לצלול עם עתיקות בפעם הראשונה בישראל:
הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה חיפה, במינהל התכנון, אישרה לאחרונה להפקדה תוכנית לגן לאומי ימי קיסריה. מדובר בגן הלאומי הימי הראשון בישראל. התוכנית תאפשר שילוב ואיזון של הפעילויות במרחב הימי ותיתן מענה לשימור ולשיקום אתר העתיקות וחשיפתו לציבור, הסדרת פעילות פנאי, נופש וספורט ושמירה על ערכי טבע וסביבה.
גן לאומי קיסריה הוא מוותיקי הגנים הלאומיים המוכרזים בארץ ומהפופולריים שבהם. למעלה ממיליון מבקרים פוקדים אותו מדי שנה, אך סיפורה של העיר קיסריה והנמל העתיק נמשכים אל מתחת למים, שם ניתן למצוא נמל עתיק בשילוב שונית טבעית וחוף המורכב מחול וטבלאות גידוד.
נמל קיסריה נבנה בשנת 22 לפנה"ס, עוד קודם שהעיר נבנתה, כדי לספק שירותים לאוניות שהפליגו בין חופי מזרח הים התיכון ואירופה. הנמל השתרע על 200 דונם בקירוב. כ-100 שנים אחר כך הוא כבר יצא מכלל שימוש ולאחר 300-250 שנים הוא נהרס כליל ושקע בים, בדרך שחוקרים עדיין מנסים לפענח. יש הסוברים כי הנמל שקע כיוון שישב על קו שבר, אחרים מוצאים עדויות לגלי צונאמי ששטפו לים את הנמל וחלקים מהעיר.
הפעילות הימית באזור הנמל מסתכמת כיום בפעילויות כגון שחייה, צלילה וספורט לא ממונע, לצד פעילויות בעלות השפעות חיצוניות משמעותיות יותר כגון שיט מנועי, דיג מקצועי, ספורטיבי ובחכות.
בים יש שפע של דגים, בהם טווסונים צבעוניים ודקרים (לוקוסים), תמנונים, מלפפוני ים, שושנות ים יפהפיות, חשופיות מרהיבות בצבעוניותן, אלמוגים, צדפות וכן טריגונים ומחבטנים ("חתולי ים"). השרידים העתיקים ששוכבים בים כמעט 2,000 שנים מכוסים באצות מסוגים שונים וחסרי חוליות כמו ספוגים צבעוניים.
התוכנית מציעה לקבוע גבולות לגן הלאומי הימי, הוראות לשיקום ולשימור העתיקות התת ימיות ובקו החוף, לצורך מחקר וחשיפת ערכי המורשת, הנוף והטבע לקהל הרחב. התוכנית מציעה מערך תפעולי שיאפשר שילוב בין השימושים השונים, ובהם: דיג חכות, שיט במסדרון מבוקר לצורכי תיירות, פיקוח ומחקר, פעילות ספורטיבית לא ממונעת, שחייה וצלילה. בנוסף, התוכנית תאפשר הקמת מזח צף ושטחים תפעוליים עבור מועדון הצלילה הקיים בתחום הגן הלאומי היבשתי.
התוכנית נעשתה בתיאום עם רשות הטבע והגנים ורשות העתיקות, לאחר בחינת מכלול הצרכים בהיבטי המחקר, השימור, הבטיחות והתפעול של הגן הלאומי הימי. שאול גולדשטיין, מנכ"ל רשות הטבע והגנים, אמר כי "אנחנו שמחים שמעכשיו ניתן יהיה להגן גם על אוצרות המורשת שבמים ולא רק על הטבע. אוצרות אלו זקוקים להגנה מצד אחד ולחשיפה לציבור מצד שני".
התוכנית חלה על שטח של כ-1,096 דונם בתחום הים שממערב לתוכנית לגן הלאומי היבשתי של קיסריה, מדרום לגן לאומי חוף האקוודוקט ומצפון לקיבוץ שדות ים.
הגדרת השטח הימי כגן לאומי ימי תאפשר פיקוח הדוק יותר במרחב זה וסמכויות אכיפה. התוכנית קודמה בהתאם למסמך המדיניות למרחב הימי של ישראל שהוביל מינהל התכנון. המסמך קבע כי "ברוב האתרים החשובים ובעיקר בערי החוף העתיקות, רק החלק היבשתי עוגן מבחינה תכנונית כגנים לאומיים, ומרבית השטחים הימיים שבהם מצויות עתיקות נותרו ללא הגנה".
איתמר בן דוד, יו"ר הוועדה, ציין כי "התוכנית מהווה השלמה של החלק הימי של הגן הלאומי לחלק היבשתי שלו, ותאפשר הנגשה וחשיפה של ערכי מורשת וטבע לצד הסדרת השימושים השונים המתקיימים כיום בתחום הגן הלאומי הימי. התוכנית מהווה חוליה נוספת בשרשרת הגנים הלאומיים המקודמים לרווחת הציבור הרחב במחוז חיפה".