים הנורווגיים, האיים הקריביים ואפילו אלסקה. החברה חשפה מחלקה חדשה של ספינות בשם פרימה קלאס, שהראשונה שבהן, "נורוויג'ן פרימה", הפליגה לראשונה באוגוסט 2022 מאיסלנד. הספינה הזאת היא עוד קפיצה בסולם הפאר והיוקרה, שמלבד כל הדברים ה"רגילים" שכבר שמענו עליהם במלונות הפאר הצפים האלה, יש בה גם מפל שוצף בגובה שתי קומות, שמונה מתחמי ספא תרמיים, כיסאות נוח מאבנים חמות, חדר קרח, בריכת מלח, מסלול מרוצים בן שלושה מפלסים, גשרי זכוכית, שוק אוכל בינלאומי באוויר הפתוח, גן פסלים עם עבודות של אמנים ידועים, מתחם סוויטות מפואר בעיצוב פיירו ליסוני, בריכת אינפיניטי וספא חיצוני עם סאונה בעלת קירות זכוכית, וזה עוד לא הכול. הפלגות ייצאו באוגוסט-ספטמבר 2023 ובמאי-ספטמבר 2024. קרוז לתשעה יעדים באיסלנד ונורווגיה, לעשרה ימים, מתחיל ב-1,698 דולר לאדם בחדר זוגי פנימי. לחדר עם מרפסת – מ-2,010 דולר לאדם.
אגב, עוד אונייה מפוארת וחדשה, הגדולה בעולם, שתתחיל בקרוזים יוקרתיים ב-2024, היא Icon of the Seas של רויאל קריביאן. 20 קומות, 7,600 אורחים, 3,000 אנשי צוות, שבע בריכות, תשעה ג'קוזי, פארק מים ענק ויותר מ־40 מסעדות וברים, אינספור אטרקציות, הופעות וכו'.
פורסם לראשונה: 00:00, 28.07.23