החל משנת 2012 ועד לפרוץ מגפת הקורונה בדצמבר האחרון, שוק התיירות הסיני היוצא היה הגדול בעולם, כשרק בשנת 2019 לבדה יצאו מסין למעלה מ-155 מיליון תיירים סינים - 156 אלף מתוכם הגיעו לישראל. מדובר היה במספר שיא של תיירים סינים בארץ, לאחר ארבע שנים שבהן משרד התיירות הישראלי בסין החל במאמצי שיווק קדחתניים של המוצר הישראלי במדינה האסייתית. לזה הצטרפו גם חברות תעופה סיניות שהחלו בפתיחת קווים ישירים מסין לישראל.
אך כל זה נגדע, כאמור, בפתאומיות רבה בשל הקורונה. תחילה הייתה זו סין שנכנסה לסגר מוחלט, ובהמשך הצטרפו אליה מרבית מדינות העולם, ובינתיים רובן הותירו את שעריהן סגורים בפני תיירים.
19 צפייה בגלריה
תיירים סינים בתל אבי, טרום הקורונה
תיירים סינים בתל אבי, טרום הקורונה
תיירים סינים בתל אבי, טרום הקורונה
(צילום: דני שדה)
"קצת לפני ראש השנה הסיני, יצאנו בקמפיין לעידוד התיירות הסינית בישראל, הצבנו שלטים באתרים הפופולריים בישראל בקרב התייר הסיני, על מנת שיצלמו את עצמם שם ויפרסמו ברשתות החברתיות", משחזר רועי קרייזמן, מנהל לשכות התיירות הישראלית בשנגחאי ובבייג'ינג, ומי שבעבר הקים ברשת מלונות דן מחלקה ייעודית לפיתוח שוק התיירות הסיני בארץ. "לצערנו, המשבר מנע מהם ליהנות מזה".
19 צפייה בגלריה
נוסעים חוזרים מ סין
נוסעים חוזרים מ סין
תיירים סינים בנתב"ג עם פרוץ המגפה בסין
(צילום: אלי מנדלבאום)
הפוטנציאל התיירותי הגלום בסין התגלה למשרד התיירות הישראלי כבר לפני כארבע שנים. באותה תקופה, החליטו שר התיירות יריב לוין ומנכ"ל משרדו אמיר הלוי להתמקד בשוק הסיני ולפתוח בו יותר מלשכה אחת, ובהמשך - אף לפתוח לשכות נוספות במדינה.
"למרות המשבר אנחנו עדיין רואים שהפוטנציאל קיים", אומר קרייזמן. "90 אחוז מהסינים שמגיעים לישראל הופכים להיות שגרירים שלה, ובסקרים שערכנו הם אף דירגו את החופשה בארץ כחוויה שעלתה על ציפיותיהם".
לדבריו, "הסינים מעריכים את ישראל על הפעולות האסרטיביות שנקטה עם פרוץ המגפה, בהן גם האיסור להכניס תיירים סינים לארץ וביטול הטיסות לסין. זו אמנם הייתה מכה כואבת בהתחלה, אבל בהמשך הסינים ראו זאת כגבורה וכמדינה שעושה צעדים על מנת להגן על תושביה".
19 צפייה בגלריה
רועי קרייזמן
רועי קרייזמן
מנהל לשכות התיירות הישראלית בשנגחאי ובבייג'ינג, רועי קרייזמן
המחשבה שתיירים יסתובבו ברחובות ישראל עשויה להיתפס כעת כסרט מדע בדיוני, אך קרייזמן מתעקש כי הדבר אכן עשוי לקרות - ואפילו לא בעוד זמן רב מדי.
"אין לי צל של ספק שישראל היא אחת מהמדינות שהתייר הסיני ירצה לחזור אליהן עם תום המגפה, ואנחנו מקווים שזה יקרה כבר לקראת הקיץ הקרוב - ואם לא בקיץ, אז לקראת אוקטובר השנה - אז מציינים בסין את החג הלאומי הסיני. זה תלוי לא מעט גם במועד שבו ישראל תפתח את הגבולות בפני תיירים, וגם במועד חזרת הטיסות ארצה. בהקשר לכך, אני יכול לומר שהחברות הסיניות מתכננות לחזור לנתב"ג כבר בקיץ הקרוב".

"ישראל וסין סובלות מתדמית בעייתית בעולם"

בניסיון לשמר את הקשר התיירותי שנרקם בין שתי המדינות, משרד התיירות הישראלי הביע את תמיכתו בעם הסיני לאורך כל החודשים האחרונים - אם באמצעות משלוחי אוכל וסיוע למדינה, דרך אמצעי התקשורת הסיניים שבהם הביע קרייזמן את הסולידריות הישראלית למצב ועד לתפילה המונית בכותל למען העם הסיני שנערכה עם פרוץ המגפה.
במקביל להבעת התמיכה, לאורך כל התקופה האחרונה המשיכו לשכות התיירות הישראליות בסין לעסוק בפעולות שיווק במטרה להחזיר את התיירים הסינים לארץ ברגע שיתאפשר.
"התייר הסיני הוא התייר הבזבזן ביותר שביקר בישראל. סתם לצורך ההשוואה, התייר הסיני עמד על הוצאה ממוצעת יומית של 230 דולר, בעוד הממוצע הכללי של שאר התיירות הנכנסת לארץ עמד על 180 דולר ליום לאדם. מלבד זה שהסינים באמת אוהבים את ישראל ומביעים עניין רב להגיע לכאן, גם בתקופה הזו של המגפה".
19 צפייה בגלריה
"התייר הסיני הוא התייר הבזבזן ביותר שביקר בישראל". תיירים סינים בים המלח
"התייר הסיני הוא התייר הבזבזן ביותר שביקר בישראל". תיירים סינים בים המלח
"התייר הסיני הוא התייר הבזבזן ביותר שביקר בישראל". תיירים סינים בים המלח
(צילום: Shutterstock)
קרייזמן רתם לטובת העניין את איציק הסיני, שדרן רדיו המשדר ב"רדיו הבינלאומי" בבייג'ינג - תחנת רדיו וחברת תקשורת ממשלתית של הרפובליקה העממית של סין, ואחת מהתחנות הפעילות בעולם.
"מלבד העובדה שאיציק הוא חבר קרוב שלי ושיתף פעולה בעבר במספר פרויקטים שיזמנו למען התיירות הסינית בישראל, היה לנו ברור שעל מנת להצליח לסייע לענף התיירות בארץ - יש להבין איך עשו זאת במדינות אחרות, ואין מדינה טובה יותר מסין ללמוד ממנה כיצד משקמים את הענף - החל מהתעופה, דרך בתי המלון ועד המסעדות. נחמד שיש 'תו סגול', אבל לצד זה חשוב להבין כיצד תיראה התמונה בעוד שלושה-ארבעה חודשים מעכשיו", הסביר קרייזמן.
19 צפייה בגלריה
"הסינים אוהבים את ישראל". תיירת סינית בים המלח
"הסינים אוהבים את ישראל". תיירת סינית בים המלח
"הסינים אוהבים את ישראל". תיירת סינית בים המלח
(צילום: shutterstock)
"הסינים אוהבים ומעריכים את ישראל ואת היהודים בפרט. בעיניהם, העם היהודי הוא העם החכם בעולם ואת הישראלים הם תופסים כיצירתיים ביותר", מתאר איציק. "כבר לפני 15 שנה, כשהקשר בין ישראל לסין היה רק בתחילתו, הסינים הבינו שישראל היא השותפה הטובה ביותר, והתעניינו מאוד במדינה הקטנה שנמצאת במזרח התיכון".
לדבריו, 156 אלף התיירים הסינים שביקרו בישראל בשנה שעברה - הם רק ההתחלה. "יש 90 אחוז סינים שמעולם לא יצאו מגבולות סין, תארו לכם איזה שוק אדיר זה. בסין מבינים שישראל זה מקום נפלא להגיע לטייל בו, הן מהבחינה התרבותית, הן מבחינת האוכל המצוין שלכם והן מבחינת האנשים עצמם - שקשה שלא להתאהב בהם כבר מהרגע הראשון".
19 צפייה בגלריה
איציק הסיני
איציק הסיני
איציק הסיני: "הסינים מעריכים את העם היהודי ובטוחים שהישראלים הכי יצירתיים בעולם"
למרות שמו הישראלי, שאותו בחר על מנת להקל על הישראלים שהתקשו לבטא את שמו הסיני, איציק הוא סיני בכל רמ"ח איבריו. הקשר שלו לישראל ולעם היהודי התחיל בשנת 2005, כשנרשם ללימודי עברית. כעבור שנתיים של לימודים, כשהוא דובר עברית רהוטה, החליט שהגיע הזמן לעלות על מטוס ולראות במו עיניו את ארץ הקודש המדוברת.
"לפני שהגעתי לישראל ונחשפתי לתרבות שלכם ולישראלים עצמם, הייתי סיני ביישן שלא העז להסתכל בעיניים של האדם שאיתו הוא מדבר. אבל מאז שהכרתי אתכם - הפכתי להיות יותר ישראלי מאשר סיני, וזו הרגשה נפלאה. אתם מעוררי השראה בעיניי".
-תודה רבה. נשמע שאכפת לך מאוד מישראל ומהאופן שבה שאר הסינים תופסים אותה. "לגמרי. לאורך כל התקופה הזו של הקורונה, דיווחתי מסין לכלי תקשורת בישראל 113 פעמים. כאחד שאוהב את המדינה שלו וגם את המדינה שלכם - אני מאמין שהשילוב בינינו יכול לעשות פלאים. לפני ארבע שנים ישראל וסין החלו לקיים ביניהן קשרים דיפלומטיים - וזה אינו עניין של מה בכך, שכן המדינה היחידה שסין מקיימת עימה קשרים מהסוג הזה - מלבד ישראל כמובן, היא שווייץ.
"נכון שאתם חברים טובים של ארצות הברית וייתכן שיש כאלה שחושבים שלסין יש אינטרס אצלכם, אבל אנחנו הסינים לא מעוניינים להתערב או להשפיע על הקשר של ישראל עם אמריקה. אין לנו אינטרס פוליטי במזרח התיכון, הדבר היחיד שבו אנחנו מעוניינים הוא שגם הערבים וגם היהודים יכירו אותנו יותר ולא כפי שמציגים אותנו בערוצי תקשורת במערב, במיוחד בארצות הברית שם הקבוצה של טראמפ מתייחסת בצורה מאוד לא הוגנת ועם הרבה ביקורת כלפי סין".
19 צפייה בגלריה
ווהאן, סין
ווהאן, סין
ווהאן בזמן הסגר
(צילום: AFP)
19 צפייה בגלריה
נגיף ה קורונה סין ערי רפאים כביש ווהאן
נגיף ה קורונה סין ערי רפאים כביש ווהאן
ווהאן הפכה לעיר רפאים במהלך הסגר
(צילום: AP)
-פורסמו טענות שהממשל הסיני לא דיבר אמת בכל הנוגע להתפשטות המגפה, ואף הסתיר את נתוני החולים והמתים. אלו טענות שעלולות להשפיע על התיירות הנכנסת בעתיד. איך מתייחסים לזה אצלכם? "צריך להבין שיש כאלה שמתו בגלל הקורונה באופן ישיר, ויש אנשים שמתו בבית משום שנמנע מהם הטיפול שלו נזקקו. הממשלה הסינית עשתה ככל יכולתה על מנת לבחון את הדברים בצורה מדויקת, ובכל מחוז נציגים מהשלטון הגיעו למשפחות שבהם נפטרו או חלו בקורונה, על מנת לוודא מספרים מדויקים. אם זאת אכן הייתה ממשלה שמשקרת - אז המספרים היו נמוכים יותר, ובכלל למה לה לעשות מאמץ כזה על מנת להגיע למספרים מדויקים?
"גם כשהטילו את הסגר על ווהאן היו כאלה שטענו שזה לא כדי לעצור את התפשטות המגפה, אלא כדי לטייח את האמת. אבל היום העולם מבין שלולא הסגר, לא ניתן היה לבלום את המגפה הזו. ובואי לא נשכח שכל הסיפור הזה התפרץ זמן קצר לפני ראש השנה הסיני - תקופה שבה יש מעל שלושה מיליארד מבקרים בסין, תארי לך רק מה היה קורה אם לא היו מטילים את הסגר. איזו קטסטרופה הייתה יכולה להתרחש.
"לצערי, יש אנשים שכבר החליטו שסין משקרת, ולא רוצים לראות את שני הצדדים. אבל דווקא אתם בתור ישראלים יכולים להבין אותנו. אתכם מציגים כפושעים ומאשימים אתכם בכל מה שקורה לפלסטינים, וזה לא פייר - בדיוק כפי שמאשימים אותנו כעת בכל המגפה הזאת. אני יכול לומר לך שעד שלא הגעתי לישראל, לא ידעתי להבחין בין מה שאומרים עליה לבין מה שקורה במציאות, אבל אחרי זה גיליתי את האמת והבנתי מי אתם - ולכן חשוב שגם אתם תגלו את האמת ותדעו מי אנחנו".
19 צפייה בגלריה
מעבדה ב מכון ווהאן לווירולוגיה ב סין טענות לא-מבוססות ש נגיף ה קורונה התפרץ שם
מעבדה ב מכון ווהאן לווירולוגיה ב סין טענות לא-מבוססות ש נגיף ה קורונה התפרץ שם
טענות לא מבוססות שנגיף הקורונה התפרץ שם: המעבדה במכון ווהאן לווירולוגיה בסין
(צילום: AFP)
ומהי האמת? "ההתפרצות הראשונה הייתה כביכול בווהאן, אבל אי אפשר להיות בטוחים בכך. עובדה שמתחילים לגלות כאלה שהיו חולים בצרפת ובארצות הברית לפני שהתגלה המקרה בווהאן. כמה מתייחסים לנתונים האלו - זה כבר עניין אחר.
"מה שבאמת מטריד כאן הוא מדוע מסתכלים על סין כמדינה פחות אמינה. הסיבה לכך היא, לדעתי, מכיוון שהרבה אנשים בעולם לא באמת מכירים אותה, ורבים מתייחסים למפלגה הקומוניסטית של סין כאל מפלצת בגלל הפעולות שנקטו הממשלות שלפניה בעבר. אבל חייבים להבין שמדובר במפלגה אחרת כעת, עם אנשים שונים ועם מנהיג אחר לגמרי ממי שהיה בעבר. בהתאם לכך, גם טראמפ מייצג את המנהיגים האמריקאים שקדמו לו".
19 צפייה בגלריה
"טראמפ בלחץ מכך שלא ייבחר, ולכן הוא זורק את אשמת המגפה על סין"
"טראמפ בלחץ מכך שלא ייבחר, ולכן הוא זורק את אשמת המגפה על סין"
"טראמפ בלחץ מכך שלא ייבחר, ולכן הוא זורק את אשמת המגפה על סין"
(צילום: AP)
לצד הדברים האלו, מודה איציק כי התדמית הבעייתית שנוצרה לסין בעולם, בעיקר כעת בצל מגפת הקורונה, משפיעה על התושבים הסינים שחוששים מהאופן שבו העולם יקבל אותם כשהמעברים בין המדינות ייפתחו ואנשים יחזרו לטייל.
"הסינים מודאגים מהאופן שבו אנשים ממדינות אחרות יסתכלו עליהם אחרי שהמגפה תסתיים. ניקח למשל את ישראל - אנחנו יודעים שהישראלים אוהבים את הסינים, אבל ברשת יש ישראלים שמגיבים לנו, הסינים, בצורה מאוד לא מכובדת. אבל יש אמת, וברגע שהיא תתגלה - אנשים יבינו אותנו, ואז נשמח שהישראלים יבואו שוב וכמובן שגם הסינים ישמחו להגיע לביקורים בארץ כפי שהגיעו בעבר".
19 צפייה בגלריה
תיירים סינים מסכה פנים ב רומא איטליה נגיף וירוס קורונה סין
תיירים סינים מסכה פנים ב רומא איטליה נגיף וירוס קורונה סין
חוששים מהאופן שבו יסתכלו עליהם בעולם: תיירים סינים ברומא עם פרוץ המגפה
(צילום: AP)
לדבריו, "בסין מבינים שהכל זה עניין של פוליטיקה; טראמפ למשל, בלחץ שלא ייבחר שוב ולכן הוא והצוות שלו מנסים לזרוק את כל האחריות למגפה על סין. לצערי, בכל העולם לא עשו מספיק מחקרים על סין ועל האופן שבו היא הצליחה להשתלט על המגפה ושמרה אחוז תמותה נמוך".
-איך עשיתם את זה? "בכל כניסה לבניין במדינה הציבו שומרים, והם מנעו מאנשים לצאת מהבתים. אבל גם בלעדיהם, התושבים בסין הבינו מהר מאוד את העניין וידעו שאם הם ייצאו - הם היו עלולים לפגוע במשפחות שלהם. אנחנו מבינים שבארצות הברית או בישראל בלתי אפשרי ליישם סגר מוחלט, כי האנשים שם צריכים חופש ומתייחסים קודם לאינדיבידואל - ואנחנו חברה סוציאליסטית שרואה קודם כל את החברה ולא את היחיד.
"לצד זה, כמובן שסין עשתה גם טעויות, בעיקר בהתחלה, כשביקשו מאנשים להיות בבידוד בבית אבל לא מנעו מבני המשפחה שלהם לצאת, לכן גם מספר הנדבקים שם היה גבוה כל כך. אבל בהמשך, הגיעו לווהאן 30 אלף אנשי רפואה ובתוך שבועיים בנו שם שני בתי חולים, כשבכל אחד מהם 800 אלף מיטות ומכונות הנשמה. בתוך בתי החולים חילקו את החולים לחולים קשה ולחולים קל, ואני מאמין שהפעולה הזו היא גם אחד מהסודות שסייעו לסינים לבלום את המחלה".
19 צפייה בגלריה
ווהאן סין בודקים תושבים מחשש להידבקות ב נגיף וירוס קורונה
ווהאן סין בודקים תושבים מחשש להידבקות ב נגיף וירוס קורונה
בודקים תושבים מחשש להידבקות בקורונה. ווהאן, סין

"ביום שבו ביטלו את הבידוד - הטיסות הפנימיות עלו ב-500%"

זמן קצר לאחר סיום הסגר, הסינים יצאו לחופשה בת חמישה ימים שבמהלכם יצאו התושבים לטייל בסביבה הקרובה לביתם. "אחרי הסגר הממושך, כולם רק רצו לצאת מהבית ולטייל, אבל הסינים עדיין מפחדים מגל נוסף. למשל בבייג'ינג - עד 29 באפריל, אלו שנכנסו אליה נדרשו לשהות בבידוד של 14 יום, ולמרות שכעת הם כבר לא נדרשים לכך - רובם עדיין משתדלים להישאר בה ולא לצאת למחוזות אחרים במדינה", מספר איציק.
מנגד, הוא מוסיף כי מהרגע שבו בוטל הבידוד בתוך העיר עצמה - חלה צמיחה של 500% בטיסות הפנימיות מהעיר ואליה. "בתחילת פברואר הייתה ירידה של 80% בטיסות הפנימיות, וכעת עם החזרה לשגרה רק חצי מהטיסות חזרו, אבל צריך לזכור שמדובר בפי שניים ממה שהיה בחודש פברואר - וזה משמעותי מאוד".
19 צפייה בגלריה
ריקודים רוקדים ליד נהר יאנגצה ווהאן סין
ריקודים רוקדים ליד נהר יאנגצה ווהאן סין
רוקדים ליד נהר יאנגצה בווהאן
(צילום: AFP)
-איך מתנהלים אתרי התיירות בסין בצל המגפה? "יש לנו מעל ל-12 אלף אטרקציות בסין, זאת כמות אדירה, ובתקופה של הקורונה הכל כמובן היה סגור. אולם, בחג האחרון 70% מהם כבר נפתחו. כמובן שכשמגיעים לשם צריך לשמור על המרחק, לעטות מסכות על הפנים ויש גם קוד שמאפשר לעקוב אחרי המבקרים וכך ניתן לדעת היכן הם היו בשבועיים האחרונים.
"אני למשל התארחתי באחד מהמלונות, ובכניסה בדקו באמצעות הקוד הזה אם הייתי מחוץ לבייג'ינג ב-14 יום האחרונים. באופן הזה ניתן יהיה גם לבדוק היכן שהו התיירים הסינים שיגיעו לארץ, וכך אפשר יהיה לדעת אם הם היו במקומות בטוחים".
19 צפייה בגלריה
מלון הילטון בעיר ווהאן שבסין
מלון הילטון בעיר ווהאן שבסין
מלון הילטון בעיר ווהאן שבסין
(צילום: יח"צ הילטון)
-אמרת שהיית במלון לאחרונה - מה קורה שם באמת מבחינת ההתנהלות? "בבתי המלון מאוד חשוב לצמצם את המגע בין המבקרים והעובדים. ארוחות הבוקר מוגשות לחדרים עצמם, את הניקיון ואת החיטוי עושים אחרי שהאורחים עוזבים ונמנעים מהפעלת מערכת המיזוג המרכזית משום שידוע שהיא מהווה גורם מרכזי בהדבקה".
-ומה בנוגע לשוקי האוכל, שיש הטוענים כי שם למעשה פרצה המגפה - האם הם צפויים לעבור שינוי בעקבות הקורונה? "השוק הספציפי הזה בווהאן הוא שוק של פירות ים, בעיקרו. יש שווקים שבהם יש גם דוכנים עם חיות בר, אבל אין שם עטלפים. הסינים לא אוכלים עטלפים, ואני אומר את זה כמישהו שחי כאן כל חייו וטייל כמעט בכל רחבי סין. בווהאן אוכלים אטריות עם רוטב שומשום. נכון שיש אנשים בצפון-מזרח סין, קרוב לקוריאה, שאוכלים כלבים, ועבורם כלבים הם כמו פרות - מקור לחלבון וזהו".
19 צפייה בגלריה
רחובות סין בזמן התפשטות וירוס הקורונה מתרוקנים
רחובות סין בזמן התפשטות וירוס הקורונה מתרוקנים
שוק אוכל בווהאן
(צילום: דניאל אדלסון)
-מסתמן שהעולם נמצא בתחילתו של משבר כלכלי עצום, אנשים בסין מוציאים כסף על תיירות בימים אלה? "בחמשת ימי החג, הסינים יצאו 115 מיליון פעם לטייל בתוך סין, וההכנסה מהתיירות לאורך כל התקופה הזאת הגיעה ל-25 מיליארד שקלים. תחשבי כמה כסף זה. בסין יש מיליארד וחצי אנשים, אחוז אחד מתוכם יקנה משהו ממך או ממני, ואנחנו נהיה מיליארדרים. אז אם יהיה אחוז אחד של סינים שיגיעו לארץ בכל שנה - כלומר מיליון תיירים סינים שיגיעו לארץ, אני בטוח שזה יועיל לשוק הישראלי.
"עם זאת, ברור שזו תקופה קשה מאוד והראשונה לחטוף את המכה הכואבת ביותר היא תעשיית התיירות, ובתוכה גם ענף המסעדנות. אנשים לא מעיזים לצאת לאכול בחוץ ולישון במקומות אחרים, לפחות בהתחלה. הפתרון הסיני הוא חלוקת קופונים אלקטרוניים לתושבים, כדי לעודד אותם ללכת למסעדות ולאטרקציות. מאז תחילת המגפה המדינה הוציאה 19 מיליארד יואן (10 מיליארד שקלים) בקופונים".
19 צפייה בגלריה
תושבים סינים יוצאים לטייל בסין אחרי הסגר
תושבים סינים יוצאים לטייל בסין אחרי הסגר
תושבים סינים יוצאים לטייל בסין אחרי הסגר
(צילום: AP)
-אנשים המשיכו להגיע למלונות למרות שאין בופה ואין בריכה? "בתקופה של המגפה לא העזו להגיע למלונות, ועד 29 באפריל כל מי שהתארח במלון נדרש היה לעבור בדיקת קורונה לפני הגעתו. מאז שביטלו את זה עלתה כמות האנשים שמגיעים לבתי מלון. גם למסעדות מגיעים יותר אנשים, הם כמובן שומרים על מרחק ומסירים את המסכה רק בזמן הארוחה".
היו מקומות תיירותיים שנסגרו לצמיתות? "אני בטוח שיש כאלו, כי בסופו של דבר להחזיק עסק במשך חודשיים בלי שום הכנסה - זה מאוד קשה. ברחוב שאני גר בו, יש כמה חנויות ומסעדות קטנות שפשטו רגל, אבל מהצד השני הממשלה מנסה לסייע לכל העסקים הקטנים האלו ככל שניתן - היא מאפשרת מתן הלוואות לבעלי העסקים, ובנוסף מעודדת את החברות לשלם משכורות לעובדים כדי שאחוז האבטלה לא יעלה בצורה דרמטית.
"בתי המלון, אגב, נמצאים במצב טוב יותר מכיוון שיש בהם צורך לבידוד של אזרחי סין שמגיעים למדינה ממדינות אחרות, ונדרשים לשהות בהם במשך 14 יום. על כל לילה במלון הם משלמים 150 שקלים, וזו הסיבה שהמלונות מצליחים לשרוד יותר ממסעדות או חנויות, למשל. אין ספק שהכלכלה הושפעה בצורה קשה מאוד כתוצאה מהמגפה, והרבה יזמים הפסידו כסף ופשטו רגל, אבל לצד זה בתוך סין יש מגמה חיובית של ניסיון להשתקם ולחזור לפעילות".
19 צפייה בגלריה
ריקודים רוקדים ליד נהר יאנגצה ווהאן סין
ריקודים רוקדים ליד נהר יאנגצה ווהאן סין
מנסים להשתקם. תושבי ווהאן רוקדים ליד נהר יאנגצה בעיר
(צילום: AFP)
לדברי קרייזמן, מדי שנה בתחילת חודש פברואר כל סוכן נסיעות סיני רשמי שם סכום כסף מסוים אצל הממשל הסיני כדי לשמור ל"יום שחור", ועם תחילת המשבר הנוכחי, הממשל איפשר לכל אחד מהסוכנים הללו להוציא 80% מהסכום הזה, כדי שהם יוכלו לשלם משכורות לעובדים למרות המצב.
"גם חברות התעופה הסיניות נמצאות ברובן תחת אחיזה כזאת או אחרת של השלטון הסיני, ובזכות זה חברות כמו סצ'ואן איירליינס שטסו לישראל לפני המשבר - כבר מדברות על חזרה לנתב"ג. זאת, לעומת חברות כמו אליטליה וחברות תעופה פרטיות נוספות בעולם שלא ברור מתי ואם בכלל יחזרו לפעילות", הוסיף קרייזמן.
19 צפייה בגלריה
מטוס סצ'ואן איירליינס
מטוס סצ'ואן איירליינס
יחזרו בקרוב? דיילות של חברת התעופה "סצ'ואן איירליינס"
(צילום: איתי בלומנטל)
איציק, אתה מאמין שהגבולות של סין ייפתחו בקרוב? "כרגע סין לא נותנת לזרים להיכנס למדינה, אבל אני מאמין שכשהמצב ישתפר ביתר המדינות, השגרה תחזור בהדרגה ונחזור לגלובליזציה שהכרנו לפני המגפה, זה רק עניין של זמן".

"אחרי המשבר נראה יותר משפחות סיניות מטיילות בארץ"

אם בתחילת המשבר קרייזמן וצוותו הביעו תמיכה בתושבים הסינים, בהמשך הם, כאמור, החלו בניסיונות להמשיך ולשווק את המדינה לסוכני הנסיעות ולמדריכי הטיולים הסינים - באמצעות הטכנולוגיה. "הסינים עובדים מאוד קשה, ולמעשה ניצלנו את התקופה הזו שבה הם עצרו וישבו בבתים, על מנת להציג בפניהם אתרים נוספים בישראל שפחות מוכרים לתייר הסיני", אומר קרייזמן.
-איזה סוג של תיירים סינים יגיעו אלינו אחרי המשבר, להערכתך? קרייזמן: "אני מניח שבהתחלה אלו יהיו דווקא המשפחות סיניות שיגיעו לנפוש בארץ, מהסיבה שמרבית הסינים מעידים שתקופת הסגר אילצה אותם להיות בבתים עם המשפחה והחזירה להם את הרצון לטייל יחד. בנוסף, ישראל נתפסת כיעד בטוח מבחינת הקורונה - וזה אלמנט חשוב ביותר, ודאי כשנוסעים עם אנשים מבוגרים יותר או עם ילדים קטנים".
"הסינים מאוד זהירים באופן כללי, ואני חושב שכעת על אחת כמה וכמה", הוא מוסיף. "לכן, הם ילונו ויאכלו רק במקומות סטריליים ובטוחים בארץ, פחות יטיילו בשווקים ובמקומות שלא שומרים על ניקיון והיגיינה. 92% מהתיירים הסינים גם לנים בבתי מלון. זה שוק מבוסס שבכל מקרה לא מרבה לישון בשטח או בדירות - ואני מניח שכך זה גם יימשך".
19 צפייה בגלריה
החומה הסינית
החומה הסינית
הראשונות לחזור לארץ יהיו, כך נראה, דווקא המשפחות הסיניות
(צילום: מתוך הווידאו)
-זאת בשורה טובה לבתי המלון בארץ. "בהחלט, אני מניח שהביקוש למלונות יוקרה ממותגים, נקיים וקפדניים יגדל גם אם המחירים יתייקרו, על חשבון מלונות שקיים חשש לגבי רמת ההיגיינה שלהם. בסין, אגב, אפשר לראות שהביקוש למלונות יוקרה גדל בתקופה האחרונה, למרות שהמחירים יקרים יותר".
-מה שאתה אומר הוא למעשה שלמחיר לא תהיה השפעה על החופשה של התייר הסיני? "כמובן שתהיה השפעה כלכלית, אבל היא תהיה בעיקר על התיירות הזולה יותר. התייר הסיני שבא ארצה הוא בעיקרו מבוסס, בוגר ומלומד, כזה שחוקר היטב את היעד שאליו הוא מגיע. אין ספק שגם האוכלוסייה הזו נפגעה מהמשבר, ולמרות זאת יש לה עדיין אמצעים לצאת ורצון לעשות זאת".