אורי סירקיס באולפן ynet
(צילום: אבי חי)

מנכ"ל חברת התעופה ישראייר אורי סירקיס התארח הבוקר (יום ג') באולפן ynet, כשהגל השני של התפרצות הקורונה נמשך, והתייחס למועד שבו להערכתו ייפתחו השמיים מחדש, ולאופן שבו החברה שהוא מנהל מנסה לצלוח את המשבר. "שיעור התחלואה בעלייה", אמר סירקיס, "חלומות שהיו לנו לטוס ביוני כמובן מאחורינו וגם החלומות על אוגוסט נראים מאוד רחוקים. אנחנו מעריכים שאם ישתלטו על העלייה הדרמטית בשיעור התחלואה, אולי אפשר לכוון לשבוע האחרון של אוגוסט, ואולי לתחילת ספטמבר".
ישראייר היא חברת התעופה הישראלית היחידה שפעילה, זאת לאחר שאל על, שנמצאת בהליך של הלאמה, קרקעה את כל מטוסיה, וגם חברת ארקיע לא פעילה. מתחילת משבר הקורונה היא הפעילה טיסות מטען לסין ולאירופה, החזירה מעל ל-7,500 ישראלים בטיסות חילוץ מיעדים שונים וביצעה טיסות לאילת, שבהן טסו בחודש יוני בלבד כ-19 אלף נוסעים.
"אנחנו מבצעים שלושה סוגים של פעילויות", אמר סירקיס. "טיסות לאילת – קרוב ל-5 טיסות ביום מנתב"ג, ומיום חמישי אנו מרחיבים את לוח הטיסות עבור תושבי אילת בהתערבות משרד התחבורה, ואנחנו מבצעים גם טיסות מטען ספורדיות וטיסות חילוץ".
2 צפייה בגלריה
אורי סירקין באולפן ynet
אורי סירקין באולפן ynet
אורי סירקיס באולפן ynet
(צילום: אבי חי)
מנכ"ל ישראייר התייחס לסיוע שהמדינה העניקה לחברה: "אנחנו החברה היחידה שקיבלה עד עכשיו אישור להלוואה של האוצר, הדירקטוריון שלנו אישר זאת אתמול. ההלוואה הזאת, בהיקף של 40 מיליון דולר, יחד עם פעילות תזרימית שאנו מייצרים, תאפשר לנו להגיע עד לפסח הקרוב. אנחנו מעסיקים 200 עובדים, ו-200 עובדים אחרים בחל"ת, אחרי שבשנה שעברה העסקנו כ-550 עובדים".
סירקיס הוסיף ופירט בנוגע לקשיים הכלכליים: "שני שלישים מההוצאות הן הוצאות שגם אם החברה סגורה אני צריך לשלם אותן – הלוואות בגין רכישת מטוסים, להשיב כספים ללקוחות. שני שלישים מהתזרים הוא תזרים שלא משנה אם החברה מושבתת או עובדת, צריך לשלם אותו ומה שמעניין אותנו זה לשרת את אותו תזרים תפעולי".
-אנשים קנו כרטיסים קדימה ונתקעו איתם, אתם מחזירים כסף? "אתמול עבר התיקון לחוק טיבי, שהוא תיקון מאוד משמעותי עבור חברות התעופה ועוד יותר עבור הצרכנים עצמם. יש פה 'פרדוקס הכל יכול', כשהיינו ילדים שאלנו אם אלוהים יכול לברוא אבן שהוא לא יכול להרים אותה? האם חברת תעופה יכולה ביום אחד להשיב את כל כספי הלקוחות? לא. אם תעשה זאת ביום אחד, ממילא היא תקרוס, ואם היא תקרוס אז הלקוחות נמצאים אחרונים בסדר הנשייה. לכן מה שיו"ר ועדת הכלכלה עשה בחוכמה גדולה הוא דחה את פרק הזמן שבו אנו נדרשים להשיב כספי הלקוחות.
"השבנו עד עכשיו קרוב למיליון וחצי דולר ללקוחות, לפי אותה פרקטיקה משפטית של 90 יום מהיום שהטיסה בוטלה. בעקבות השינוי בחוק נחדש את השבת הכספים הללו ב-14 באוגוסט וההלוואה שקיבלנו מהאוצר מכסה כמובן תזרימית את אותם 9 מיליון דולרים שאנחנו חייבים ללקוחות".
-כמה מטוסים יש בצי שלכם? "אנחנו מפעילים עכשיו 4 מטוסי איירבאס ו-שלושה מטוסי ATR".
2 צפייה בגלריה
טיסת ישראייר לאילת בימי קורונה
טיסת ישראייר לאילת בימי קורונה
טיסת ישראייר לאילת בימי קורונה
(צילום: גלעד כרמלי)
-תספר לנו מה הפעילות שלכם היום, לאן ישראייר טסה ומי נמצא על הטיסות הללו? "הלילה יצאה טיסה שלנו למוסקבה כשכולה בהלוך הייתה מלאה במטען חקלאי, ובחזור החזירה 70 נוסעים, רובם עולים חדשים. יש לנו פעמיים בשבוע טיסה לפריז, גם כדי להחזיר ארצה אנשים שמגיעים לפריז כתחנת ביניים בדרך לישראל".
מנכ"ל ישראייר סיפר לראשונה כי החברה נערכת להפעיל טיסות נוסעים מיוחדות וטיסות מטען להודו. "בשבוע הבא כנראה נתחיל טיסות להודו", אמר סירקיס. בהקשר זה יש להזכיר כי ישראייר נערכת כבר תקופה על מנת לקבל את כל האישורים הנדרשים להפעיל טיסות ליבשת הרחוקה.
ההיערכות כוללת התקנת ציוד ייעודי במטוס, קבלת תהליכי רישוי מתאימים, הכשרת צוותי האוויר ובנייה ואישור של הנתיב אווירי. בכוונת החברה להפעיל הן טיסות נוסעים והן טיסות מטען ליעד עם עצירת תדלוק באתיופיה. בישראייר מעריכים שיקבלו אישורים ויפורסמו מועדי טיסות סופיים במהלך הימים בקרובים.
אך אל תמהרו לבנות על טיול בהודו, המדינה נמצאת במקום השלישי בטבלת הקורונה העולמית עם 908 אלף חולים מאומתים ו-23,736 מתים.