"המדינה הפקירה אותנו": הישראלים שתקועים בחו"ל
(צילום: אבי חי)

בזמן שהתנאים להיכנס לישראל הוקשחו, ישראלים רבים תקועים במדינות שונות בעולם. חזרנו אל כמה מהם שעדיין נמצאים בחו"ל ולא יודעים עד מתי המצב הזה יימשך ואיך הם יחזיקו מעמד.
4 צפייה בגלריה
שליזוהר וחברתה סונדוס גוטי בדובאי
שליזוהר וחברתה סונדוס גוטי בדובאי
תקועות מעל חודש בדובאי
(צילום: שלי זוהר)
סלין ענטין נמצאת בצרפת עם בעלה והילדים ומדברת על המצב חסר האונים בריאיון לאולפן ynet. "אנחנו עדיין תקועים כאן. בעלי הולך לאבד את מקום העבודה שלו, הוא לא יכול לעבוד מפה, זה מצב נוראי ואנחנו לא יודעים מה לעשות".
4 צפייה בגלריה
סלין ענטין
סלין ענטין
סלין ענטין, בעלה ובנם בפריז. חוששים לאבד את משרת האב
ענטין ובעלה פנו לכל מי שיכלו בבקשה לעזרה אך ללא הועיל. "פנינו לשגרירות אבל לא יודעים מה להגיד לנו לעשות, אז אנחנו תקועים, מחכים כל יום לעדכונים שפשוט לא באים. אנחנו רק רוצים לחזור הביתה, אפילו לחזור לשהות במלונית ולעמוד בכל הקריטריונים אבל שייתנו לחזור הביתה", אומרת ענטין.
מורן טנצמן-ענף, בעלה ובנם התינוק נמצאים עדיין בסיישל לאחר שהיו אמורים לחזור לישראל ביום רביעי שעבר. "אנחנו עדיין כאן והתחושה היא תחושה של תסכול. אנחנו לא רואים את האור בקצה המנהרה, לא יודעים מתי אנחנו הולכים לחזור ומרגישים שהמדינה הפקירה אותנו ועוד אלפי ישראלים שנמצאים ברחבי העולם. פשוט סגרו את הדלתות ביום אחד, לא נותנים לנו לחזור, תחושת חוסר ודאות מטורפת וגם אין עם מי לדבר".
טנצמן-ענף מספרת בייאוש על הטופס המקוון שהם אמורים למלא באינטרנט, "אבל אף אחד לא חוזר אליך. יש לנו סיבות לחזור לישראל. יש לנו הליך רפואי לעשות וכשטסנו לכאן היינו בטוחים שהכול כבר יהיה מאחורינו כשנחזור לארץ, בגלל החיסונים. זה מתסכל לדעת שזה לא באופק עכשיו. אני פה עם בעלי והתינוק שלי ואנחנו לא יודעים מה לעשות".
4 צפייה בגלריה
מורן טנצמן-ענף באיי סיישל
מורן טנצמן-ענף באיי סיישל
"לא הכול שמח": מורן טנצמן-ענף באיי סיישל
טנצמן-ענף מספרת כיצד העבירו אתמול דירה בשלט רחוק "כשכל מה שיכול היה להשתבש - השתבש. זה קשה להיות פה ולהמשיך לתפעל את הדברים כרגיל. ואומנם אנחנו במקום מדהים אבל אני מזכירה שסיישל עצמה עדיין בסגר, זה לא שהכול שמח וכיף, יש פה מגבלות קורונה ועוצר לילי".
להבדיל מבעלה של סלין בפריז, מורן ובעלה כן מצליחים לשמור על עבודתם בזמן הזה. "שנינו עובדים מרחוק. יש לנו תוכניות דיגיטליות לאורח חיים בריא ופעילות גופנית אז אנחנו מצליחים כן לעבוד מרחוק עם התינוק, כמה שזה מתאפשר, אבל צריך לחשב את הכסף".
שלי זוהר וחברתה סונדוס גוטי נמצאות בדובאי כבר מעל חודש. "נסענו לחופשה לפני שהתחילו את הסגר. תכננו להיות פה שבועיים, אבל אז אל על ביטלה את הטיסה חזור, אז החלטנו להאריך. מאז אנחנו תקועות פה כי החליטו לסגור את נתב"ג ואין לנו טיסות חזור לשבוע הקרוב", מספרת זוהר לאולפן ynet.
4 צפייה בגלריה
שליזוהר וחברתה סונדוס גוטי בדובאי
שליזוהר וחברתה סונדוס גוטי בדובאי
"אין טיסות חזור": שלי זוהר וחברתה סונדוס גוטי בדובאי
(צילום: שלי זוהר)
השתיים מספרות שמצד אחד זה כיף, "החיים פה טובים", אך מצד שני קשה להן מבחינה כלכלית "המחיה כאן מאוד יקרה. אנחנו במצב לחוץ כלכלית, מסמסות להורים כל הזמן".
הפתרון הזמני הוא לעשות דברים חינמיים. "הכול יקר וכל אטרקציה עולה כסף, "הדברים הכי בסיסיים כמו ארוחת בוקר או ערב, קפה עולה בממוצע 30 שקלים. אז אנחנו בעיקר מבלות בחוף. מבחינת מלון שמרנו על רמה מאוד ממוצעת כי ידענו שנישאר לתקופה ארוכה אז אנחנו נמצאות במלון ברמת שלושה כוכבים".

"ממשלת ישראל מתעללת באזרחיה"

לאור המצב, קובי קרני, יו"ר התאחדות משרדי הנסיעות אמר היום כי "מדינה שחוסמת את שעריה בפני אזרחיה נמצאת בפשיטת רגל מוסרית וערכית. ממשלת ישראל מתעללת באזרחיה. היכן בעולם נשמע כדבר הזה, מדינה אשר הופכת את אזרחיה לפליטים במדינות זרות ומונעת מהם לשוב לארצם ולבתיהם? שערוריית ניהול משבר הקורונה והדרך שבה מתקבלות ההחלטות ממחישות כי אין שום גורם מקצועי אשר מנהל את האירוע וההחלטות שמתקבלות אינן לוקחות בחשבון את המחיר הכבד שאזרחי המדינה נאלצים לשלם בגינן".
קרני מוסיף ותוהה - מה משמעותה של ועדת חריגים? "מדוע לא להעמיד את אותם הקריטריונים לקהל הרחב ולאפשר לאנשים לטוס לאן שהם צריכים? מה שונה אזרח שעבר וועדת חריגים מאזרח אחר מבחינת התפשטות המחלה? אנו מתריעים כבר חדשים כי הדרך למנוע כניסת חולים ארצה היא באמצעות בדיקות לפני ואחרי עלייה למטוס. כך נוהג כל העולם.
קובי קרניקובי קרניצילום: התאחדות משרדי הנסיעות
"ההחלטה למנוע מאנשים לשוב לביתם או לצאת מהארץ לפי צרכיהם היא מחדל ובעלת השלכות הרסניות לציבור כולו ולא רק לענף הנסיעות הקורס. אנו קוראים לשרי ממשלת ישראל להתעשת ולקבל החלטה מושכלת בנושא עוד היום".