הטיסה עוכבה או בוטלה בעקבות השביתה? דעו זכויותיכם
נדרשתם לבטל נופש בחו"ל או פגישת עבודה חשובה בעקבות שביתת עובדי רשות שדות התעופה? הפסדתם אלפי שקלים עבור בתי מלון או טיסות המשך? עו"ד לענייני תעופה אהוד פאי מסביר - האם תהיו זכאים לקבל פיצוי, מה על חברות התעופה לספק לכם, ומי יצטרך לשלם (אם בכלל) על ההפסדים שנאלצתם לספוג
בסוף השבוע הקרוב צפוי ועד עובדי רשות שדות התעופה להשבית את פעילותו בנתב"ג. השביתה, שתחל עם כניסת השבת ותסתיים בצאת השבת - נכון למועד כתיבת הכתבה, נובעת מחשש מפיטורים של עובדי הרשות על רקע האיום שרשויות מקומיות באזור יגבו מהרשות כספים. שביתה זו צפויה להשפיע באופן ישיר על עשרות אלפי נוסעים ולשבש מאות טיסות.
לחלק לא מבוטל מהנוסעים השביתה יכולה לגרום עוגמת נפש רבה ולחלקם אף נזק ממשי. אילו הטבות תהיו זכאים לקבל במקרה זה מחברת התעופה? מי יפצה אתכם על הנזק שנגרם לכם, והאם תהיו זכאים לקבל את כספכם בחזרה? וגם - מה מומלץ לעשות אם נתקעתם בעקבות השביתה בחו"ל.
ההטבות שאתם זכאים לקבל על חשבון חברת התעופה
חוק שירותי התעופה הישאלי, העוסק בזכויות הנוסעים במקרים של ביטולי ועיכובי טיסות, מבוסס על התקנות בתחום זה באירופה - Regulation EC 261/2004. החוק נועד בעיקר "להסדיר פיצוי וסיוע לנוסעים שהונפק להם כרטיס טיסה ולא עלו לטיסה במועד הנקוב בכרטיס בשל נסיבות שאינן תלויות בהם..." (מתוך דברי ההסבר להצעת החוק).
החוק הגדיר כמה סוגי הטבות שעל חברות התעופה לספק לכם ללא תשלום במקרים של עיכובי וביטול טיסות, ושהזכאות לקבלתן תלויה בזמן המתנתכם לטיסה. למשל, החל מהשעה השלישית לעיכוב הטיסה תהיו זכאים לקבל מחברת התעופה ועל חשבונה מזון, משקאות ושירותי תקשורת (הכוללים שתי שיחות טלפון והודעה באמצעות פקסימיליה או דואר אלקטרוני). החוק אף קובע כי חובה על החברה ליידע אתכם בדבר זכויותיכם.
אם ההמתנה לטיסה כרוכה גם בהמתנה של לילה, על חברת התעופה לספק לכם אירוח בבית מלון על חשבונה, ושירותי הסעה משדה התעופה למלון וחזרה, אלא אם כן עיכוב הטיסה נגרם בשל שביתה מוגנת, ובמקרה כזה תהיו זכאים לקבל מזון, משקאות ושירותי תקשורת בלבד.
האם תהיו זכאים לקבל את כספכם בחזרה?
החל מהשעה החמישית לעיכוב הטיסה או במקרה של ביטול טיסה תהיו זכאים לבחור את אחת האפשרויות הבאות: לקבל מחברת התעופה כרטיס לטיסה חלופית בהקדם האפשרי, או לבטל את הטיסה.
אם בחרתם לבטל את הטיסה, חברת התעופה אינה רשאית לגבות מכם דמי ביטול. מלבד זאת, היא חייבת להשיב לכם את התמורה המלאה ששילמתם עבור כרטיס הטיסה בתוך 21 יום ממועד דרישתכם אליה בכתב. עם זאת, אם לבסוף החלטתם לעלות על הטיסה במועד הנדחה, או שקיבלתם מחברת התעופה כרטיס לטיסה חלופית, לא תהיו זכאים לקבל החזר כלשהו עבור כרטיס הטיסה.
ומה בנוגע לפיצוי?
אם הטיסה בוטלה או המריאה באיחור של מעל שמונה שעות וללא הודעה של 14 ימים מראש, תהיו זכאים לקבל מחברות התעופה פיצוי כספי ששיעורו תלוי במרחק הטיסה ונע בין 1,250 ש"ח (ליעדים הקרובים ביותר) לבין 3,070 ש"ח (ליעדים הרחוקים ביותר). הזכאות לפיצוי זה תקפה לעד ארבע שנים ממועד הטיסה, והיא מחייבת בכל סוגי הטיסות (לרבות טיסות לואו קוסט וצ'רטר).
ואולם החוק גם קבע כמה חריגים, שאם חברת התעופה מוכיחה כי התקיימו - היא תהיה פטורה מתשלום הפיצוי. למשל, אם חברת התעופה הוכיחה כי ביטול או עיכוב הטיסה נבע מנסיבות מיוחדות שלא היו בשליטתה או משביתה מוגנת, לא תהיו זכאים לקבל ממנה כל פיצוי.
לכן, במקרה שטיסתכם בוטלה עקב השיבושים של עובדי רשות שדות התעופה - תהיה חברת התעופה פטורה מלפצותכם. ובכל זאת, עדיין חלה על חברת התעופה חובה לספק לכם את יתר ההטבות ואף להשיב לכם את התמורה ששילמתם עבור כרטיסי הטיסה אם בחרתם לבטלהּ.
מי יפצה אתכם על הנזק שנגרם?
אם השביתה של ועד עובדי רשות שדות התעופה אינה בגדר שביתה מוגנת (למשל, אם לא ניתנה עליה הודעה של 14 יום מראש או שלא הוכרזה על ידי המוסד המוסמך לכך על פי תקנון ארגון העובדים), מדובר למעשה בשביתה לא חוקית (שביתה פראית). לכן, אם רשות שדות התעופה לא נקטה כנגד הוועד הליך משפטי שימנע את השביתה (כלומר ביקשה להוציא צו מניעה), נראה כי יש מקום לדרוש מהרשות פיצוי או החזר עבור ההפסדים והנזקים הכספיים שנגרמו לכם בעקבות השביתה.
מה מומלץ לעשות אם נתקעתם בחו"ל?
אם נאלצתם לשהות עוד כמה ימים בחו"ל בגלל ביטול הטיסה ולשאת בהוצאות כספיות (כגון אוכל, לינה, נסיעות וכיוצא בזה), או אם רכשתם כרטיס לטיסה חלופית מכספכם, חשוב לשמור היטב על כל הקבלות (אפילו קבלות על מוניות) כדי שתוכלו לשלוח אותן לחברת התעופה בדרישה לקבלת החזר כספי בגינן.
כמו כן מומלץ לפנות בהקדם לנציג חברת התעופה או לסוכן הנסיעות ולבדוק את סטטוס הטיסה, לברר אם יש אלטרנטיבות בטיסות אחרות ולתעד את הפניות האלה.
מכל מקום חשוב לזכור שהחובה להקטין את הנזק שעלול להיגרם בשל ביטול או דחיית הטיסה חלה על שני הצדדים: גם על חברת התעופה וגם עליכם. לכן לא מומלץ ללון במלון יוקרתי (אלא אם כן אתם מתכוונים לשלם עליו בעצמכם) או לאכול במסעדות גורמה. אם חברת התעופה דחתה את דרישתכם לקבלת החזר הוצאות או להשבת התמורה בגין רכישת כרטיס, ניתן לפנות אל בית המשפט, לצרף לתביעתכם את הקבלות עבור הוצאותיכם ולדרוש החזר עליהן.
השינויים בטיסות לפי חברות התעופה
מבירורים עם חברות תעופה שונות, חלק גדול מהן כבר עדכנו את לו"ז הטיסות שלהן למהלך הסופ"ש הקרוב, כך שניתן ומומלץ להתעדכן ישירות מול אתר או נציגות החברה איתה אתם טסים.
מחברת אל על נמסר כי אין שינויים מאחר והחברה לא מפעילה טיסות בשבת. גם מחברת ארקיע נמסר כי אין כרגע שינוי בלוח הטיסות של החברה במהלך השבת הקרובה אך יש להתעדכן סמוך למועד הטיסה באתר החברה.
מחברת ישראייר נמסרו השינויים הבאים, נכון למועד כתיבת הכתבה: יום שישי 01.12.17 הטיסה לפודגוריצה במונטנגרו תצא בשעה 08:40 (במקום 09:40). הטיסה לבוקרשט תצא בשעה 15:10 (במקום 17:10).
יום שבת: הטיסה לאילת 041 תצא בשעה 18:30 (במקום 16:00). הטיסה לאילת 043 תצא בשעה 19:45 (במקום 17:50). הטיסה מאילת 044 תצא בשעה 21:25 (במקום 19:30) והטיסה מלרנקה 586 ב-ATR תנחת בשדה דב במקום בנתב"ג.
מחברת התעופה וויז אייר נמסר כי ככל הנראה, הטיסות שיושפעו יהיו אלו שמתוכננות לצאת ביום שבת ה-2.12. אנו ממליצים בחום שכל לקוחות החברה ייבדקו את סטטוס הטיסה בקישור, למידע בזמן אמת. הטיסות שייפגעו נכון לעכשיו הן:
W6 3257/3258 OTPTLVOTP – בוקרשט (רומניה)
W6 3479/3480 CLJTLVCLJ –קלוז'-נאפוקה (רומניה)
W6 3689/3690 IASTLVIAS – יאשי (רומניה)
W6 8093/8094 VNOTLVVNO – וילנה (ליטא)
W6 2325/2356 BUDTLVBUDE – בודפשט (הונגריה)
מחברת התעופה איזי ג'ט נמסר כי ככל הנראה יבוטלו שמונה טיסות (מת"א ואליה). פרטים נוספים יימסרו בהמשך.
מקבוצת לופטהנזה נמסר כי היא מאפשרת לכל הנוסעים שאמורים לצאת בשבת להקדים את יציאתם למחר (יום ו') או לתחילת שבוע הבא ללא תוספת מחיר בתנאי שיש מקום על הטיסה. זה תקף לכל החברות בקבוצת לופטהנזה, לרבות אוסטריאן איירליינס ו-SWISS.
• אהוד פאי הוא עו"ד העוסק בדיני תעופה ודיני תיירות.
• לשאלות ופניות מוזמנים לפנות לכתובת הדוא"ל.
• אין באמור במאמר זה, כדי להוות ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי.