אופטימיות בצל הקורונה: אחרי ששהו בסגר מלא והצליחו להשתלט על התפשטות הנגיף, מנסים הסינים לחזור לשגרה ולפתוח מחדש את אתרי התיירות במדינה.
כאמור, על פי נתונים שהציג המרכז לבקרת מחלות ומניעת מחלות בסין, 69,000 מתוך 81,000 חולי קורונה - כבר שוחררו מבתי החולים במדינה, וב-13 מתוך 34 פרובינציות, כבר אין בכלל מקרים של חולים הסובלים מהנגיף.
9 צפייה בגלריה
מטיילים בשנגחאי, ומנסים לחזור לשגרה
מטיילים בשנגחאי, ומנסים לחזור לשגרה
מטיילים בשנגחאי, ומנסים לחזור לשגרה
(צילום: מתוך אתר Market Watch)
נוכח הנתונים החיוביים, בימים האחרונים נפתחו מחדש חלק מהפארקים הציבוריים, המסעדות ואפילו המוזיאונים במדינה האסייתית. גם בשנגחאי, הנמצאת במזרח סין, החלו לקבל מספר מצומצם של מבקרים בפארקים ובאתרי התיירות הגדולים שפועלים בה, ובאזורים נוספים במדינה מעודדים את הציבור, כאמור, לחזור לפעילות רגילה.
היום (א'), פרסם אתר התיירות הבריטי "בלולופ", כי פארק השעשועים - "שנגחאי היצ'אנג אושן פארק" שבשנגחאי, ייפתח לראשונה למבקרים מאז נסגר ב-24 בינואר. בשלב הראשון, ייפתח הלונה פארק לכמחצית מהאוכלוסייה המותרת על פי חוק, והמתקנים בתוך המבנים המקורים יפעלו ב-30% תפוסה. עוד נמסר, כי על כל אורח המגיע לפארק נדרש לשמור מרחק של 1.5 מטרים מהאורח האחר במהלך ההמתנה בתורים למתקנים. בשלב זה, סיורים מודרכים והופעות לא תתקיימנה, כמו גם המסעדות שטרם חזרו לפעילות.
9 צפייה בגלריה
זוג מתנשק ב שנגחאי סין וירוס נגיף קורונה
זוג מתנשק ב שנגחאי סין וירוס נגיף קורונה
חוזרים לשגרה? זוג מתנשק בשנגחאי
(צילום: EPA)
גם אתר הנופש "דיסני שנגחאי" נפתח השבוע עם מספר מוגבל של חנויות, מסעדות ואתרי תרבות שנפתחו לפעילות. עם זאת, הלונה-פארק "דיסנילנד שנגחאי" נותר סגור בשלב זה, אם כי החל בצעדים ראשונים לחזור לפעילות מלאה.
במקביל, מוסדות החינוך רשאים יהיו לחזור לפעילות החודש, אך רק באזורים שנחשבים כבעלי "סיכון נמוך לזיהום", בהם טיבט, גוויזו, צ'ינגהאי ושין-ג'יאנג. גם ההגבלות על התנועה הצטמצמו באופן מהותי בימים האחרונים בכל רחבי סין, ונראה כי החיים מתחילים לחזור למסלולם.
9 צפייה בגלריה
נגיף קורונה סין חנות סגורה של אפל ב בייג'ינג
נגיף קורונה סין חנות סגורה של אפל ב בייג'ינג
כך נראתה חנות אפל בבייג'ינג לפני חודש וחצי
(צילום: gettyimages)
כראייה לכך, אפילו חברת אפל פתחה מחדש את כל 42 החנויות שלה בסין, לאחר שהגיפו את דלתותיהן בשל ההתפשטות המהירה של הנגיף.

מחלקת קופונים כדי להגדיל את התיירות

לא מעט עסקים בתחום התיירות בסין עמדו בפני פשיטת רגל בעקבות תקופת ההסגר. למעשה, על פי נתוני הלשכה הלאומית לסטטיסטיקה במדינה, בתקופת הסגר האבטלה בה קפצה ל-6% והתפוקה הכלכלית באחת מהכלכלות המהירות בעולם - הייתה ברמה הנמוכה ביותר שידעה, מאז 1998.
נוכח זאת, ממשלת סין הודיעה על כוונתה להשקיע 318 מיליון יואן (162 מיליון שקלים) על מנת להגדיל את הוצאות הצרכנים, בעודה מחלקת שוברים וקופונים לשימוש במסעדות, במרכזי קניות, באתרי ספורט ובאתרים תיירותיים.
9 צפייה בגלריה
הסינים חזרו לחרוש את הארץ? חבל יונאן, סין
הסינים חזרו לחרוש את הארץ? חבל יונאן, סין
הסינים חזרו לחרוש את הארץ? חבל יונאן, סין
(צילום: דודו אדרי)
במחוז קינחואי (kinxoi) - תת מחוז בחבל יונאן הנמצא בדרום-מערב סין, אף נאמר לפקידים מטעם הממשל "להוות דוגמה לציבור", וכי עליהם להשקיע לפחות 100 יואן (50 שקלים) בכל פעם שהם מבקרים בחנות או במסעדה, כדי "לעזור לחברות המקומיות לעבור את התקופה הקשה הזו".
מעודדת עוד יותר הידיעה כי 3,714 מאתרי הנוף הלאומיים של סין (נכון ליום שני, 16 במרץ), נפתחו לציבור ברחבי 28 מחוזות, אזורים אוטונומיים ועיריות. מרבית מהאתרים שנפתחו מחדש הם תחת כיפת השמיים, כאלו המאפשרים למבקרים ליהנות מעונת פריחת הדובדבן של סין, אם כי יש גם 180 מוזיאונים שנפתחו למבקרים לאחרונה, בעיקר במחוז שאנצ'י שבצפון-מערב המדינה ובמחוז סצ'ואן שבדרום-מערב.
בין האתרים הנוספים שנפתחו לאחרונה: הגן הבוטני המפורסם של שנגחאי - צ'נסאן, וגן החיות בעיר, אם כי לפי דיווחים של מקומיים ננקטים עדיין אמצעי זהירות בכל המרחבים הציבוריים, וכניסה למקום אפשרית רק באמצעות הרשמה מקוונת דרך האתר. כמו כן, הסיורים באתרים השונים יועברו על ידי מדריכי שמע או באמצעות סיורים דיגיטליים בלבד.
9 צפייה בגלריה
שומרים עדיין על כללי הזהירות. שנגחאי
שומרים עדיין על כללי הזהירות. שנגחאי
שומרים עדיין על כללי הזהירות. שנגחאי
(צילום: shutterstock)
כחלק מאמצעי הזהירות הננקטים, גם מספר המבקרים היומי באתרים מוגבל והביקורים עצמם מוגבלים לשעתיים לכל מבקר. כך למשל, למוזיאון שנגחאי מורשים להיכנס 2,000 מבקרים בו זמנית, למוזיאון ההיסטוריה יכולים להיכנס 3,000 מבקרים יחד והכניסה למוזיאון האומנות בסין הוגבלה ל-5,000 איש. בנוסף, על כל המבקרים לעבור בדיקת חום בכניסה ועליהם לחבוש מסכת פנים במהלך שהותם באתר.
גם מחוז חוביי, שהושפע קשות מהנגיף בשל היותו מקור התפרצות המחלה, החל לנקוט צעדים קטנים וחיוביים, כאשר שירותי התחבורה הציבורית חודשו בערים רבות הנמצאות בתחומו. גאו ז'נג, גורם במשרד התרבות והתיירות, אמר במהלך מסיבת עיתונאים שנערכה בבייג'ינג ב-18 במרץ, כי "ההתלהבות של האנשים מהתיירות מצביעה על סימני התאוששות, יחד עם השיפור המתמשך של בקרת המגיפה בפריסה ארצית".
9 צפייה בגלריה
ווהאן בעקבות התפרצות נגיף הקורונה
ווהאן בעקבות התפרצות נגיף הקורונה
בווהאן עדיין יש סגר
(צילום: Getty Images)

ומה בנוגע לתיירות חוץ?

הקונצנזוס הוא, כאמור, שהגרוע ביותר בסין עבר, ואחרי חודשיים של אוכלוסייה בהסגר - כולם רוצים לצאת ולהרגיש את החופש, לטייל ולפגוש שוב חברים ובני משפחה.
בשורה משמחת לא פחות היא שבמחוז המרכזי של חוביי, בו נמצאת העיר ווהאן (מוקד התפרצות הנגיף, הנמצאת עדיין תחת סגר), אפילו שדות התעופה החלו להיערך לפתיחה מחודשת. ואילו שדות תעופה בבייג'ינג ובשנגחאי, כבר חזרו לקראת קיבולת יומית רגילה.
9 צפייה בגלריה
נגיף קורונה בייג'ינג סין
נגיף קורונה בייג'ינג סין
העיקר שאפשר לנשום קצת אוויר: ילדים משחקים בבייג'ינג
(צילום: AFP)
עם החזרה ההדרגתית של סין לשגרה, אט-אט חוזרים אליה גם התיירים: לפי נתונים שפורסמו ביום רביעי האחרון (18 במרץ), למעלה מ-30,600 נוסעים מ-150 טיסות בינלאומיות התקבלו על ידי משטרת הגבולות הסינית, בשדה התעופה הבינלאומי של בייג'ינג. אומנם לוח ההמראות בשדה התעופה בבירה עדיין מציג מספר גדול של טיסות בינלאומיות שבוטלו, אולם חלק מהטיסות חזרו לפעול - בעיקר ליעדים כמו סיאול, אוסאקה, לונדון ודובאי.
9 צפייה בגלריה
התיירים הסינים יזכו ליהנות מפריחת הדובדבן בסיאול?
התיירים הסינים יזכו ליהנות מפריחת הדובדבן בסיאול?
התיירים הסינים יזכו ליהנות מפריחת הדובדבן בסיאול?
(צילום: EPA)

התאילנדים מחכים לתיירים הסינים

ההודעה בדבר סיום הסגר והניסיון לחזור לשגרה, גרמה לסינים לארוז את מזוודותיהם ולנסוע שוב - בינתיים, בעיקר בתוך המדינה. במקביל, חברות התיירות הבינלאומיות הסיניות מסרו כי הן מצפות לחדש את פעילותן באפריל, ככל שנעלמים תסמיני הקורונה במדינה.
גם בתאילנד השכנה, מסרו גורמי תיירות שונים כי הם מתכוננים לחזרתם של התיירים הסיניים למדינה, וכי הם מתכוננים ליישם תוכניות לניהול בטיחות ובריאות רבים יותר, על מנת לסייע לסוכני הנסיעות המקומיים לשפר את יכולתם להתמודד עם המגיפה ולהבטיח את השמירה על בריאותם של התיירים.
9 צפייה בגלריה
נגיף קורונה בדיקות נמל תעופה בנגקוק תאילנד
נגיף קורונה בדיקות נמל תעופה בנגקוק תאילנד
ישמחו לקבל את התיירים הסיניים, אבל יקפידו על נהלי היגיינה חמורים: בדיקות חום בנמל התעופה בבנגקוק
(צילום: AP)
יוטסאק ספסורן, מושל רשות התיירות בתאילנד (TAT), אמר בתקשורת התאילנדית כי "סין עברה מעל 45 יום של בידוד בצל הנגיף, וסוכני הנסיעות הסיניים נואשים להפעיל מחדש את העסק. אומנם תאילנד עדיין לא נחשבת למקום בטוח לטיול, אבל כמובן שלא נאבד את ההזדמנות לארח את הסינים ברגע שייפתחו השערים".
בתוך כך, משרד הבריאות התאילנדי פרסם כי הוא מיישם חקיקה להעלאת תקני הניקיון וההיגיינה של שירותי התיירות באתרים השונים, בהם מלונות ומסעדות.
לדברי המושל, "העסקים בענף התיירות בתאילנד מסכימים עם היוזמה להעלאת תקני הניקיון, ובימים אלה נפתח פרויקט של ניקוי וחיטוי יסודי בפריסה ארצית". לדבריו, "סוכני הנסיעות הסיניים הודיעו לשותפים בתאילנד כי שני המחוזות - ג'ג'יאנג וג'יאנגסו שבסין - הסירו את מגבלות הנסיעות, אולם סביר להניח כי לעת עתה התיירים שיסיירו שם יהיו תושבי המחוזות עצמם ולא תיירים מבחוץ".