4 צפייה בגלריה
אוהל מחאה מחאת ענף התיירות
אוהל מחאה מחאת ענף התיירות
אוהל המחאה מול משרד האוצר, הבוקר
(צילום: התאחדות משרדי הנסיעות)
"ענף התיירות קורס והמדינה מתעלמת. עשרות אלפי אנשי תיירות נמצאים על סף פת לחם ואינם יודעים אפילו אם יזכו לקבל השבוע תשלום עבור החל"ת של חודש יוני". כך אמר הבוקר (יום א') יו"ר התאחדות משרדי הנסיעות קובי קרני בשיחה עם ynet. קרני מוביל את שבוע המחאה של ענף התיירות שכולל, בין היתר, מאהל שהוקם הבוקר מול משרד האוצר והפגנה גדולה שמתוכננת ליום שלישי.
שבוע המחאה ייערך על רקע חדשות לא מעודדות שהגיעו בסוף השבוע. לפי דיווחים של העיתון הצרפתי "לה מונד" וה"ניו יורק טיימס" האמריקני, האיחוד האירופי מתכנן לפתוח את שעריו ב-1 ביולי לתיירים ממדינות שמחוץ ליבשת - אך נכון לעכשיו ישראלים לא יורשו להיכנס בשל נתוני התחלואה האחרונים. בדיון שהתקיים בסוף השבוע בנציבות האיחוד האירופי בבריסל, גובשה הרשימה הסופית של המדינות שאזרחיהן יוכלו להיכנס לאירופה, ובמסגרת רשימת המדינות ה"אדומות", שנתוני תחלואת הקורונה שלהן גבוהים ביחס ליבשת, נכללה גם ישראל.
"לדאבוני", אמר קרני, "לאיחוד האירופי יש את הקריטריונים שלו בכל הקשור לקבלת החלטה אם לאפשר לתיירים ממדינה כזו או אחרת להיכנס לגבולות מדינות האיחוד, על פי מדד היחס בין החולים על כמות תושבים (מקסימום 16 חולים ל-100 אלף). נגד קביעת קריטריונים אלו אני לא יכול לעשות כלום, אבל מה שכן צריך להבין ומהר זה שאצלנו בארץ אין בעצם כל כוונה לפתוח את השמיים.
"הקורונה לא עוזבת אותנו לשום מקום, המחלה הגיעה דרך השמיים, אז הפתרון הוא להעניש את השמיים? נו באמת, המחלה פה ותהיה איתנו לעוד הרבה זמן. כבר מצאנו סוג של 'תרופה פנימית' לפתוח את רוב בתי העסקים, אפילו כדורגל משחקים ללא קהל אבל הליגה נפתחה, אז למה לא פותחים את השמיים?".
4 צפייה בגלריה
אוהל מחאה מחאת ענף התיירות
אוהל מחאה מחאת ענף התיירות
הקמפיין מוכן
(צילום: התאחדות משרדי הנסיעות)
קרני, אחד מהאישים הבולטים בענף ובעליו של משרד הנסיעות סינגל טורס, הוסיף ואמר: "עד כמה ינסו למכור לנו את הקלישאה הזו שיש כאן מדיניות חבויה של לעודד את התיירות בארץ, לעודד את הישראלים לנפוש בבתי המלון בארץ. זו בדיחה עצובה. חשוב כמובן שתהיה תמיד תיירות פנים, אבל לא על חשבון סגירת השמיים. איך מדינה יכולה להמשיך ולהתקיים בלי שמיים פתוחים? זו פגיעה ביחסים הבינלאומיים. זה ענף שעובד שנים על הדדיות. המדינות רוצות לשלוח את התיירים שלהם לישראל ואנחנו רוצים כמובן לאפשר לישראלים לחזור לטוס ליעדים השונים בתבל. כל יום שזה לא קורה ולא מוצאים פתרון הולם למתווה פתיחת השמיים בישראל, הרי שזה תוקע את הכול.
"זו לא חוכמה להכריז שבתי המלון באילת מלאים, כשרק חלק זעיר מהם נפתח בפועל. התיאוריה הזו שאני שומע אותה בכל מקום - אם אנשים לא יטוסו לחו"ל הם יציפו את בתי המלון בישראל, זה לא יחזיק מים להרבה זמן. זו שטות אחת גדולה. ראינו מה קרה כשפתחו את הרכבת, הקרונות נותרו ריקים. אז מה אם משמיעים לנו שבתי המלון בתפוסה מלאה. מישהו בדק כמה בתי מלון נפתחו בעיר הדרומית לעומת כמה נותרו סגורים ונעולים?".
ביום שלישי צפויה הפגנה גדולה של כל ענף התיירות. ב-8:00 בבוקר המפגינים יתכנסו בחוף הצוק, ב-9:00 הם יצאו בשיירת רכבים לירושלים וב-11:00 יפגינו מול הכנסת. האירוע משותף להתאחדות משרדי הנסיעות שיזמה את המהלך יחד עם מטה עתיד התיירות והמטה להצלת תיירות חו"ל אשר משלבים את כל העוסקים בתחומי התיירות: נהגים, מדריכי טיולים בארץ ובחו"ל, פרילנסרים, מורי דרך ועוד.
"מפרוץ הקורונה, כבר ארבעה חודשים, שהתיירות בישראל באפס פעילות. אפס", הדגיש קרני. "לא מסתמן שום דבר לגבי מדיניות החזרת העובדים שלנו למעגל העבודה. מדובר בעשרות אלפי משפחות, בעלי משרדי נסיעות, עצמאים, מדריכי טיולים, חברות המארגנות טיולים מאורגנים. עד מתי?".
4 צפייה בגלריה
מנהל נתב"ג שמואל זכאי, ראש שירותי בריאות הציבור פרופ' סיגל סדצקי, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו וסגן מנהל נתב"ג, שמואל אמסלם
מנהל נתב"ג שמואל זכאי, ראש שירותי בריאות הציבור פרופ' סיגל סדצקי, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו וסגן מנהל נתב"ג, שמואל אמסלם
בכירי משרד הבריאות מסיירים לפני כחודש בנתב"ג
(צילום: איתי בלומנטל)
יו"ר התאחדות משרדי הנסיעות מתח ביקורת חריפה על הבטחת מענק על כל עובד שישוב לעבודה: "על איזו עבודה מדברים שם בקבינט הקורונה? יש עבודה? אין עבודה! הרי מרגע לרגע השמיים הסגורים נסגרים עוד יותר. לי כבעל משרד נסיעות יש בכל החודשים האחרונים הוצאות של מאות אלפי שקלים ואפס הכנסות.
"בוועדת הכלכלה מצאו לנכון לדון בנושא קריסת חברות התעופה. דנים אם לתת 90 יום במקום 60 יום אפשרות לחברות התעופה להחזיר דמי ביטול, זה בולשיט אחד גדול, מיליון המובטלים צריכים לתת גלגל הצלה לחברות תעופה זרות? הם השתגעו שם בוועדה? הלא חברות התעופה הזרות קיבלו מענקים שמנים, שיסתדרו עם זה, מה לזה ולהליך שמצאו לנכון לדון בוועדת הכלכלה במקום לעלות לסדר היום של הדיונים את עתידה של התיירות שלנו".
4 צפייה בגלריה
קובי קרני
קובי קרני
יו"ר התאחדות משרדי הנסיעות קובי קרני
(צילום: התאחדות משרדי הנסיעות)
אלון קצף, נשיא קבוצת דיוידשילד ופספורטכארד, אמר אמש כי "מצב התחלואה הדינמי בישראל ובעולם אינו מאפשר את פתיחת השמיים על בסיס מדינות אדומות וירוקות, שכן מדינה שמסומנת כירוקה היום, עלולה להיות מסומנת כאדומה למחרת, לראיה מצבה של ישראל בשבועות האחרונים. אם ישראל תציע בדיקות לנכנסים כחלופה לבידוד ותצייד את היוצאים באישור שעברו בדיקה עדכנית, אירופה תיפתח לרווחה גם עבור הישראלים. כל זמן שאין חלופה לבידוד, גם אם שיעור התחלואה בישראל יהיה אפסי, שערי אירופה ייוותרו סגורים".
יעקב אמסלם, בעלים ומנכ"ל של קבוצת אמסלם טורס, שוחח גם הוא עם ynet ואמר כי "החלטת האיחוד האירופי לא לכלול את מדינת ישראל כמדינה נקייה הינה החלטה מצערת, יחד עם זאת מדינת ישראל יכולה בתוך זמן קצר להוכיח שכל מי שיוצא ממנה לא מסכן אף מדינת יעד ובכך להפוך את ההחלטה, וזאת בהתאם לבדיקות הינשוף כפי שהעלינו לא פעם כפתרון נכון. מדינת ישראל חייבת לקדם את בדיקות הינשוף - המציגות תוצאות מהירות ומהימנות של הנשאים והחולים וזאת בפרק זמן של שניות ספורות. ממשלת ישראל חייבת להוביל את השיטה המבטיחה מצב שבו כל נוסע שיצא מישראל או ייכנס אליה ייבדק".