שתף קטע נבחר

יוגה ערבה: הטיפוסים הלא שגרתיים של המדבר

בסוף השבוע האחרון של אוקטובר אירועי "יוגה ערבה" יחגגו עשור. הזדמנות לתרגל יוגה על רקע נופי המדבר, אבל גם למי שסתם רוצה להתחבר למרחבים בראשיתיים ושלווים

 

 

אם אתם אנשי יוגה, אבל גם אם אתם סתם אוהבים להתחבר לטבע צחיח ובראשיתי דרך נופים שמשתרעים על מרחבים עצומים ומאפשרים דממה ושלווה, יש לכם מה לעשות בסוף השבוע האחרון של אוקטובר (חמישי, 31.10, עד שבת, 2.11). בסוף שבוע זה ייערכו זו השנה העשירית אירועי "יוגה ערבה" - כ-50 סדנאות בהובלת מורי יוגה בכירים מהארץ ומהעולם, המתאימות למגוון רחב של אנשים, בכל הגילים ובכל שיטות התרגול השונות. הפעם, כחלק מחגיגות העשור (שנערכות בסיוע המועצות האזוריות ערבה תיכונה וחבל אילות, משרד התיירות והמשרד לשיתוף פעולה אזורי), ייתוספו גם מספר מוגבל של סדנאות ארוכות יותר, ריטריטים בני חמישה ימים שיחלו ב-29 באוקטובר, ויאפשרו הכשרה עמוקה ומקיפה.

 


 

מדי שנה פוקדים יותר מ-1,000 איש, חובבי יוגה מתחילים עד מתקדמים מאוד, את האירועים ומתרגלים ויניאסה, סינרג'י, אקרו יוגה, קונדליני, מיינדפולנס, אשטנגה ושלל שיטות יוגה מתקדמות, בסוויטות ובמתחמי האירוח הרבים והנפרדים ביישובים באזור.

 

ביום שישי, החל משעות אחר הצהריים ואל תוך השקיעה, יתכנסו כולם יחד באוטובוסים אל עמודי שלמה בפארק תמנע, שם ייערך תרגול שקיעה משותף, 108 ברכות לשמש - השנה בהנחיית המורה האורח מאוסטרליה סימון בורג אוליבר - סעודת שישי רבת משתתפים והופעה של להקת אנא עארף הישראלית שמארחת נגנים מירדן. 

מורת היוגה אורית אופיר בתרגול בפארק תמנע  (קרן נתנזון ויץ)
מורת היוגה אורית אופיר בתרגול בפארק תמנע (קרן נתנזון ויץ)
 

אירועי סוף השבוע מאפשרים גם למי שמתחבר ליוגה רק ברעיון, לבוא ולחוות את הערבה ולפגוש את הגרסה הישראלית לאנשי המדבר המחוספסים שרואים בסרטים. אקדוחנים עם מגפי בוקרים מעלים אבק לא תמצאו, אבל בהחלט טיפוסים יוצאי דופן, צבעוניים, נועזים ואפילו קצת מסתוריים.

  

מקום שפותח את הלב 

בין מארגני יוגה ערבה נמנה שרדהה (דניאל נצר, שזכה לשם סניאסי חדש), בן 47. שרדהה הוא בעלי מסעדת פרם אורסולה, נקודת מפגש קולינרית מוכרת על כביש מספר 90, ויזם בנשמתו. אל היוגה הוא הגיע אחרי טיול בהודו, וכך מצא עצמו מקים את בית ההארחה "אשראם במדבר" (85 ק"מ מצפון לאילת), ומשתקע סופית ביישוב האמנים צוקים שבערבה, שהיה אז בשלבי בנייה ראשוניים. "היינו חבורה של אנשים שבחרו לגור בנופי בראשית הקדומים האלו ולחבר אותם באופן טבעי לסדנאות שקשורות לעולם הרוח. אני מוצא את המדבר כמקום שפותח את הלב, כמו מראה מאוד חזקה לדברים שבפנים", הוא אומר.

 

שותפו לפרויקט רב השנים הוא יאיר לדרמן (46), ירושלמי במקור, שמיד אחרי נישואיו החליטו הוא ואשתו שירה, לפני 13 שנה, לשנות כיוון. כמנכ"ל ושותף לשעבר בחברת הפקה גדולה, וכמי שהיה אחראי על ארגון אירועי ענק לחברות הגדולות ביותר במשק, המחשבה הייתה להוריד הילוך בחיים. רק עכשיו, אחרי שסיימו להקים ביישוב את מתחם הסוויטות "זמן ערבה", שיארח בסוף השבוע של האירועים סדנה שמשלבת שמנים ארומתרפיים בתרגול, הם מרגישים שהם יכולים להתחיל להתרווח לאחור.

יאיר לדרמן מפיק יוגה ערבה ובעלי "זמן ערבה" (קרן נתנזון ויץ)
יאיר לדרמן מפיק יוגה ערבה ובעלי "זמן ערבה"(קרן נתנזון ויץ)
  
יוגה ערבה (קרן נתנזון ויץ)
יוגה ערבה(קרן נתנזון ויץ)
   

בכל אחת מחמש היחידות המדבריות שבמתחם יש מרפסת עץ מהממת שצופה לנוף אינסופי, בריכת טבילה פרטית מחוממת, חדר רחצה בסגנון חמאם ואביזרי נוי בהשראת ימיו של לדרמן כנווד בדרכים. הארוחות נערכות במבנה מרכזי שמסביבו בוסתן עתיר עצי פרי כמו תמרים, רימונים, לימונים ועוד.

 

"חרשתי על אופנוע מקומות כמו מדבר סונורה במקסיקו, המדבריות של דרום-מערב ארצות־הברית, אריזונה, אחר כך סהרה, מרוקו, מצרים וכמובן כאן בישראל. המראות, הטעמים והריחות נצרבו בי וידעתי שאעשה עם זה משהו בעתיד, כי תמיד אהבתי לארח", משחזר לדרמן איך הכל התחיל ומוסיף: "מה שמאפיין את אנשי המדבר זה שהם לא מפחדים ממכשולים שנראים בלתי אפשריים, כמו להקים יישוב באמצע שום מקום, או חממות חקלאיות בסביבה קשה לגידול ומלאת ביורוקרטיות. זה מאפיין גם את התיירות בערבה, שהיא ייחודית ופורצת דרך, כי היא קורית באופן אורגני, בזכות אנשים מוכשרים שחושבים מחוץ לקופסה והעזו להקים כאן מלונות בוטיק. בדיעבד כשאני מסתכל לאחור אני מבין כמה זה היה חלוצי".

  

באמצע שום מקום 

40 קילומטרים דרומה משם, 35 דקות בואכה אילת, מתחבא עוד מלון בוטיק קטן בשם ערידלה, הממוקם על גבעה בשטח חוות הבודדים ערנדל. את הקרקע, שהייתה בעבר נקודת תצפית ובסיס צבאי, שיקמו במו ידיהם קרן ודני כהן, שפינו מהמקום 130 טון פסולת, מפגעים ונפלים שהצטברו מכל השנים בהן אויש על ידי חיילים. כיום, לצד המלון שכולל סוויטות יפהפיות על המצוק מול הרי אדום, מתוחזק במקום פרויקט חקלאי של מטעי תמרים איכותיים מזן מג'הול וכרמי זיתים שמהם מנפיקים כמות קטנה של שמן זית בבית בד צמוד.

יוגה ערבה (קרן נתנזון ויץ)
(קרן נתנזון ויץ)
  

"הגענו מתל אביב מבחירה כדי לגור כאן בגלל אורח החיים המדברי, האוויר הפתוח, הנקי, מזג האוויר היבש, המרחבים שמאפשרים יצירה", מספר כהן, שיארח במקום סדנה של שני הברי ואיילת זיו המשלבת יוגה, צ'יקונג, מדיטציות מלוות בקערות טיבטיות וסאונד הילינג. לפני שהחליטו בני הזוג להגשים "חלום פרוע", כדבריהם, ליישב את הגבעה ולהקים בה משפחה, דני היה מהנדס פיתוח אלקטרוניקה והתקדם לתפקיד ניהולי בחברת סרגון, שאף הונפקה בבורסה.

 

"יכולתי לנסות להקים חברת סטארט-אפ משל עצמי, או להגיע לתפקיד משמעותי ובכיר בחברה אחרת, ולהמשיך בעצם את מסלול החיים שזומן לי. הבעיה הייתה שגם התרחיש הטוב ביותר לא היה טוב בשבילי, כי רציתי לבוא לידי ביטוי ולעשות משהו משמעותי שקשור למיצוי עצמי, לאהבת הארץ, לדרך הנכונה בעיניי לחיות ולחנך את הדור הבא. גם אנחנו שואלים את עצמנו לפעמים למה לגור על גבעה באמצע שום מקום, אבל זה קשור לרבדים העמוקים יותר, שאין להם הסבר. כשאנשים מגיעים לכאן הם מופתעים. זה סוג של קסם לראות את זה כל בוקר".

יוגה ערבה (קרן נתנזון ויץ)
מורת היוגה נגה וייס על רקע בית האמנים בקיבוץ נאות סמדר(קרן נתנזון ויץ)
   

עוד מקומות ששווה לעצור בהם בערבה 

יקב מוֹאה, צופר – יקב משפחתי לייצור יין מדברי ייחודי וזוכה פרסים, על שם העיר הנבטית שפעלה בסמוך. במקום מרכז מבקרים המארח סיורי טעימות וגבינות.

  

מסעדת גמלייה בעין יהב — חאן אירוח שבו מסעדה עם תפריט צמחוני ובשרי עשיר, סלטים, תבשילים ביתיים, והכל טעים וטרי.

  

הבר הנודד "מדבר" בג'בל חופריה — תצפית אל עבר מאגר עין יהב, הרי אדום ואל השטחים החקלאיים באזור, כשבעונת הסתיו והחורף החל מהשעה 18:00 נפתח במצפור, בר מקומי המציע קוקטיילים ואלכוהול מול הנוף.

  

להרשמה לאירועי יוגה בערבה - הקליקו .

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
קרן נתנזון ויץ
מורת היוגה אורית אופיר בפארק תמנע
קרן נתנזון ויץ
מומלצים