6 צפייה בגלריה
רבים יוצאים מנתב"ג
רבים יוצאים מנתב"ג
תורים בנתב"ג, אתמול
קצת יותר משלוש שעות לפני שהסגר השני נכנס לתוקפו אושר המתווה שהציעה שרת התחבורה מירי רגב, המאפשר יציאה מהארץ לכל מי שרכשו כרטיסי טיסה עד למועד כניסת הסגר לתוקף בשעה 14:00. זמן קצר לאחר מכן החלו לדווח במוקדי ההזמנות על התעניינות גדולה בקרב לקוחות שמנסים למצוא כרטיס ברגע האחרון.
על פי המתווה, מי שירכוש כרטיס לאחר השעה 14:00 לא יוכל לממש אותו. בהגעה לשדה התעופה יש להציג אסמכתא למועד רכישת הכרטיס, כרטיס תקף למועד הטיסה ובדיקת קורונה שלילית לפי דרישות מדינת היעד.
בישראייר דיווחו כי המוקד האינטרנטי הוצף בפניות. גיל סתיו, סמנכ"ל השיווק והמכירות של החברה, אמר כי "מרגע קבלת ההודעה, כל אותם אלו שהמתינו להחלטה החלו להזמין כרטיסים". בלגרד בירת סרביה היא יעד חם בימים האחרונים מאחר שצורך בביצוע בדיקת קורונה לפני הטיסה ואין צורך בבידוד לאחר החזרה לארץ.
גם בקבוצת אמסלם טורס דיווחו כי עיקר ההתעניינות בשעות האחרונות היא לגבי טיסות לסרביה. גם יוון נותרה יעד מבוקש, ובולגריה נחלשה בעקבות הדיווחים האחרונים על העלייה ברמת התחלואה שם.
6 צפייה בגלריה
בלגרד
בלגרד
בלגרד
(צילום: shutterstock)
אורן כהן מגורי, סמנכ"ל שיווק ומכירות בשטיח המעופף, אמר ל-ynet: "יש הסתערות של הרגע האחרון של ישראלים שרוצים לנצל את חלון הזמן שנותר כדי לצאת מהארץ ולשהות בחו"ל במהלך הסגר. תגברנו את כוח האדם כדי לתת מענה מהיר לביקוש הגבוה. הביקושים הם בעיקר לחבילות לכרתים, לרודוס ולבורגס".
מאשת טורס נמסר כי בשעות האחרונות מורגשים ביקושים מתונים להזמנת חופשות בתקופת הסגר. אין הרבה ביטולים או ניסיונות להקדמת הטיסה, אך גם אין "הסתערות" בגלל אי הוודאות של הימים האחרונים.
מחברת התעופה היוונית אג'יאן איירליינס נמסר: "אין התנפלות כי הטיסות בימים הקרובים כבר התמלאו לפני שבועיים-שלושה. הבוקר יצאה טיסה מלאה ליוון, ויש כרגע מעט ביטולים".
נתב"ג, אתמול בבוקר

6 צפייה בגלריה
פרסומות לטיסות
פרסומות לטיסות
"זו קריאה אחרונה" - פרסומת של קשרי תעופה
6 צפייה בגלריה
פרסומות לטיסות
פרסומות לטיסות
"מהרו לפני שהסגר ייכנס". מסרון של איסתא
מיכאל ומעין, בני זוג מאזור המרכז שהיו אמורים לטוס במוצאי סוכות ראשון, היו בין אלה שהזדרזו היום להתקשר למוקד ישראייר מתוך רצון להקדים כמה שיותר את החופשה שהזמינו לבלגרד. "כבר ספגנו פעמיים ביטולי חופשות מאז פרוץ הקורונה", סיפרו בשיחה עם ynet. "היינו אמורים לטוס לארגנטינה ולספרד בשני תאריכים שונים, אבל לא ניתן היה לטוס, ועד עכשיו לא קיבלנו את כל ההחזרים הכספיים שמגיעים לנו.
"הפעם חששנו שאנחנו עומדים בפני תרחיש דומה. ברגע שפורסם שמתווה מירי רגב אושר הסתערנו על מוקד ההזמנות, והצלחנו במזל גדול להקדים את היציאה שלנו מהארץ. מצאנו שני מקומות אחרונים בטיסה לבלגרד, בתקווה שלא תהיה לנו בעיה לחזור לארץ בחזור".
גיא קוניק אמור לטוס מחר עם ארבעה חברים לאתונה. "עברנו סאגה מטורפת", סיפר בשיחה עם ynet. "לא הפסקנו לצלצל למוקד ההזמנות של ישראייר כדי לנסות ולהקדים את הטיסה. אפילו הסכמנו לשנות יעד מאתונה לבלגרד או לוורנה. לא ידענו מה יעלה בגורל החופשה, או אם לבטל את המלון ולהצליח לקבל החזר ברגע האחרון. אני לא מבין למה היו צריכים לעשות לכולנו התקף לב מיותר. חייבים לטוס מהכאוס הזה, הסגר ימתין לנו, כולי תקוה שמחר לא יקרה משהו נוסף ושנצליח לטוס מכאן בשלום".
6 צפייה בגלריה
גדי קוניק וחבריו
גדי קוניק וחבריו
החבורה מתכנסת לקראת הטיסה

שאלות-תשובות

מה קורה אם לקוח חושש לממש את החופשה שהזמין, לאור הסגר הכללי בארץ, ורוצה לחכות למועד אחר. האם יפסיד את כספו אם יבטל? במועצה לצרכנות מסבירים כי תחילה חשוב לבדוק מה הם תנאי ההתקשרות בעסקה מול ספק השירות. יש חברות שמתנות את ההודעה על ביטול מראש עד 7 ימי עבודה. לדוגמה בישראייר, אם שילמתם 15 דולר "דמי מגן" לכל נוסע, אז הגנתם על עצמכם בעת ביטול עסקה, אבל אם נותרו פחות משבעה ימי עסקים לחופשה הרי שהנוסע הפסיד את כספו.
יש חברות שמאפשרות לבטל עד 5 ימי עבודה לפני מועד הטיסה, כמו ב"אשת טורס" ויש חברות שכלל לא מאפשרות לקבל החזר כספי אם הלקוח מבטל.
מי שקונה חבילה ברשת בחברות זרות, או בחברות טיסה סדירות, כדאי שיהיה זהיר וישים לב שמאז התפרצות הקורונה אין אפשרות לבטח עסקה בדמי ביטול, ובמקרה של ביטול הכסף לא יוחזר.
6 צפייה בגלריה
מדידות חום בכניסה לטרמינל
מדידות חום בכניסה לטרמינל
מדידות חום בכניסה לטרמינל
(צילום: יריב כץ)
לגבי בדיקות קורונה לפני טיסה - האם נוסעים שאמורים לטוס יוכלו להיבדק על אף שאסור להתרחק יותר מקילומטר מהבית? כן. יש מעבדות פרטיות שממשיכות לתת את השירות, בעיקר אלה שעובדות בשיתוף פעולה עם ספקי הטיסות. על הנוסע יהיה להציג כרטיס טיסה אם שוטר ישאל אותו מדוע הוא רחוק מביתו.
האם מותר למי שנוסע לחו"ל בתקופת הסגר לקחת מונית לשדה או לנהוג ברכבו? הגעה ברכב פרטי מותרת כשבתוכו עד שלושה אנשים מאותה משפחה. במונית מותר בנוסף לנהג שיהיו רק עוד שני נוסעים מאותה משפחה חשוב להיות מצויידים בכרטיס טיסה כדי שהנהג יוכל להציג אותו בפני שוטר אם יידרש.
מה יקרה אם חברות תעופה זרות יבטלו טיסות סדירות לאור העובדה שישראל נכנסת לסגר הדוק יותר? שירלי כהן עורקבי, סמנכ"ל השיווק והמכירות באשת טורס, השיבה: "נשתדל להחזיר בהתאם למה שחוק טיבי מחייב אותנו. אני מניחה גם כי בשל הנסיבות המחוקק יחריג ויאריך את התאריך שנקבע להשבת כספים לנוסעים. צריך להבין כי במקרה הזה, כשמדובר בטיסות סדירות של חברות תעופה זרות, הרי שאשת טורס כמו כל סוכנות נסיעות בענף תצטרך לקבל ראשית את כל התשלומים מחברות התעופה והספקים, ויהיה מאוד קשה עד בלתי אפשרי להחזיר מיד את הכספים במקרה כזה לכל הלקוחות עד שהכספים לא יועברו מחברות התעופה.
"צריך גם לזכור שספקי תיירות כמונו הפסידו מאז פרוץ הקורונה מיליוני שקלים ולא קיבלנו שקל מהממשלה עד רגע זה בסיוע. אז איך נוכל בסגר שני של השמיים לספוג שוב את ההחזרים מבלי לקבל סיוע כספי מהמדינה?".
בהכנת הכתבה השתתפה שירי הדר
פורסם לראשונה: 12:36, 25.09.20