8 צפייה בגלריה
בדיקת קורונה ב סולט לייק סיטי יוטה ארה"ב
בדיקת קורונה ב סולט לייק סיטי יוטה ארה"ב
בדרך למטוס עוצרים במטוש
(צילום: AP)
אם היה נדמה לנו לכמה רגעים שחלה התעוררות בענף התעופה לאור פרסומים של חברות תעופה שונות שמכריזות על חידוש הקו לתל אביב, הרי שבפועל אנחנו נמצאים עדיין רחוק מהיעד.
נכון להיום, מי שמעוניין לטוס לקפריסין, לדוגמה, צריך להציג בדיקת קורונה שלילית שתקפה עד לפרק זמן של 72 שעות לפני הטיסה. הבעיה: גם אם תעברו בדיקה, איש לא מבטיח לכם שתקבלו תשובה תוך 72 שעות, ולכן בתנאים כאלה אי אפשר לתכנן חופשה לחו"ל.

8 צפייה בגלריה
שדה תעופה בימי קורונה
שדה תעופה בימי קורונה
זו לא חופשה, זה עונש: שדה תעופה בימי קורונה
(shutterstock)
אל תמהרו להקליק על מקש ההזמנה ולשריין מקום בטיסה, וגם לא במלון או בדירה להשכרה. חבל שתגלו רגע לפני שהטיסה ליעד בוטלה, או שעליכם בכל זאת להיכנס ל-14 ימי בידוד עם הגעתכם ליעד, ולאחר מכן כשתחזרו - לשבת עוד 14 ימים בבידוד בישראל. זו לא חופשה, זה עונש, ולכן נראה שלפני חגי תשרי, וגם זה עדיין לא בטוח, לא נוכל לטוס מכאן.
עד שלא תתקבל החלטה לבצע בנתב"ג בדיקות קורונה מהירות לנוסעים - בדיקות מהסוג שטרם הגיע לישראל - לפני העלייה למטוס ולאחר הנחיתה חזרה בארץ, השמיים לא ייפתחו באמת. "אני מקווה שמקבלי ההחלטות יאפשרו בהקדם את קיום הבדיקות הללו", אמר אלון קצף נשיא חברת הביטוח "פספורטכארד".
ובינתיים, מחטאים מטוסים
(צילום: רויטרס)
גם גורמים בכירים ברשות שדות התעופה אישרו לנו כי עד שלא יימצא פתרון גורף לנושא הבדיקות לפני הטיסה, ובחזור לאחר הנחיתה, לא ניתן יהיה להחזיר את העובדים של הרשות לעבודה ואת הישראלים לחו"ל.
אותם גורמים טוענים כי החזרה תתאפשר אך ורק אם תוקם מעבדת בדיקות בנתב"ג, ומסכימים כי הבדיקות הללו צריכות להיות על חשבון הנוסעים, ובמחיר סביר.

"כמו שהאנושות התמודדה עם הטרור - כך עליה להתמודד עם מחלות"

יעקב אמסלם, המנכ"ל והבעלים של קבוצת "אמסלם טורס", אמר בשיחה עם ynet כי "בדיוק כפי שהאנושות התמודדה עם איומי הטרור ויצרה טיסות בטוחות מבחינה ביטחונית, ובכך מנעה פיצוצי מטוסים וחטיפות, כך היא חייבת להתמודד עם איומים של הפצת מחלות זיהומיות".
8 צפייה בגלריה
     מדידת חום בכניסה לטרמינל
     מדידת חום בכניסה לטרמינל
מדידת חום בכניסה לטרמינל
(צילום: יריב כץ)
לדבריו, "צריך לייצר מצב שבו מי שעולה לטיסה עבר שתי בדיקות, וכן - שהוא עוטה מסכה ונמצא במרחק של שני מטרים מהנוסעים האחרים. שתי בדיקות במצטבר יעלו את רמת האמינות של האבחון".
הבדיקה הראשונה שמציע אמסלם היא בדיקת חום בכניסה לטרמינל, ולאחר מכן בדיקת קורונה שתספק תוצאות תוך כמה דקות.
"נכון שזה יצריך היערכות לוגיסטית מיוחדת והגעה לשדה ארבע שעות לפני ההמראה", אמר אמסלם. "אך אני מאמין שציבור הנוסעים יקבל זאת באהבה ובהבנה, ולכן אין ספק שהרשויות חייבות להוביל תקנות שמחייבות בדיקות בטכנולוגיות מתקדמות כחלק מהרגולציה. התוצאה ברורה: הנוסעים שיעלו למטוסים יהיו בריאים ולא יהיה עוד צורך לבודד אותם, מה שיבטיח הנעה מחדש של כל גלגלי התיירות והתעופה בעולם".
8 צפייה בגלריה
  בינתיים, נתב"ג עדיין שומם רוב הזמן
  בינתיים, נתב"ג עדיין שומם רוב הזמן
בינתיים, נתב"ג עדיין שומם רוב הזמן
(צילום: יריב כץ)
אמסלם אף הוסיף כי "למעשה, בפני מדינת ישראל נקרתה הזדמנות מיוחדת להיות מהחלוצות בעולם להבטחת טיסות סטריליות, ובידה היכולת להוביל קמפיין עולמי כמובילה טכנולוגית ומתקדמת ביותר בתחום. זה רק עניין של החלטה ונקיטת צעדים מידיים, להובלת שינוי חדשני ומהותי זה.
"בידיים שלנו להבטיח שבזמן הקרוב ביותר הטיסות היוצאות והנכנסות בנתב"ג תהיינה סטריליות, ולשם ממשלת ישראל חייבת לדחוף ולהוציא תקנות ברוח האמור לעיל באופן מיידי".
8 צפייה בגלריה
בכירי משרד הבריאות בוחנים את מתווה החזרה של נתב"ג
בכירי משרד הבריאות בוחנים את מתווה החזרה של נתב"ג
בכירי משרד הבריאות בוחנים את מתווה החזרה של נתב"ג
(צילום: יריב כץ)
אמסלם העריך עוד כי חברות תעופה לא יוכלו להמשיך ולשרוד במצב שבו המטוסים שלהן מקורקעים, וכך גם המלונות, חברות השכרת הרכב, הספנות והאטרקציות. "אני אישית מאמין שאם תוכרע סופית סוגיית הבדיקות, הרי שכבר ביולי אפשר יהיה לפתוח את השמיים".

כמה יעלה הביטוח? תלוי ברמת התחלואה במדינה

בינתיים, סוגיית הביטוח הופכת לסוגיה מרכזית. "פתחנו מוקד שפועל סביב השעון לאיסוף מידע מכל המדינות בנוגע לתחלואת הקורונה", סיפר קצף. "אנחנו למעשה מוכנים עם תוכנית ביטוח קורונה לכל מי שירצה לחזור ולטוס לחו"ל, ולא מדובר במוצר ביטוחי יקר כפי שנוטים לחשוב.
"ומאחר שמדובר בנתונים שמשתנים מדי יום, הרי שכך גם המוצר הביטוחי שאנחנו מציעים תלוי במצב התחלואה באותה מדינה".
8 צפייה בגלריה
המסר הוויראלי של כריס פול: "קנו כרטיסי טיסה כמו שקניתם ניירות טואלט"
המסר הוויראלי של כריס פול: "קנו כרטיסי טיסה כמו שקניתם ניירות טואלט"
טייס מפציר: "קנו כרטיסי טיסה כמו שקניתם נייר טואלט". בינתיים, זו דרישה לא ריאלית
(Chris Pohl / Instagram)
כאמור, השינויים בסטטוס של המדינות תכופים ולא צפויים. "ישראל, למשל, נחשבה עד יום חמישי האחרון ל'מדינה ירוקה', אלא שלאור מצב התפשטות הנגיף ומוקדי ההדבקה כרגע - ישראל נמצאת כעת למעשה בשטח ה'צהוב' במניפת ההגדרות. אין מי שיכול לנבא מה יקרה מחר. בתוך ימים ספורים מדינה שהייתה 'ירוקה' יכולה למצוא את עצמה בקטגוריה 'אדומה'".
כמה יעלה ביטוח בהתניית ביצוע בדיקת קורונה לפני העלייה למטוס ובנחיתה בחזור בארץ? לדברי קצף, "זה יכול לנוע בין תוספת של 2 עד 2.5 דולר ליום לאדם (לפוליסה הרגילה) כשמדובר ב'מדינה ירוקה', 3 דולר ליום ב'מדינה צהובה' (מדינה שיש בה סוג של התפרצות, כמו אצלנו כרגע בארץ), ועד 15 דולר או מקסימום 25 דולר תוספת ליום כשמדובר במדינות אדומות כמו ארה"ב.
"מדינות כמו מקסיקו, הודו, מדינות באפריקה וברזיל, הן בגדר 'מדינות שחורות' ואנחנו לא מבטחים אליהן כלל, וגם לא ממליצים לטוס לשם".
8 צפייה בגלריה
נוסעת עם ציוד הגנה אישי בטיסה מלוס אנג'לס ליוסטון
נוסעת עם ציוד הגנה אישי בטיסה מלוס אנג'לס ליוסטון
נוסעת עם ציוד הגנה אישי בטיסה מלוס אנג'לס ליוסטון. המשבר הקשה בתולדות ענף התעופה
(צילום: AFP)
עם זאת, נשיא "פספורטכארד" מדגיש: "כדי שנוכל להתחיל למכור את חבילות הביטוח שהקמנו בהתאם לרוח התקופה, צריך להתקיים דבר אחד ברור: בדיקות מהירות לפני העלייה למטוס וגם בחזרה לישראל. עד ששני הדברים הללו לא יקרו, לא נוכל להתחיל לטוס. אין מוצא אחר".
קצף אף הוסיף וסיפר על מטוס עם 100 נוסעים שטס לפני כמה ימים מקטאר ליוון, שתיהן "מדינות ירוקות". בשדה התעופה באתונה הנוסעים עברו בדיקות קורונה, ואז התברר כי 12 מתוכם חולים בנגיף. כל 100 הנוסעים הועברו מיד למלון קורונה לבידוד למשך 14 יום.
"אף אחד מאיתנו לא רוצה למצוא את עצמו מגיע למדינה, נבדק שם ועובר חוויה מפוקפקת, כזו שעלולה להוביל אותו לבידוד - במקרה הטוב במלון קורונה, או במקרה הרע לאשפוז בבית חולים, תוך כדי שהוא נאלץ להתמודד לבדו מול מערכת בריאות זרה. זה עלול גם להסתיים ב-60 ימי אשפוז אם המצב הרפואי מחמיר".
8 צפייה בגלריה
נתב"ג ריק
נתב"ג ריק
"הפגיעה הכלכלית ברשות שדות התעופה היא דרמטית". נתב"ג ריק
(צילום: AP)
בעיה נוספת שמעיבה על פתיחת השמיים היא היעדר כשירות של גורמי התעופה. "כבר יותר משלושה חודשים שפקחי הטיסה לא עשו סימולטור", אמרו לנו גורמים ברשות שדות התעופה. "צריך לקחת בחשבון שלא ניתן להחזיר מיד עובדים שיצאו ממעגל הכשירות המבצעית, בגלל רגולציה בינלאומית".
מרשות שדות התעופה נמסר כי "מיום הופעת הקורונה בישראל עמדו עובדי רש"ת בחזית הטיפול בהוצאת התיירים מישראל, בהפעלת טיסות החילוץ ובחזרתם של עשרות אלפי ישראלים, חלקם חולים, הביתה. הפגיעה הכלכלית ברשות שדות התעופה היא דרמטית, מאחר שבאחת ירדו ההכנסות לאפס - ובה בשעה התשתיות האסטרטגיות של שדות התעופה ממשיכות לתפקד באופן מלא כדי לקבל את טיסות המטען ואת טיסות הנוסעים.
"אנו עושים לילות כימים כדי לשמור על רשות שדות התעופה איתנה, וכדי לאפשר חזרה מידית לשגרת תעופה על פי הכללים המחמירים של משרד הבריאות".