תהיה טיסה או לא? יום לאחר סגירת החברה
חברת "חופש ותעופה" שנסגרה אתמול השאירה כמות גדולה של לקוחות חסרי אונים. בתחילתה של עונת התיירות העמוסה בשנה, הודיעה החברה על סגירתה הפתאומית. את מי מאשימים? מי יחזיר את הכסף ומי יפצה בטיסות חלופיות? לקוחות שנפגעו מסגירת החברה מדברים
אתמול (א'), בפתחה של העונה החמה והעמוסה בשנה, הודיעה חברת התיירות "חופש ותעופה" על סגירתה הפתאומית. סוכנויות נסיעות רבות קיבלו גם הן את הבשורה ונאלצו להתמודד עם לקוחות שהזמינו דרכם את הנסיעה, כאשר ספקית כרטיסי הטיסה הייתה "חופש ותעופה". רוב החברות טוענות כי מדובר בנתח קטן מהעסקאות שלהן וכי הן אינן מרבות לעבוד מול החברה שנסגרה. עם זאת, נוסעים רבים נשארו מבולבלים ותוהים כעת מה יעלה בגורל חופשת הקיץ שלהם.
א' מחולון הזמין שלושה כרטיסי טיסה מחברת "חופש ותעופה" לעוד כשבוע וחצי בעלות של כ-10 אלף שקל דרך אתר גרופון. א' מספר כי שמע על סגירת החברה דרך אתרי החדשות והבין שהוא בבעיה. "אני כבר לא ארדם הלילה", הוא אומר ומוסיף כי "אין כרגע עם מי לדבר. אני מקווה שגרופון יקחו אחריות אחרת אנסה לבטל הכל דרך חברת האשראי או שאגיע ישירות למשרדי "חופש ותעופה". מחברת גרופון נמסר: "אנחנו עומדים בקשר הן עם רוכשי השוברים והן עם חברת "חופש ותעופה" על מנת לקבל עבורם מענה הולם".
חלק מהשיחה עם א' לאחר ששמע על סגירת "חופש ותעופה":
א', אשתו ובתם היו אמרים לטוס לגרמניה בעוד כשבוע וחצי כאמור עם חברת התעופה נאוס (Neos), חברת תעופה איטלקית שאיתה עבדו בעיקר בחברה שנסגרה אתמול. החברה, בבעלות גדעון בן דורי, מכרה טיסות שכר (צ'ארטר) לגרמניה ואיטליה, טיולים מאורגנים ליעדים שונים באירופה וחבילות תיור ונופש.
ד' בעל סוכנות נסיעות בצפון הארץ עובד במרץ משעות הבוקר על מנת למצוא במהירות חבילה חלופית למשפחה שהזמינו דרכו נסיעה, כשהחברה שסיפקה את החבילה היא "חופש ותעופה".
"לצערנו הנני להודיעך כי פעילות "חופש ותעופה בע"מ" הופסקה והמשרד נסגר. בנסיבות אלה ההזמנות ללקוחותיכם מבוטלות". זאת ההודעה שקיבל ד' הבוקר.
"מדובר בספקית חבילות נופש בינונית בגודלה ודי ותיקה, אני עובד איתם כבר כעשור", מספר ד' שלא ידע להשיב על השאלה שלנו – מדוע הם נסגרו בפתאומיות ובתזמון עמוס שכזה.
ומה בעניין התשלום? ד' מסביר כי בטיסות שכר הלקוח מחוייב להעביר את הסכום עד 21 ימי עבודה לפני הנסיעה, מי שהעביר את הכסף מראש, צריך לקבל כעת את הכסף בחזרה, אם בכלל. מי שטרם שילם להם, אמנם לא הפסיד את הכסף לחברה אבל יאלץ לשלם כמה עשרות או אף מאות דולרים יותר משום שמדובר ברגע האחרון, שתמיד יוצא יקר יותר מבחינת העלויות.
לדוגמה, אחת מלקוחותיו של ד' היא משפחה של זוג ושני ילדים שהזמינו חבילת טיסה לכרתים, הכוללת טיסות, מלון והעברות. ד' כאמור, צריך לחפש כעת חבילה חלופית למשפחה עם אותם תנאים מבחינת תאריכים, מלון וטיסות. "את הלקוח לא מעניין מה סיבת הביטול ומי הספקית, אני מחויב לעמוד במה שהבטחתי לו מלכתחילה ולכן המשימה שלי כרגע היא למצוא לו חבילה חלופית ובהקדם".
לגולן אלזרה מאשקלון הסיפור הגיע בצורה אחרת לגמרי. "אשתי והתינוקת שלנו אמורות לטוס יחד עם חמש בנות לברצלונה ביום ראשון הקרוב ואז הגיע הטלפון", מתאר אלזרה.
"התקשרו אליי מהדקה ה-90 ותחילה ביקשו את פרטי הטיסה אז הנחתי שרוצים לוודא שהכל כשורה אבל אז הסוכן אמר לי: 'אין לנו בשורות טובות בשבילכם' והסביר כי החברה שסיפקה את כרטיסי הטיסה פשטה את הרגל", מספר אלזרה. היקף העסקה עבור הטיסה של אשתו ובתם עומד על כ-6,500 שקל.
לדברי אלזרה, נציג חברת הדקה ה-90 הבטיח שהחברה תספוג בעצמה את הנזק ומאחר והם רכשו את הכרטיסים דרכם ועשו ביטוח אין עליהם לשלם על כך תשלום נוסף וכי הם יקבלו את אותה טיסה בדיוק. "זה מאוד מלחיץ כי מדובר באשתי שנוסעת עם תינוקת בת ארבעה חודשים וזאת פעם ראשונה שאנחנו נתקלים במקרה כזה, אשתי הייתה בהלם כשקיבלה את הבשורה", מתאר אלזרה ומוסיף: "שמעתי שאני בין היחידים שלא ניזוקו מכל הסיפור הזה ואפילו קיבלנו שדרוג במלון". המלון שהיה בעסקה כבר לא היה זמין לביצוע עסקה חדשה ולכן הם שודרגו למלון בדירוג גבוה יותר, לדבריו.
חברות נסיעות נוספות, שעבדו עם "חופש ותעופה" כספקית טיסות שכר, נאלצות כרגע לאמוד את נזקיהן ולספוג ככל הנראה את הסכומים עבור טיסות חדשות שיהיה עליהן לקבוע ללקוחותיהן.
חברות התעופה והתיירות - ארקיע וישראייר מסרו כי לא מדובר במספר גדול של לקוחות ובנזק מזערי. ארקיע הוסיפה כי כל מי שהזמין טיסה בארקיע דרך חברת "חופש ותעופה", יטוס עם ארקיע ללא לשלם סכום נוסף.
חברת הדקה ה-90 פתחה חדר מצב עבור לקוחות החברה שנותרו במדינות שונות בחו"ל במציאת חלופות שונות להחזירם לארץ. לקוחות שטרם יצאו מישראל והאפשרות המוצעת אינה תואמת את הציפיות, יקבלו את מלוא כספם בחזרה.
מחברת הנסיעות גוליבר נמסר: "אנחנו נדאג לכל לקוחותינו. נמצא להם חלופות ופתרונות. כל לקוח שירצה את כספו חזרה יוכל לקבלו. זה בדיוק המקום שלנו כסוכן גדול להגן על הלקוח מפני חברות קטנות שעלולות לקרוס". בדומה לכך חברת ישראייר הגיבה כי "תמיד כדאי לקנות מחברה מוכרת שיודעים מי היא ולא מסוכנים או שמות מפוקפקים".
יש לציין כי למרות פניות חוזרות ונשנות, את תגובתה של חברת "חופש ותעופה" לא ניתן היה להשיג.