שתף קטע נבחר

באוקטובר: טיסות לחו"ל משדה תמנע

אחרי דחיות ושדרוגים, צפויות עבודות הבנייה של שדה התעופה בתמנע להסתיים בקרוב וכבר בחגי תשרי הוא ייפתח לטיסות פנים. המטרה בשלב הראשון: כ-1.8 מיליון נוסעים בשנה

מגדל הפיקוח בשדה התעופה (צילום: רשות שדות התעופה) (צילום: רשות שדות התעופה)
מגדל הפיקוח בשדה התעופה(צילום: רשות שדות התעופה)

בחדרו של מנהל שדה התעופה באילת מונחת אבן גדולה ועליה חרוטים כל התאריכים שבהם התכוונו להניח אבן פינה לשדה התעופה בתמנע, או בכל מקום אחר צפונית לאילת. התאריכים מגיעים עד מאי 2013, אז הונחה אבן הפינה לשדה ע"ש אילן ואסף רמון, שדה התעופה הבינלאומי שייפתח לקראת חגי תשרי, במרחק כרבע שעה נסיעה ממרכז אילת.

 

לפי התכנון המקורי אמור היה השדה להיפתח כבר לפני יותר משנה. אולם בעקבות מבצע צוק איתן שבו היה צורך לסגור, מדי פעם, את נתב"ג ולהסיט את תנועת המטוסים לשדה התעופה בעובדה, הוחלט לבצע שינויים בתוכנית הקמת שדה התעופה בתמנע. זאת כדי להפוך אותו לשדה חלופי במקרה של מזג אוויר שלא יאפשר נחיתות במרכז הארץ או כל סיבה אחר, כולל מלחמה. 

 

נחיתה ראשונה של מטוס אזרחי בשדה, ספטמבר 2017    (צילום: רשות שדות התעופה)

נחיתה ראשונה של מטוס אזרחי בשדה, ספטמבר 2017    (צילום: רשות שדות התעופה)

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

לפי התוכנית שנמסרה אתמול לשר התחבורה ישראל כץ שסייר במקום, בעוד כחודש-חודשיים יסתיימו עבודות הבנייה של שדה התעופה והוא יעבור לשלב של ניסויים בכל המערכות והמתקנים. לאחר שהניסויים יסתיימו יעבור כל מתקן את מבחני הרישוי. הוא אמור להיפתח כבר בחגי תשרי לטיסות פנים משדה דב ונתב"ג ולאחר מכן, באוקטובר, הוא ייפתח לטיסות בינלאומיות עם תחילת עונת תיירות החורף מאירופה. זאת אם לא יהיו שינויים או עיכובים בלתי צפויים.

 

בין השינויים שהוכנסו לתוכנית המקורית: מסלול הטיסה הוארך ל-3.6 ק"מ והוא יאפשר נחיתה של כל סוגי המטוסים ובכלל זה בואינג 747. במקביל נסלל מסלול הסעה באותו אורך. מטוסים יוכלו להמריא, בזמן שמטוסים שנחתו ינועו על מסלול ההסעה לכיוון הטרמינל. בנוסף, מספר רחבות החנייה של המטוסים גדל מכ-25 עמדות ל-59-54 (תלוי בסוג המטוסים). כמו כן, הוקמה מערכת הגנה כפולה על שדה התעופה שכוללת גדר היקפית למניעת הסתננות ועוד גדר ביטחונית גבוהה אחרת שתגן עליו מפיגועים מרחוק.

 (צילום: דני שדה) (צילום: דני שדה)
(צילום: דני שדה)

העלייה בטיסות הבינלאומיות לאילת הכתיבה גם את השינוי בתפיסת הפעלת השדה עצמו. חברות הלואו־קוסט לא רצו שדה עם "שרוולים" או שדה עם אוטובוסים, אלא רחבות שבהן המטוסים יכולים להסתובב לבד ואינם זקוקים ל"פוש" – דחיפה לאחור עם רכב ייעודי. המטוסים שיגיעו לרחבות המיוחדות יוכלו לבצע סיבוב על המקום ולעמוד ישר לקראת יציאה להסעה לקראת המראה. הנוסעים יירדו ברגל והדבר יחסוך לחברות את זמן השהייה על הקרקע.

 

מאחר שהשדה נמצא ממש על קו נדידת הציפורים הגדולה מאירופה לאפריקה או בחזרה, היה צריך לבצע מחקר מעמיק כדי למפות את נתיבי הנדידה שלהן, את התקופות שהן נודדות, אילו ציפורים נודדות ועוד. המחקר נעשה באמצעות מומחים ומכשירי מדידה ולאחר שאושר על ידי רשות התעופה האזרחית נקבעו גם הנתיבים ומה עושים כשהציפורים מגיעות.

 

"אני רואה את היום שבו תהיה גם רכבת ממרכז הארץ לאילת. תושבי מרכז הארץ ייחשפו למחירי הטיסה הזולים שיהיו מאילת לאירופה ואני מאמין שרבים מהם ייסעו ברכבת לשדה התעופה הזה כדי לטוס ממנו ממש בזול לאירופה", אמר כץ.

שדה התעופה (צילום: דני שדה) (צילום: דני שדה)
שדה התעופה(צילום: דני שדה)

העבודות נמשכות (צילום: דני שדה) (צילום: דני שדה)
העבודות נמשכות(צילום: דני שדה)

אבן הפינה שהונחה במאי 2013 (צילום: דני שדה) (צילום: דני שדה)
אבן הפינה שהונחה במאי 2013(צילום: דני שדה)

 

שדה התעופה רמון מאפשר נחיתת מכשירים מלאה בכל מזג אוויר ביום ובלילה. הוא אמור להחליף את השדה באילת שיפונה ואת שדה עובדה, שמרוחק כשעה מאילת ויחזור להיות שדה צבאי בלבד. שדה רמון מתוכנן, בשלב א', לקלוט כ-1.8 מיליון נוסעים בשנה. הטרמינל יהיה מאוחד: הבידוק והביטחון, לטיסות פנים ולטיסות בינלאומיות, יהיה באותו מתחם. זה יאפשר למסעדות ולחנויות, כולל הפטורות ממע"מ, לשרת בו זמנית את שני הקהלים. יהיה הסדר מיוחד למחירים שישלמו הישראלים שיבצעו בו קניות.

 

בימים אלה נמשכות עבודות הרחבת הכביש לנמל. נוסעים יוכלו להגיע אליו ברכב פרטי ויהיו בו עמדות חנייה. כן יהיו עמדות חנייה של חברות השכרת רכב, מגרש חניה למוניות ואחד לחניית עובדים. בנוסף, הנוסעים יוכלו להגיע מאילת במוניות "ספיישל" וברש"ת מקווים שבעתיד יהיו גם מוניות שירות. יהיו קווי אוטובוסים מאילת לשדה שיפעלו לפי לו"ז ההמראות והנחיתות. קו אחד, עירוני, ייסע לאילת ותושביה ישלמו עבור הנסיעה את המחיר שהם משלמים עבור התחבורה הציבורית בעיר. הקו השני ייסע למתחם המלונות בעיר. גם תיירים ישלמו עבור הנסיעה כמו על נסיעה עירונית בתו אילת, מאחר שזה ייחשב למתחם אחד.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דני שדה
שדה התעופה בתמנע
צילום: דני שדה
מומלצים